handdator

Visa fullständig version : PWO eller rent beta-alanin?


Gearhead85
2017-12-15, 10:39
Jag tänkte höra lite tips nu. Jag kör nu på pwo men funderar på om det är bättre att ta rent betaalanin istället? Delvis är det pirret som jag gillar och känner hjälper till att få bort mjölksyran under träning. Sedan läste jag även någon forskningsrapport om att beta-alanin höjer andelen GABA vilket av vad jag förstått är till fördel för minnet. Jag har ett lite sämre närminne sedan en hjärnhinneinflammation 2013 som nästan tog kol på mig.

För intresse så kör jag nu på MM-Sports Viking och ska sen testa RAW Rampage från Svenskt kosttillskott.

Gearhead85
2017-12-31, 01:30
Ingen som har någon åsikt?

Bärsärk
2017-12-31, 01:33
Mitt tips är att försöka sluta med PWOs och stimuli istället, det är svårt i början om du är riktigt inbiten men efter ett tag så blir det bättre.

Det är inte bra för dig och det kommer inte göra varken till eller från med din träning heller.

vicarious
2017-12-31, 08:47
Göra sin egen PWO är bra då man kan styra vilka ingredienser man vill ha och i vilka doser. Prisvärt också, men kräver lite mer tid och planering.

Kreatin och koffein är dom ingredienser i en PWO som har mest effekt, men du kanske tar dessa redan.

Gearhead85
2017-12-31, 11:05
Göra sin egen PWO är bra då man kan styra vilka ingredienser man vill ha och i vilka doser. Prisvärt också, men kräver lite mer tid och planering.

Kreatin och koffein är dom ingredienser i en PWO som har mest effekt, men du kanske tar dessa redan.


Koffein är den jag minst vill ha för magens skull. Och funderade faktiskt på betaalanin och kreatin. Jag har nu haft uppehåll med rent kreatin eftersom jag har fått lämna prover för att se bland annat njurarnas status eftersom min medicin kunde påverka dem negativt. Att jag gillar beta-alanin är just för pirret. Sedan läste jag även pålitlig om dess effekt på minnet.

Chorizo
2017-12-31, 14:55
Vad är det för effekt beta-Alanis har mer än klåda?

J.V
2017-12-31, 15:55
Vad är det för effekt beta-Alanis har mer än klåda?Motverkar mjolksyra. Framfor allt anvandbart vid intervalltraning, inte nagra overvaldigande bevis for att det ar nagon nytta vid vanlig styrketraning.

Sverker
2018-01-01, 08:11
Vad är det för effekt beta-Alanis har mer än klåda?

För mig ger det något rep här och något rep där i träningen. Men främst att jag kan korta ned vilan mellan seten ytterligare 15 sekunder.

Gearhead85
2018-01-01, 23:02
Mitt tips är att försöka sluta med PWOs och stimuli istället, det är svårt i början om du är riktigt inbiten men efter ett tag så blir det bättre.

Det är inte bra för dig och det kommer inte göra varken till eller från med din träning heller.

Har tagit beslutet idag att faktiskt följa ditt råd och även träna efter jobbet istället för toktidigt på morgonen. :) Ska dock snål som jag är köra slut på den burk jag har nu. Kan tillägga att jag inte får någon abstinens på koffeinet faktiskt så kommer nog inte vara så svårt mer än att bryta vanan då att blanda och ta den. Men det går snabbt att avvänja sig. :)

vicarious
2018-01-01, 23:40
Vad är det för effekt beta-Alanis har mer än klåda?

Stickningarna är en bieffekt.

Gearhead85
2018-01-02, 00:28
Stickningarna är en bieffekt.

Räknade nu ut 13 doser kvar. Förbruka eller hiva är frågan eftersom den även löser sig dåligt. Du som nog är mer påläst än mig, hur påverkar PWO blodtryck och så?

Sverker
2018-01-02, 06:46
Koffein höjer pulsen och därmed blodtrycket.

Sheikah
2018-01-02, 10:14
Koffein höjer pulsen och därmed blodtrycket.

Lite off-topic men testar ändå eftersom jag har undrat länge.

Bör jag ta någon hänsyn till koffeinets påverka på pulsen när jag försöker hålla mig inom rätt intensitetszon i min konditionsträning? Ponera att jag morgontränar och endast intar en kopp kaffe (100-160 ml koffein) 30 min innan passets start och vill hålla mig till 150-160 i puls. Kommer koffeinet inverka på min puls i den utsträckning att det är värt att beakta?

meow
2018-01-02, 13:47
Beta alanin har väl ingen akut effekt?
Trodde man var tvungen att ta X g per dag för att det ska ha effekt.

Owe
2018-01-04, 04:13
Beta alanin har väl ingen akut effekt?
Trodde man var tvungen att ta X g per dag för att det ska ha effekt.

Stämmer!
Personligen funkar Beta alanin bra för mig när jag väl "bunkrat upp", sen förstår jag inte "gnället" över sticklingar?
Men är sticklingar så jobbigare , så sluta in ta det! Hur svårt kan det vara !?

Gearhead85
2018-01-04, 16:18
Stämmer!
Personligen funkar Beta alanin bra för mig när jag väl "bunkrat upp", sen förstår jag inte "gnället" över sticklingar?
Men är sticklingar så jobbigare , så sluta in ta det! Hur svårt kan det vara !?

Det är förvisso smaksak men det är lite stickningarna som jag personligen gillar med beta-alanin. ;)