handdator

Visa fullständig version : Om jag läser på universitet, hur får jag en bekräftelse


FrankNewton
2017-12-11, 01:04
Om jag läser på universitet, hur får jag en bekräftelse på vad jag har läst, vilka hp poäng osv?

Kan ett universitet ta ifrån mig mina hp poäng och vad jag har läst? Vore riktigt surt att läsa 4 år för att sedan komma på att universitetet tar ifrån mig allt jag har läst.

Jag har aldrig läst om att detta har hänt någonsin, men vem vet, kan universitetet det?

Bob90
2017-12-11, 01:12
Alltså, utbildningar kan försvinna eller göras om (förlängas, förkortas, ändra inriktning etc). Hela system kan göras om (tex bolognaprocessen). Men ditt examensbevis kan nog ingen ta ifrån dig.

Men som du säger, det känns absolut inte som en befogad rädsla.

Edit: Det kanske finns typ "hittepå-utbildningar" som teoretiskt sett kanske skulle kunna ogiltigförklaras om högskoleverket verkligen bränner ner hela skolan. Men så länge du läser på ett riktigt universitet så är det nog extremt osannolikt att en utbildning skulle tas ifrån dig. Licens och sånt är ju en annan femma, men examensbevis är nog hugget i sten.

Edit 2: Du får "bekräftelse" genom både högskolepoäng registrerade i LADOK och du får det på papper med dina betyg och examensbevis.

Edit 3: Vad skulle universitet ha för anledning att ta ifrån dig "allt du har läst"?

Scratch89
2017-12-11, 01:32
Det finns registrerat på antagning.se.