handdator

Visa fullständig version : Förbannat ont i sidan av höften vid lätt tryck


catus
2017-12-17, 22:22
Varför gör det så jävla pissont vid tryck på det turkosfärgade området i bilden?
Trycket behöver inte ens vara hårt utan det räcker seriöst bara med att man petar.

Bad min pojkvän peta (enligt honom skrattretande lätt) på mig vid det markerade området alldeles nyss, och vid varje pet tänkte jag "nu kommer jag garanterat få ett blåmärke". Känns liksom som om nånting går sönder under huden varje gång. Det bränner och ilar och hjkdae.. gör så jävla ont helt enkelt. *cry*

115781

Bob90
2017-12-17, 22:38
Har det kommit från ingenstans eller har du gjort något som du tror kan ha föranlett detta?

catus
2017-12-17, 22:58
Har det kommit från ingenstans eller har du gjort något som du tror kan ha föranlett detta?
Nej, jag har haft såhär i åtminstone tre år tillbaka i tiden. Känner ju som sagt bara av det vid tryck. Tränar styrkelyft, om det kan vara relevant. Upplever mig inte som vidare stel däromkring.

Bob90
2017-12-17, 23:03
Konstigt, ingenting vid rörelse eller belastning alltså?
Gör det även ont om du inte är beredd på det, typ om du stöter i något eller kommer åt själv med handen? Gör det ont av typ trycket från byxorna? Har du kollat med sjukgymnast eller läkare eftersom det varit under så lång tid?

Agitator
2017-12-17, 23:12
Om du gått med det i tre år så kanske det är dags att söka vård för det.

Men min första spontana tanke iom att du tränar. Testat stretcha höftböjaren osv?
Rulat höften över en Rumble Roller för att mjuka upp? Provat något sådant?

catus
2017-12-17, 23:17
Konstigt, ingenting vid rörelse eller belastning alltså?
Gör det även ont om du inte är beredd på det, typ om du stöter i något eller kommer åt själv med handen? Gör det ont av typ trycket från byxorna? Har du kollat med sjukgymnast eller läkare eftersom det varit under så lång tid?
Näe, inte direkt.
Ja, då skriker jag rakt ut. Har inte upplevt att det ger obehag av att ha tighta byxor dock.
Nej, det har jag inte. Har ju varit hos sjukgymnast av andra anledningar dock, bl a. för dryga ett år sedan pga snedhet i höften som gjort att jag pressar upp snett vid böj och direkt efter känt av lite i ena sidan, men det fick jag förklaring berodde på att jag hade en jätteliten benlängdskillnad.... Vet inte om det skulle ha någon betydelse.

Min mamma lider av fibromyalgi också och har lite liknande symptom, fast överallt.. Jag misstänker inte att jag skulle lida av det dock, utan känns mer som om det beror på nån konstiga belastning/stelhet eller nåt.

catus
2017-12-17, 23:20
Om du gått med det i tre år så kanske det är dags att söka vård för det.

Men min första spontana tanke iom att du tränar. Testat stretcha höftböjaren osv?
Rulat höften över en Rumble Roller för att mjuka upp? Provat något sådant?
Ja, kanske det. I och med att jag inte upplever smärtan konstant utan endast vid tryck så har det ju blivit att jag inte tagit det på allvar. Jag försöker stretcha höftböjaren regelbundet och kör med form roller då och då (svårare med det sistnämnda dock pga hög smärta).

Järvskan
2017-12-19, 07:57
Låter som att styrkelyftet kunde vara boven i dramat. Det är svårt att ge råd via webben, men du kunde antingen prova korrigera lyfttekniken, minska belastningen, ta en paus eller att stärka synergisterna till gluteus medius.

catus
2017-12-21, 12:59
Låter som att styrkelyftet kunde vara boven i dramat. Det är svårt att ge råd via webben, men du kunde antingen prova korrigera lyfttekniken, minska belastningen, ta en paus eller att stärka synergisterna till gluteus medius.
Lyfttekniken har jag redan korrigerat och jag skulle inte säga att det finns så mycket att anmärka på där längre. Även uppehåll från mark och böj samt minskad belastning har gjorts, fast inte syfte att försöka få bukt med detta, men ändå.. Det sista rådet känns värt att pröva dock! Kan du rekommendera någon specifik övning?


Jag körde massor med foam rollern i måndags btw, och jag har haft som träningsvärk i sidorna sedan dess.. Konstigt? Tecken på inflammation? Normalt?

Bob90
2017-12-21, 13:14
Jag körde massor med foam rollern i måndags btw, och jag har haft som träningsvärk i sidorna sedan dess.. Konstigt? Tecken på inflammation? Normalt?

Man kan ju få blåmärken och grejer av hård massage, så att bli öm om man inte är van vid foam roller är nog inget konstigt.

catus
2017-12-21, 13:22
Man kan ju få blåmärken och grejer av hård massage, så att bli öm om man inte är van vid foam roller är nog inget konstigt.
Sant, men hur länge är det normalt att ha ont då? Jag läste just att man inte bör använda foam roller på delar av kroppen där man redan har ont, just för att det kan leda till att smärtan förvärras och ställer till med mer skada än nytta.. Blev lite orolig!

Bob90
2017-12-21, 13:53
Sant, men hur länge är det normalt att ha ont då? Jag läste just att man inte bör använda foam roller på delar av kroppen där man redan har ont, just för att det kan leda till att smärtan förvärras och ställer till med mer skada än nytta.. Blev lite orolig!

Det är nog helt beroende från person till person och beroende på vad orsaken till smärtan är.
Vågar inte yttra mig kring när det är bra/dåligt att använda foam roller. Men baserat på min egna erfarenhet så har jag provat på bröstrygg, utsidan av benet och vaderna. Vaderna gör äckligt ont att foamrolla, utsidan av benet är inte heller skönt på något sätt. Bröstryggen innebär ingen smärta för mig.

Men tror återigen det beror på vad som orsakar smärtan. Är det spända muskler så tror jag inte att det är farligt att det gör ont. Är det pga något annat, typ brutna ben, inflammationer osv så är det mycket möjligt att det är kontraproduktivt.

Scratch89
2017-12-23, 11:29
Du får ju gå till en duktig fysioterapeut som kan ställa en vettig funktionsdiagnos, men min kliniska erfarenhet skulle säga att du troligen är väldigt svag i musklerna kring höften och att du har ont för att du måste gå och kompensera och överbelasta.

Var bor du?

catus
2018-01-10, 21:39
Du får ju gå till en duktig fysioterapeut som kan ställa en vettig funktionsdiagnos, men min kliniska erfarenhet skulle säga att du troligen är väldigt svag i musklerna kring höften och att du har ont för att du måste gå och kompensera och överbelasta.

Var bor du?
Okej. Hur kan jag vara såpass svag att jag får men av det? Jag tränar ju trots allt..

Jag bor i Linköping.