handdator

Visa fullständig version : Tips för att överleva vintern utan zombiemood.


Angel
2017-12-12, 23:22
Jag har nyligen upptäckt tjusningen med att träna på lunchen. Man kommer inte undan för väskan är resan medpackad. Och vilken energikick det ger att komma bort från datorn och köra ett hårt pass en timma. Blir superpigg resten av dagen.
Träna efter jobbbet funkar inte riktigt nu, för kallt, för mörkt och jag är ofta levande död efter kl 17 och behöver sova en timma.


Mina övriga strategier för att överleva tröttheten är vitaminer på morgonen (vet ej om det hjälper), få en stunds dagsljus på lunchen, meditera 20 min på spårvagnen om jag har möjlighet, och alltid micronappa på skypemöten hehe.

Peppa mig med bra husmorsknep. Vetenskapliga artiklar behövs icke i denna tråden.

Fredszky
2017-12-12, 23:23
D-vitamin i flytande form är väl en no-brainer.

edit: kanske ingick i "vitaminer" du skrev om.

Angel
2017-12-12, 23:25
D-vitamin i flytande form är väl en no-brainer.

edit: kanske ingick i "vitaminer" du skrev om.

Tog d vitamin kapslar innan men nu en multivitamintablett. Har normala D vitamin nivåer sist ja kollade.

Nattljus
2017-12-13, 03:55
Har du provat en sån där solljuslampa? Folk verkar gilla dem *popcorn*

FrankNewton
2017-12-13, 04:48
Ingen orkar träna efter jobbet om man jobbar heltid långsiktigt... Inget onormalt, fast kanske här på kolozzeum vill man kanske skryta om hur mycket man tränar eller?

FrankNewton
2017-12-13, 04:50
För att överleva vintern psykiskt? Jag brukar alltid hålla på med det som är roligt på vintern, testa nya saker.

Till exempel nya spel, nya filmer, kolla på NHL/fotboll, Youtube, ragga tjejer, testa resa till nya ställen osv...

Vem som helst mår dåligt av att göra samma sak varje dag i flera år.

Alexton
2017-12-13, 06:37
Powernap på lunchen brukade vara min favorit. Svårt om du tränar iofs.

Annars brukar att försöka ta vara på de få soltimmar som väl finns.

Beemel
2017-12-13, 06:40
Ingen orkar träna efter jobbet om man jobbar heltid långsiktigt...

Och ändå är det så många som gör det...

rooz
2017-12-13, 06:58
Ingen orkar träna efter jobbet om man jobbar heltid långsiktigt... Inget onormalt, fast kanske här på kolozzeum vill man kanske skryta om hur mycket man tränar eller?

Skitsnack. 90min gymträning är inget direkt krävande.

svenbanan
2017-12-13, 07:01
Ge dig ut på en kortare joggingtur direkt du kommer hem från jobbet. Dvs då du är mest av allt sugen på att lägga dig på soffan i två timmar och sova ikapp lite.

Brukar alltid funka för att boosta upp mina enegrinivåer inför resten av kvällen. Käka inte en massa mackor/mat innan du ger dig ut bara. Ingen fara att springa då du är hungrig. Att springa då du är mätt är däremot ingen höjdare.

Ifall du tycker förmiddagar är sega och du håller på att nicka till vid tangentbordet hela morgonen, så kanske det är att föredra att jogga på morgonen.

MackeJuve
2017-12-13, 07:33
Jag har aldrig upplevt någon vintertrötthet men att träna på lunchen är som sagt guld. Tycker att löpning lämpar sig bäst då det är lite mindre tidskrävande än gym, det blir man dessutom piggare av. Nu vet jag inte dina sömnvanor men det där med att knoppa en timme efter jobbet skulle bara bidra till mer trötthet i längden för egen del.

Simma är rätt mysigt när det är kyligt ute. Poolerna i badhusen är ofta tempererade så pass att det inte ens är småkallt när man går i. Att simma några längder under 30-60 min blir nästan en tropisk upplevelse, om än en riktig b-variant av det :D

mela
2017-12-13, 07:46
Jag tränar innan skolan, eller på förmiddagen vid de dagar jag pluggar hemma, men jag blir bara trött efter ett pass. Oftast får jag sådana adrenalinkickar jag att säckar ihop totalt vid skolbänken sedan.

Jag överlever inte vintern. Jag lipar mig igenom tröttheten med käften full av kakor och kaffe. Så jag har dock inga bra förslag :/

ARMSTARK
2017-12-13, 07:48
Skaffa nån att ligga med. Funkar dock bäst när man är nykära.

Angel
2017-12-13, 07:51
För att överleva vintern psykiskt? Jag brukar alltid hålla på med det som är roligt på vintern, testa nya saker.

Till exempel nya spel, nya filmer, kolla på NHL/fotboll, Youtube, ragga tjejer, testa resa till nya ställen osv...

Vem som helst mår dåligt av att göra samma sak varje dag i flera år.

Nej, inte för att överleva psykiskt, för att bli piggare. Tror knappast kolla på youtube gör någon piggare.

Angel
2017-12-13, 07:52
Ge dig ut på en kortare joggingtur direkt du kommer hem från jobbet. Dvs då du är mest av allt sugen på att lägga dig på soffan i två timmar och sova ikapp lite.

Brukar alltid funka för att boosta upp mina enegrinivåer inför resten av kvällen. Käka inte en massa mackor/mat innan du ger dig ut bara. Ingen fara att springa då du är hungrig. Att springa då du är mätt är däremot ingen höjdare.

Ifall du tycker förmiddagar är sega och du håller på att nicka till vid tangentbordet hela morgonen, så kanske det är att föredra att jogga på morgonen.

För kallt och snömoddigt att springa nu. Annars är det nice men jag behöver några plusgrader för att fixa det.

Termy
2017-12-13, 08:14
Träning på morgonen + efter jobbet. Kupévärmare. Ambient lights hemma (Philips hue eller dylikt). Håll utomhusaktiviteterna till sträckan du går från bilen till jobbet och/eller gymmet, med långkallingar, mössa osv och glad musik. Håll dig inomhus. Kort och gott, undvik vintern helt och hållet så mycket det går.

svenbanan
2017-12-13, 08:18
För kallt och snömoddigt att springa nu. Annars är det nice men jag behöver några plusgrader för att fixa det.

Skaffa bättre kläder så är det inte några större problem.

Det finns skor som är "vattentäta" så man inte får vatten i skorna ifall man klafsar i en vattenpöl. Salomon Speedcross har en variant med Goretx. Speedcross är egentligen en terrängsko, men jag gillar att springa på landsväg i dessa också.

Det finns "gaiters" eller galoscher man kan sätta över/runt skon så man får som en strumpa som håller tätt i glappet mellan skon och foten. Dvs det kommer inte in snö eller slask ovanifrån. Finns på Sportamore.se för nån hundring har jag för mig.

Broddband i olika utförande för att få bättre grepp ifall det är minusgrader och ishalka eller hårdpackad snö på vägen. Billigt skit från intersport funkar helt okej. Var beredd på att de i princip bara räcker en eller max två säsong dock. Sedan brukar gummit vara nednött och uttorkat. Alternativt köper du skor med inbyggda ståldobbar. Speedcross som jag nämnde ovan har även detta.

Ifall det är halt pga snöslask och vatten så hjälper inte broddband eller ståldobbar. Då gäller det att skosulan har "greppigt" gummi. Osäker på exakt vilket som är bäst. Jag tycker Speedcross är hyfsat men jag tror det finns bättre. Helt klart är att det finns skor med gummi i sulan som gör att man inte halkar då det är blött på asfalten.

Är det halt pga att det ligger ett tjockt lager nysnö eller snömodd på vägen så hjälper dock ingenting. Dobbar och broddband når inte ned till vägen och har inget att greppa tag i. Inte jätteofta det ser ut på detta sätt dock.

Patriarch K
2017-12-13, 08:56
Jag gicl ner till att jobba 90% och vara ledig varannan måndag så att det blev långhelg. Det mest fantastiska jag någonsin gjort när det kommer till att trivas. Denna höst och vinter är inga problem att ta sig igenom!

shadowfire
2017-12-13, 10:25
För kallt och snömoddigt att springa nu. Annars är det nice men jag behöver några plusgrader för att fixa det.

Skaffa löparsällskap + vänj dig. Tar ett par pass, sedan kommer man över tröskeln och njuter istället. Det svåra är just beslutet när man är hemma och tittar ut och känner hur det bara vänder sig i kroppen av omotivation ;)

shadowfire
2017-12-13, 10:29
Jag försöker flexa ut från jobbet och ta promenader, löprundor eller bara i huvud taget vistas utomhus när solen kommer fram (är en riktkig soljunkie). Motionsträning mer än styrketräning, just för att jag upplever en helt annan mental effekt av motionsträning. Åtminstone en lampa med fullspektrumljus och starkt sken hemma. Sedan om det går en utlandsresa till sol/värme med inkluderad träning (det jag letar efter nu). Då går det snabbt sedan till vår och ljusare tider.

Angel
2017-12-13, 13:15
Jag känner att ni misstolkar mitt inlägg nu. Jag tränar 4ggr/v, två lunchpass plus helgen. Jag har inget emot vinter, kyla osv. MEN jag är trött nu, spec efter en förkylning.

Diomedea exulans
2017-12-13, 14:01
Mer socker.

mulliy
2017-12-13, 16:21
Ingen orkar träna efter jobbet om man jobbar heltid långsiktigt... Inget onormalt, fast kanske här på kolozzeum vill man kanske skryta om hur mycket man tränar eller?

Dom flesta orkar nog, men det är ju lättare att ha ursäkter. Jag jobbade 7-19 hela förra sommaren med att montera ventiler och det var inga problem att dra och träna efter det, det var till och med något man längtade efter.
Men det visar väl bara på fördelarna man får genom att vara aktiv och träna mycket.

Vinter
2017-12-13, 16:25
Var aktiv utomhus eller inomhus under den ljusa perioden på dygnet. Istället för att göra det under den mörka perioden på dygnet. Det ger mer energi.

Angel
2017-12-13, 18:05
Var aktiv utomhus eller inomhus under den ljusa perioden på dygnet. Istället för att göra det under den mörka perioden på dygnet. Det ger mer energi.

Just nu finns det inga ljusa perioder på dygnet i Göteborg.


Annars var det ju exakt det jag skrev att jag brukar göra :)

tossefar
2017-12-13, 20:13
Åk utomlands en vecka. Gran Canaria är fem timmar bort.

Raschmus
2017-12-14, 07:33
Inget bra svar. Enda jag själv gör mer än att träna är att maxa vitaminerna (juice plus, D-vitamin, Magnesium, Zink, Taurin), kramas så mycket du kan och drick mer vin. Har du tid, ork, lust, råd så boka en solresa för några dagar.