handdator

Visa fullständig version : Nån annan som har konstant smärta i benen?


oggaaaa
2017-12-06, 00:25
Hej. Jag kör ben 3ggr i veckan och har alltid smärta i hela utsidan av båda låren och mot knät efter jag tränat. Alltså när jag blivit kall i musklerna igen. Mer specifikt när jag sitter ner på en stol så smärtar det. Det är alltså inte träningsvärks-smärta utan det gör ont bara.

Har haft detta problem sen sommaren 2016 men då först bara på ena benet efter jag cyklat downhill och stått med höger ben på den bakre pedalen 90% av tiden (vilket är skitjobbigt).

Smärtan finns där hela tiden men den blir mildare nån dag efter benpasset. Även om jag vilar 2 veckor så finns den där permanent, det märks litegrann i vardagliga livet när man ska gå i typ en trapp så gör de lite ont i utsidan av låren. Inte jätteallvarligt men det känns. Träningen går bra och det går bra att köra benövningarna men det känns ju som inte rätt att man ska ha behöva ha smärta i benen på en daglig basis?

Nån fler som har ont i sina ben på ett liknande sätt?

Scratch89
2017-12-07, 22:01
Hur känns det när du står på ett ben? Känner du dig vingligare än vad du borde? Kan du t.ex stå på ett ben med armarna i kors och blunda utan att ramla på 30 sekunder?

När du tränar t.ex knäböj, har du koll på bål och knä så att du inte faller framåt eller tappar in knäna?

oggaaaa
2017-12-08, 22:13
Hur känns det när du står på ett ben? Känner du dig vingligare än vad du borde? Kan du t.ex stå på ett ben med armarna i kors och blunda utan att ramla på 30 sekunder?

När du tränar t.ex knäböj, har du koll på bål och knä så att du inte faller framåt eller tappar in knäna?
Det förstnämnda är inga problem. Har lite tendens att åka in med knäna men inte så allvarligt kan jag tycka. Går väldigt djupt och böjer ganska upprätt tycker jag. Här kommer en video.
https://youtu.be/wR5Il3fCJI4

Scratch89
2017-12-10, 12:13
Du böjer ju okej, men om du har ont så finns det en del saker jag hade velat ändra på. Nu pratar jag ur ett skadeperspektiv, inte ett styrkelyftar/byggarperspektiv.

Du accelererar ju genom bottenläget vilket jag tror sätter onödig press på knäna. Du tappar in knäna en del och det blir värre genom setet.
Jag ser inte riktigt på videon om bäckenet tippas eller ej, men det sätts ju fortfarande stor belastning på ländryggen.