handdator

Visa fullständig version : Djurrätt och närliggande


ApexProcyon
2017-12-10, 21:11
Då det inte finns någon tråd om djurrätt vad jag har sett så tänkte jag att det kunde vara på sin plats. Allt ifrån hur olika djur behandlas till vilket märke man kan köpa ifall man inte vill stödja den värsta sortens djurplågeri kan med fördel diskuteras här. Även den moraliska aspekten runt industriell djuruppfödning, vegetarisk kost och annat kanske fungerar att diskuteras utan att ett inbördeskrig bryter ut.

Då det börjar närma sig jul så lägger jag upp "Ett liv som gris" under spoilertaggen som påminnelse att lägga pengarna på ett djurvänligare alternativ. Varning för hemska scener.

R6pdBhH08Wg

Bärsärk
2017-12-10, 21:17
Jag äter redan mindre kött än för 5 år sedan av den enkla anledningen att proteinpulver är billigare och lättare att få i sig.

Bob90
2017-12-10, 21:21
Kan absolut relatera till att majoriteten av köttindustrin (eller typ allt kopplat till djur egentligen) är ganska hemsk, provade av flera skäl att vara strikt vegetarian (aka "vegan") i två år, där såklart djurhållningen var en av anledningarna.

Men med det sagt så försöker jag äta mindre kött av hälsoskäl snarare än djurhållning. Det enda kontinuerligt aktiva valet jag gör är att köpa ägg från frigående höns. Hade jag haft råd så hade jag nog försökt köpa "glada grisar" och från småproducenter, närproducerat osv.

Bärsärk
2017-12-10, 21:25
Det största problemet med köttindustrin är ju allt "skit" som produceras i form av halvfabrikat typ korv och påläggsskinkor. Hade det varit upp till mig skulle vi bara ha hela stycken kött i styckdetaljer och då även styckdetaljer som är skivade.

Ja det och sen kött som man maler ner (färs) men all typ skinka som det här

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/23734763_1778704989096833_3547836861319741440_n.jp g?ig_cache_key=MTY1NDM1NDk2NzczOTI3NDM1MQ%3D%3D.2

Borde vi skrota direkt.

Det här ser man alltid ligga kvar som "Är snart 30%" i typ alla livsmedelsbutiker man är inne i. Måste vara världens industri med den typen av pålägg och liknande. Som bara går till spillo...

Kött ska vara dyrare också, eller att alternativen ska vara billigare.

tomten1
2017-12-10, 21:27
Grub skrev någonstans att rött kött var cancerframkallande.

Har inte rört kött sedan dess.:D

Bob90
2017-12-10, 21:29
Grub skrev någonstans att rött kött var cancerframkallande.

Har inte rört kött sedan dess.:D

"Fördelen" med en studentekonomi. Min standardlunch är ris/pasta och bönor :d

Carolinew
2017-12-10, 21:48
Bra initiativ!

Köper uteslutande svenskt kött i den utsträckning det går. När det gäller halvfabrikat och restaurangmat är det ju i princip omöjligt att ta reda på varifrån köttet kommer. Känns superunderligt att det inte finns strängare regler för ursprungsmärkning på detta.

Gällande ägg så är det ju inte så lätt som man kan tro. Frigående höns lever inte sällan ett ännu tuffare liv än burhönsen med tiotusentals höns i samma hägn som leder till att de pickar sönder varandra i ren stress. Sjukdomsspridningen och dödligheten är också högre. Ekologiska höns har det lite bättre och får vara max 3000 per grupp. Köper ekologiska nu men försöker även handla av bekanta som har egna höns när det går.

Bob90
2017-12-10, 22:06
Bra initiativ!

Köper uteslutande svenskt kött i den utsträckning det går. När det gäller halvfabrikat och restaurangmat är det ju i princip omöjligt att ta reda på varifrån köttet kommer. Känns superunderligt att det inte finns strängare regler för ursprungsmärkning på detta.

Gällande ägg så är det ju inte så lätt som man kan tro. Frigående höns lever inte sällan ett ännu tuffare liv än burhönsen med tiotusentals höns i samma hägn som leder till att de pickar sönder varandra i ren stress. Sjukdomsspridningen och dödligheten är också högre. Ekologiska höns har det lite bättre och får vara max 3000 per grupp. Köper ekologiska nu men försöker även handla av bekanta som har egna höns när det går.
Bästa äggen är ju dem som fortfarande är varma :)
Hälsade på några släktingar som drev en bondgård. Varje morgon gick vi och hämtade det vi skulle äta typ. Kryddade och stoppade egna korvar osv ^_^

Carolinew
2017-12-10, 22:10
Bästa äggen är ju dem som fortfarande är varma :)
Hälsade på några släktingar som drev en bondgård. Varje morgon gick vi och hämtade det vi skulle äta typ. Kryddade och stoppade egna korvar osv ^_^

Mysigt! *cupid* Skulle vara kul att ha egna någon dag, undrar hur mycket jobb det är egentligen...

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:17
Allt stödjande av djurindustrin är ondska. Jag äter dock animalisk föda som om det inte fanns någon morgondag för jag är en skithög. Jag prioriterar mitt bänkpressresultat över min karma.

blåvitt
2017-12-10, 22:21
Allt stödjande av djurindustrin är ondska. Jag äter dock animalisk föda som om det inte fanns någon morgondag för jag är en skithög. Jag prioriterar mitt bänkpressresultat över min karma.

Forskning pekar på att mycoprotein är lika opti som mjölkprotein. Bänkpressresultat är inte ett skäl till att äta animaliskt min vän *hug*

Wain
2017-12-10, 22:22
Den absoluta lejonparten av dagens djurhållning är djupt omoralisk och borde förbjudas. Hellre dyrare och mindre mängd kvalitativt kött.

All halalslakt bör förbjudas omgående.

Angel
2017-12-10, 22:25
Enda köttet jag äter är älg som skjutits på egna jaktmarker.

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:28
Forskning pekar på att mycoprotein är lika opti som mjölkprotein. Bänkpressresultat är inte ett skäl till att äta animaliskt min vän *hug*

Svampprotein menar du va? Hur mycket protein är det i svamp?

ApexProcyon
2017-12-10, 22:30
Svampprotein menar du va? Hur mycket protein är det i svamp?

http://matkalkyl.se/se-quornsvampproteinfarsbitarfil.php

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:35
http://matkalkyl.se/se-quornsvampproteinfarsbitarfil.php

Ok, men i vanlig svamp då?
Tänker ni tvinga mig googla själv?

Bärsärk
2017-12-10, 22:37
Allt stödjande av djurindustrin är ondska. Jag äter dock animalisk föda som om det inte fanns någon morgondag för jag är en skithög. Jag prioriterar mitt bänkpressresultat över min karma.

Vassle (Proteinpulver) är mer anabolt än kött

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:38
Vassle (Proteinpulver) är mer anabolt än kött

Ja, men det är från mjölkindustrin, som är diabolisk.

ApexProcyon
2017-12-10, 22:41
Ok, men i vanlig svamp då?
Tänker ni tvinga mig googla själv?

Vanlig svamp som växer i skogen innehåller inget protein värt att prata om, det är främst produkter från quorn som åsyftas när det pratas om svampprotein/mykoprotein.

Bob90
2017-12-10, 22:42
Svampprotein menar du va? Hur mycket protein är det i svamp?

I svamp är det ganska lite, men man liksom isolerar svamp(/mögel)proteinet.

Har hört att Soylent Green är rätt opti :Virro

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:43
Vanlig svamp som växer i skogen innehåller inget protein värt att prata om, det är främst produkter från quorn som åsyftas när det pratas om svampprotein/mykoprotein.

I svamp är det ganska lite, men man liksom isolerar svamp(/mögel)proteinet.

Har hört att Soylent Green är rätt opti :Virro

Gotcha!

Vanlig svamp är dock sjukt gott.

Bärsärk
2017-12-10, 22:44
Ja, men det är från mjölkindustrin, som är diabolisk.

Mjölkindustrin i Sverige är knappast diabolisk, var har du fått det ifrån?

blåvitt
2017-12-10, 22:44
Ok, men i vanlig svamp då?
Tänker ni tvinga mig googla själv?

Lägre än ris. Tänkte mest på kvalitet tbh.

Men i vilket fall som helst, det går att äta vegetariskt och få ruskigt bra träningsresultat ändå.

Bob90
2017-12-10, 22:51
Gotcha!

Vanlig svamp är dock sjukt gott.

Aa, kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, murklor (dock slutat äta pga att det troligtvis faktiskt inte är alls särskilt nyttigt trots förvällning osv :(), kremlor, karl johan, smörsopp, champinjoner, skogschampinjoner, shiitake, molnöra osv osv *cupid*

Mjölkindustrin i Sverige är knappast diabolisk, var har du fått det ifrån?
Arla är ju värre än satan själv!!!1

WHITEFOLKS
2017-12-10, 22:56
Jag köper veganskt av ekonomiska och etiska skäl. Äter kött och annat animaliskt om det bjuds.

Diomedea exulans
2017-12-10, 22:58
Mjölkindustrin i Sverige är knappast diabolisk, var har du fått det ifrån?

Man tar ju kalven från modern när kalven bara är några dagar gammal. Kor har starka modersinstinkter.

Då räknar jag inte med att korna våldtas, att de får stå uppbundna stora delar av året, osv.

Konradsson
2017-12-10, 23:03
Intressant om djurrätt i Nazityskland: https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_welfare_in_Nazi_Germany

Bärsärk
2017-12-10, 23:08
Man tar ju kalven från modern när kalven bara är några dagar gammal. Kor har starka modersinstinkter.

Då räknar jag inte med att korna våldtas, att de får stå uppbundna stora delar av året, osv.

Det är ju just därför man skiljer kalven ifrån mamman tidigt, för att den inte ska skapa några band. Det kanske låter grymt men kalven har ingen aning eftersom det sker så tidigt.

Jag skulle rekommendera dig att du börjar köpa lokal mjölk och att du faktiskt åker ut till den bondgården som din mjölk kommer ifrån och kollar på kosläpp/liknande och bildar en egen uppfattning om hur korna har de.

blåvitt
2017-12-10, 23:17
Det är ju just därför man skiljer kalven ifrån mamman tidigt, för att den inte ska skapa några band. Det kanske låter grymt men kalven har ingen aning eftersom det sker så tidigt.

Jag skulle rekommendera dig att du börjar köpa lokal mjölk och att du faktiskt åker ut till den bondgården som din mjölk kommer ifrån och kollar på kosläpp/liknande och bildar en egen uppfattning om hur korna har de.

Kosläpp bör ses i ljuset av att korna släpps ut på lösbete efter att ha hållits omänskligt trångt inlåsta i flera månader. Att åka dit och kolla läget i januari ger en mer sanningsenlig bild av vad den svenska mjölkindustrin innebär ur ett etiskt perspektiv.

Diomedea exulans
2017-12-10, 23:17
Det är ju just därför man skiljer kalven ifrån mamman tidigt, för att den inte ska skapa några band. Det kanske låter grymt men kalven har ingen aning eftersom det sker så tidigt.


Har inte mamman ett band då?

trädgårdsmöbel
2017-12-10, 23:55
Att det retar veganer och vänstermuppar är mitt absolut skarpaste argument för köttkonsumtion. Hade det inte gjort det hade jag nog kunnat avstå.

Princeps
2017-12-11, 14:36
Det är verkligen en skam att prioritera sina träningsresultat över massvis av levande varelsers hälsa och välgång, som trots allt känner smärta på samma sätt som en själv. Åsyftar med detta mig själv, då den främsta anledningen till att jag äter animalier är att jag vill åt proteinet.

Rent moraliskt så finns det ärligt talat inga bra argument mot veganism, om det inte handlar om extraordinära förutsättningar, som att man bara äter djur som självdör eller bara dricker mjölk från kossor som precis har fött en kalv som av någon anledning inte behöver all mjölk själv.


Det borde dessutom vara tvång på att alla som tar del av animalier också tar del av filmer likt den i TS.

Grub skrev någonstans att rött kött var cancerframkallande.

Har inte rört kött sedan dess.:D

Ironi?

Yes
2017-12-11, 14:41
Porterstek är min form av djurrätt.

Wain
2017-12-11, 14:44
Rent moraliskt så finns det ärligt talat inga bra argument mot veganism, om det inte handlar om extraordinära förutsättningar, som att man bara äter djur som självdör eller bara dricker mjölk från kossor som precis har fött en kalv som av någon anledning inte behöver all mjölk själv.

Dumheter.

Det finns mängder med argument för att äta mjölkprodukter. Dessutom procerar en mjölkko otroliga mängder mjölk utöver det en kalv behöver och skulle dö en plågsam död om den inte mjölkades.

Kött från välbehandlade djur kan även det försvaras moraliskt utifrån ett antal synvinklar.

tomten1
2017-12-11, 14:51
Ironi?

Nope.

Princeps
2017-12-11, 15:09
Dumheter.

Det finns mängder med argument för att äta mjölkprodukter. Dessutom procerar en mjölkko otroliga mängder mjölk utöver det en kalv behöver och skulle dö en plågsam död om den inte mjölkades.

Kött från välbehandlade djur kan även det försvaras moraliskt utifrån ett antal synvinklar.
Har du källa på det där märkliga påståendet? Oavsett det så är mjölkindustrin generellt vidrig och leder till mer lidande för djuren än vad människorna skulle lida av att undvika mjölkprodukter. Självfallet menade jag alltså människor som inte svälter.

Princeps
2017-12-11, 15:10
Nope.

Undviker du även knäckebröd, all stekt/friterad mat, lightprodukter, o s v?

Wain
2017-12-11, 17:37
Har du källa på det där märkliga påståendet? Oavsett det så är mjölkindustrin generellt vidrig och leder till mer lidande för djuren än vad människorna skulle lida av att undvika mjölkprodukter. Självfallet menade jag alltså människor som inte svälter.

Mjölkindustrin, likt köttindustrin, behöver förbättras. Mer än hälften av köttet i sverige kommer från mjölkkor, så stöder man mjölkproduktion så stöder man köttproduktion. Båda kan ske med kor som njuter av livet. Hos min lokala bonde mår korna utmärkt. Jag är där ca en gång i veckan på besök.

Mjölkkor har tagigts fram för att producera så mycket mjölk som möjligt, medlet ligger runt 25-30 liter per dag. En kalv kan pressa ca 10 liter. Att inte mölka korna leder till enorma obehag och eventuellt mastit (som kan vara dödlig om den ej behandlas) enligt lokala bonden, samt mitt ex som är veterinär.

Bärsärk
2017-12-11, 17:44
Mjölkindustrin, likt köttindustrin, behöver förbättras. Mer än hälften av köttet i sverige kommer från mjölkkor, så stöder man mjölkproduktion så stöder man köttproduktion. Båda kan ske med kor som njuter av livet. Hos min lokala bonde mår korna utmärkt. Jag är där ca en gång i veckan på besök.

Mjölkkor har tagigts fram för att producera så mycket mjölk som möjligt, medlet ligger runt 25-30 liter per dag. En kalv kan pressa ca 10 liter. Att inte mölka korna leder till enorma obehag och eventuellt mastit (som kan vara dödlig om den ej behandlas) enligt lokala bonden, samt mitt ex som är veterinär.

Dessutom producerar bara kon råmjölk de första dagarna, det är den mjölken som kalven måste få i sig den andra mjölken som kommer efter är inte lika viktig för kalven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Råmjölk

Det är också konstigt att folk reagerar över att inte kalvarna ska få "dia" när det är väldigt vanligt bland människor att inte få bröstmjölk, eller att få bröstmjölk men bara under en kort period. Sen är det också vanligt bland människor att bröstmjölken är för dålig så man får ge ersättning på grund av det, precis samma sak som med kor.

Diomedea exulans
2017-12-11, 17:49
Dessutom producerar bara kon råmjölk de första dagarna, det är den mjölken som kalven måste få i sig den andra mjölken som kommer efter är inte lika viktig för kalven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Råmjölk

Det är också konstigt att folk reagerar över att inte kalvarna ska få "dia" när det är väldigt vanligt bland människor att inte få bröstmjölk, eller att få bröstmjölk men bara under en kort period. Sen är det också vanligt bland människor att bröstmjölken är för dålig så man får ge ersättning på grund av det, precis samma sak som med kor.

Jag reagerar inte på att de inte får dia, jag reagerar på att de blir borttagna från sin mor.