handdator

Visa fullständig version : Oproportionelig armstorlek & styrka. Hur ändra?


Drängasmén
2017-12-15, 12:08
Hej!
Har precis tagit upp detta med styrketräning. Är väl rätt kul förutom en grej som jag grämer mig över. Detta är storlek & styrkeskillnaden mellan mina armar.

Har jobbat som smed i drygt 5 år. Blir väldigt mycket hamrande och skruvande. Kruxet är det att det endast är högerarmen som gör allt jobb. Vänstern håller ju bara i tången...

Detta har resulterat i att min höger arm mäter 42 cm medan vänster mäter 37. Med höger orkar jag några repetitioner med 30 kg i bicepscurl. Ska jag orka lika många med vänster så får jag minska vikten med 10 kg.

Hur ska jag gå till väga för att jämna ut detta? Köra på som vanligt med en vikt som både armarna klarar av? Skippa högerarmen och se bankandet på jobbet som den armens träning?

Rahf
2017-12-15, 12:14
Ha högre träningsvolym på vänsterarmen, och låt högern ha kanske 1/3 av det.

Diomedea exulans
2017-12-15, 12:47
Jag har ingen aning om den här metoden funkar, men för mig verkar det vara en logisk lösning:

1) Gör all armträning med enarmsövningar. Hantelcurl istället för stångcurl, enarms pushdown istället för pushdown med stång, osv.

2) Låt den svaga armen styra antalet repetitioner.

Då borde den svaga armen så småningom komma ikapp.

mulliy
2017-12-15, 13:37
Borde ju lösa sig själv rätt fort om du bara börjar träna regelbundet. Och använder den vikt som den svaga armen behöver om du kör hantlar.

delta_mats
2017-12-15, 16:40
Kan du öva upp din andra arm så du varierar hamrandet och skruvandet mellan händerna? Borde inte ta lång tid att vänja sig rent koordinationsmässigt. Styrkemässigt lär det ta längre tid däremot.

hugok
2017-12-18, 12:57
Det var ingen liten skillnad. Har du bild? Det hade varit intressant att se.

smerk
2017-12-18, 13:38
Är det nån på brädan här som faktiskt har lika stora armar? Mina är rätt lika måttmässigt (skiljer mindre än 0.5cm) men höger bicca ser mycket större ut samt kanske är nån repetition starkare i höger i hammercurls. Kan det kanske också bero på att man har lite olika muskelfästen osv. på armarna?

Beemel
2017-12-18, 13:40
Exemepelvis kan du alltid låta den svagare armen göra första repetitionen vid t.ex. alternerande hantelcurl.
Sen kör du tills den svagare failar. På så sätt får den alltid 1-2 reps mer på den svagare (och kommer knappt vara trött i den starkare) men får ändå träning för båda armarna.

ceejay
2017-12-18, 14:08
Haha, sjuk skillnad! Folk brukar gnälla om 0,5cm. Bild?

Drängasmén
2018-01-08, 16:19
Ursäkta det sena svaret. Har inte ignorerat er. Visade sig bara att jag inte varit lika aktiv som jag trodde jag skulle vara... :) Tackar så ödmjukt för alla tips och förslag. Ska prova och se vad som händer. Angående bild så har jag ingen i nuläget men kan försöka fixa fram en. Nu har dock vänster arm ökat 1 cm, dock är det väl konstant pump som resulterar i det. Ser iallafall något mindre dumt ut än innan, så för eller senare ska det väl ta sig :)

Bob90
2018-01-08, 16:27
Haha, sjuk skillnad! Folk brukar gnälla om 0,5cm. Bild?

Det kanske är han som är "Hellboy"?
https://www.croatiaweek.com/wp-content/uploads/2015/04/ms1.jpg

vicarious
2018-01-08, 18:11
Träna den mindre armen oftare.