handdator

Visa fullständig version : Det kontantlösa samhället - bra eller dåligt?


ApexProcyon
2017-12-18, 21:34
Vad är era synpunkter på det kontantlösa samhället, är det av godo eller av ondo?

Det ser ut som att vi kan nå dit om 5,5 år om det fortsätter i nuvarande takt.
https://www.expressen.se/dinapengar/ny-studie-da-nar-vi-ett-kontantlost-samhalle/

Bärsärk
2017-12-18, 21:36
Jag tror det kommer ta längre tid än så, alla 40-talisterna måste gå bort först.

Bob90
2017-12-18, 21:39
Så länge elektroniken och det digitala funkar som det ska så är det väl bra. Folk anpassar sig, tom hemlösa och t-banetiggare har börjat säga att de har swish för att folk inte har kontanter.

Jag ville dock betala med kontanter när jag köpte en dyr (med min ekonomi mätt) klocka, bara för att liksom se hur mycket pengar det faktiskt är, även om jag har bra uppfattning om hur mycket "det är" på kontot också.

svenbanan
2017-12-18, 21:42
Det suger! Precis som med all jävla facebook och liknande så känns det bara som att nån vill övervaka allt man gör!

Mer cash åt folket!!!

J.V
2017-12-18, 21:45
Kan inte vanta. Sa javla omstandigt med kontanter. Insattningar hit, uttag dit, man maste ha en planbok med sig, tar tid vid betalningar, tappar man bort planboken/den blir stulen kan man glomma att se eventuella kontanter igen. En javla smittohard ar det ocksa. Haller pa att byta bank just nu for att fa tillgang till Apple Pay sa jag inte ens behover ta med nagra bankkort. Dessutom har bade nya banken, och Apple Pay, Swish-liknande tjanster om man behover ge pengar till familj/vanner/betala for nagot man koper pa Blocket.

Haller ocksa pa att se over om jag kan fa godkant att satta in las pa lagenhetsdorren som lases upp med app sa jag kan lamna nycklar hemma. Allt ska booorrrtttttt.

Forsvinner telefonen ar det bara anvanda valfri enhet med Internet och sparra den. Tryggt och fint.

Leeee
2017-12-18, 22:08
Dåligt! Gillar inte den totala kontrollen. Kommer flytta om Svea går det ödet till mötes

King Grub
2017-12-18, 22:19
Dåligt. Ännu ett steg mot att storbankerna fullständigt kontrollerar medborgarnas liv. Ännu värre är chip som vissa tydligen frivilligt låter operara in. Dessa individer idiotförklarar jag.

Skrattretande att folk låter sig hjärntvättas till att det här är något positivt.

Jocke67
2017-12-18, 22:41
Dåligt. Ännu ett steg mot att storbankerna fullständigt kontrollerar medborgarnas liv. Ännu värre är chip som vissa tydligen frivilligt låter operara in. Dessa individer idiotförklarar jag.

Skrattretande att folk låter sig hjärntvättas till att det här är något positivt.

Jag kanske är hjärntvättad men jag ser inte kopplingen mellan avsaknad av kontanter vs storbankerna kontroll av våra liv, kan du förklara?

ApexProcyon
2017-12-18, 22:41
Jag är förvånad över hur många som är positiva till att bankerna får ökad kontroll. Banker stänger redan ned konton till organisationer med "fel åsikter", språnget till att stänga ned konton till privatpersoner med "fel åsikter" är inte särskilt stort. Makten att styra vad människor får engagera sig inte och inte blir total.

Varför vill man se den utvecklingen?

Bob90
2017-12-18, 22:41
Dåligt. Ännu ett steg mot att storbankerna fullständigt kontrollerar medborgarnas liv. Ännu värre är chip som vissa tydligen frivilligt låter operara in. Dessa individer idiotförklarar jag.

Skrattretande att folk låter sig hjärntvättas till att det här är något positivt.

Que? Operera in chip? Trodde sånt bara förekom i aprilskämt och filmer :d

Agitator
2017-12-18, 22:46
Que? Operera in chip? Trodde sånt bara förekom i aprilskämt och filmer :d

Arbetskollega planterade ett rfid chip i handen för några veckor sedan.

Han är nöjd med att slippa slänga fram kortet konstant för in och ut passager på jobbet.

SL ska även fixa så det kan användas hos dem.

lanzal
2017-12-18, 22:47
Jag är förvånad över hur många som är positiva till att bankerna får ökad kontroll. Banker stänger redan ned konton till organisationer med "fel åsikter", språnget till att stänga ned konton till privatpersoner med "fel åsikter" är inte särskilt stort. Makten att styra vad människor får engagera sig inte och inte blir total.

Varför vill man se den utvecklingen?

Källa på detta? :O

King Grub
2017-12-18, 22:48
Que? Operera in chip? Trodde sånt bara förekom i aprilskämt och filmer :d

Det finns redan, och Sverige ligger längst fram. Företag har redan börjat med det, och säger att det är för dom anställdas bästa, men det är naturligtvis bara för övervakning.

https://www.metro.se/artikel/p%C3%A5-det-h%C3%A4r-svenska-f%C3%B6retaget-har-anst%C3%A4llda-ett-chip-inopererat-i-handen-xr

SJ använder det också.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sj-borjar-med-chip-under-huden-sl-vill-ta-efter/repqer!R4N@ISJSyQn5j0Y206CyxA/

Om 10-15 år är det säkert standard och ett krav för vissa samhällsfunktioner.

ApexProcyon
2017-12-18, 22:50
Källa på detta? :O

Tankesmedjan Motpol har fått sitt konto nedstängt.
https://motpol.nu/redaktionen/2017/11/30/ska-konservativa-ha-bankkonton/

Även NMR och Nordisk Ungdom har fått sina konton nedstängda av Nordea.

Leeee
2017-12-18, 22:54
Sedan är det den där detaljen med el och wi-fi! Hur många gånger har man inte råkat ut för nån tjejbutik där kortdragaren krånglar och man får springa runt och leta efter en bankomat som faktiskt ger ut papperslappar. Alltid tjejbutiker också med jobbig personal! Julklappar är överskattat

lanzal
2017-12-18, 22:57
Tankesmedjan Motpol har fått sitt konto nedstängt.
https://motpol.nu/redaktionen/2017/11/30/ska-konservativa-ha-bankkonton/

Även NMR och Nordisk Ungdom har fått sina konton nedstängda av Nordea.

Intressant :)
Tack!

Bob90
2017-12-18, 23:01
Arbetskollega planterade ett rfid chip i handen för några veckor sedan.

Han är nöjd med att slippa slänga fram kortet konstant för in och ut passager på jobbet.

SL ska även fixa så det kan användas hos dem.
Det finns redan, och Sverige ligger längst fram. Företag har redan börjat med det, och säger att det är för dom anställdas bästa, men det är naturligtvis bara för övervakning.

https://www.metro.se/artikel/p%C3%A5-det-h%C3%A4r-svenska-f%C3%B6retaget-har-anst%C3%A4llda-ett-chip-inopererat-i-handen-xr

SJ använder det också.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sj-borjar-med-chip-under-huden-sl-vill-ta-efter/repqer!R4N@ISJSyQn5j0Y206CyxA/

Om 10-15 år är det säkert standard och ett krav för vissa samhällsfunktioner.
Men fan va olika folk tänker :d Jag skulle inte för mitt liv operera in något elektroniskt (eller något för den saken) i kroppen om det inte var av trängande medicinska skäl.

Agitator
2017-12-18, 23:05
Sedan är det den där detaljen med el och wi-fi! Hur många gånger har man inte råkat ut för nån tjejbutik där kortdragaren krånglar och man får springa runt och leta efter en bankomat som faktiskt ger ut papperslappar. Alltid tjejbutiker också med jobbig personal! Julklappar är överskattat

Aldrig hänt.

Leeee
2017-12-18, 23:14
Aldrig hänt.

Var glad för det! Hände mig två gånger i helgen.

svenbanan
2017-12-19, 01:22
Jag var med om att nån affär hade vajsing på kortläsaren för nåt år sedan. De hade kvar de där gamla mackapärerna som kalkerar av kortet och så får man skriva under.

Minns inte om jag själv handlade nåt eller om jag bara var med när nån annan handlade. Men jag minns att jag blev hyfsat chockad över att den där gamla åttiotalsteknologin fortfarande gick att använda...

Fan vet hur det funkar eftersom de inte kan få nån uppgift om hur mycket pengar man har på kontot eftersom det ju är helt offline...

WHITEFOLKS
2017-12-19, 01:42
Jag var med om att nån affär hade vajsing på kortläsaren för nåt år sedan. De hade kvar de där gamla mackapärerna som kalkerar av kortet och så får man skriva under.

Minns inte om jag själv handlade nåt eller om jag bara var med när nån annan handlade. Men jag minns att jag blev hyfsat chockad över att den där gamla åttiotalsteknologin fortfarande gick att använda...

Fan vet hur det funkar eftersom de inte kan få nån uppgift om hur mycket pengar man har på kontot eftersom det ju är helt offline...

Spelar ingen större roll eftersom du blir betalningsskyldig oavsett.

svenbanan
2017-12-19, 02:48
Spelar ingen större roll eftersom du blir betalningsskyldig oavsett.

Fast i vanliga fall kan man ju inte använda kortet ifall det saknas pengar på kontot om man inte har nån kredit kopplat till kortet.

Visst att man blir betalningsskyldig, men vad händer ifall man inte får in pengar på kontot på ett par veckor? Vilken ränta får man punga ut med då? Får man kanske en automatisk straffavgift ifall man handlar utan att ha pengar på kontot? Känns inte riktigt som att det inte spelar nån större roll...

WHITEFOLKS
2017-12-19, 04:17
Fast i vanliga fall kan man ju inte använda kortet ifall det saknas pengar på kontot om man inte har nån kredit kopplat till kortet.

Visst att man blir betalningsskyldig, men vad händer ifall man inte får in pengar på kontot på ett par veckor? Vilken ränta får man punga ut med då? Får man kanske en automatisk straffavgift ifall man handlar utan att ha pengar på kontot? Känns inte riktigt som att det inte spelar nån större roll...För dig som kund så kan det bli dyrt. Menade att det inte är någon direkt risk för affären.

Hemi
2017-12-19, 06:25
Bara för att tekniken går framåt måste man inte bejaka varenda idé 100% hela vägen som banker och institut, stater och företag har. Sverge känns för automatiskt numera medan många stora hemsidor fungerar skit, samtidigt som kundkontakten ansikte mot ansikte monteras ned till nästan intet. Trivdes inte alls med det.
Vissa länder, ej fattiga, tar inte kort så mycket och många affärer tar dem inte ens. Vissa andra änder har fortfarande för många småmynt, skulle behövas förenklas.

Bärsärk
2017-12-19, 06:46
Tankesmedjan Motpol har fått sitt konto nedstängt.
https://motpol.nu/redaktionen/2017/11/30/ska-konservativa-ha-bankkonton/

Även NMR och Nordisk Ungdom har fått sina konton nedstängda av Nordea.

Jag säger inte att man inte får ha extrema åsikter, men om man har det så får man väl räkna med att större delen av samhället kommer vara emot en och saker och ting inte kommer fungera som vanligt.

Diomedea exulans
2017-12-19, 07:15
Dåligt. Jag vill kunna sälja något till någon utan att vi måste ha med kortläsare eller mobiltelefoner.

Hemi
2017-12-19, 07:32
Såg en kortfilm om framtiden, UK, på 70, 80 talet när jag var mindre.

En polisbil stoppar en man av någon anledning, ute på en nattpromenad. Han fångas av ett strålkastarljus och har ryggen mot en vägg. En megafon förhör honom en lång stund men trots hans försök att svara som en vanlig människa, låser en stråle från bilen hans fötter och tvingas gå in i den. Inne i bilen finns ingen förare utan körs av någon slags automat. Han frågar desparat vad som händer, varför, men får inget svar.
Fy vad rädd jag blev...
Mycket skrämsel om framtiden på den tiden men faktiskt tycker jag det slår in mer och mer.

Patriarch K
2017-12-19, 09:25
Enda fördelen är väl att antalet person-rån minskar. Och mobilerna går ju att tracka från datorn om de blir stulna.
Så rånare behöver ju bli betydligt smartare.

Hemi
2017-12-19, 15:55
Förresten tar jag tillbaka det där med teknik, det fanns enkla datorer på 50 talet, människan flög till månen på 60 talet, vi lekte med BBS på 80 talet, det är inte som om tekniken är avancerad precis, måste vara andra orsaker till att vi skall kommunicera med plast och transistorer istället för människor, och som sagt det ena behöver inte utesluta det andra. Har man något med till exempel Försäkringskassan i Sverige att göra så är det så. Nästan. Verkar inte finnas några fysiska kontor.

rememberence
2017-12-19, 15:59
Så rånare behöver ju bli betydligt smartare.

Känns snarare tvärtom, folk går med på vad som helst så länge du låter tillräckligt säker på din sak.
Det finns alltså människor som frivilligt skickar pengar till någon som ljuger ihop en historia på mail.

Titta annars på senaste tidens BankID-"kapningar", har aldrig varit lättare att råna människor.

mulliy
2017-12-19, 16:02
Känns snarare tvärtom, folk går med på vad som helst så länge du låter tillräckligt säker på din sak.
Det finns alltså människor som frivilligt skickar pengar till någon som ljuger ihop en historia på mail.

Titta annars på senaste tidens BankID-"kapningar", har aldrig varit lättare att råna människor.

Men ganska rejäl skillnad på att råna eller lura någon va.

ApexProcyon
2017-12-19, 16:02
Känns snarare tvärtom, folk går med på vad som helst så länge du låter tillräckligt säker på din sak.
Det finns alltså människor som frivilligt skickar pengar till någon som ljuger ihop en historia på mail.

Den nigerianske prinsen kommer snart att belöna mig flerfaldigt. Goda saker kommer till den som väntar.

svenbanan
2017-12-19, 16:03
För dig som kund så kan det bli dyrt. Menade att det inte är någon direkt risk för affären.

Nä, det torde ju stämma.

mulliy
2017-12-19, 16:05
Förövrigt undrar jag hur ni som tänker att det är bra med ett kontantlöst samhälle resonerar. Ni tycker att det är smidigt att inte ha kontanter, självklart. Men bara för att kontanter finns så är det valfritt att använda dom?

svenbanan
2017-12-19, 16:06
Den nigerianske prinsen kommer snart att belöna mig flerfaldigt. Goda saker kommer till den som väntar.

Oh yes. Den där prinsen kommer snart bli tvungen att punga ut med stokovan till masor av folk. Fattar inte hur han tänkte. Han lär ju gå back på alla dessa brev i slutändan...

rememberence
2017-12-19, 16:07
Men ganska rejäl skillnad på att råna eller lura någon va.

Självklart är det en teknisk skillnad (pun not intended), men om du frågar pöbeln så låter det mer som ett rån.

Lite dumt formulerat av mig tidigare också, det håller jag med om.

Mantus
2017-12-19, 16:19
Det är självklart dåligt av en hel radda skäl. Allt från mer sårbara samhällsfunktioner till ökad riskexponering gentemot kriminella element. Bristen på valbarhet och normaliseringsprocessen kring frivillig övervakning är även den oroväckande.

Klein
2017-12-19, 16:23
Bra för skattmasen. Dåligt för folket.

Leeee
2017-12-19, 16:46
Det är självklart dåligt av en hel radda skäl. Allt från mer sårbara samhällsfunktioner till ökad riskexponering gentemot kriminella element. Bristen på valbarhet och normaliseringsprocessen kring frivillig övervakning är även den oroväckande.

Kriminella kommer alltid hitta en väg att fortsätta sin verksamhet, det är vi vanliga svenssons som drabbas

Malle1
2017-12-19, 22:43
Jag är förvånad över hur många som är positiva till att bankerna får ökad kontroll. Banker stänger redan ned konton till organisationer med "fel åsikter", språnget till att stänga ned konton till privatpersoner med "fel åsikter" är inte särskilt stort. Makten att styra vad människor får engagera sig inte och inte blir total.

Varför vill man se den utvecklingen?

För att man inte tänker och dessutom saknar kunskap om världen, men mamma säger att jag är bäst!

micke81
2017-12-28, 19:20
Ett eventuellt kontantlöst samhälle är en reel samhällsfara.

supercharge
2017-12-29, 13:15
Jag tror att hela övervakningsbiten kommer bli en väldigt het potatis så småningom. Just nu är det vilda västern och våra uppgifter samlas in lite hur som helst - ju mer desto bättre. Det börjar bli otroligt creepy med det passiva lyssnandet som Facebook anklagades för och än värre är nästan användandet av ultraljudssignaler för att pussla ihop beteenden, övervaka mellan plattformar o.s.v, som Wired skrev om bl.a.


"The technology, called ultrasonic cross-device tracking, embeds high-frequency tones that are inaudible to humans in advertisements, web pages, and even physical locations like retail stores. These ultrasound "beacons" emit their audio sequences with speakers, and almost any device microphone—like those accessed by an app on a smartphone or tablet—can detect the signal and start to put together a picture of what ads you've seen, what sites you've perused, and even where you've been."

Man kan riktigt se framför sig hur vi snart har en massa nedkopplade hipsters utan mobiltelefon som protesterar utanför Googleplex i Kalifornien för att de blir passivt avlyssnade genom andras teknikprylar, och för att ingen tar kontanter längre. Att en "offline-movement" kommer poppa upp förr eller senare känns lika säkert som Jesus i kyrkan.

Shqypnia
2017-12-29, 13:40
Bra! Enda gången jag använder cash är när jag måste ta ut för att ge det som present när fantasin sviker. Och till min ghettofrisör. :D

Någon nämnde att banken hade stängt ner någon nazistisk förening. Haha no shit sherlock... De utesluts av alla i samhället. Precis som de bör.

ApexProcyon
2017-12-29, 13:55
Bra! Enda gången jag använder cash är när jag måste ta ut för att ge det som present när fantasin sviker. Och till min ghettofrisör. :D

Någon nämnde att banken hade stängt ner någon nazistisk förening. Haha no shit sherlock... De utesluts av alla i samhället. Precis som de bör.

I en demokrati är ekonomi det viktigaste som finns för att etablera sig. Ska banker på egen hand kunna välja vilka yttringar som ska godkännas? Vad händer när något parti är kritisk mot banksystemet? Det är att frivilligt placera banker över alla partier som, åtminstone på pappret, ska representera folket.

Slopa ditt tunnelseende och bias en sekund och kolla på helhetsbilden.

r3mpuh
2017-12-29, 13:58
Jag tror att hela övervakningsbiten kommer bli en väldigt het potatis så småningom. Just nu är det vilda västern och våra uppgifter samlas in lite hur som helst - ju mer desto bättre. Det börjar bli otroligt creepy med det passiva lyssnandet som Facebook anklagades för och än värre är nästan användandet av ultraljudssignaler för att pussla ihop beteenden, övervaka mellan plattformar o.s.v, som Wired skrev om bl.a.



Man kan riktigt se framför sig hur vi snart har en massa nedkopplade hipsters utan mobiltelefon som protesterar utanför Googleplex i Kalifornien för att de blir passivt avlyssnade genom andras teknikprylar, och för att ingen tar kontanter längre. Att en "offline-movement" kommer poppa upp förr eller senare känns lika säkert som Jesus i kyrkan.Jag finner det mest kränkande att de förutsätter att man har gubböron & inte skulle kunna höra subliminal-ljud. Finns vissa reklamer som tjuter olidligt.

trädgårdsmöbel
2017-12-29, 14:03
Ett pk-vänstersamhälle som övervakar allt du gör verkar vara något som inte stör de som är pk-vänster. Hade ni vart lika positiva till liknande inskränkningar och nedstänganden av konton om SD satt vid rodret, och media, social media och banker var SD-vänliga?

Shqypnia
2017-12-29, 15:45
I en demokrati är ekonomi det viktigaste som finns för att etablera sig. Ska banker på egen hand kunna välja vilka yttringar som ska godkännas? Vad händer när något parti är kritisk mot banksystemet? Det är att frivilligt placera banker över alla partier som, åtminstone på pappret, ska representera folket.

Slopa ditt tunnelseende och bias en sekund och kolla på helhetsbilden.HAHAHAHAHA

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Starke75an
2017-12-29, 21:32
Nu ska vi ju rusta för krig och då behövs kontanter till att göra affärer.

ApexProcyon
2017-12-29, 21:40
HAHAHAHAHA

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Som vanligt substanslös och dryg dynga från dig när du inte kan bemöta något.

micke81
2017-12-30, 11:52
I en demokrati är ekonomi det viktigaste som finns för att etablera sig. Ska banker på egen hand kunna välja vilka yttringar som ska godkännas? Vad händer när något parti är kritisk mot banksystemet? Det är att frivilligt placera banker över alla partier som, åtminstone på pappret, ska representera folket.

Slopa ditt tunnelseende och bias en sekund och kolla på helhetsbilden.

Jag finner det djupt odemokratiskt om ett företag inte skall få välja sina kunder.

micke81
2017-12-30, 11:56
Nu ska vi ju rusta för krig och då behövs kontanter till att göra affärer.

Ett samhälle utan kontanter är ett samhälle som nära nog inbjuder till påverkan från främmande makt,störningar av banksystem är ett mycket bra redskap att kunna nyttja vid förberedelser,i skymningsläget innan ett krig ens brutit ut så som de flesta känner igen det.

Glen
2017-12-30, 12:20
ett samhälle utan kontanter är ett samhälle som nära nog inbjuder till påverkan från främmande makt,störningar av banksystem är ett mycket bra redskap att kunna nyttja vid förberedelser,i skymningsläget innan ett krig ens brutit ut så som de flesta känner igen det.

+1

Bubblan84
2017-12-30, 12:48
Bra! Enda gången jag använder cash är när jag måste ta ut för att ge det som present när fantasin sviker. Och till min ghettofrisör. :D

Någon nämnde att banken hade stängt ner någon nazistisk förening. Haha no shit sherlock... De utesluts av alla i samhället. Precis som de bör.

Bra för att du inte behöver cash? Man har nästan alltid möjligheten att skippa cash idag ändå. Jag kan inte se något positivt alls för enskilda individer med att allt styrs elektroniskt där det kan övervakas. Givetvis bra om nazis stängs ner, men tänk om det bara är början?

I en demokrati är ekonomi det viktigaste som finns för att etablera sig. Ska banker på egen hand kunna välja vilka yttringar som ska godkännas? Vad händer när något parti är kritisk mot banksystemet? Det är att frivilligt placera banker över alla partier som, åtminstone på pappret, ska representera folket.

Slopa ditt tunnelseende och bias en sekund och kolla på helhetsbilden.

+1

ApexProcyon
2017-12-30, 12:56
Jag finner det djupt odemokratiskt om ett företag inte skall få välja sina kunder.

Nu fungerar inte banker som vilket företag som helst, vem som helst kan inte öppna en bank och konkurrera. Den som blir ekonomi strypt får sin politiska slagkraft strypt - politikerna tvingas underordna sig bankerna.

Det är dessutom olagligt att göra som bankerna har gjort, man får inte avsluta konton hur som helst. Ifall man hävdar att dom borde ha rätt att göra så, då kan man också vara ärlig och erkänna att man tycker att makten borde utgå från bankerna och inte från folket, för det blir konsekvensen när man drar det till sin spets.

Angel
2017-12-30, 13:05
Har råkat ut för fler affärer och caféer senaste som inte tar emot kontanter alls.

Baskagge
2017-12-30, 13:29
Bankerna har ett förtroendeuppdrag åt befolkningen via riksbanken att hantera det monetära systemet. Givetvis ska bankerna inte få stänga konton och neka kunder över huvud taget. Om det finns misstanke om brottslig verksamhet så borde det vara polisen som begär att konton stängs.

micke81
2017-12-30, 19:02
Nu fungerar inte banker som vilket företag som helst, vem som helst kan inte öppna en bank och konkurrera. Den som blir ekonomi strypt får sin politiska slagkraft strypt - politikerna tvingas underordna sig bankerna.

Det är dessutom olagligt att göra som bankerna har gjort, man får inte avsluta konton hur som helst. Ifall man hävdar att dom borde ha rätt att göra så, då kan man också vara ärlig och erkänna att man tycker att makten borde utgå från bankerna och inte från folket, för det blir konsekvensen när man drar det till sin spets.

Nu är det offtopic men jag kommer ändå svara för att jag är så förbannat korkad att jag låter dig hållas.

Jo banker fungerar är som andra företag.
Ett land där staten påtvingar företag och folk värderingar och inte låter företag och folk själva få välja sina kunder låter som valfri socialistisk diktatur.

Du tycks inte ha förstått upplägget med att makten utgår från folket och hur det skall appliceras men om du nu vill applicera det på företagsamhet så bör du ur en demokratisk synvinkel snarare se det så här:
Om ett företag vill vägra en kund så skall det vara upp till företaget,precis som att det skall vara fritt fram för kunden att välja vilket företag kunden vill gynna,på så vis utgår makten från folket och inte tvärtom som blir fallet om makten utgår från staten där staten påtvingar resten av samhället sina värderingar.

Och detta är ytterligare skäl till att vi behöver kontanter.

Bankerna har ett förtroendeuppdrag åt befolkningen via riksbanken att hantera det monetära systemet. Givetvis ska bankerna inte få stänga konton och neka kunder över huvud taget. Om det finns misstanke om brottslig verksamhet så borde det vara polisen som begär att konton stängs.

Naturligtvis skall banker få välja sina kunder det är inte konstigare än att vägra låna ut pengar till någon som uppenbarligen aldrig kommer kunna betala för lånet,självklart skall valfri bank få välja sina kunder precis som att det skall stå kunden fritt att rata samma bank baserat på bankens värderingar.

Och detta är ytterligare skäl till att vi behöver kontanter.

micke81
2017-12-30, 19:03
Har råkat ut för fler affärer och caféer senaste som inte tar emot kontanter alls.

Jag med,och jag vägrar handla av sådana handlare med ytterst få undantag.

xan
2017-12-30, 19:11
Det finns redan, och Sverige ligger längst fram. Företag har redan börjat med det, och säger att det är för dom anställdas bästa, men det är naturligtvis bara för övervakning.

https://www.metro.se/artikel/p%C3%A5-det-h%C3%A4r-svenska-f%C3%B6retaget-har-anst%C3%A4llda-ett-chip-inopererat-i-handen-xr

SJ använder det också.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sj-borjar-med-chip-under-huden-sl-vill-ta-efter/repqer!R4N@ISJSyQn5j0Y206CyxA/

Om 10-15 år är det säkert standard och ett krav för vissa samhällsfunktioner.

Givetvis öppnar det upp för möjligheten till överdriven övervakning av anställda, men vad får dig att tro att företagen som gör det just nu har det som motivation?

Sedan förstår jag inte riktigt syftet med inopererade chip. Är det på allvar för att man inte ska riskera t ex glömma nycklar eller spårvagnskort hemma? :laugh:

Baskagge
2017-12-30, 22:43
Nu är det offtopic men jag kommer ändå svara för att jag är så förbannat korkad att jag låter dig hållas.

Jo banker fungerar är som andra företag.
Ett land där staten påtvingar företag och folk värderingar och inte låter företag och folk själva få välja sina kunder låter som valfri socialistisk diktatur.

Du tycks inte ha förstått upplägget med att makten utgår från folket och hur det skall appliceras men om du nu vill applicera det på företagsamhet så bör du ur en demokratisk synvinkel snarare se det så här:
Om ett företag vill vägra en kund så skall det vara upp till företaget,precis som att det skall vara fritt fram för kunden att välja vilket företag kunden vill gynna,på så vis utgår makten från folket och inte tvärtom som blir fallet om makten utgår från staten där staten påtvingar resten av samhället sina värderingar.

Och detta är ytterligare skäl till att vi behöver kontanter.



Naturligtvis skall banker få välja sina kunder det är inte konstigare än att vägra låna ut pengar till någon som uppenbarligen aldrig kommer kunna betala för lånet,självklart skall valfri bank få välja sina kunder precis som att det skall stå kunden fritt att rata samma bank baserat på bankens värderingar.

Och detta är ytterligare skäl till att vi behöver kontanter.

Ska sjukhus och vårdföretag också få välja sina kunder? "Vi gillar inte dina åsikter så du får inte vård här hos oss".

Det är viss skillnad på att låta kunderna sköta sina bankärenden med egna medel och att låna pengar utan säkerhet.

För övrigt är det redan idag olagligt att neka kunder bankkonto, dessvärre är det inget som verkar beivras av rättsväsendet.

1 § En bank är skyldig att ta emot inlåning på räkning från allmänheten. Lag (1992:1613).

micke81
2017-12-30, 22:50
Ska sjukhus och vårdföretag också få välja sina kunder? "Vi gillar inte dina åsikter så du får inte vård här hos oss".

Det är viss skillnad på att låta kunderna sköta sina bankärenden med egna medel och att låna pengar utan säkerhet.

För övrigt är det redan idag olagligt att neka kunder bankkonto, dessvärre är det inget som verkar beivras av rättsväsendet.

Du ser ingen skillnad på skattefinansierade tjänster och privat finansierade tjänster?

Baskagge
2017-12-30, 22:54
Har råkat ut för fler affärer och caféer senaste som inte tar emot kontanter alls.

https://photos-1.dropbox.com/t/2/AABASBe4aW-m-Sq021HN7sxpLqNJKrvPgEq4ILWCK8nclg/12/2381501/jpeg/32x32/1/_/1/2/kort.jpg/EJXe7AEY7dDeOCAHKAc/tY9NyaDt4Ql3ccwIUSQ_zgtnF6ZcJkTtcwyJ36sb1Cw?size=2 048x1536&size_mode=3

Somliga hävdar att kriminaliteten minskar och att samhället är säkrare än någonsin.

inZane
2017-12-31, 09:04
Skit!
Båda de lokala handelsbanken kontoren där jag bor och jobbar har slutat hantera kontanter och för att kunna sätta in den gamla femhundring jag går runt med måste jag alltså ta mig in till storstaden och sätta in den där. Detta kontor stänger kl 15.00 alla dagar i en sån stor stad som Sundsvall.
Har gått omkring med den här femhundringen i över två månader nu.

Edit. Kl 16 men det är ändå för tidigt för att hinna när man jobbar.

AlexGBG
2017-12-31, 15:47
Det är kasst, det är alltid en skön känsla att gå runt med en rejäl pengabunt.

Tur att man bor i ett land där till och med större mataffärer ibland inte tar emot kort, som den jag storhandlade på idag :D

Här i Thailand ligger ofta rejäla sedelbuntar bakom disken på bankerna, det mesta jag sett är runt en miljon kronor (4 000 000 Thb, eller 4000 x 1000thb sedlar) som ligger där och gottar sig

Bild från tidigare: https://i.imgur.com/4Zl8mar.jpg

Starke75an
2017-12-31, 17:05
Skit!
Båda de lokala handelsbanken kontoren där jag bor och jobbar har slutat hantera kontanter och för att kunna sätta in den gamla femhundring jag går runt med måste jag alltså ta mig in till storstaden och sätta in den där. Detta kontor stänger kl 15.00 alla dagar i en sån stor stad som Sundsvall.
Har gått omkring med den här femhundringen i över två månader nu.

Edit. Kl 16 men det är ändå för tidigt för att hinna när man jobbar.

Är du säker på att nån liten affär på orten inte kan växa in den om du handlar där?

Jag har gjord det tidigare, så fixar de inväxlingen. Jag har köpt tårta och fikabröd på sånt sätt.

inZane
2018-01-01, 14:19
Är du säker på att nån liten affär på orten inte kan växa in den om du handlar där?

Jag har gjord det tidigare, så fixar de inväxlingen. Jag har köpt tårta och fikabröd på sånt sätt.

Ytterst tveksamt, det är den äldre 500-ingen som inte kan användas men växlas in på bank till och med Juni 2018. ICA tar inte emot den iaf.

Cooks
2018-01-01, 15:07
Dåligt. Ännu ett steg mot att storbankerna fullständigt kontrollerar medborgarnas liv. Ännu värre är chip som vissa tydligen frivilligt låter operara in. Dessa individer idiotförklarar jag.

Skrattretande att folk låter sig hjärntvättas till att det här är något positivt.

+1.

Go Bitcoins!

micke81
2018-01-01, 18:34
+1.

Go Bitcoins!

Så istället för att använda kontanta medel som redan finns och fungerar utmärkt och är skapligt stabilt, så föreslår du att ta ett steg till i riktning mot ett kontantlöst samhället?