handdator

Visa fullständig version : Är detta sanningen om avundsjuka?


FrankNewton
2017-12-19, 10:36
Är detta sanningen om avundsjuka? Jag har googlat en del på avundsjuka just nu, det framkommer att avundsjuka uppstår ifall någon annan har en egenskap eller objekt som man själv gärna vill ha... Att avundsjukan blir extra intensiv ifall någon annan har det som man själv vill ha som samtidigt är lik sig själv.

Är inte detta en av de viktigare sakerna att lära sig? Att jaga efter det som gör dig avundsjuk annars kommer du vara olycklig hela livet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avund

Bob90
2017-12-19, 10:39
Nej.

FrankNewton
2017-12-19, 10:48
Kan man känna avundsjuka mot det andra könet? Kan föräldrarna känna avundsjuka mot barnen?

Livet
2017-12-19, 10:57
Kan man känna avundsjuka mot det andra könet? Kan föräldrarna känna avundsjuka mot barnen?

Självklart.

FrankNewton
2017-12-19, 11:01
Helt sjukt, hur är det möjligt? Framförallt föräldrarna, vill de inte barnens allra bästa i livet?

trädgårdsmöbel
2017-12-19, 15:30
Helt sjukt, hur är det möjligt? Framförallt föräldrarna, vill de inte barnens allra bästa i livet?

Det är kanske inte alltid helt rationellt. Jag vet en dam som blev avundsjuk och svartsjuk när pojkvännen höll deras lilla dotter (bebis). Inte så att hon blev arg på pojkvännen "Det där är min bebis!" utan istället på bebisen "Det där är min man!" och när hon fick ideer om att bebisen "konkurrerade ut" henne så sökte hon psykvård. Smart gjort i galenskapen, för sånt där kan sluta illa.

Stuffer
2017-12-19, 15:54
Helt sjukt, hur är det möjligt? Framförallt föräldrarna, vill de inte barnens allra bästa i livet?

Inte på bekostad av hur föräldrarna själva framställs. Hur skulle det se ut om ungen fintar bort och slår en tunnel på pappa när de spelar boll i trädgården? Tänk vad förnedrande om grannarna skulle se.
Bättre att trycka ner ungen tidigt så att den lär sig sin plats och inte får för sig dumheter som att man kan bli nånting här i världen.

;)

Mats J
2017-12-20, 10:32
Helt sjukt, hur är det möjligt? Framförallt föräldrarna, vill de inte barnens allra bästa i livet?

Jo men du kan ändå känna avundsjuka. Tex känner jag att min pappa är lite avundsjuk på att jag kan träna medans hans krämpor sätter stopp.

lördagsgrogg
2017-12-20, 19:16
Helt sjukt, hur är det möjligt? Framförallt föräldrarna, vill de inte barnens allra bästa i livet?

Det är fullt möjligt att känna avundsjuka utan att agera på den.

trädgårdsmöbel
2017-12-21, 10:44
Något som hjälper mig med avundsjuka är att faktiskt erkänna den. Det gör kanske "dig" varken till eller från om jag skulle erkänna "Nu blev jag avundsjuk. Fan vad stark du är. Jag skulle också vilja vara så stark" men för mig gör det stor skillnad.

Ett Orm
2017-12-21, 11:51
Något som hjälper mig med avundsjuka är att faktiskt erkänna den. Det gör kanske "dig" varken till eller från om jag skulle erkänna "Nu blev jag avundsjuk. Fan vad stark du är. Jag skulle också vilja vara så stark" men för mig gör det stor skillnad.

Så ska man göra anser jag också.
Avundsuka är ju en negativ känsla, sånt bör man ta itu med direkt.

Captainwide
2017-12-21, 11:52
Vart vill du komma med frågeställningen?

FrankNewton
2017-12-21, 12:09
Som jag skrev, att man ska jaga det man blir avundsjuk på annars kommer man med hög sannolikhet vara olycklig hela livet.

Captainwide
2017-12-21, 13:10
1. Om du aldrig når dit då?
2. Om man inte är avundsjuk på något då?
3. Om du är avundsjuk på någon som äter glass, du själv dietar och har en tävling framför dig?

Din egen beskrivning:

"Är detta sanningen om avundsjuka? Jag har googlat en del på avundsjuka just nu, det framkommer att avundsjuka uppstår ifall någon annan har en egenskap eller objekt som man själv gärna vill ha... Att avundsjukan blir extra intensiv ifall någon annan har det som man själv vill ha som samtidigt är lik sig själv."

Som med de flesta av de trådar du pumpat ut och med dina frågeställningar, det beror på. Olika från fall till fall.

xan
2017-12-21, 18:38
Kan man känna avundsjuka mot det andra könet? Kan föräldrarna känna avundsjuka mot barnen?

Det är vanligt att föräldrar känner glädje men också lite avundsjuka av att deras barn är mer framgångsrika än de själva var. Man ser tillbaka på sin egen barndom och önskade att man själv gjorde mer.

ARMSTARK
2017-12-21, 19:09
Visst kan man vara lite avundsjuk på saker men det är en väldigt svag känsla, inget att grubbla över, typ "så är det, orka bry sig." Fick man som man ville skulle man ha en 55 tums TV och en 12 tums snabel men men, det är väl bara TV'n man kommer att ha en dag. :d

Diomedea exulans
2017-12-21, 19:12
Något som gör mig avundsjuk är när folk som är sämre än mig på saker får mer beröm för saken än mig.

xan
2017-12-21, 19:16
Något som gör mig avundsjuk är när folk som är sämre än mig på saker får mer beröm för saken än mig.

När någon vid middagsbordet för första gången säger något acceptabelt om kost och träning och alla börjar jubla...