handdator

Visa fullständig version : Kramp, stickning, svaghetskänsla - mineralbrist?


Ludwig
2017-12-14, 09:55
Har under de senaste dagarna fått lite skumma symptom som ärligt talat börjar bli lite obehagliga.

Det började med att jag vaknade och hade krampkänsla både i baksida lår (ena benet) och vaderna. Det har man ju hört kan vara rätt vanligt även fast jag i stort sätt aldrig får kramp. Men detta har under de 3-4 senaste dagarna utvecklats till något som kan liknas vid restless legs syndrome, stickningar och pirrningar lite varstans (huvudsak i området mellan axlar och underarmar), värk i vristerna, skum svaghetskänsla i underarmar/händer och allmän frusenhet (sover med dubbla strumpor och löpartights men är ändå kall). Slutade med magnesium för ett par månader sen (blev dålig i magen av citrat och ZMA fuckade upp sömnen) så första tanken var magnesiumbrist. Har högdoserat magnesium i 3 dagar nu (ca 650mg/dag) men ingen förbättring. Slutade dricka mjölk för en månad sen också så har fått i mig mindre kalcium än tidigare också. Ringde vårdcentralen och sköterskan sa att för mycket mineraler kunde ger mer eller mindre samma symptom som brist vilket jag tyckte lät konstigt. Rådde mig att skippa alla tillskott ett par dagar för att se om det hjälper (tar endast multivitamin och D-vitamin annars)

Mår i övrigt ganska ok. Haft lite huvudvärk och varit lite dåsig men ingen feber eller övriga sjukdomskänslor.

Några förslag på vad det kan vara?

Frystabar
2017-12-14, 16:24
Dricker du tillräckligt med vatten? Jag får kramper i vaderna och känner mig allmänt svag när jag inte druckit tillräckligt. Det händer framförallt när jag druckit alkohol dagen innan eller när jag är magsjuk.

Ludwig
2017-12-14, 19:18
Dricker lågt räknat 3 liter om dagen så jag tror inte det är problemet. Har fått ordentlig huvudvärk nu på kvällen och det känns inget vidare atm. Det obehagligaste är fortfarande svagheten/krampen i underarmarna. Känns ungefär som en extremt trögstartad influensa utan feber för tillfället. Frusna kroppsdelar, muskelryckningar, värk i benen och ont i huvudet. Fattar absolut ingenting.

Max
2017-12-15, 17:02
Skaffa en tid på vårdcentralen och kolla upp det.