handdator

Visa fullständig version : Vem skulle ni välja som...


Friskvardsportalen
2004-05-03, 18:21
Om ni fick välja en person som den som ni anser veta mest om träningens fördelar för oss människor både på det fysiska planet som det psykiska, vem skulle detta bli? Någon som har vetenskaplig grund för sina åsikter, någon som kan visa upp fakta om hur kroppen påverkas av träning över tid som för stunden. Några tips?

Tricklev
2004-05-03, 18:24
Någon på något forum? någon irl person, eller någon som vi bara hört talats om?

Tycker för övrigt att z_bumbi, Arne och King grub brukar kunna baka upp det mesta dom säger med forskning eller anatomi.


notera: skrev bara en del, finns många andra kunniga inom kolo :bow:

Allan
2004-05-03, 18:39
Professor Alf Thorstensson vid Idrottshögskolan


allan

RobbeliRobban
2004-05-03, 18:55
Jag skulle nog välja ungefär som Tricklev sa:, Z-bumbi och Shadow Warrior om passupplägg och övningstips, King Grub om kost och Arne Persson om det mesta bara det inte rör utförande i roddövningar. Bra att ha en hel "stab" av PTs helt gratis. Klo och Honn är även de bra att få lite ideer från.

Den dagen jag kör knäböj på lite högre vikter får nog Allan räknas till ovanstående.

Edit: Det var inte en person...:nono:

Mart|n
2004-05-03, 19:02
Jag skulle iaf vilja ha FinnPower till att visa hur man bänkar :hbang:

snej
2004-05-03, 19:22
ARNE PERSSON FFS

z_bumbi
2004-05-03, 19:37
Originally posted by Allan
Professor Alf Thorstensson vid Idrottshögskolan


allan

Jag tänkte snarare på t ex Saltin men Thorstensson är enligt ryktet ingen planta han heller. :)



Att bara hitta en person känns dock ganska lönläst vem vill du själv se som din mentor Blomberg?

Allan
2004-05-03, 19:48
Saltin är oerhört bra, men jag tycker han ligger på en nivå där man själv måste vara minst doktorand för att hänga med.

allan

z_bumbi
2004-05-03, 19:51
Originally posted by Allan
Saltin är oerhört bra, men jag tycker han ligger på en nivå där man själv måste vara minst doktorand för att hänga med.

allan

Får jag Saltin som mentor i 20 år så kan jag nog offra 3-4 år på högskolan för att försöka hänga med på vad han säger. :)

Arne Persson
2004-05-03, 20:02
Är inte Saltin och Thorstensson mer inriktade på det cardiovasculära träningen jmf med styrketräningen? Jag har fått lite den uppfattningen när jag läst idrottmedicinsk forskning.

Allan
2004-05-03, 20:14
Thorstensson jobbar definitivt med styrketräning

allan

Friskvardsportalen
2004-05-03, 20:16
Originally posted by z_bumbi


Jag tänkte snarare på t ex Saltin men Thorstensson är enligt ryktet ingen planta han heller. :)



Att bara hitta en person känns dock ganska lönläst vem vill du själv se som din mentor Blomberg?
'
Nej jag vet ej, det är därför jag ställde frågan. Vi behöver komma i kontakt med någon som kan uppvisa vetenskapliga studier på att fysisk aktivitet bidrar till mer ork, bättre koncentrationsmöjligheter, bättre sömn, starkare muskler, osv..Vi vet nog alla att det kanske är så, men det behövs någon som kan visa på fakta då det skall användas för skapandet av material i utbildningssyfte( i första hand i pappersform ).

z_bumbi
2004-05-03, 20:36
Originally posted by Friskvardsportalen

'
Nej jag vet ej, det är därför jag ställde frågan. Vi behöver komma i kontakt med någon som kan uppvisa vetenskapliga studier på att fysisk aktivitet bidrar till mer ork, bättre koncentrationsmöjligheter, bättre sömn, starkare muskler, osv..Vi vet nog alla att det kanske är så, men det behövs någon som kan visa på fakta då det skall användas för skapandet av material i utbildningssyfte( i första hand i pappersform ).

Vad är vi? Ska portalen driva utbildning?

Och det är väl bara att söka efter informationen själva?
Några timmar på vilket bra bibliotek som helst gör väl att du hittar fakta om nästan samtliga bitar du letar efter.
Det krävs väl oftast inget godkännande att använda en publicerad rapports som referens så då är väl problemet löst.

Har ni en bra budget så satsa på Saltin om det vänder sig mot allmänheten då han ju är halvkändis i alla fall.

Allan
2004-05-03, 20:42
FHI jobbar ju med just de sakerna

allan

Pressarn
2004-05-03, 20:43
Originally posted by RobbeliRobban
Jag skulle nog välja ungefär som Tricklev sa:, Z-bumbi och Shadow Warrior om passupplägg och övningstips, King Grub om kost och Arne Persson om det mesta bara det inte rör utförande i roddövningar. Bra att ha en hel "stab" av PTs helt gratis. Klo och Honn är även de bra att få lite ideer från.

Den dagen jag kör knäböj på lite högre vikter får nog Allan räknas till ovanstående.

Edit: Det var inte en person...:nono:
Är inte shadow warrior medlem i bs-ligan? :notme:

sooraw
2004-05-03, 20:43
är Saltin och Thorstensson ett par rejäla gossar?
eller kan de bara mkt om det men aldrig utövat?

Allan
2004-05-03, 20:45
Ytterst få "rejäla" gossar som faktiskt kan nåt. Och det de kan nåt om kräver mer hjärna än muskler.

allan

Friskvardsportalen
2004-05-03, 20:53
Tack för informationen alla!
Blir nu att kontakta folk. Vi har redan en hel del information, men allt är inte alltid aktuellt så att säga, och det är alltid bra med någon som verkar som bollplank som i sig kan sin sak och kanske kan ge nya infallsvinklar på saker och ting.

Keirin
2004-05-03, 21:27
Originally posted by Friskvardsportalen
Tack för informationen alla!
Blir nu att kontakta folk. Vi har redan en hel del information, men allt är inte alltid aktuellt så att säga, och det är alltid bra med någon som verkar som bollplank som i sig kan sin sak och kanske kan ge nya infallsvinklar på saker och ting.

Bosön är kunniga också.

Annars beundrar jag Chris Boardman mycket. En profscyklist som lyckades avväga kroppsstorlek/kondition/aerodynamik/kroppsvikt perfekt för att ta sig fram så efektivt som möjligt.
Dessutom hade han ett vinnarbehov som han erkände var ohälsosamt:D. Men han vann mycket pga det.

aliquis
2004-05-03, 23:19
arnold såklart

Numero1
2004-05-04, 11:11
En annan vettig person är HC Holmberg, SOC
han har jobbat mycket med skidlandslaget om det kan vara av intresse

Arwen
2004-05-04, 11:27
Vemsom helst som representerar AST:D

Börje H
2004-05-04, 12:57
Kunniga personer inom sina områden:
Rehabilitering av idrottsskador- Tom Pietäla (idrottsmedicin Umeå)
Kost & träning- Kurt Bergh (inst. för kostvetenskap Umeå)
Kost för spec styrketräning/proteinbehov mm- Torbjörn Åkerfeldt (Uppsala universitet)
Styrketräning/anatomi/forskning- Anders Ericsson (Anatomen Umeå)
Styrkelyft, praktiskt/teoretiskt- David Holmberg (Öjeby AK)

Fatalist
2004-05-04, 15:22
Bruce Lee ? :D

Castro
2004-05-04, 15:40
Chad Nicholls ;)

Maaattias
2004-05-04, 15:46
Jag säger Henrik Dagård

Tricklev
2004-05-04, 15:47
arnold?:D

"ponk du gör fel, på det sättet kan du inte räna inre bröst"


edit: med arnold röst ;)

Friskvardsportalen
2004-05-04, 17:38
Originally posted by Maaattias
Jag säger Henrik Dagård

Jag vet att han kan mycket, men skulle han ha material som styrker påståenden och fakta(detta krävs nämligen) ? Han är väl verksam numera i Halmstad om jag inte minns fel, eleiko sports center va?

z_bumbi
2004-05-04, 17:47
Originally posted by Friskvardsportalen


Jag vet att han kan mycket, men skulle han ha material som styrker påståenden och fakta(detta krävs nämligen) ? Han är väl verksam numera i Halmstad om jag inte minns fel, eleiko sports center va?

Återigen. Ska ni göra ett material är det väl inte så svårt att leta upp den fakta som finns själva?

Ska portalen göra något seriöst så bör ni som är inblandande redan veta hur man hittar sådan information?

b1ff
2004-05-04, 17:54
Originally posted by Friskvardsportalen


Jag vet att han kan mycket, men skulle han ha material som styrker påståenden och fakta(detta krävs nämligen) ? Han är väl verksam numera i Halmstad om jag inte minns fel, eleiko sports center va?

No han är står för fysträningen för Elfsborg i Borås.

Friskvardsportalen
2004-05-05, 07:21
Originally posted by z_bumbi


Återigen. Ska ni göra ett material är det väl inte så svårt att leta upp den fakta som finns själva?

Ska portalen göra något seriöst så bör ni som är inblandande redan veta hur man hittar sådan information?

All fakta bör granskas av någon som är insatt i dagens vetenskapliga rön, undersökningar etc. Hittar man information från en tidning behöver denna inte vara aktuell eller ens överensstämma med verklignehet just nu. Visst det är en risk man får ta men vi vill endå försöka undvika detta genom att ha ett flertal personer som granskar faktan vi tagit fram.

För att något som detta lättare skall bli godkänt och accepterat ser det ärligt talat bättre ut om någon Svensk kunnig finns nämnd som medverkande. Detta är ingen blaska som skall producerat för nätbruk, utan en broschyr i pappersmaterial som kommer delas ut på mässor, föreläsningar osv.
Mycke av den information vi kommer använda oss av är redan framtagen, men för det där sista behöver vi någon att samtala med(vi har redan 1st vi för diskussion med men vi vill se fler infallsvinklar på detta projekt). Jag tro nog vi skall hitta en person för detta ändamål. Tackar åter igen alla.

Maaattias
2004-05-05, 08:32
Originally posted by Friskvardsportalen


Jag vet att han kan mycket, men skulle han ha material som styrker påståenden och fakta(detta krävs nämligen) ? Han är väl verksam numera i Halmstad om jag inte minns fel, eleiko sports center va?

Japp han jobbar på eleikosportcenter i halmstad!
Håller i många kurser med mera! Använder bara fria vikter!

Han jobbar också som fystränare i Elfsborg!

han utbildar också fystränare i olika sporter! (Jag ska utbilda mig där sen)

adde
2004-05-05, 10:39
Originally posted by Friskvardsportalen


All fakta bör granskas av någon som är insatt i dagens vetenskapliga rön, undersökningar etc. Hittar man information från en tidning behöver denna inte vara aktuell eller ens överensstämma med verklignehet just nu. Visst det är en risk man får ta men vi vill endå försöka undvika detta genom att ha ett flertal personer som granskar faktan vi tagit fram.


Det är ju skillnad på tidningar och vetenskapliga tidskrifter. Sätt dig ett par dagar framför pubmed/medline det är det absolut bästa sättet att få dagsfärsk forskning, sitter du bakom en högskola har du tillgång till hela artiklarna (endast abstrakt är indexerat). Ett par stadiga Reviews är vad du behöver till en början och jobba utifrån dess referenser och författare till dessa.

/adde