handdator

Visa fullständig version : Preppar ni? (alt tråden för oss som preppar eller vill börja göra det.)


Angel
2017-12-06, 10:39
Preppar ni?

Jag har alltid fått för mig att jag är ganska välpreppad, aldrig sett mig som en system dependent. Har haft en zombieinvasion i bakhuvudet i säkert 10år…

Men när jag började tänka på det så hade jag nog strykt med först om någonting skulle inträffa.
Jag bor i storstad, i lägenhet, har inget preppat alls vad gäller mat, vatten osv (har två flaskor pepsi max i kylskåpet).

Min bug out location är sommarstugan i Värmland men den är byggd i slutet av 1800-talet så jag hade förmodligen frusit ihjäl direkt.
Om jag ens tar mig dit, lycka till att ta sig ut ur stan på på E45 när kaoset börjar.

På plussidan får jag väl säga då att jag är med på Smittskydds interna maillista. Den dagen de skriver att de hittat ett nytt virus som kan påminna om zombievirus så är jag den första som sitter på ett plan härifrån. Tänker spontant att Färöarna kan vara ett bra alternativ.


Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Har ni vatten och mat bunkrat?
Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
Har ni radio och batterier?

Och vad tror ni blir The end of the world as we know it?
Cyberterrorism, zombies, krig, pandemier eller ekonomisk kollaps?

Grahn
2017-12-06, 10:41
Finns ju grader i helvetet men nog funderar man runt frågorna och försöker ha lite vatten, bränsle och mat lagrat.

Pudzianovski
2017-12-06, 10:46
Nej. Mest så man har lite bränsle och kök så man klarar sig ett tag.

Läste ut Baldaccis nya bok igår och den handlade faktiskt om prepping en del. Men då för rika människor vilket innebar boende i underjorden i gamla militäranläggningar som är supersuperlyxiga. Fiktion men finns antagligen här och där i verkligheten....om man har cash :)

MackeJuve
2017-12-06, 10:54
Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Skulle väl vara föräldrarnas villa i sådant fall.
Har ni vatten och mat bunkrat?
Nej.
Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
Ja.
Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
Hade kunnat dricka ur hyfsat närbelägna vattendrag om det krisade. För att få värme hade jag kunnat ta mig ut till föräldrarna som delvis värmer upp huset m.h.a. en kamin. De har dessutom gott om saker i skafferi, kylskåp och frys så hade nog klarat mig länge.
Har ni radio och batterier?
Nej.

Och vad tror ni blir The end of the world as we know it?
Nej.
Cyberterrorism, zombies, krig, pandemier eller ekonomisk kollaps?
Nej.


...

Grahn
2017-12-06, 10:57
Vattendrag utan filter funkar sådär.....

Angel
2017-12-06, 11:04
Vattendrag utan filter funkar sådär.....

Om våra vattenverk blir förorenade kommer det väl även snabbt ut i vattendrag antar jag. Vågar man chansa? Ja vågade inte ens dricka vatten i fjällen av rädsla för död ren i någon glaciär.

MackeJuve
2017-12-06, 11:09
Vattendrag utan filter funkar sådär.....

Bara att koka skiten.

Grahn
2017-12-06, 11:11
Om våra vattenverk blir förorenade kommer det väl även snabbt ut i vattendrag antar jag. Vågar man chansa? Ja vågade inte ens dricka vatten i fjällen av rädsla för död ren i någon glaciär.

I fjällen torde det vara relativt safe men i närheten av andra människor är ju risken stor att vattnet snabbt blir förorenat av vårt avfall även om det från början inte var smockfullt med skit.

Empiriska studier som ung scout gör mig ovillig att dricka orenat i våra bäckar......

Grahn
2017-12-06, 11:11
Bara att koka skiten.

Kan ju fortfarande vara förorenat av annat men ja det fixar en stor del av problemet om man har förmågan att koka upp det.

Diomedea exulans
2017-12-06, 11:17
Risken att civilisationen går under är för låg för att det ska vara värt besväret att preppa.

Pudzianovski
2017-12-06, 11:21
Finns det inte någon sketch där någon skogsmänniska visar hur fint vattnet är i bäcken och så pissar någon i bäcken längre upp. Jag kanske har drömt det.

Angel
2017-12-06, 11:22
Risken att civilisationen går under är för låg för att det ska vara värt besväret att preppa.

Det är med den inställningen man ryker först.

MackeJuve
2017-12-06, 11:28
Risken att civilisationen går under är för låg för att det ska vara värt besväret att preppa.

Ungefär min inställning också :)

exevision
2017-12-06, 11:31
Har en nödväska med det nödvändigaste för några dagar. Som kläder, barer, vatten och liknande.

ApexProcyon
2017-12-06, 11:37
Ifall man har familj så kan det vara särskilt smart att vara lite förberedd ifall något inträffar, barn slås ut mycket snabbare vid händelse av brist på mat och vatten.

Grahn
2017-12-06, 11:38
Risken att civilisationen går under är för låg för att det ska vara värt besväret att preppa.

Så är det, sen är frågan hur väl du kan förbereda dig för ett totalt sönderfall.

Dock så kanske det är lite onödigt att trilla av pinn för att man inte har någon form av plan för att hantera att strömmen tog semester och snabbköpet stängde i en vecka eller så.

Iofs en vecka utan internet, man kanske kör /slitwrist innan oavsett om man har det varmt och gott eller inte. :d

KalleBalik
2017-12-06, 11:51
Preppar inte själv, if the shit hits the fan är min plan att ge mig på andra som preppat och med våld lägga vantarna på deras förnödenheter.

stridis
2017-12-06, 12:01
Vad folk skall överdriva med civilisationssammanbrott och grejer.

Vi kan ju få stormar som Gudrun eller Per, så att vara förberedd för ett lite längre elavbrott vintertid kan vara bra. Att vara förberedd på kriminellt löske kan ha sina poänger det med. Internet och bankstrul(eller restriktioner som i Greklandskrisen) är också bra att vara förberedd på.

stridis
2017-12-06, 12:03
Preppar inte själv, if the shit hits the fan är min plan att ge mig på andra som preppat och med våld lägga vantarna på deras förnödenheter.

De har nog förberett ett sådant scenario så du är steget efter där.

ApexProcyon
2017-12-06, 12:06
Preppar inte själv, if the shit hits the fan är min plan att ge mig på andra som preppat och med våld lägga vantarna på deras förnödenheter.

De har nog förberett ett sådant scenario så du är steget efter där.

https://i.pinimg.com/736x/34/ca/50/34ca505e8aa5ff633c2cce8962a03ae6--uncle-scrooge-scrooge-mcduck.jpg

KalleBalik
2017-12-06, 12:51
De har nog förberett ett sådant scenario så du är steget efter där.

Jag har gunz.

Vinter
2017-12-06, 12:51
De har nog förberett ett sådant scenario så du är steget efter där.

Tänkte börja spela PUBG, räknas det?

mulliy
2017-12-06, 13:13
Det är med den inställningen man ryker först.

Ja fast frågan är hur värt det är att leva i några veckor längre än alla andra i ditt exempel, världen kommer ju knappast återhämta sig speciellt fort. Vad ska du göra i ett skyddrums t ex?

Men det vettigaste man kan göra om man är rädd för sånt här förutom att gå till psykolog är väl att lära sig leva ute i naturen året runt. Att flyga någonstans kan du ju drömma om.

Ett Orm
2017-12-06, 13:17
Nej, men tänkte svänga ihop en superseriös BoB som ett kul projekt....sen vet man ju aldrig. Reinfeldt finns ju någonstans där ute, han kan mycket väl ha en ny diabolisk plan på g.

Angel
2017-12-06, 13:19
Ja fast frågan är hur värt det är att leva i några veckor längre än alla andra i ditt exempel, världen kommer ju knappast återhämta sig speciellt fort. Vad ska du göra i ett skyddrums t ex?

Men det vettigaste man kan göra om man är rädd för sånt här förutom att gå till psykolog är väl att lära sig leva ute i naturen året runt. Att flyga någonstans kan du ju drömma om.


Kan ju vara en tillfällig attack som man kan vänta ut.

Rädd är jag inte. Tycker bara det är kul ämne att diskutera.

Angel
2017-12-06, 13:19
De har nog förberett ett sådant scenario så du är steget efter där.

De mest seriösa preppers håller sig ju väldigt anonyma.

Vinter
2017-12-06, 13:30
När jag var runt 12 läste jag en dystopisk bok om världens undergång. Gjorde en bra utförlig plan som handlade om att skaffa ett mindre skepp och bege sig till gotska sandön när bajset träffar fläkten.

Blev inget av det.

BelowAverage
2017-12-06, 14:44
Nej, men tänkte svänga ihop en superseriös BoB som ett kul projekt....sen vet man ju aldrig. Reinfeldt finns ju någonstans där ute, han kan mycket väl ha en ny diabolisk plan på g.

Haha :d

Hittade en någorlunda passande bild. https://i.imgflip.com/1mvako.jpg

Reinfeldt som hemligt vapen. Låter honom ta makten i den postapokalyptiska grannbyn och sedan är resten historia.

TomasB
2017-12-06, 15:07
Helvete, jag trodde verkligen "preppa" betydde nåt annat på Kolo. Lyckligtvis hade jag fel :D

Vinter
2017-12-06, 15:24
Helvete, jag trodde verkligen "preppa" betydde nåt annat på Kolo. Lyckligtvis hade jag fel :D

Ryss femmor, betyder väl nuförtiden 5%ig rysk öl eller nått. Sprit är det enda jag preppat.

Angel
2017-12-06, 15:27
När jag var runt 12 läste jag en dystopisk bok om världens undergång. Gjorde en bra utförlig plan som handlade om att skaffa ett mindre skepp och bege sig till gotska sandön när bajset träffar fläkten.

Blev inget av det.

Tycker ändå Gotska sandön var en bra tanke, kanske lite dåligt med lager där, finns väl inga affärer och liknande?

TomasB
2017-12-06, 15:30
Ryss femmor, betyder väl nuförtiden 5%ig rysk öl eller nått. Sprit är det enda jag preppat.

Ja, känns rimligt att ha ett rejält spritlager när domedagen kommer. :)

Vinter
2017-12-06, 15:39
Tycker ändå Gotska sandön var en bra tanke, kanske lite dåligt med lager där, finns väl inga affärer och liknande?

Du får skaffa en båt, sticka dit och gräva ned saker. :d

Vinter
2017-12-06, 15:39
Ja, känns rimligt att ha ett rejält spritlager när domedagen kommer. :)

Minst en flaska av varje sort, helst flera.

Bob90
2017-12-06, 16:15
Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Har ni vatten och mat bunkrat?
Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
Har ni radio och batterier?


Ingen bug out bag eller bug out location, men vi har landställe typ 12 mil från stan så dit skulle man ju kunna åka om det skulle vara så.

Jag har en matkällare som jag skulle kunna fylla med mat, men jag har rätt mycket bönor i förpackning. Där är det både mat och vätska/vatten i ju.

Närmaste skyddsrummet ligger delvis i fastigheten och delvis några kvarter bort. Sen finns det ett ganska stort skyddsrum djupt i ett berg i närheten. Tunnelbanestationer är ju ganska bra också.

Utan el är inga problem, men jag har nog mat för minst en vecka och finns vatten överallt runt i närområdet som man skulle kunna ta upp och koka.

Har en radio med dynamo som även kan ladda mobilen :hbang:

anvihl
2017-12-06, 16:17
Lagret bredvid där jag jobbar är en stor matvarukedja, jobbets skyddsrum ligger precis under med fri gång upp till lagret (inga elektroniska lås eller dylikt), bara gå upp och hämta ett par ton konserver och ramlösa= prepping done right.

Angel
2017-12-06, 16:48
Ni som ska hämta vatten utomhus, hur ska ni koka det? Hjälper det verkligen alltid att koka vattnet om det är kontaminerat med något skumt?

stridis
2017-12-06, 17:01
Ni som ska hämta vatten utomhus, hur ska ni koka det? Hjälper det verkligen alltid att koka vattnet om det är kontaminerat med något skumt?

Varför inte använda ett filter?

Angel
2017-12-06, 17:24
Varför inte använda ett filter?

Är väl inte helt effektivt emot virus?

wintersnowdrift
2017-12-06, 17:27
Flyttar ut på landet om två veckor. Vi har egen brunn, så visst, om grundvattnet blir kontaminerat får vi ju problem, annars är det lugnt. För övrigt finns tillgång till stora trädgårdsland, ännu mer land för odling om så skulle behövas, växthus, verktyg från de två senaste århundradena i händelse av att tillången på diesel och el stryps. Stommen i vårt hus är från 1700-talet och vi har en "riktig" öppen spis från ca 1800-talet någon gång, en hög och djup sådan som går att laga mat i och värmer helt OK bra. Finns en jordkällare som i sig inte är preppad men går ju att fixa om så krävs.

Jag känner mig rätt lugn. Skulle kanske behöva skaffa ett par kor, och kanske några får och höns, för att säkra maten lite bättre men vi får väl stjäla en kossa på grannarnas mjölkgård om situationen blir desperat.

Bob90
2017-12-06, 17:30
Ni som ska hämta vatten utomhus, hur ska ni koka det? Hjälper det verkligen alltid att koka vattnet om det är kontaminerat med något skumt?

Alltså, det beror väl på hur pass kasst scenario vi tänker på.

Men jag tänker att de flesta svenska sjöar är ganska o-kontaminerade efter kokning och en enkel filtrering för att få bort typ saker som flyter runt i det, typ diverse lövrester osv.

Vill man vara satsig kan man ju destillera vattnet, lägga i reningstabletter eller bygga ett eget litet filtersystem med jord, kol, lite tyg osv :p

WHITEFOLKS
2017-12-06, 17:36
Är väl bara beställa onlinepizza om elen går.

Hackenschmidt
2017-12-06, 17:37
Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Ingen bug out bag, ett par hyfsade platser att ta mig till
Har ni vatten och mat bunkrat?
Nja, inte för ändamålet men har alltid några liter vatten i kylskåp och håller skafferiet välfullt
Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
Ja
Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
Utan el i väldigt länge. Utan rinnande vatten kanske 1v
Har ni radio och batterier?
Nej, Ja
Och vad tror ni blir The end of the world as we know it?
Cyberterrorism, zombies, krig, pandemier eller ekonomisk kollaps?
Inget, men av ovanstående krig eller kombination av de tre sista

Övrigt: förbandslådor, ved, ljus, bra verktyg (knivar, fiskeredskap, yxor, sågar, tändstål m.m), intresse för camping och överlevnad, litteratur kring detta.

I framtiden: Generator, radio, batterier, konserver, gasmasker, gunz&ammo

Preppa är roligt. Det är tillfredsställande att göra storköp av saker som inte har utgångsdatum när det är billigt. Delar som tur väl är intresset med frun. Vi kommer preppa ordentigt i framtiden eftersom vi kommer bo på landet. Då kan det hända att man blir isolerad eller utan el och vatten utan att det krävs kärnvapenkrig.

Vinter
2017-12-06, 17:45
Flyttar ut på landet om två veckor. Vi har egen brunn, så visst, om grundvattnet blir kontaminerat får vi ju problem, annars är det lugnt. För övrigt finns tillgång till stora trädgårdsland, ännu mer land för odling om så skulle behövas, växthus, verktyg från de två senaste århundradena i händelse av att tillången på diesel och el stryps. Stommen i vårt hus är från 1700-talet och vi har en "riktig" öppen spis från ca 1800-talet någon gång, en hög och djup sådan som går att laga mat i och värmer helt OK bra. Finns en jordkällare som i sig inte är preppad men går ju att fixa om så krävs.

Jag känner mig rätt lugn. Skulle kanske behöva skaffa ett par kor, och kanske några får och höns, för att säkra maten lite bättre men vi får väl stjäla en kossa på grannarnas mjölkgård om situationen blir desperat.

Kolla upp om brunnen är godkänd och hur länge den är det, samt avloppet. Mindre kul att åka på att gräva och få ett nytt system godkänt.

Diomedea exulans
2017-12-06, 17:49
Det jag egentligen skulle vilja ha är ett litet hus som inte ser mycket ut för världen, men i själva verket är ett ointagligt fort. Fasaden är i själva verket inte brädor, utan rödmålade rektanglar av solitt stål. Likadant med takpannorna. Istället för isolering är där tre decimeter armerad betong. Huset är förankrat i långa balkar som går ner i marken så det inte går att bulldozra ner. Fönstren består av tre lager skottsäkert glas och det går att stänga av all ventilation, som skydd mot gasattacker.

Kom på tanken efter att ha sett en film där några mejade ner ett hus.

wintersnowdrift
2017-12-06, 18:05
Kolla upp om brunnen är godkänd och hur länge den är det, samt avloppet. Mindre kul att åka på att gräva och få ett nytt system godkänt.

Yes, det är godkänt :). Flyttar till ett hus på sambons föräldragård, äkta generationsboende mao, och svärfar har stenkoll på allt sånt.

Leeee
2017-12-06, 18:33
Vattenreningstabletter, vapen

Vinter
2017-12-06, 18:34
Yes, det är godkänt :). Flyttar till ett hus på sambons föräldragård, äkta generationsboende mao, och svärfar har stenkoll på allt sånt.

Gott, det är inget man vill råka ut för.

xan
2017-12-06, 18:36
Är för närvarande inne på min tredje kur av dianab-... ops fel tråd.

Bärsärk
2017-12-06, 18:36
Jag skulle nog sikta på att försvinna ut i skogen, jag har ett par skogar som jag känner till hyffsat som jag skulle kunna bokstavligen talat försvinna i om jag ville.

Men jag skulle inte klara mig där längre än kanske 2 veckor, men efter 2 veckor får man ju räkna med att läget antingen stabiliserats eller försämrats. Om det har försämrats kommer de finnas gott om hus att plundra om man skulle önska eftersom många lär fly hals över huvud.

Tänk dig "Imorgon när kriget kom"

Frågenarkomanen
2017-12-06, 21:54
jag har gunz.

+1. Det räcker, om man har kamrater. Mest orolig för släkten; skulle vara ett jävla elände att hålla ihop hela släkten och försvara allihop.

+ Har brunn (via släktgårdar).

Angel
2017-12-06, 21:58
Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Ingen bug out bag, ett par hyfsade platser att ta mig till
Har ni vatten och mat bunkrat?
Nja, inte för ändamålet men har alltid några liter vatten i kylskåp och håller skafferiet välfullt
Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
Ja
Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
Utan el i väldigt länge. Utan rinnande vatten kanske 1v
Har ni radio och batterier?
Nej, Ja
Och vad tror ni blir The end of the world as we know it?
Cyberterrorism, zombies, krig, pandemier eller ekonomisk kollaps?
Inget, men av ovanstående krig eller kombination av de tre sista

Övrigt: förbandslådor, ved, ljus, bra verktyg (knivar, fiskeredskap, yxor, sågar, tändstål m.m), intresse för camping och överlevnad, litteratur kring detta.

I framtiden: Generator, radio, batterier, konserver, gasmasker, gunz&ammo

Preppa är roligt. Det är tillfredsställande att göra storköp av saker som inte har utgångsdatum när det är billigt. Delar som tur väl är intresset med frun. Vi kommer preppa ordentigt i framtiden eftersom vi kommer bo på landet. Då kan det hända att man blir isolerad eller utan el och vatten utan att det krävs kärnvapenkrig.


Bra, väl preppat!

Yes
2017-12-06, 22:07
Jag har inte förberett mig, i motsats till vad man kan tro. Jag vet dock hur man använder kniv och yxa, gör upp eld och hur man renar vatten. Jag är dessutom för arg för att dö eller bli zombiemat.

Morfar berättade ofta om hur Röda Armen kom, med pansar och soldater. De var aldrig rustade för ren finsk perkele. Vad har då zombies att komma med? Grilla dem över öppen eld och upp dem. Vad är problemet?

Jocke67
2017-12-06, 22:20
Aha ni tänker zååå...
Jag trodde när jag läste rubriken att "preppa" var nån byggar-slang för att ta dopingpreparat. Oj här var det öppen stämning och högt i tak tänkte jag! :d

Angel
2017-12-06, 22:21
Jag har inte förberett mig, i motsats till vad man kan tro. Jag vet dock hur man använder kniv och yxa, gör upp eld och hur man renar vatten. Jag är dessutom för arg för att dö eller bli zombiemat.

Morfar berättade ofta om hur Röda Armen kom, med pansar och soldater. De var aldrig rustade för ren finsk perkele. Vad har då zombies att komma med? Grilla dem över öppen eld och upp dem. Vad är problemet?

För mig känner jag spontant att alla idioter i staden jag bor kommer bli ett problem. Vet hur det blir bara när en spårvagn är inställd och nästa är full...
Eller om någons TV eller internet i huset jag bor i går ner så dröjer det bara sekunder innan det kommer ett inlägg i BRF gruppen ”SKA DET VARA SÅHÄR??! VEMS ÄR ANSVARET?” Och alla som inte kan snapchatta sig igenom dagen, de kommer bara driva runt planlöst och helt förvirrade..

Yes
2017-12-06, 22:26
För mig känner jag spontant att alla idioter i staden jag bor kommer bli ett problem. Vet hur det blir bara när en spårvagn är inställd och nästa är full...
Eller om någons TV eller internet i huset jag bor i går ner så dröjer det bara sekunder innan det kommer ett inlägg i BRF gruppen ”SKA DET VARA SÅHÄR??! VEMS ÄR ANSVARET?” Och alla som inte kan snapchatta sig igenom dagen, de kommer bara driva runt planlöst och helt förvirrade..
Jag förstår vad du menar men det är dessa som först blir mat.

Angel
2017-12-06, 22:28
Jag förstår vad du menar men det är dessa som först blir mat.

Om någon är hungrig ja. Om de kommer vara en typ systemkrasch på någon viktig samhällsfunktion kommer dessa bara bli ett problem.

Alexton
2017-12-06, 22:28
Bor på en föredetta kärnvapenbas. Vi ha rätt bra utrustning för att hantera en invasion. Dessutom är det kallt på vintern eftersom vi är nära alperna vilket innebär att de skulle troligtvis frysa till is innan de ens kom hit.

Skulle basen mot all förmodan falla är det bara att fortsätta österut och med den utrustning vi använder klättra upp till något shelter.

Känner att nato rationerna nog duger även om de är lite tradiga i längden.

xan
2017-12-06, 22:31
Jag skulle nog sikta på att försvinna ut i skogen, jag har ett par skogar som jag känner till hyffsat som jag skulle kunna bokstavligen talat försvinna i om jag ville.

Men jag skulle inte klara mig där längre än kanske 2 veckor, men efter 2 veckor får man ju räkna med att läget antingen stabiliserats eller försämrats. Om det har försämrats kommer de finnas gott om hus att plundra om man skulle önska eftersom många lär fly hals över huvud.

Tänk dig "Imorgon när kriget kom"

Hur får du i dig mat och vätska då?

Yes
2017-12-06, 22:32
Om någon är hungrig ja. Om de kommer vara en typ systemkrasch på någon viktig samhällsfunktion kommer dessa bara bli ett problem.
Zombiesarna är alltid hungriga. Samhällsfunktioner är oviktigt när det bara är du, kniven och yxan ute i skogen.

Yes
2017-12-06, 22:36
Hur får du i dig mat och vätska då?
Dagg, frost eller snö om det inte finns lämpliga vattendrag. Bygg fällor för mindre djur och se till att ha en bössa för större.

Alexton
2017-12-06, 22:40
Sverige lär förövrigt vara rätt optimalt. Zombies fryser till isglass på vintern, bara gå runt och hacka. Bra myckt ved när man behöver och relativt rent vatten.

Inte heller alltför mycket folk så kan inte bli hur många zombies som helst här. Bara hoppas någon klipper öresundsbron så.

xan
2017-12-06, 22:43
Dagg, frost eller snö om det inte finns lämpliga vattendrag. Bygg fällor för mindre djur och se till att ha en bössa för större.

Skulle vara intressant att se den genomsnittliga storstadsmänniskan bygga djurfällor i skogen. :laugh:

Eller ens hantera ett dött djur. "Hm, what do I do now?"

Yes
2017-12-06, 22:51
Skulle vara intressant att se den genomsnittliga storstadsmänniskan bygga djurfällor i skogen. :laugh:

Eller ens hantera ett dött djur. "Hm, what do I do now?"
Jag vet inte. Även om jag har låga tankar kring storstadsmänniskor är jag själv en och de flesta av mina vänner hör till den kategorin. Samtidigt har jag svårt att se hur det kan vara svårt att byggs djurfällor. Det gjorde jag som barn. Att sen stycka ett dött djur kan inte vara så svårt. Nu snackar vi ju inte en professionell styckning, utan bara få ätbara styckdetaljer.

Ett Orm
2017-12-06, 23:16
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Langster
2017-12-07, 01:02
Jag har en katana, det är allt jag behöver. Skiter det sig så går jag till närmsta prepper och tar det jag behöver.

Hemi
2017-12-07, 02:50
Bor för det mesta på ställen där dagligt "preppande" är vardag. Trivs inte så bra i moderna städer. Däremot ensamt typiskt amerikanskt preppande ser jag som lite knäppt, den dagen det smäller klarar man sig nog bäst i grupp ändå, om man inte trivs skitbra med att vara eremit. Ett globalt preppande eller förberedande i form av att göra nåt för mijlön tror jag mer på. Bor man i Stockholm, Sverige, så tror jag inte att man behöver fatta men rör man sig mer ute i landet eller mer utsatta delar av världen så har man genast påträngande bevis hur naturen fräts sönder. Har jobbat under naturkatastrofer och vet att samarbete är ett måste. Fast det finns enstöringar i Sverige som levt i hyddor och fiskat.
Jag minns när denne man dog, fattade intresse för honom direkt och studerade hans liv och filmer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Proenneke
Honom ser jag som en äkta enstörig överlevare.

svenbanan
2017-12-07, 03:04
Jag är opreppad, men skulle nog klara själva "bygga vindskydd och få igång en eld och greja dricksvatten" hyfsat. Jag äger vettiga kläder och utrustning samt har tillräckligt med skogsvana för att troligen greja detta under en begränsad tid.

Ska man försöka få detta att bli nåt slags permanent campingverksamhet så behöver man nog ägna sig åt att fiska, jaga och samla växter mer eller mindre dygnet runt.

Ifall det blev zombieattack medans man var ute på stan, och inte hade möjlighet att ta sig hem och packa ihop utrustning så blir det såklar värre. Dvs om man typ bara får ta det man har i jackfickorna så är man ju rätt rökt. Särskilt på vinten. Då får man ju försöka tälja till lite ved med en nyckelknippa som kniv, och slita ut batteriet ur mobilen och försöka använda det till att få fyr på nåt brännbart. Ska man överleva i en sådan situation utan att behöva linka tillbaka till nån by för att hitta en hink, en yxa och en presenning så får man nog ha lite tur vad gäller att man råkar ha rätt grejer i bakfickan då man strandas...

Ifall det är ett sådant scenario att hela samhället har kolapsat och man kan plocka konserver ur övergivna hus så behövs nog inga särskilda skills. Då gäller väl antingen att skjuta först och fråga sen, eller att vara bäst på att samarbeta och skapa en ny civilisation. Inget man kan preppa för iaf.

svenbanan
2017-12-07, 03:06
Bor för det mesta på ställen där dagligt "preppande" är vardag. Trivs inte så bra i moderna städer. Däremot ensamt typiskt amerikanskt preppande ser jag som lite knäppt, den dagen det smäller klarar man sig nog bäst i grupp ändå, om man inte trivs skitbra med att vara eremit. Ett globalt preppande eller förberedande i form av att göra nåt för mijlön tror jag mer på. Bor man i Stockholm, Sverige, så tror jag inte att man behöver fatta men rör man sig mer ute i landet eller mer utsatta delar av världen så har man genast påträngande bevis hur naturen fräts sönder. Har jobbat under naturkatastrofer och vet att samarbete är ett måste. Fast det finns enstöringar i Sverige som levt i hyddor och fiskat.
Jag minns när denne man dog, fattade intresse för honom direkt och studerade hans liv och filmer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Proenneke
Honom ser jag som en äkta enstörig överlevare.

Hans videos finns på youtube. Alla måste titta på dessa! Guldkorn!

mela
2017-12-07, 06:16
Hur har ni det? Har ni en bug out bag och en bug out location?
Ingen bug out bag, men kan snabbt krafsa ihop det essentiella.
Location blir väl svågerns gård. Där finns mat och få grannar :D

Har ni vatten och mat bunkrat?
Jag bunkrar alltid mat. Skafferiet är fullt av konserver och liknande. Dock inget vatten, men brukar ha 12+ flaskor pepsi i förrådet.

Vet ni var närmaste skyddsrum ligger?
5m från min ytterdörr.

Hur länge hade ni klarat er utan el och rinnande vatten?
En kvart.
Har iofs murika och gasolkök (heter det så) och massa andra friluftsgrejer.

Har ni radio och batterier?
Batterier ja. Radio i bilen? :D

shadowfire
2017-12-07, 07:11
Anfaller Ryssen så har jag bra förutsättningar här i skogen för att både starta en motståndsrörelse och föra lite gerillakrig. Har ingen vapenarsenal, så första steget skulle få vara att göra ett anfall med pilbåge/knivar osv och försöka komma över vapen.

Blir det istället en Zombieapokalyps så skulle jag nog spendera en tid initialt ute i verkstaden för att bygga vapen med gräsklipparen, motorsågen mm. Jag skulle på 48 timmar kunna rama in hela huset med fällor, bygga utkikstorn och vaktposteringar osv. Det jag saknar idag är taggtråd.

Flyger ett kärnkraftverk i luften eller vi får en förvirrad missil från Kim Jong som faller ner här, så har jag just idag inget bra skydd för avfall, men skulle hoppa i kemskyddsdräkten som åtmistone ger litet skydd samt ta på mig gasmasken i verkstaden. Skulle på 12 timmar kunna bygga om badrummet till att bli ett saneringsrum med fläkt/undertryck och försöka nyttja det för att sanera mig själv så gott det går.

Bärsärk
2017-12-07, 07:18
Skulle vara intressant att se den genomsnittliga storstadsmänniskan bygga djurfällor i skogen. :laugh:

Eller ens hantera ett dött djur. "Hm, what do I do now?"

Man behöver inte äta så mycket, vatten är värre. Om man inte räknar med svält så är man fel ute.

Jag skrev att jag skulle kunna klara 2 veckor för det är nog där min smärtgräns går för svält.

Men sen tror jag inte heller att man behöver klara sig så värst länge, skulle nått gå fel så går de antingen fort utför (så att samhället blir mer eller mindre laglöst) eller fort tillbaka till som vanligt.

Angel
2017-12-07, 08:04
Shadowfire, jag tror jag precis hittade min bug out location. Jag tänker provköra lite alternativa vägar till dig i helgen om du undrar varför jag kör förbi hela dagen hehe.
Tänker det är ganska ultimat att du bor avlägset men ändå nära storstad. Jag tar med egen motorsåg!

Jocke67
2017-12-07, 08:18
Jag har en katana, det är allt jag behöver.
En Suzuki Katana?
http://images.mcn.bauercdn.com/upload/269034/images/suzuki-katana.jpg

ApexProcyon
2017-12-07, 08:19
Jag insåg precis hur mycket jag skulle njuta av att terrorisera veganer som tvingas göra avkall på sina principer under en samhällskunskaps. Det skulle bli mitt sätt att hålla modet uppe och somna med ett leende mitt i all misär. :cool:

Grahn
2017-12-07, 08:20
Jag har en katana, det är allt jag behöver. Skiter det sig så går jag till närmsta prepper och tar det jag behöver.

Kompletterade med en Wakizashi, ser lite klassigare ut på väggen! :d

stridis
2017-12-07, 11:48
Jag har en katana, det är allt jag behöver. Skiter det sig så går jag till närmsta prepper och tar det jag behöver.

Så en zombie med andra ord. Ensam zombie. :laugh:

Hemi
2017-12-07, 13:10
Hans videos finns på youtube. Alla måste titta på dessa! Guldkorn!
Ja se där, jag minns att man hittade hans bilder och filmer samt en massa anteckningar och brev, det är de vi ser och berättarrösten läser antagligen från hans papper? Mycket var förstört av tid och väder men några guldkorn finns som när han filmar wolverines so åker rutchkana y snön till synes bara för att ha kul.

Finns många andra i Kanada som levt så där och gör än i dag med. Mycket populärt i BC att leva av vad naturen ger och de vet hur man gör det.

svenbanan
2017-12-07, 14:57
Ja se där, jag minns att man hittade hans bilder och filmer samt en massa anteckningar och brev, det är de vi ser och berättarrösten läser antagligen från hans papper? Mycket var förstört av tid och väder men några guldkorn finns som när han filmar wolverines so åker rutchkana y snön till synes bara för att ha kul.

Finns många andra i Kanada som levt så där och gör än i dag med. Mycket populärt i BC att leva av vad naturen ger och de vet hur man gör det.

Fast det var ju inte så att han var okänd och att någon hittade alla hans super-8 filmer och gjorde en dokumentär av detta. Det var ju någon som skrev en bok baserad på hans anteckningar och filmer nån gång på åttiotalet. Tror filmen kom ungefär samtidigt som han återvände till civilisationen (då han var typ 80 bast eller så), men sen dog han väl typ nästan samtidigt också.

Det gjordes en till film bara för några år sedan, men den är inte i närheten lika bra som den första. Tror bägge finns på youtube.

Hemi
2017-12-07, 15:26
Jag tror att han började dokumentera för att skicka till familjen, det är länge sedan minns inte hur jag fick reda på det. Kanske var det boken. De släppte en CD runt 2005. Tror ett bush plane kom någon gång i bland så han kunde köpa lite grejer. Så lever jag för det mesta med förresten men brukar ha internet.

En orsak till att jag gillar denne person är just att han alltid hade en plan.
Att lämna civilisationen med bitterhet och rädsla tror jag inte är sunt. Det kanske inte är sunt att stanna kvar i civilisationen heller men jag tror man måste vara glad och lättad när man gör det och inte som någon förrymd fånge...

svenbanan
2017-12-07, 15:33
Jag tror att han började dokumentera för att skicka till familjen, det är länge sedan minns inte hur jag fick reda på det. Kanske var det boken. De släppte en CD runt 2005. Tror ett bush plane kom någon gång i bland så han kunde köpa lite grejer. Så lever jag för det mesta med förresten men brukar ha internet.

En orsak till att jag gillar denne person är just att han alltid hade en plan.
Att lämna civilisationen med bitterhet och rädsla tror jag inte är sunt. Det kanske inte är sunt att stanna kvar i civilisationen heller men jag tror man måste vara glad och lättad när man gör det och inte som någon förrymd fånge...

Ja, jan hade ju nån polare som kom upp en gång om året typ med diesel och mat och raggsockor och grejer.

Det som var så fränt var ju att han var över 50 år då han kuskade ut i vildmarken. Sedan byggde han hela stugan på typ två veckor, vilket låter helt sinnessjukt snabbt. :D

hahavaffan
2017-12-07, 16:32
Nej. Mest så man har lite bränsle och kök så man klarar sig ett tag.

Läste ut Baldaccis nya bok igår och den handlade faktiskt om prepping en del. Men då för rika människor vilket innebar boende i underjorden i gamla militäranläggningar som är supersuperlyxiga. Fiktion men finns antagligen här och där i verkligheten....om man har cash :)Vad heter boken?

dream_theater_
2017-12-07, 22:05
Jag insåg precis hur mycket jag skulle njuta av att terrorisera veganer som tvingas göra avkall på sina principer under en samhällskunskaps. Det skulle bli mitt sätt att hålla modet uppe och somna med ett leende mitt i all misär. :cool:

Vi lånar Langsters katana och äter upp dig först!

Grahn
2017-12-08, 07:47
Vi lånar Langsters katana och äter upp dig först!

Jaha DÅ passar det sig att kompromissa med sina ideal och börja äta djurlivet! :d

trädgårdsmöbel
2017-12-12, 11:43
Funderar på att preppa lite mera faktiskt. Det känns som att det är dags nu om jag vill bli stark någon gång. Är 39 och blir ju inte yngre.

Spiffy
2017-12-12, 18:00
Skulle på 12 timmar kunna bygga om badrummet till att bli ett saneringsrum med fläkt/undertryck och försöka nyttja det för att sanera mig själv så gott det går.

Vad skulle det hjälpa?
Då drar du väl bara in den dåliga luften som är utanför badrummet?

Jag har nödproviant i form av mat och vatten på jobb. Så borde klara mig ett tag i alla fall.

Bärsärk
2017-12-12, 18:31
Alla ni som tror att ni skulle kunna lyckas göra något med vapen är fel ute, det bästa är att bara fly hals över huvud och gömma sig någonstans ganska långt bort ifrån civilisationen. För att sedan efter en period återvända och kolla av läget.

Sitta nere i sin källare fylld med mat och bara trycka är som att be om problem, förr eller senare kommer någon knacka på eller ta sig in med våld.

stridis
2017-12-12, 18:46
Alla ni som tror att ni skulle kunna lyckas göra något med vapen är fel ute, det bästa är att bara fly hals över huvud och gömma sig någonstans ganska långt bort ifrån civilisationen. För att sedan efter en period återvända och kolla av läget.

Sitta nere i sin källare fylld med mat och bara trycka är som att be om problem, förr eller senare kommer någon knacka på eller ta sig in med våld.

Men hur skall man som vanlig dödlig göra då om man inte lyckas fly till bättre länder och inte har en bug-out location ute i ingenstans? Hellre ha vapen i hand när någon tar sig in med våld än utan.

hemlis
2017-12-12, 18:53
Alla ni som tror att ni skulle kunna lyckas göra något med vapen är fel ute, det bästa är att bara fly hals över huvud och gömma sig någonstans ganska långt bort ifrån civilisationen. För att sedan efter en period återvända och kolla av läget.

Sitta nere i sin källare fylld med mat och bara trycka är som att be om problem, förr eller senare kommer någon knacka på eller ta sig in med våld.

Och hur tänkte du överleva "långt bort från civilisationen"? Jag tänker på mat och värme i första hand.

Bärsärk
2017-12-12, 19:01
Och hur tänkte du överleva "långt bort från civilisationen"? Jag tänker på mat och värme i första hand.

Det här förutsätter ju att du har förberett en ryggsäck hemma och även gjort i ordning din bil (om du har någon). Jag vet inte om man kommer kunna lyckas åka bil ut ifrån stan om det skulle gå åt helvete men om det skulle gå så är ju det en bonus.

Annars får man bara kasta på sig ryggsäcken och försöka navigera sig ut i naturen så gott det går.

Sen kan du ju skita i att det ska vara hardcore med, du kan ta med dig tändare, grilltändare, tändvätska vad fan som helst för att göra eld. Det behöver inte vara "Jag ska på skitnödigaste sättet klara mig i vildmarken med bara ett par kalsonger på mig"

I min ryggsäck så har jag både tändare, tändstickor, och eldstål.

hemlis
2017-12-12, 19:09
Det här förutsätter ju att du har förberett en ryggsäck hemma och även gjort i ordning din bil (om du har någon). Jag vet inte om man kommer kunna lyckas åka bil ut ifrån stan om det skulle gå åt helvete men om det skulle gå så är ju det en bonus.

Annars får man bara kasta på sig ryggsäcken och försöka navigera sig ut i naturen så gott det går.

Sen kan du ju skita i att det ska vara hardcore med, du kan ta med dig tändare, grilltändare, tändvätska vad fan som helst för att göra eld. Det behöver inte vara "Jag ska på skitnödigaste sättet klara mig i vildmarken med bara ett par kalsonger på mig"

I min ryggsäck så har jag både tändare, tändstickor, och eldstål.

En ryggsäck, ok, då klarar du dig ett par veckor innan svältläget börjar göra sig påmint på riktigt. Sen ska du ha ork att ta dig till civilisationen igen (om du har bil kan det vara lättare beroende på om det går att komma fram på vägar) och förhoppningsvis hitta mer mat, du kommer inte kunna springa eller slåss, det är du för trött för. Tänder du eld så kommer det att synas exakt var du gömmer dig någonstans i någon mils radie, och så folktomt är inte Sverige.

Vilt, småvilt, fisk kommer att försvinna rätt fort om vi har 10 miljoner hungriga människor när mat inte finns att tillgå på annat sätt.

Ser fortfarande inte det geniala att ge sig ut i ödemarken med en ryggsäck.

Bärsärk
2017-12-12, 19:13
Om du är några mil in i urskogen och gör upp en eld i exempelvis en grop och ser upp med vad du eldar med så de inte bildar så mycket rök så borde det inte synas så mycket. Åtminstone inte mitt på dagen...

Och givetvis kommer man inte kunna springa eller slåss, vitsen är ju att man inte ska behöva göra det. Det låter ärorikt att slåss men det bästa är ju enligt mig att bara dra och sen komma tillbaks efter ett par veckor för att se hur det ser ut, är det åt helvete med allt kanske det kvittar om man dör men har saker och ting börjat ordna upp sig får man väl hoppas på sjukvård.

Första dagarna efter en katastrof kommer vara värst när trafiken och alla myndigheter ballar ur med oreda och laglöshet som följd, det är det man ska försöka undvika och därför man ska sticka ut i skogen. Det är inte menat som något längre projekt, bara ett par veckor för att ta sig ifrån allt kaos.

Räknar med 10-14 dagar.

hemlis
2017-12-12, 19:21
Bara att hoppas att SHTF inträffar då det är ljumna sommarnätter, så man inte fryser ihjäl under nätterna.

Jag håller med dig att man ska ligga lågt under den första kaostiden då de flesta människor rensar ut sig själva, men jag skulle hellre valt en geografiskt isolerad sommarstuga fyllt med konserver och ett gevär och ligga lågt ett par veckor, gärna med vevdriven radio för att kolla läget.

Bärsärk
2017-12-12, 19:26
Bara att hoppas att SHTF inträffar då det är ljumna sommarnätter, så man inte fryser ihjäl under nätterna.

Jag håller med dig att man ska ligga lågt under den första kaostiden då de flesta människor rensar ut sig själva, men jag skulle hellre valt en geografiskt isolerad sommarstuga fyllt med konserver och ett gevär och ligga lågt ett par veckor, gärna med vevdriven radio för att kolla läget.

Ja det bästa vore ju om man hade en liten stuga med kamin mitt ute i ingenstans men jag har ingen sån men jag har funderat på att bygga ihop nått, behöver ju inte se så bra ut direkt.

hemlis
2017-12-12, 19:31
Budgetvarianten är att gräva ner/gömma konserver och kanske en vattenfiltrerare på hemlig ort som bara du vet om och se till att du har en -35c sovsäck i din BoB, om du inte har egen mark/stuga.

Angel
2017-12-12, 20:05
Beror ju lite på situationen med. Är det risk att staden belägras eller om virus sprids kan det vara vettigt att dra. Men då ska man ju ha någonstans att dra med.

Hemi
2017-12-12, 20:07
Sverige har så höga krav på standard när det gäller allting och många förbud vad det verkar ... så riktig prepping blir nog svår att åstadkomma. Annars så är det alltid nära till vatten och sådant, en gröngölingsbok är en bra start.

stridis
2018-01-14, 16:25
MSB har en sajt där de markerar ut närmsta skyddsrum. Tänkte det skulle ändå passa i tråden.
https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7bf1f3f83a374312b1b873637fbfbe1e

svenbanan
2018-01-14, 16:48
MSB har en sajt där de markerar ut närmsta skyddsrum. Tänkte det skulle ändå passa i tråden.
https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7bf1f3f83a374312b1b873637fbfbe1e

Vad är kriterierna för att ett skyddsrum ska bli listat där?

I den lilla byhålan där jag gick i grundskolan fanns det ett rätt maffigt skyddsrum i källaren, eller en våning under källaren kanske det tom var. Huset står i alla fall kvar såvitt jag vet. Men är inte listat på kartan...

Dörrar som var typ av gjutjärn eller nåt och vägde fläsk. Vi hade tom nån övning nån gång då jag gick i mellanstadiet då vi fick springa från klassrumen och ner i skyddsrumet. Där fick nog plats ett hundratal elever och lärare i alla fall.

Angel
2018-01-18, 07:55
Ibland när man pratar prepping så är det allting någon fjant som ska tycka det är ett obehagligt samtalsämne. Då spänner man ögonen i dem och säger ” Det är du som kommer dö först...”

VoDaresVins
2018-01-18, 09:40
Tycker inte ämnet är obekvämt men jag har inte rätt karaktär för att orka underhålla nåt bara ifall om. Skulle jag få ett ryck nu och vilja göra nåt skulle jag ifall invasionen kommer om 20 år, få gräva upp 20 år gamla konserver, lika gammalt vatten och nån söndermöglad filt. Nä möter nog istället zombieserna svingandes med närmsta tillhygge.

Hemi
2018-01-18, 12:27
Bor man i områden där det händer saker eller om vi inte har vattenledningar, kass kontakt med civilisationen etc, etc så är ju förberedelser ett måste. Vi tycker ju att ni som tycker prep/förberedelser är knasigt är lite konstiga. Men man få ju förstå er. :)

Hemi
2018-01-18, 12:51
Det är mycket med prepp, en del är sjukvård. Hålla sig skadefri....

Shqypnia
2018-05-28, 06:58
Efter att ha läst boken Stjärnklart blir man lite sugen på att börja preppa.