handdator

Visa fullständig version : Försvarsberedningen: Enskild person ska klara sig 1 vecka


Bärsärk
2017-12-20, 18:13
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarsberedningen-presenterar-delrapport-om-civilforsvaret

Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas, skriver försvarsberedningen i sin delrapport. Alla måste ha beredskap att klara sin försörjning i en veckas tid utan stöd från myndigheterna.

Ni som inte redan skrivit i "preppar du" tråden kan ju börja göra det nu :naughty:

ApexProcyon
2017-12-20, 18:16
Vilken tur att Sverige har utökat jordbruket i samma takt som utlänningar har importerats.

Starke75an
2017-12-20, 18:17
Har en krigsplasering i försvaret. Så jag får mat och husrum vid krig.

Ser nog att IT sabotag mot el och vatten som större akut fara än just krig.

Bob90
2017-12-20, 18:23
Har inte "Klara dig själv i 1 vecka"-grejen varit ganska vedertagen ganska länge dock? Eller i mina öron känns det inte alls som något nytt och då är jag inte särskilt insatt i militärt/säkerhet.

tomten1
2017-12-20, 18:24
Jag läser just en bok från 50-talet (amerikansk författare). Boken beskriver bl.a. hur tiden såg ut på 50-talets USA, och det är läskigt hur många likheter det finns med dagens svenska samhälle.

Bland annat skriver han att nationalstaterna redan då skrämde upp befolkningen med hot om krig - allt för att styra befolkningen.

Ungefär som en fåraherde leder får.

"Björn von Sydow". Hela namnet stinker elitism och egen bakomliggande agenda.

Leeee
2017-12-20, 18:25
Borde vara en självklarhet för varje hushåll

Bärsärk
2017-12-20, 18:27
Har inte "Klara dig själv i 1 vecka"-grejen varit ganska vedertagen ganska länge dock? Eller i mina öron känns det inte alls som något nytt och då är jag inte särskilt insatt i militärt/säkerhet.

Nej, 72 timmar är ju vad kommunerna har gått ut med.

http://www.72timmar.se

1 vecka är ju lite mer än 3 dygn

9sj8THZJwaM

Från Gbg stad.

Wain
2017-12-20, 18:33
Borde vara en självklarhet för varje hushåll

Skulle nog klara mig några månader på mitt normala skafferi. Man måste ju ha ganska mycket hemma för att få en rolig variation i matlagningen.

Alexton
2017-12-20, 18:40
Viktigaste är egentligen att ha gaskök och sedan vattenrenings-tabletter. Har du säck med ris/pasta och sedan linser/nötter/ägg kan du klara dig spartanskt men utan problem.
Under vintern är egentligen inte lagring av mat eller tillgång till vatten särskilt svår.

Starke75an
2017-12-20, 18:40
Skulle nog klara mig några månader på mitt normala skafferi. Man måste ju ha ganska mycket hemma för att få en rolig variation i matlagningen.

Men kan hålla värmen hemma?

Wain
2017-12-20, 18:47
Men kan hålla värmen hemma?

Har ett naturreservat i närheten, får bli en brasa i vardagsrummet.
:d

WHITEFOLKS
2017-12-20, 18:49
Beställer onlinepizza om det blir krig.

ARMSTARK
2017-12-20, 19:11
Jag har byggt ett litet skafferi som rymmer mat för några veckor. För uppvärmning och belysning har jag två tusen värmeljus och några hundra vanliga ljus. Har även en massa marschaller som jag funderar på hur man skulle kunna använda, tydligen kan man inte ha dem inomhus.

Bob90
2017-12-20, 19:17
Nej, 72 timmar är ju vad kommunerna har gått ut med.

http://www.72timmar.se

1 vecka är ju lite mer än 3 dygn

[YT]9sj8THZJwaM[/Y.T]

Från Gbg stad.

Där ser man.

agazza
2017-12-20, 19:18
Vid en sån typ av kris så är det smartast att fly landet illa kvickt och inte sitta och äta bönor framför några jävla värmeljus..

I övrigt är det sjukt öppet och sårbart att sabotera den digitala infrastrukturen på bred front. Transformatorer skulle smattra som smatterband över riket.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Bob90
2017-12-20, 19:25
Vid en sån typ av kris så är det smartast att fly landet illa kvickt och inte sitta och äta bönor framför några jävla värmeljus..

I övrigt är det sjukt öppet och sårbart att sabotera den digitala infrastrukturen på bred front. Transformatorer skulle smattra som smatterband över riket.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

https://pics.me.me/shhh-let-people-enoy-things-16079919.png

Starke75an
2017-12-20, 19:27
Ett normalt problem som dyker upp är hanteringar av vatten. Även om kommunen kan tillhanda hålla vatten, så saknar många kärl att frakta vatten i.

Ni som inte gjort någon militärtjänst har väl aldrig heller tidigare skitit utomhus förut?

Vanlig jägarsits mot valfritt lyktstolpe kan ni öva på.

Bob90
2017-12-20, 19:31
Ett normalt problem som dyker upp är hanteringar av vatten. Även om kommunen kan tillhanda hålla vatten, så saknar många kärl att frakta vatten i.

Ni som inte gjort någon militärtjänst har väl aldrig heller tidigare skitit utomhus förut?

Vanlig jägarsits mot valfritt lyktstolpe kan ni öva på.

Man kan väl få liknande erfarenheter under vandring eller om man bor på landet och möts av att ett träd har rasat över dasset :p

Sparven från Minsk
2017-12-20, 19:56
Har i dagsläget en kamin i huset för uppvärmning. Går väl att laga mat på denna med vid behov.
Mat i frysen, mat i skafferiet i form av konserver. Batterier, filtar och ljus finns.
Det enda man saknar är väl egentligen stora dunkar för att fylla med regnvatten och reningstabletter.

I nästa hus ska jag ha en kamin för uppvärmning och en gjutjärnskamin för matlagning. Skadar inte att vara förberedd :)

Alexton
2017-12-20, 20:08
Man kan väl få liknande erfarenheter under vandring eller om man bor på landet och möts av att ett träd har rasat över dasset :p

Så när du har ett träd på vägen går du ur bilen och börjar gräva en grop att skita i ? :naughty:

Bärsärk
2017-12-20, 20:15
Mat i frysen

https://i.imgur.com/4uJnY.jpg

Bob90
2017-12-20, 20:36
Så när du har ett träd på vägen går du ur bilen och börjar gräva en grop att skita i ? :naughty:

Är det nu du kommer påstå att det inte är ett normalt beteende också? *screwy*

Men skämt åsido, jag fattar inte hur det kan vara ett likställt scenario :p
Är toaletten/dasset krossat/trasigt, så är det ju mer troligt att man gräver ett hål jämfört med om man möter ett träd på vägen när man färdas med bil? :D

Baskagge
2017-12-20, 21:26
https://nyadagbladet.se/inrikes/livsmedelsverket-varnar-importberoendet/


Tur att vi har så fina politiker som löser allt...
Världens högsta skatter och ingenting fungerar som det ska.

Här i Göteborg hade Arla ett stort bergrum som beredskapslager i händelse av krig för lagring av smör med mera. Det är nu rivet och det byggs bostäder istället.

Shqypnia
2017-12-20, 21:31
Jag har sett tillräckligt många säsonger utav WD för att klara mig mot ryssen.

King Grub
2017-12-20, 22:28
Roligt att dom försöker slå i fårskocken att ryssen är hotet.

Ett Orm
2017-12-20, 22:40
Ja särskilt som ryssen måste korsa ca 700 NATO-länder för att komma hit.

WHITEFOLKS
2017-12-20, 22:43
Ja särskilt som ryssen måste korsa ca 700 NATO-länder för att komma hit.

Verkar finnas direkt landförbindelse från både syrien och afghanistan så de kanske tar sig via något utav de länderna.

Bärsärk
2017-12-20, 22:54
Roligt att dom försöker slå i fårskocken att ryssen är hotet.

Vad är hotet då? Eller säger du att det inte finns något hot?

ARMSTARK
2017-12-20, 22:56
Verkar finnas direkt landförbindelse från både syrien och afghanistan så de kanske tar sig via något utav de länderna.

Heheh, jag såg vad du gjorde där! :thumbup:

anvihl
2017-12-20, 23:47
Ja särskilt som ryssen måste korsa ca 700 NATO-länder för att komma hit.

Måste dom? Ballistiska missiler och flyg från Königsberg (vilket vi har 0 försvar mot), flottan från St.Petersburg, landvägen från Finland eller trupplandsättning från havet/flyg. Raka vägen hit.

Yes
2017-12-21, 00:20
landvägen från Finland
No, niiin...
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_80/w_1091,h_1092,c_crop,x_728,y_0/w_300/v1481818038/14-svyle-1205365319745e3cbcc.jpg

BJM
2017-12-21, 00:35
Proteinpulver i form av vassle samt ett par flak (folk)öl kommer man sjukt långt med.

Vassle har man ju ändå alltid ca 5 kg hemma på hyllan. Öl likaså, men just folköl brukar jag inte ha någon större samling av. Mina suröl och 15%-iga barley wines och imperial porters som står på lagring funkar ju bra mtp högt energiinnehåll men är kanske inte optimala i att hålla vätskenivån i balans. Men folköl ger både energi, vitaminer och vätska.

Jävla proffs man är ändå. Hur länge skulle man klara sig på 24 liter öl och 5 kg vassle utan att kroppen börjar ta stryk, en månad?

ApexProcyon
2017-12-21, 00:51
No, niiin...
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_80/w_1091,h_1092,c_crop,x_728,y_0/w_300/v1481818038/14-svyle-1205365319745e3cbcc.jpg

Den finnen hade sisu så att det räcker och blir över.

Vinter
2017-12-21, 01:25
Intressant, vad är då planen för vecka 2?

anvihl
2017-12-21, 02:22
No, niiin...
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_80/w_1091,h_1092,c_crop,x_728,y_0/w_300/v1481818038/14-svyle-1205365319745e3cbcc.jpg

Ha! Ni gav ju fan upp ;).

Hemi
2017-12-21, 02:46
Nej, 72 timmar är ju vad kommunerna har gått ut med.

http://www.72timmar.se

1 vecka är ju lite mer än 3 dygn

9sj8THZJwaM

Från Gbg stad.

Lol, telefonen funkar inte alltid ändå, har ej mobil
Internet OK, men går ofta ned.
Ficklampor en drös, samt lanternor, oljelampor, batterier likaså,
vatten samlas på taket, går ned i en cistern, pumpas up genom filter,
har avlopp dock, tidigare i BC Canada hade jag inte det heller,
Har en mängd konserver, handlar sällan,
Lagar inte mat med el, kan bygga lite olika spisar, gör upp eld själv, behöver inte tändstickor heller,
Mina grannar lever likadant
No problem.

shut teh face
2017-12-21, 06:37
Jag har egen brunn, massor med ved i vedboden och en del skog

Dock skulle man nog behöva ett lager med proviant också för att vara säker. :Virro

trädgårdsmöbel
2017-12-21, 10:37
Jag gissar att efter två-tre dagar så blir man rånad och plundrad ändå så vapen för att skydda sina grejer är viktigare än konserver, triangakök mm. saker ni hävdar att man borde ha.

shut teh face
2017-12-21, 10:54
Hade jag varit rik hade jag lätt byggt en hemlig bunker under garaget med egen el-, vatten- och elförsörjning. Mat för 2-3 år och lite coola grejer för att se hur omvärlden mår.

Självklart ska allting vara analogt så man inte kan bli smittad av virus från Cyborgs.

Sen ska man ha en hemlig ramp som kan öppnas upp typ 100 meter bort där man kan köra ut med sin hummer.

The Swedish Oak
2017-12-21, 10:58
Sen ska man ha en hemlig ramp som kan öppnas upp typ 100 meter bort där man kan köra ut med sin hummer.

En sån här? Tror tyvärr bara den dragit till sig uppmärksamhet

https://gajitz.com/wp-content/uploads/2010/02/art-the-lobster-art-car.jpg

Wormzie
2017-12-21, 11:47
Proteinpulver i form av vassle samt ett par flak (folk)öl kommer man sjukt långt med.

Vassle har man ju ändå alltid ca 5 kg hemma på hyllan. Öl likaså, men just folköl brukar jag inte ha någon större samling av. Mina suröl och 15%-iga barley wines och imperial porters som står på lagring funkar ju bra mtp högt energiinnehåll men är kanske inte optimala i att hålla vätskenivån i balans. Men folköl ger både energi, vitaminer och vätska.

Jävla proffs man är ändå. Hur länge skulle man klara sig på 24 liter öl och 5 kg vassle utan att kroppen börjar ta stryk, en månad?

Tänkte på det med ölen också. Jag har dock 0 folköl och bara alkoholstarkare, men en vecka är ju nemas problemas att klara sig på 3 imperial stouts/dag eller? ;) Lite vassle på det så är man golden.

Shqypnia
2017-12-21, 11:54
Jag läser just en bok från 50-talet (amerikansk författare). Boken beskriver bl.a. hur tiden såg ut på 50-talets USA, och det är läskigt hur många likheter det finns med dagens svenska samhälle.

Bland annat skriver han att nationalstaterna redan då skrämde upp befolkningen med hot om krig - allt för att styra befolkningen.

Ungefär som en fåraherde leder får.

"Björn von Sydow". Hela namnet stinker elitism och egen bakomliggande agenda.

Lol. På 50-talet var världskriget (världskrigen egentligen) ganska färska, och Vietnam kriget startade sedan också.

Tell me again hur han menade att det endast var tomma hot..

Old Nick
2017-12-21, 12:05
Det är väl bara paranoida preppers som har förråd för en vecka. Resterande fryser/svälter ihjäl på en gång om butikerna stänger, vattenkranen sinar och strömmen försvinner.

svenbanan
2017-12-21, 13:58
Lol. På 50-talet var världskriget (världskrigen egentligen) ganska färska, och Vietnam kriget startade sedan också.

Tell me again hur han menade att det endast var tomma hot..

Endast tomma hot är kanske att ta i. Men den kommunistskräck man hade i USA på 50- och 60-talet känns hyfsat oproportionerlig. Jag antar man ville ha folket bakom sig för att kunna lägga massa pengar på krigsmakten.

G.W
2017-12-21, 14:06
Endast tomma hot är kanske att ta i. Men den kommunistskräck man hade i USA på 50- och 60-talet känns hyfsat oproportionerlig. Jag antar man ville ha folket bakom sig för att kunna lägga massa pengar på krigsmakten.

Oproportionerligt baserat på dagens perspektiv då man vet att det "gick bra", dvs att kommunismen kollapsade. Så det är ju lätt för oss att känna så.

Men då fanns det nog ganska många skäl att vara orolig. Koreakriget, Östtyskland, järnridån, kärnvapenkapprustning m.m.

svenbanan
2017-12-21, 14:10
Oproportionerligt baserat på dagens perspektiv då man vet att det "gick bra", dvs att kommunismen kollapsade. Så det är ju lätt för oss att känna så.

Men då fanns det nog ganska många skäl att vara orolig. Koreakriget, Östtyskland, järnridån, kärnvapenkapprustning m.m.

Visst. Men en hel del av den kapprustningen berodde nog också på att man målade upp olika skräckscenarion för folket. Hade man inte gjort det så hade också det verkliga hotet kanske varit mindre. Oberoende av hur det gick så var ju bilden av kommunister hyfsat endimensionell och överdriven.

ApexProcyon
2017-12-21, 19:18
Det slås på stortrumman nu.

Nu börjar Försvarsmakten skicka ut inkallelser för civila fordon.

– Det gäller framför allt lastbilar och andra nyttofordon, säger Jesper Tengroth, pressekreterare.

I händelse av höjd beredskap, krigsfara eller krig kan din bil komma att tvångsköpas av militären.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRA5ea/nu-kan-forsvaret-kalla-in-din-bil

ARMSTARK
2017-12-21, 19:24
Det slås på stortrumman nu.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRA5ea/nu-kan-forsvaret-kalla-in-din-bil

Det där är inget nytt, redan för 30 år sedan hade jag en bekant som fick brev från försvaret att vid krig skulle hans bil hämtas och användas av militären.

Yes
2017-12-21, 19:26
Ha! Ni gav ju fan upp ;).
Lite träskmark mot att åka hem och bada bastu ifred.

ApexProcyon
2017-12-21, 19:26
Det gäller att skrika varg (läs: ryss) riktigt högt så att folket tänker på annat.

Hemi
2017-12-21, 21:27
Jag gissar att efter två-tre dagar så blir man rånad och plundrad ändå så vapen för att skydda sina grejer är viktigare än konserver, triangakök mm. saker ni hävdar att man borde ha.

Nja, det beror på. Det är vad många tror, i USA t ex och därför samlar man på sig en massa vapen dessutom vilket senare också får den effekten, bara därför. Beror på hur stor stan är och vilken sammanhållning folk hade innan. USA är faktiskt dåligt förberett på många sätt medan vissa andra fattigare länder som t ex Jamaica har en militant ordning på allting vilket märks vid orkaner tex. Det folk ändå gör är att gå till varandra och hålla ihop, men, affärer, köpcentras osv blir plundrade, om folk är fattiga och hjälp inte kommer. St Maarten t ex, efter orkanen Irma dog hela ön tekniskt. Det lysande band av lampor försvann nattetid som om där inte fanns någon ö. Alla kvinnor och barn som kunde skickades i väg och kvar finns männen, i stora drag. Trots det, inte så mycket att man går på varandra, mer att man säljer allt som går och som sagt, man plundrar först och främst affärer. Varför råna grannar, nära och kära, vänner?

Bärsärk
2017-12-21, 21:33
Jag gissar att efter två-tre dagar så blir man rånad och plundrad ändå så vapen för att skydda sina grejer är viktigare än konserver, triangakök mm. saker ni hävdar att man borde ha.

Beror ju på, har du skyddsdörr och bor högt upp i lägenhet så är de ju bara låsa den och hoppas den håller.

BJM
2017-12-21, 21:35
Tänkte på det med ölen också. Jag har dock 0 folköl och bara alkoholstarkare, men en vecka är ju nemas problemas att klara sig på 3 imperial stouts/dag eller? ;) Lite vassle på det så är man golden.

Finns ju många bra folköl nuförtiden, kanske ska satsa på att lagra några samt ha ett rullande lager av de hemliga rackarna som helst dricks färska så är man ju hemma.

OT: Testa att lagra en 3,5% Carnegie Porter i 3 år, blir riktigt fin!

Wipflash
2017-12-21, 22:05
Man kan väl vattenfasta i 7 dagar utan problem? Känns onödigt att bunkra upp överhuvudtaget.

Baskagge
2017-12-22, 01:17
Va? Menar ni att ni inte klarar er en vecka? ett år??? :smash: Här är hemma hos mig.
¨
http://media-channel.nationalgeographic.com/media/uploads/photos/content/video/2012/11/05/6639171617_6639171617_NDPR9026_Price_of_Prepping_. jpg
https://data.whicdn.com/images/60596048/original.jpg
http://mcmurraystern.com/wp-content/uploads/2016/01/DSC_8539-copy.jpg

I'm just being realistic!

Agitator
2017-12-22, 02:59
Beror ju på, har du skyddsdörr och bor högt upp i lägenhet så är de ju bara låsa den och hoppas den håller.

En skyddsdörr håller bara en stund. För folk utanför som misstänker att det finns vapen/mat/husrum att tillskansa sig bakom en stängd dörr har ju all tid i världen att bryta på ramverket och dörrens lås.

En skyddsdörr håller med andra ord inte så länge ifall det finns lite verktyg och muskler som vet hur saker bryts.

Starke75an
2018-02-11, 11:07
Man kan väl vattenfasta i 7 dagar utan problem? Känns onödigt att bunkra upp överhuvudtaget.

Fick en snabbkurs på ca 2 timmar igår av en före detta militär, som var instruktör inom överlevnad i svenska försvaret.

Just mat för energi klara man sig utan länge.

Det är hopp, syre, vatten och sist mat.

Men att kunna hålla kroppstemperaturen är superviktigt.

StarkaUlf
2018-02-11, 11:19
Fick en snabbkurs på ca 2 timmar igår av en före detta militär, som var instruktör inom överlevnad i svenska försvaret.

Just mat för energi klara man sig utan länge.

Det är hopp, syre, vatten och sist mat.

Men att kunna hålla kroppstemperaturen är superviktigt.

Skulle nog ändå sätta syre före hopp. Hopp har jag klarat mig utan i flera år.

svenbanan
2018-02-11, 11:24
Skulle nog ändå sätta syre före hopp.

Geléhallon lär ju komma först av allt.

Starke75an
2018-02-11, 11:33
Det beror på att många ger upp väldigt fort. Att har man nått som kan motivera att leva för, så klara de dom hamnar i vatten sig bättre, än en del som ger upp direkt. Många av de drunknar kämpar knappt utan ger upp direkt.

De överlevande från båtolycker brukar beskriva det så.

Nattljus
2018-02-11, 11:37
Skulle nog ändå sätta syre före hopp. Hopp har jag klarat mig utan i flera år.
*hug*

Pajje
2018-02-13, 22:25
Håller på att fixa ett matlager med konserver/torrmat som ska räcka till familjen en vecka, utöver det som normalt finns hemma.

Egen brunn på tomten (löser vatten även utan el), och både braskamin inomhus samt vedspis och grillstuga att laga mat i.

Har en "nödlåda" hemma med batterier, ficklampor, liten fm-radio, tändstickor, värmeljus mm för att göra det liter lättare om det händer något.

Finns många scenarion som gör att man kan hamna i ett nödläge. Terrorattentat mot känslig infrastruktur, naturkatastrof, "skymmningsläge" osv.

Bättre att vara förberedd i onödan än tvärtom.

Många i Sverige är tyvärr pinsamt omedvetna om hur sårbart vårt samhälle är. Finns de som på alvar tror att staten har ett stort matlager de kommer att börja dela ut ifrån om detaljer kris...
I verkligheten är matbutiker tömda på 2-3 dagar, sen är det slut om det inte kommer in mat utifrån...

Pajje
2018-02-13, 22:29
Det där är inget nytt, redan för 30 år sedan hade jag en bekant som fick brev från försvaret att vid krig skulle hans bil hämtas och användas av militären.

För 30 år sen hade vi god beredskap, sen när man (igen) trodde alla krig var slut la man ner det systemet.

Nu har man återaktiverat det igen.