handdator

Visa fullständig version : Om man tjänar mer pengar än någon annan, betyder det att man är mer värd då?


FrankNewton
2017-12-13, 05:01
Om man tjänar mer pengar än någon annan, betyder det att man är mer värd då?

Till exempel om en hockeyspelare hade tjänat 70.000/månad och en annan ung läkare tjänar 45.000/månad, betyder det då att hockeyspelaren är mer värd som människa?

Sedan kan man givetvis jämföra utseende och personkemi också... Men det är en annan sak... Vi utgår ifrån att båda ser identiska ut och har samma personlighet i denna fråga.

Rikard Jansson
2017-12-13, 05:21
Troll :D

Beemel
2017-12-13, 06:46
Anar också ett visst trololololande.

Men hur som helst.
Det finns säkert mängder av människor som värderar sina medmänniskor beroende på hur mycket de har i lön.
Det finns också en massa av oss som inte gör det.

Att prata om "värde" när det kommer till individer är i min mening fullkomligt absurt. Det finns folk som jobbar ideelt med massor av saker som är oerhört värdeskapande för deras medmänniskor och det finns folk som tar hutlöst betalat för samma uppgifter.
Det finns de som har massor betalt för att göra skitsaker som egentligen inte förbättrar för någon annan än de som tjänar pengar på deras saker och de finns folk som gör motsvarande saker som hobby utan att tjäna ett öre på det.

Pengar är ett ganska märkligt sätt att mäta värde på, särskilt när det kommer till individer och liv.

Värde, status, rikedom, välmående etc. allt är ganska subjektivt.

svenbanan
2017-12-13, 07:08
Den som har mest saker när man dör vinner!

The_RobRoy
2017-12-13, 07:33
Du tar upp frågan på ett konstigt sätt i form av lön. Men mer generellt är frågan intressant tycker jag. Vi pratar om alla människors lika värde, men vår vardag och våra liv är konstant fyllda av exempel hur det inte är sant.

ceejay
2017-12-13, 07:44
Människor är väldigt olika värda, båda för mig och er personligen och för samhället i stort.

FrankNewton
2017-12-13, 08:07
Du tar upp frågan på ett konstigt sätt i form av lön. Men mer generellt är frågan intressant tycker jag. Vi pratar om alla människors lika värde, men vår vardag och våra liv är konstant fyllda av exempel hur det inte är sant.
Exakt så... Det är bara trams när folk säger att alla är lika mycket värda, själv agerar de som att en läkare är gud och en städare inte är värt i närheten av så mycket.

Bara som exempel.

ARMSTARK
2017-12-13, 08:10
Det beror på hur mycket de tar i bänkpress. cofffee

ceejay
2017-12-13, 08:11
Det beror på hur mycket de tar i bänkpress. cofffee

Var går gränserna för dig?

Mental
2017-12-13, 08:14
Exakt så... Det är bara trams när folk säger att alla är lika mycket värda, själv agerar de som att en läkare är gud och en städare inte är värt i närheten av så mycket.

Bara som exempel.

Fast är städaren din son är han värd sjukt mycket mer än läkaren, för dig.
Men lönen är ju en prislapp på hur mycket du är värd, för någon.
Att du är ovärdelig för din mamma är en sak, att du är värd 45000 i månaden för din chef en annan, och att din exfru tycker du är värdelös är en tredje.
Objektiva värden finns ju inte, utan det är i relation till omgivningen i de här fallen. Och lönen råkar vara det som är lättast att jämföra. Sedan kan man så klart argumentera att den underbar sköterska på palliativa teamet som sitter vak för din döende far är värd oändligt mycket mer än den fjunige mobilsäljaren som försöker haffa dig efter kassan på ICA med ett beskäftigt "Hej, ursäkta mig men....." även om han lyter 5000kr mer i månaden.

shut teh face
2017-12-13, 08:28
Vad man tjänar spelar ingen roll, det man ska titta på är vad de röstar.

S, FI, MP och V är exempel på lågt stående människor som inte är värda så mycket.

Patriarch K
2017-12-13, 08:53
Pengar är inte så viktigt, men däremot värdesätter jag kunskap. Kunskap är makt och människor med kunskap och högt intellekt kan jag tycka är mer värda än något random WT som shoppar sönder sitt liv för lånade pengar och röker cigg.
Därmed kan man ju på sätt och vis värdera en ingenjör eller läkare mer. Men inte p.g.a deras lön, utan snarare på att de besitter kunskap som gör världen bättre.

ARMSTARK
2017-12-13, 09:22
Var går gränserna för dig?

Det finns ingen gräns, ju mer man tar desto betydelsefullare är man. :d

Macroman
2017-12-13, 10:08
Om man tjänar mer pengar än någon annan, betyder det att man är mer värd då?

Till exempel om en hockeyspelare hade tjänat 70.000/månad och en annan ung läkare tjänar 45.000/månad, betyder det då att hockeyspelaren är mer värd som människa?

Sedan kan man givetvis jämföra utseende och personkemi också... Men det är en annan sak... Vi utgår ifrån att båda ser identiska ut och har samma personlighet i denna fråga.

Tänk livstidslön istället i ditt exempel.

Macroman
2017-12-13, 10:10
Du tar upp frågan på ett konstigt sätt i form av lön. Men mer generellt är frågan intressant tycker jag. Vi pratar om alla människors lika värde, men vår vardag och våra liv är konstant fyllda av exempel hur det inte är sant.

Exakt! Det är därför "allas lika värde" är en tramsfloskel. 99 % av alla människor väljer ju tex sitt barn före random person i en "liv- och dödsituation" tex.

Yes
2017-12-13, 10:13
Du tar upp frågan på ett konstigt sätt i form av lön. Men mer generellt är frågan intressant tycker jag. Vi pratar om alla människors lika värde, men vår vardag och våra liv är konstant fyllda av exempel hur det inte är sant.
Det är för att värde är en relation mellan den som värderar och den/det som blir värderat. Därför är din familj troligtvis mer värd, för dig, än random kolodiot.

Diomedea exulans
2017-12-13, 11:07
Det är för att värde är en relation mellan den som värderar och den/det som blir värderat. Därför är din familj troligtvis mer värd, för dig, än random kolodiot.

+1, "inneboende människovärde" existerar inte.

Man borde tala om rättigheter när man talar om människovärde. Det tycks vara det folk menar.

Illustrerade mannen
2017-12-13, 14:26
Vad man tjänar spelar ingen roll, det man ska titta på är vad de röstar.

S, FI, MP och V är exempel på lågt stående människor som inte är värda så mycket.

:hbang::hbang::hbang:

baktung
2017-12-13, 15:23
Ditt värde som människa beror på vilken respekt du visar dina medmänniskor. Om du bara klampar fram för egen vinning är du faktiskt inte värd ett skit. Ta Putin t.ex., en helt värdelös existens.

ApexProcyon
2017-12-13, 15:25
Ditt värde som människa beror på vilken respekt du visar dina medmänniskor. Om du bara klampar fram för egen vinning är du faktiskt inte värd ett skit. Ta Putin t.ex. En helt värdelös existens.

Putin lever för sitt folk, även om väst ogillar honom så är han en fantastisk företrädare för Ryssland. En bättre existens blir svår att hitta.

Till ämnet så är advokater mycket snyggare, rikare och mer värda än alla andra. För att inte glömma smartare.

Stuffer
2017-12-14, 13:41
Nej jag tycker inte att man ska blanda ihop lön och människovärde. Lön kan möjligtvis motsvara ditt värde som arbetare. Människovärde är något helt annat.
Du kan vara en värdefull men lågavlönad människa. Likaså kan du vara välavlönad/framgångsrik arbetare men fullkomligt värdelös som människa.
Värdelösa människor kan man lätt bunta ihop och slå ihjäl oavsett hur bra arbetare de är. Du kan alltid lära upp en ny arbetare

Akerhage
2017-12-14, 13:47
Tycker endast de som tjänar bättre än mig som är från Sydamerika med fint ansikte och skaffar barn för en bättre framtid är mer värda än mig.

Helst om de jobbar heltid, kör fina bilar och har en dyr bostad. De bör äta spagethi på stora tallrikar för att spara ner på oljan i Norge.

Sen gillar jag att de är bra på matematik, gärna jurister, som har någon av sina föräldrar kvar så de inte känner sig ensamma.

leee
2017-12-14, 13:53
Ditt värde som människa beror på vilken respekt du visar dina medmänniskor. Om du bara klampar fram för egen vinning är du faktiskt inte värd ett skit. Ta Putin t.ex., en helt värdelös existens.

Alliansen.

baktung
2017-12-14, 13:54
Putin lever för sitt folk, även om väst ogillar honom så är han en fantastisk företrädare för Ryssland. En bättre existens blir svår att hitta.

Till ämnet så är advokater mycket snyggare, rikare och mer värda än alla andra. För att inte glömma smartare.
Putin bryr sig bara om sig själv. Är det något han pissar på är det sitt eget folk.

FrankNewton
2017-12-14, 13:55
Lugn nu. :P