handdator

Visa fullständig version : Är kollo handikappsanpassat?


Patriarch K
2017-12-19, 19:12
Ja, låt oss säga att jag hade Downs syndrom eller någon annan funktions...variation (som man numera säger). Och så ville jag regga mig på kollo och vara med i den härliga inkluderande gemenskapen här.
Men på grund av min variation så hade jag inte riktigt följt samma sociala regler som alla andra och i stället skrivit halvskumma saker överallt och skapat irrelevanta trådar med nonsens etc etc...
Hade givetvis blivit kallad troll och folk hade hatat mig och låst mina trådar och blockat mig p.g.a spam och annat.

Hur skulle man potentiellt förhålla sig till en sådan sak? Hade man behövt någon licens för att få komma undan reglementet? Det är ju lite kränkande att få sina trådar låsta p.g.a funktionsvariation. Eller ska man tvingas berätta att man är en varierad person i något PM till någon? Och om man är så varierad att man inte förstår att man är en variation och därmed blir förbannad över att alla behandlar en så elakt?

Bara en tanke som slog mig...

xan
2017-12-19, 19:15
Du kan höra av dig till vården så får du hjälp

mvh

BelowAverage
2017-12-19, 19:17
Man är inte skyldig att umgås med folk och är man oförmögen att lära sig socialt samspel tycker jag inte det är rimligt att världen ska anpassa sig till de sämst fungerande.
Folk får lära sig umgås med andra på lika villkor eller nöja sig med sitt eget sällskap.

Vad sägs om att tempot på fotboll sänks så de som bara kan krypa kan tävla i topplag? Eller liknande, kasst exempel kanske och jag tycker din tanke är "fin" men faller på sin egen orimlighet.

Edit: och jag tänker fortsätta rapportera trollkonton ;)

mulliy
2017-12-19, 19:23
Det har väl redan funnits ett väldigt känt sådant fall här, det sista jag kommer ihåg var att han skulle injicera eaa för bättre effekt. Men hans trådar fick väl vara orörda för det mesta vill jag minnas.

Bob90
2017-12-19, 19:32
Tycker absolut man kan anpassa sitt förhållningssätt på individnivå, men en gemenskap, organisation eller tom land ska absolut inte anpassa sin nivå för en individ eller minoritet.

Tex om du har nån "Jag passar inte in i sociala normer men jag kan inte rå för det"-syndrom/diagnos så kan jag välja att ha överseende med det, vara tålmodig, "förstående" och välja att inte reagera starkt om du skulle idiotförklara mig, välja att inte slå tillbaka om du skulle slå mig etc. Men företag, organisationer och länder tycker jag har skyldigheten att säga ifrån, markera och ställa alla lika under policys, lagar osv.

svenbanan
2017-12-19, 20:51
Det har väl redan funnits ett väldigt känt sådant fall här, det sista jag kommer ihåg var att han skulle injicera eaa för bättre effekt. Men hans trådar fick väl vara orörda för det mesta vill jag minnas.

Nja. Han blev väl bannad ett antal gånger...

Bob90
2017-12-19, 21:18
Nja. Han blev väl bannad ett antal gånger...

Likaså Profeten/messias/nikallademiggalenochkollanudå-trollet, som skapar nytt konto för varje inlägg :p
Påminner mig om Ma Numminens "Gummiboll", fast byt ut Gummiboll mot forumtroll :D

Stuffer
2017-12-20, 08:21
Det har väl dykt upp ett par sådana användare per år med uppenbara mentala handikapp och ja de flesta har anklagats för trolleri.
Bästa exemplet jag lag på minnet var ändå en användare som inledde med att skapa en tråd där han/hon presenterade sig själv och sina diagnoser. På så vis fick vi andra användare bättre förståelse och (iaf jag) försökte skriva seriösa svar i personens följande trådar trots att frågeställningarna kanske ibland kändes lite udda.

När en användare registrerar sig och börjar slänga ur sig trådar till höger och vänster med väldigt udda frågeställningar utan att ha lämnat någon som helst bakgrund så spårar det blixtsnabbt ut och alla börjar skrika troll

Diomedea exulans
2017-12-20, 11:16
Ja då. Jag har ju inte blivit bannad än!

Bob90
2017-12-20, 11:34
Ja då. Jag har ju inte blivit bannad än!

Det är bara för att du är King Grubs favoritmedlem *hug*

J.V
2017-12-20, 11:55
Man är inte skyldig att umgås med folk och är man oförmögen att lära sig socialt samspel tycker jag inte det är rimligt att världen ska anpassa sig till de sämst fungerande.Synd bara att vi ar sa fa som tycker sahar.