handdator

Visa fullständig version : Ger valkar i händerna bättre grepp


Jocke67
2017-12-17, 16:56
Som så många andra brukar jagfå kraftiga valkar i händerna när jag sryrketränar. Ibland blir de torra och spricker och kan göra ganska ont. Tänkte att jag skulle förebygga detta så jag lånade frugans fotfil (en sån där elektrisk som snurrar), filade ner valkarna och smörjde in händerna med fet salva varje kväll några dagar i sträck.

Funkade jättebra, valkarna nästan borta och händerna är mjuka och fina. Men nu när jag styrketränar med mina nya fina Fröken Sverig-händer så känns det som att greppstykan blivit sämre. Inte för att det är något stort problem, även vid tunga marklyft så är greppet inte begränsande men jag märker helt klart skillnad och behöver kalk redan på lägre vikter.

Nån som märkt samma sak? Alltså sämre grepp när man tar hand om händerna och gör dem mjuka och fina?

Bob90
2017-12-17, 17:03
Tvärtom för mig, jag tycker jag har bättre grepp ju "jämnare" huden är. Valkar har risken att rivas upp eller så kan stången glida "runt" valkarna ibland och då kan man få ett plötsligt "fall" eller "släpp" i greppet.

Det jag gör är att klippa ner valkarna med en liten tång eller sax när de blir för stora.

Agitator
2017-12-17, 19:56
Greppa stången lite längre ner i fingrarna istället för att greppa stången med hela handflatan så blir det lite bättre.

Du kan även börja med vanan att gnugga händerna så huden "slipas/smälter" bort. Har aldrig valkar i händerna. Bäst effekt är ju ifall man ser handsprit på jobbet eller på gymmet/hemmet. Bara ta en klicka och gnugga till det blir friktion och börjar få ner huden. Fungerar hur bra som helst.

Jocke67
2017-12-17, 20:42
Greppa stången lite längre ner i fingrarna istället för att greppa stången med hela handflatan så blir det lite bättre.

Du kan även börja med vanan att gnugga händerna så huden "slipas/smälter" bort. Har aldrig valkar i händerna. Bäst effekt är ju ifall man ser handsprit på jobbet eller på gymmet/hemmet. Bara ta en klicka och gnugga till det blir friktion och börjar få ner huden. Fungerar hur bra som helst.

Jag kommer fortsätta fila och smörja händerna för jag har inte direkt något problem med greppet jag tränar (i alla fall inte om jag kör med kalk på de tyngsta lyften). Tyckte bara att det var en lite oväntad effekt. Men kanske inte så konstigt att det är bättre med en hård skrovlig greppyta jämfört med en mjuk slät hud? Fast enligt svar Bob90 så gäller det inte alla i så fall.

Ozziking
2017-12-17, 21:02
Beror lite på. Jag tycker att det är mer slippy med valkarna jag har nu, särskilt när jag tränar ryck. Har sjuka valkar dock, aldrig vågat fila då jag har hört och fått berättat för mig (samt visat personligen) att valkarna kan börja "växa inåt". Brukar bita/klippa av dem iallafall, särskilt när de börjar lossna självmant. :D

Glömt bort hur det känns att träna "valkfritt". lol

Har riktigt stora och äckliga sådana. Ska se om jag kan få en bra bild

Bob90
2017-12-17, 21:19
Jag kommer fortsätta fila och smörja händerna för jag har inte direkt något problem med greppet jag tränar (i alla fall inte om jag kör med kalk på de tyngsta lyften). Tyckte bara att det var en lite oväntad effekt. Men kanske inte så konstigt att det är bättre med en hård skrovlig greppyta jämfört med en mjuk slät hud? Fast enligt svar Bob90 så gäller det inte alla i så fall.

Jag kanske inte är så bra motexempel dock, jag har överstarkt grepp jämfört med min klena "lyftstyrka". Klättrar lite sporadiskt och gillar att hänga länge i tex ringar.
Provade enarmsmarklyft på en lyftarklubb jag var medlem i ett tag, jag hade bäst grepp (i en hand i taget då) av en grupp om 4 lyftare, varav några som utan problem drar 200+ kg i mark, jag hade vid det tillfället som mest dragit 150 kg och vägde nog minst 10-20 kg mindre än de flesta där med mina typ 65-70 kg eller vad jag vägde just då. Om jag inte minns galet så vi kom upp i ca 100-110 kg, vanlig SL-stång och viktskivor.

1x0
2017-12-17, 22:04
Prova ta bort valkarna med enblads-rakhyvel! Riktigt bra!

https://www.gulakatten.se/bilder/artiklar/zoom/864820_1.jpg

Jocke67
2017-12-17, 22:11
Om man vill få bort valkarna så kan jag i alla fall rekommendera en sån här:
https://enklereliv.global.ssl.fastly.net/media/catalog/product/cache/2/image/500x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/s/c/scholl-velvet-smooth-fotfil-wet-and-dry.jpg

Testade tidigare med vanlig platt fil men det var svårt att komma åt själva valkarna utan att fila på resten av handen och fingrarna. Med den här så var det bara att slipa ner dem en i taget tills de så gott som försvann, bara en liten platt hård yta kvar. Och jag hade verkligen brutalt stora tjocka valkar. Gick på ett par minuter. Men kanske skulle funka lika bra med en vanlig manuell rund fil?

Bob90
2017-12-17, 22:41
Om man vill få bort valkarna så kan jag i alla fall rekommendera en sån här:
[IM.G]https://enklereliv.global.ssl.fastly.net/media/catalog/product/cache/2/image/500x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/s/c/scholl-velvet-smooth-fotfil-wet-and-dry.jpg[/IMG]

Testade tidigare med vanlig platt fil men det var svårt att komma åt själva valkarna utan att fila på resten av handen och fingrarna. Med den här så var det bara att slipa ner dem en i taget tills de så gott som försvann, bara en liten platt hård yta kvar. Och jag hade verkligen brutalt stora tjocka valkar. Gick på ett par minuter. Men kanske skulle funka lika bra med en vanlig manuell rund fil?

Tror att klippa, skära, fila etc funkar lika bra. Det är bara att välja vad som passar en själv.
Jag brukar köra en avbitartång.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9225026568222.jpg

Agitator
2017-12-17, 22:52
Alltså, på med lite handsprit i händerna och gnugga så det skapas friktion. Gör det några gånger per dag utspritt så brukar händerna vara i bra skick.

Jocke67
2017-12-17, 23:04
Alltså, på med lite handsprit i händerna och gnugga så det skapas friktion. Gör det några gånger per dag utspritt så brukar händerna vara i bra skick.

Men jag har problem med torra händer, speciellt nu på vintern och det blir sprickor ibland ovanför valkarna (vid nedersta fingerleden). Blir det inte ännu värre om man spritar händerna?

Bob90
2017-12-17, 23:07
Alltså, på med lite handsprit i händerna och gnugga så det skapas friktion. Gör det några gånger per dag utspritt så brukar händerna vara i bra skick.

Alltså, det är det ju exakt samma sak som tex att fila ner händerna. Du bara "nöter bort material" från händernas hud oavsett. Det är inget magiskt i att gnugga händerna mot varandra med handsprit :p

Men jag har problem med torra händer, speciellt nu på vintern och det blir sprickor ibland ovanför valkarna (vid nedersta fingerleden). Blir det inte ännu värre om man spritar händerna?
Av egen erfarenhet så torkar inte alkohol ut händerna märkbart, vatten och tvål gör det däremot som säkert är bekant.

Ozziking
2017-12-17, 23:12
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171217/9d5848430b09f28a77c8748e14caec20.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171217/15015695f9fa107e2894e35b80422d60.jpg

Så ser de ut, typ jämnt. Har inte alltid blodiga valkar dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jocke67
2017-12-17, 23:46
Sådär såg mina händer också ut ungefär innan jag började fila, förutom att jag inte hade så mycket valkar och blåsor mitt i handflatan. Men efter en omgång med den roterande filen och lite fet salva sådana det knappt att jag styrketränar, huden är lite tjockare bara där vallarna sätt.

Agitator
2017-12-17, 23:47
Men jag har problem med torra händer, speciellt nu på vintern och det blir sprickor ibland ovanför valkarna (vid nedersta fingerleden). Blir det inte ännu värre om man spritar händerna?

Alltså, det är det ju exakt samma sak som tex att fila ner händerna. Du bara "nöter bort material" från händernas hud oavsett. Det är inget magiskt i att gnugga händerna mot varandra med handsprit :p


Av egen erfarenhet så torkar inte alkohol ut händerna märkbart, vatten och tvål gör det däremot som säkert är bekant.

Handsprit har även återfuktande i sig just för att händerna inte ska "torka" ut så snabbt.

Är ytterst sällan jag hittat handsprit som inte har någon återfuktande i sig.

Själva gnuggandet av händer är mycket mer skonsamt än att fila ner osv. Visserligen går det snabbare att fila ner med mera. Men det är mycket enklare att att bara vänja sig vid att gnugga händerna från och till så det inte byggs upp valkar.