handdator

Visa fullständig version : Problem med sne kropp, höftproblem tror jag


Chickenlegs
2017-12-06, 20:06
Jag upptäckte för kanske 1 årsen typ att de kändes som att jag låg så jävla fel på bänken när jag pressade.. Förstod inte vad de va, kändes precis som att muskeln på ena sidan av ryggraden va större än den andra liksom..

Och gångerna jag tagit foton på kroppen så har jag sett att höften sticker ut mer åt höger än åt vänster.. Och jag försöker verkligen stå helt rak med ryggen och så centrerat jag kan men ändå sticker höften ut mer åt höger.
Fick höra idag av en polare jag tränade med att jag låg väldigt snett på bänken. Typ som att högra höften va längre upp än vänstra..

Är de någon som har ett svar på detta problemet? Känner mig riktigt skev asså och de är verkligen inte snyggt! Kan man göra övningar för att centrera tillbaka kroppen?
Tack ska ni ha

Scratch89
2017-12-06, 22:50
Kan det bero på att du har kycklingben?

Ett Orm
2017-12-06, 23:23
Kan det bero på att du har kycklingben?

:d
Jobbigt om han har kofot också.


Nä, men är det strukturellt är det nog mycket du kan göra för att centrera kroppen. Är det inget du lider av annat än att det inte ser snyggt ut när du bänkar( rätt osnygg övning ändå) så är det nog inget att bry sig om.

Har du däremot även andra problem bör du söka upp vården för en kontroll.

Fetknoppen
2017-12-07, 11:53
Jag upptäckte för kanske 1 årsen typ att de kändes som att jag låg så jävla fel på bänken när jag pressade.. Förstod inte vad de va, kändes precis som att muskeln på ena sidan av ryggraden va större än den andra liksom..

Och gångerna jag tagit foton på kroppen så har jag sett att höften sticker ut mer åt höger än åt vänster.. Och jag försöker verkligen stå helt rak med ryggen och så centrerat jag kan men ändå sticker höften ut mer åt höger.
Fick höra idag av en polare jag tränade med att jag låg väldigt snett på bänken. Typ som att högra höften va längre upp än vänstra..

Är de någon som har ett svar på detta problemet? Känner mig riktigt skev asså och de är verkligen inte snyggt! Kan man göra övningar för att centrera tillbaka kroppen?
Tack ska ni ha

Din beskrivning låter som att du har en scolios i ryggen och därför upplever du dig vara sned (vilket du i så fall också är). Om den beror på en betydande benlängdskillnad måste man kompensera för denna genom inläggsula i skon (det kortare benet). Sedan kan specifikt riktad träning långsamt räta ut ryggen så att scoliosen minskar/försvinner.

De flesta scolioser är idiopatiska, vilket betyder att ryggen är sned utan känd orsak. Det är muskler som bär upp ditt skelett och då är vissa muskler korta på ena sidan av ryggen och uttöjda/förlängda på andra sidan av ryggen. Rätt träning kan åtgärda detta, helt eller delvis. Ofta kan man bli helt rak i ryggen om man bara är tillräckligt envis under tillräckligt lång tid.

Chickenlegs
2017-12-07, 17:20
Kan det bero på att du har kycklingben?

Hahaha :laugh:

Chickenlegs
2017-12-07, 17:22
Din beskrivning låter som att du har en scolios i ryggen och därför upplever du dig vara sned (vilket du i så fall också är). Om den beror på en betydande benlängdskillnad måste man kompensera för denna genom inläggsula i skon (det kortare benet). Sedan kan specifikt riktad träning långsamt räta ut ryggen så att scoliosen minskar/försvinner.

De flesta scolioser är idiopatiska, vilket betyder att ryggen är sned utan känd orsak. Det är muskler som bär upp ditt skelett och då är vissa muskler korta på ena sidan av ryggen och uttöjda/förlängda på andra sidan av ryggen. Rätt träning kan åtgärda detta, helt eller delvis. Ofta kan man bli helt rak i ryggen om man bara är tillräckligt envis under tillräckligt lång tid.

Tack för du tog dig tid.. Ska boka läkaren och mäta upp benen o se ifall dom är olika långa.. Samt kolla om jag de är nåt konstigt med ryggen :) Men jag tror att mitt datorsittande har gjort så att jag blivit sne för sjukgymnasten sa för ett par årsedan att min rygg inte är sne och jag sitter som en apa i datorstolen när jag till exempel tittar på film, ligger alltid på vänstra höften men nu försöker jag sitta rakt i stolen även fast de är obekvämt som fan!

Scratch89
2017-12-07, 21:56
Din beskrivning låter som att du har en scolios i ryggen och därför upplever du dig vara sned (vilket du i så fall också är). Om den beror på en betydande benlängdskillnad måste man kompensera för denna genom inläggsula i skon (det kortare benet). Sedan kan specifikt riktad träning långsamt räta ut ryggen så att scoliosen minskar/försvinner.

De flesta scolioser är idiopatiska, vilket betyder att ryggen är sned utan känd orsak. Det är muskler som bär upp ditt skelett och då är vissa muskler korta på ena sidan av ryggen och uttöjda/förlängda på andra sidan av ryggen. Rätt träning kan åtgärda detta, helt eller delvis. Ofta kan man bli helt rak i ryggen om man bara är tillräckligt envis under tillräckligt lång tid.

Brukar du behandla det manuellt? Jag har behandlat en del bröstryggar (och revben) på sistone och tycker att jag får bra resultat.

Fetknoppen
2017-12-08, 12:01
Brukar du behandla det manuellt? Jag har behandlat en del bröstryggar (och revben) på sistone och tycker att jag får bra resultat.

Det beror på vad du menar med manuella tekniker? Med manipulationsbehandling blir de ibland rakare i ryggen och ibland inte. Ska de bli permanent raka/rakare i ryggen är det träning som gäller, efter undersökning där man tar reda på vilka muskler som är för långa (på ena sidan av ryggen) och för korta (på andra sidan av ryggen). Det är också viktigt att undersöka höft/lårmuskler för att se om det finns sidoskillnader där. Rent generellt ska man undersöka muskler som kontrollerar rotation av ryggen eftersom ryggens kopplade rörelsemönster alltid är att ryggens kotor roteras åt motsatt håll till den riktning som ryggen är böjd åt.