handdator

Visa fullständig version : GI för öl

Styrkebyggare
2004-05-03, 21:43
Det är ju ruskigt gott att ta en kall då och då - särskilt kring sommartider.

Har emellertid faktiskt aldrig grunnat på GI-värdet - nån som har en susning? (hittade inget på paulun.com). Såvida ölet inte är alltför alkoholstarkt (dricker aldrig starkare än 2,8% till vardags) så är det väl inte direkt hälsovådligt...

LunaSpice
2004-05-03, 22:28
Hur mkt kolhydrater innehåller en öl tror du? Jag antar att det är en försumbar del och därför finns inget GI på det.

Prankie
2004-05-03, 22:37
Jag vet inte hur mycket öl höjer blodsocker eller mängden insulin som frisätts, men det sega ner förbränningen på ett annat sätt. Det finns alkohol i ölet och kroppen sega/stoppa fettförbränning och priotera bryta ner etanol istället. Så även om GI inte är så viktig detta fall måste du ta hänsyn till alkoholet.

stocktown
2004-05-03, 23:23
tror nog att öl har ett högt GI...

aliquis
2004-05-03, 23:33
Låter ju troligt att mängden kolhydrater är minimal då de har förbrukats under jäsningen för att bli alkohol istället, och att kroppen vill bli av med alkoholen och satsar allt på att förbränna denna.

Sverker
2004-05-04, 05:27
Öl innehåller faktiskt 3- 5 % kolhydrat. Främst olika maltoser och dextriner, dvs snabba och söta kolhydrater.

Alkohol sänker nedbrytningen av leverglykogen och håller alltså tillbaka blodsockret.

Desto starkare öl desto lägre GI. Inte beroende av kolhydraterna utan av mängden alkohol;)

Styrkebyggare
2004-05-04, 20:06
Man tackar för svaren. En halvlitare innehåller alltså uppåt 25g kolhydrater. Med tanke på de snabba kolisarna så borde det kunna funka skapligt att ta sig en öl (av svagare sort) i anslutning till ett pass då och då.

bubbe
2004-05-04, 21:22
aha, snabba kolhydrater. när är det nu igen man ska ha det ;)

undrar hur vaniljprotte och öl smakar ihop?

Alcazara
2004-05-04, 21:38
Originally posted by bubbe
aha, snabba kolhydrater. när är det nu igen man ska ha det ;)

undrar hur vaniljprotte och öl smakar ihop?

Glöm inte å skaka den rejält!!!:D

aliquis
2004-05-04, 23:37
Bästa är ju att skaka ölen som den är och trycka ner den i halsen så fort som möjligt.. dels blir det ytterst "snabba" kolhydrater, och så kommer ju återhämtningen igång så fort som möjligt.

Mane Attraction
2004-05-05, 09:40
Lite olja till ölen är finfint. Brukar alltid gå åt ca. 5 shots (6cl) rapsolja på en kväll + ölen förstås. :hbang:

Detta kanske inte låter gott, men säg inget förrän ni testat!

Sverker
2004-05-05, 14:26
Tanka öl efter träningen:confused:

Olja till ölen:confused:

Visst, visst....alla sett är bra utom de dåliga.

Fortsätt med vassle och maltodextrin efter träningen och ta lite jordnötter till ölen och TV istället:eating:

Styrkebyggare
2004-05-05, 17:16
Tja, :D , det är väl inte så att det var tänkt att regelmässigt tanka öl efter träningen. Däremot är det ju som sagt kul att veta lite om hur snabb energin är (dvs om det t.ex. är snabba kolhydrater som kroppen kan suga upp efter träning).

Kommer ihåg en snubbe (för 11 år sen när jag började träna) som drack folköl när han tränade - stor som attan var han också.

Inte för att jag nån gång övervägde att dricka bärs på träning, men som 15-åring (och nybörjare) tyckte man att det var rätt coolt med en stor snubbe som körde tungt och drack bärs till träningen...

King Grub
2004-05-05, 17:26
Originally posted by Styrkebyggare
Kommer ihåg en snubbe (för 11 år sen när jag började träna) som drack folköl när han tränade - stor som attan var han också.

För några år sedan fanns det en riktig figur på mitt gym också, som ibland kunde dricka både öl och starksprit mellan setten. Störst och starkast (och galnast) i staden var han också.

Edit: