handdator

Visa fullständig version : Fet på en dag?


Eveline
2017-12-17, 13:50
Är en tjej som börjar bli "smygfet" för att jag jobbat och ätit oregelbundet en tid. Så nu är det dags för deff!
Det händer dock att jag får ett ryck och frossar loss på främst kolhydrater. Bröd är en fälla som jag ofta hamnar i. Dagen efter känner jag mig fet och uppsvälld.
Kan man verkligen gå upp för att man vid enstaka tillfällen "frossar loss" på kolhydrater (ej socker) ? Tänker att det borde vara balansen sett lite meröver tid som räknas. Eller ?

King Grub
2017-12-17, 13:54
100 % vattenvikt, som försvinner på ett par dygn, inget kroppsfett. Enstaka överätningar av kolhydrat bildar inget kroppsfett alls.

Sheikah
2017-12-17, 15:36
100 % vattenvikt, som försvinner på ett par dygn, inget kroppsfett. Enstaka överätningar av kolhydrat bildar inget kroppsfett alls.

Hur är det med enstaka överätningar av protein? Ibland när jag är riktigt hungrig på kvällen smäller jag i mig nästan ett kilo kvarg. Det binder inte vätska på samma sätt, men är det "värre" än kolhydrater?

SHH
2017-12-17, 16:08
Hur är det med enstaka överätningar av protein? Ibland när jag är riktigt hungrig på kvällen smäller jag i mig nästan ett kilo kvarg. Det binder inte vätska på samma sätt, men är det "värre" än kolhydrater?

Inte värre.

Om du äter en massa protein och din kropp inte kan använda det som byggstenar så finns det bara två andra vägar för proteinet. Den ena vägen är att proteinet bryts ner och förbränns som energi och den andra vägen är att proteinet bryts ner till glukos som i sin tur sen konverteras till fett. Som du redan vet är vägen glukos -> fett något som sker väldigt sällan. Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein.

King Grub
2017-12-17, 16:34
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.

koffein_beroende
2017-12-17, 19:56
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.

Hur länge bör man vänta innan man kan överäta kolhydrater igen utan fettinlagring efter att överätit kolhydrater i säg 2 dagar? Förutsätter det även att man har någorlunda tömda glykogendepåer?

Prost
2017-12-17, 20:14
Man kan säkerligen "överäta" kolhydrat under begränsad tid om man överäter lugnt och tråkigt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3165600

Får väl äta 5kg lösgodis ett par dagar och sedan stämma dig. ;-P En vanlig svensson kan säkert äta så mycket rena kolhydrater hen kan och bli så mätt att det inte går överstyr med kalorierna ändå. Folk som hänger på träningsforum kan nog ta det till det extrema utan större problem..

ventilation
2017-12-18, 08:55
Hur lite kolhydrater/fett måste man äta för att kunna överäta protein utan fettinlagring?

Och samma angående kolhydrater kontra fett, hur väljer kroppen att det är just kolhydraterna och inte fettet som man överätit??

King Grub
2017-12-18, 09:14
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.

King Grub
2017-12-18, 09:18
I https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19 lade proteingruppen till 800 kcal per dag från protein till sin kost under 8 veckor, men lade inte på sig något fett jämfört med gruppen som inte gjorde det och åt 800 kcal mindre.

ventilation
2017-12-18, 09:21
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.

Men med denna förklaringsmodell och "Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning" låter det ju som att man kan addera hur mycket kalorier man vill till sin kost utan att lagra fett, så länge de kommer från protein?

King Grub
2017-12-18, 09:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233708

Eveline
2017-12-18, 10:17
Ok tack. Då tar vi en följdfråga: om man överätit en dag och vill nå kaloribalans, hur lång tid har man så att säga på sig att förbränna det genom aktivitet? Några timmar, ett dygn eller vd? Alltså, hur länge har man glykogenet tillräckligt för omedelbar förbrukning / aktivitet?
Och, kan man förbränna "i förväg" dvs exempelvis köra ett pass cardio och sedan gå hem och torska på en halv baguette,? (Typiskt för mig, jag åker dit på att knapra bröd utan eller med mycket lite pålägg)

Beemel
2017-12-18, 13:35
Ok tack. Då tar vi en följdfråga: om man överätit en dag och vill nå kaloribalans, hur lång tid har man så att säga på sig att förbränna det genom aktivitet? Några timmar, ett dygn eller vd? Alltså, hur länge har man glykogenet tillräckligt för omedelbar förbrukning / aktivitet?
Och, kan man förbränna "i förväg" dvs exempelvis köra ett pass cardio och sedan gå hem och torska på en halv baguette,? (Typiskt för mig, jag åker dit på att knapra bröd utan eller med mycket lite pålägg)

Resten av livet?!?
Så länge du lever kommer du göra av med energi. Sen om det är just den specifika energin från just specifikt det eller det målet mat spelar ingen roll.

eternallord
2017-12-18, 14:03
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.

Detta finner jag väldigt intressant. Säg att man vanligtvis pa kaloribalans äter (hittepa-siffror):

100g kolhydrat
100g protein
100g fett

Du säger att man kan överäta protein utan fettbildning, dvs om jag lägger till 250g protein = 1000 kcal om dagen, sa skapas ingen mer fettbildning? Men tar inte kroppen de ursprungliga 100g kolhydrat och fett med i ekvationen? Dvs om jag plötsligt äter kaloribalans bara genom protein, borde inte kolyhdraten och fettet som redan var i min kaloribalans-kost att (delvis) börja användas till fettinlagring?

En relaterad fraga da ocksa, betyder detta att man, genom att äta optimala mängder kolyhdrat och fett samt ett ständigt överskott pa protein, kan ligga i konstant bulk utan att riskera att lägga pa sig nagot fett överhuvudtaget? (Edit: läste nu i studien du länkade till att personerna som at 800kcal mer fran protein heller inte la pa sig nagon mer muskelmassa, vilket ju var synd fran detta perspektivet)

King Grub
2017-12-18, 14:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7866271&postcount=12

Prost
2017-12-18, 14:38
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.

Det bildas säkerligen ingen kroppsfett med kolhydratsöverätning så länge man håller det på en rimlig nivå, folk som hänger på träningsforum är oftast inte "lagom". :-)

"When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate-oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia."

I denna studien så hade man dessutom gjort en glykogentömning innan överätningen, du nämner inte ens detta utan det är bara att äta precis hur mycket man vill?

"Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där."

Om man vill så kan man ju äta mängden som krävs för att fylla på allt glykogen på en halv dag? Eller kanske tre timmar om man vill det. Sedan så kan man lassa på med 4kg extra lösgodis efter att man redan ätit nog för att fylla alla glykogendepåer utan att det bildas något fett om det sker inom "ett par dagar" som är magiska?

Kanske tänker du att läsaren måste ha lite sunt förnuft? Problemet är att många kan komma att tolka dina ord bokstavligen för att du är så inflytelserik.

smerk
2017-12-19, 17:05
Tror ni det är ineffektivt att bara öka proteinintaget för att komma över kaloribalans för att bygga muskler? Tänker att eftersom ingen fettinlagring (och ingen viktuppgång?) sker så lär det i princip vara omöjligt att bygga muskler

King Grub
2017-12-19, 17:15
Muskeltillväxt är inte beroende av ökningar av kroppsfettet. Att öka proteinet över kaloribalans ökar nybildningen av fettfri massa.

Rolv
2017-12-19, 22:11
Men med denna förklaringsmodell och "Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning" låter det ju som att man kan addera hur mycket kalorier man vill till sin kost utan att lagra fett, så länge de kommer från protein?



Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.

King Grub
2017-12-19, 22:23
Tänk "utgå från balans och lägg till energi från en makronutrient och mät effekterna av ett högre intag av den makronutrienten i kombination med energiöverskott" i stället då.

Captainwide
2017-12-19, 22:26
Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.

Du gör av med 2500 kcal.
Du äter dina 2500 kcal.

Du lägger till ett överskott av valfri makronutrient och står ditt kast.

xan
2017-12-19, 22:45
Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.

Gissar på att den inte kan det. Men om du ligger på överskott totalt och samtidigt har t ex väldigt mycket protein i kosten så har du ett "överskott på protein".

eternallord
2017-12-20, 09:54
Muskeltillväxt är inte beroende av ökningar av kroppsfettet. Att öka proteinet över kaloribalans ökar nybildningen av fettfri massa.

Det stödjs inte av artikeln du länkade till förut dock:

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19

"Results
The HP group consumed significantly more protein and calories pre vs post (p < 0.05). Furthermore, the HP group consumed significantly more protein and calories than the CON (p < 0.05). The HP group consumed on average 307 ± 69 grams of protein compared to 138 ± 42 in the CON. When expressed per unit body weight, the HP group consumed 4.4 ± 0.8 g/kg/d of protein versus 1.8 ± 0.4 g/kg/d in the CON. There were no changes in training volume for either group. Moreover, there were no significant changes over time or between groups for body weight, fat mass, fat free mass, or percent body fat."

King Grub
2017-12-20, 11:34
https://i.imgur.com/8vkFVeo.jpg

smerk
2017-12-20, 15:20
https://i.imgur.com/8vkFVeo.jpg

Känns svårt att träffa rätt med kalorierna med protein, överskott och ändå viktnedgång.. Är ju inte fel att tappa fett och bygga muskler iof..

vicarious
2017-12-20, 18:50
Det som är intressant är hur man ska lyckas ligga på så högt proteinintag (3-5g/kg) utan att nå "muscle full" effekten som kom på tal i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233984).

Äntligen kan man rättfärdiga att kliva upp på natten och dricka vassle :D

Diomedea exulans
2017-12-20, 19:47
Tänk "utgå från balans och lägg till energi från en makronutrient och mät effekterna av ett högre intag av den makronutrienten i kombination med energiöverskott" i stället då.

Fast det stämmer ju inte, för då kan man utgå från kaloribalans på fett och kolhydrater och bara lägga till lite protein.

King Grub
2017-12-20, 19:51
Jag förutsätter att man inte äter en kost man inte kan leva på. Gör dig inte dum.

Diomedea exulans
2017-12-20, 19:57
Om man utgår från en "vanlig svenssonkost" och bara lägger till lite protein, då? Då är det fortfarande rätt lite protein.

King Grub
2017-12-20, 20:24
Om du jämför med kontrollgruppen som inte ändrar något så.

Bulkperiod
2017-12-20, 23:06
Det som är intressant är hur man ska lyckas ligga på så högt proteinintag (3-5g/kg) utan att nå "muscle full" effekten som kom på tal i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233984).

Äntligen kan man rättfärdiga att kliva upp på natten och dricka vassle :D

Nu vet jag inte om rent protein (som vassleproteinpulver i princip är) påverkas på samma sätt, det får Grub gärna svara på, men:


Vår hormonprofil är annorlunda på natten jämfört med på dagen, och att vara uppe på natten och äta innebär mycket större risk för fettinlagring, diabetes och hjärtsjukdom. Det är en katastrof för hälsan att vara upp på natten och äta. Vi tar hand om föda mycket sämre då, och dom timmarna är allra sämst. Kroppen kan klockan, och vi är inte skapade för att vara uppe på natten.

Max
2017-12-21, 17:00
Det som är intressant är hur man ska lyckas ligga på så högt proteinintag (3-5g/kg) utan att nå "muscle full" effekten som kom på tal i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233984).

Äntligen kan man rättfärdiga att kliva upp på natten och dricka vassle :DStora intag av protein vid få tillfällen minskar muskelnedbrytningen under en längre tid, så balansen kan fortfarande bli större. Men någonstans når man såklart en gräns, både vad gäller frekvensen och storleken av intaget.

Captainwide
2017-12-27, 14:22
Rätta mig om jag har fel nu, men en sådan här dag hade då fungerat på detta sätt? (Oxidation av proteinöverskott = Ingen extra fettinlagring från överskottet av kalorier som kommer från just proteinet). Kanske till och med resulterat i ökning av muskelmassa/ fatfree mass samtidigt som man minskar i fettmassa?

Frukost:
Protein, fett och kolhydrater - 35% ish av totala kaloribudgeten

Middag:
Protein, fett och kolhydrater - 55% ish av total kaloribudget

Kvällsmål
Endast protein (bortsett från fett, kolhydrater som finns i tex kyckling, som har fått de sista 10% marginalen i budgeten) - 25% överskott av budgeten.


Dessa 25% extra på budgeten kommer alltså att användas såsom protein används i kroppen till kroppens fulla förmåga och sedan oxideras, även sett under en längre period?


Hur hade detta fungerat under en diet? Låt säga att man lägger fett och kolhydrater tillsammans tidigt på dagen runt sin träning, och därmed fyller sin totala kaloribudget till önskad nivå (ex 2500 kcal = 500 kcal minus) men sedan under kvällen, fortsätter att fylla på med ex 500 kcal från proteinkällor. Skulle detta då resultera i en total kaloribalans eller endast en mindre underskott då fett och kolhydrater ofta medföljer i det proteinrika livsmedlet man konsumerar på kvällen?


Edit: Förutsatt att magen är "tom" och inte har mer fett/ kolhydrater som skall absorberas när man intar det sista målet på kvällen.

Captainwide
2017-12-28, 14:50
Bump? :(