handdator

Visa fullständig version : Är saltbad bra?


Iliyas
2017-12-05, 17:41
Någon som vet ifall saltbad är bra för typ exem, återhämtning eller liknande?
Jag brukar ligga 30 minuter i badkaret med 2 kg salt, 1 gång i veckan.

Bob90
2017-12-05, 17:58
Jag vill svara ett mja på frågan. Jag hade ett munsår när jag skulle snorkla i hafvet (det var så jävla salt att man flöt som en ballong). Efter en hel dag snorklande, dykande och dylikt så upptäckte jag att munsåret var borta när jag duschade på hotellet, sånär som på en rodnad då. Det kom inte tillbaka efter det heller. Ingen aning om varför eller vad som gjorde att det försvann dock, kan ha varit något helt annat än saltvattnet eller bara en slump.

Men det kan väl inte klassas mer som en anekdot :D

Leeee
2017-12-05, 18:19
Tror det är bittersalt som du bör använda då :)

timoat
2017-12-05, 18:23
Tror det är bittersalt som du bör använda då :)

Precis, magnesiumsulfat. Men om du "brukar" ligga i saltbad en gång i veckan, då bör du rimligtvis, rent empiriskt, veta om det gett nån effekt eller inte?

Bob90
2017-12-05, 18:30
Precis, magnesiumsulfat. Men om du "brukar" ligga i saltbad en gång i veckan, då bör du rimligtvis, rent empiriskt, veta om det gett nån effekt eller inte?

Det bygger väl på att man gör det med observerbara/mätbara symtom och inte i förebyggande syfte antar jag?

Annars är det ju som att rigga LIGO men aldrig registrera några gravitationsvågor typ.

Iliyas
2017-12-05, 18:32
Precis, magnesiumsulfat. Men om du "brukar" ligga i saltbad en gång i veckan, då bör du rimligtvis, rent empiriskt, veta om det gett nån effekt eller inte?

Njaa tycker mer att det är väldigt avkopplande men tror inte det är saltet i sig som anledningen till det.

Bob90
2017-12-05, 18:33
Njaa tycker mer att det är väldigt avkopplande men tror inte det är saltet i sig som anledningen till det.

Måste dock säga att även om det bara är "placebo" så tycker jag det är skönare att bada i bräckt vatten än i sötvatten. Saltvatten blir ju dock bara klibbigt, svider i ögonen och smakar äckligt :p

svenbanan
2017-12-05, 19:03
Jag tycker det känns som att ifall man har någon typ av sår då man är på semester i nåt badparadis (med ett salthav, typ medelhavet eller stilla havet) så läker detta snabbare än det skulle gjort hemma.

Diomedea exulans
2017-12-05, 19:33
Epsomsalt sägs vara bra.

Ska t ex kunna bota bumblefoot (ulcerös pododeramtid) på djur.

Funkade inte på våra ankor.