handdator

Visa fullständig version : Njurarna


Yooo
2004-05-03, 14:52
För några veckor sen åkte jag in på sjukhus för nån skum kollaps och efter den följde en kombinerad magkatarr och tarmkatarr. Läkarna gjorde en mängd tester på mig men hittade inget fel. Jag fick ett gäng medeciner för magbekymmren.

Magkatarren är botad nu och tarmkatarren är på god väg. Sen för några dagar sedan ringde läkaren och vill ha upp mig på några extra tester för att det nu visat sig att något verkar skumt med njurarna. Skall gå dit om några dagar.

Nu undrar jag vad detta kan vara. Kan det vara ett för högt protein-intag som spökar?
Någon annan som har vart med om något liknande?

Sverker
2004-05-03, 14:59
Skyhöga kreatinin-värden för att du just nu laddar kreatin.
:confused:

Det är ju bra att läkarna vill kolla upp dig. Ställ frågor när du är där så får du svar.

Yooo
2004-05-03, 15:04
Originally posted by Sverker
Skyhöga kreatinin-värden för att du just nu laddar kreatin.
:confused:

Jag äter inget kreatintillskott bara tokmycket mat.



Det är ju bra att läkarna vill kolla upp dig. Ställ frågor när du är där så får du svar.


Klart jag kommer göra, men vill bara lugna ner mig själv lite först. Läskigt när det handlar om njurarna.

LunaSpice
2004-05-03, 15:04
Exakt vilka tester villa han göra? Ta reda på det så kan du få svar på varför han vill testa. Det kan vara många olika saker och inget du ska oroa dig för i onödan. Om höga proteinintag ska skada njurarna så krävs det extrema mängder...600-700g/dag har jag sett en siffra på så det är jag tveksam till att det är. Han kan vilja kolla filtrationsfunktionen i njurarna och då mäter man ofta U-albumin, S-kreatinin, ev. mikroskopisk proteinuri också. Som Sverker skriver, de kan vilja kolla dina kreavärden och då måste man ha invididuella referensvärden av flera prover för att kunna jämföra. Det går inte att jämföra med ett generellt referensintervall eftersom S-kreavärdena är otroligt beroende av mängd av muskelmassa, filtrationsförmåga i njurarna, aktivitetsnivå etc. Men som sagt, ta reda på vilka prover han vill ta så kan vi kanske hjälpa dig.

King Grub
2004-05-03, 15:04
Nu undrar jag vad detta kan vara. Kan det vara ett för högt protein-intag som spökar?

Visst kan det. Ett för högt proteinintag sätter stora påfrestningar på de inre organen. Byggare som säger "skitsnack" och liknande om det vill bara inte inse att det är så.

Men det är omöjligt att säga vad dina besvär beror på över ett diskussionsforum. Läkarundersökningen får visa vad det är.

Yooo
2004-05-03, 15:07
Originally posted by LunaSpice
Exakt vilka tester villa han göra? Ta reda på det så kan du få svar på varför han vill testa. Det kan vara många olika saker och inget du ska oroa dig för i onödan. Om höga proteinintag ska skada njurarna så krävs det extrema mängder...600-700g/dag har jag sett en siffra på så det är jag tveksam till att det är. Han kan vilja kolla filtrationsfunktionen i njurarna och då mäter man ofta U-albumin, S-kreatinin, ev. mikroskopisk proteinuri också. Men som sagt, ta reda på vilka prover han vill ta så kan jag hjälpa dig.


Ok jag skall försöka kolla upp det. Svårt att komma i kontakt med honom bara. Tackar för svaret.

Yooo
2004-05-03, 15:10
Originally posted by King Grub
Nu undrar jag vad detta kan vara. Kan det vara ett för högt protein-intag som spökar?

Visst kan det. Ett för högt proteinintag sätter stora påfrestningar på de inre organen. Byggare som säger "skitsnack" och liknande om det vill bara inte inse att det är så.

Men det är omöjligt att säga vad dina besvär beror på över ett diskussionsforum. Läkarundersökningen får visa vad det är.





Ligger på cirka 150 - 200 gram per dag. Känns inte så extremt. :rolleyes:

Tackar för svaret.

King Grub
2004-05-03, 15:29
Originally posted by Yooo






Ligger på cirka 150 - 200 gram per dag. Känns inte så extremt. :rolleyes:

Tackar för svaret.

Nej, det låter som rätt "säkra" nivåer, om du inte har något fel på njurarna.

Sparrisen
2004-05-03, 16:51
Jag var inne på ultraljudsundersökning av mina njurar för någon månad sedan. Jag har andra besvär och läkarna kunde inte utesluta att de berodde på en cysta eller möjligtvis en tumör i njurtrakten. Lyckligtvis visade sig att njurarna såg helt normala ut. Men jag oroade mig mycket innan undersökningen. Mitt råd till dig är att ta det lugnt. Det är ingen idé att gräva ner sig i förskott. Se det som att läkarna bara vill göra en test för att se till att allt verkligen är som det ska.

Yooo
2004-05-04, 08:16
Originally posted by LunaSpice
Exakt vilka tester villa han göra? Ta reda på det så kan du få svar på varför han vill testa. Det kan vara många olika saker och inget du ska oroa dig för i onödan. Om höga proteinintag ska skada njurarna så krävs det extrema mängder...600-700g/dag har jag sett en siffra på så det är jag tveksam till att det är. Han kan vilja kolla filtrationsfunktionen i njurarna och då mäter man ofta U-albumin, S-kreatinin, ev. mikroskopisk proteinuri också. Som Sverker skriver, de kan vilja kolla dina kreavärden och då måste man ha invididuella referensvärden av flera prover för att kunna jämföra. Det går inte att jämföra med ett generellt referensintervall eftersom S-kreavärdena är otroligt beroende av mängd av muskelmassa, filtrationsförmåga i njurarna, aktivitetsnivå etc. Men som sagt, ta reda på vilka prover han vill ta så kan vi kanske hjälpa dig.




Det var en kreatinin kontroll. Men jag fick inte kontakt med läkaren utan bara provtagningspersonalen och dom hade inte tid att svara. Kreatinin... det låter ju nästan som kreatin = P

Sparrisen
2004-05-04, 08:33
Originally posted by Yooo





Det var en kreatinin kontroll. Men jag fick inte kontakt med läkaren utan bara provtagningspersonalen och dom hade inte tid att svara. Kreatinin... det låter ju nästan som kreatin = P

Jo... det är nedbrytningsprodukten av kreatin.

Yooo
2004-05-04, 17:10
Märkligt för det enda kreatin jag får i mig kommer genom maten och det kan ju knappast vara några extrema mängder.

Sparrisen
2004-05-04, 18:05
Originally posted by Yooo
Märkligt för det enda kreatin jag får i mig kommer genom maten och det kan ju knappast vara några extrema mängder.

Om mängden kreatinin i urinen är stor i förhållande till din muskelmassa och i förhållande till din konsumtion av kreatin, så kan det tyda på att njurarna inte fungerar som de ska.

Kan tillägga att jag också enbart får i mig kreatin genom den vanliga kosten. Arnold blev stor utan extra kreatin... :D

Yooo
2004-05-04, 18:15
Originally posted by SwedeForce


Om mängden kreatinin i urinen är stor i förhållande till din muskelmassa och i förhållande till din konsumtion av kreatin, så kan det tyda på att njurarna inte fungerar som de ska.

Kan tillägga att jag också enbart får i mig kreatin genom den vanliga kosten. Arnold blev stor utan extra kreatin... :D



Joo det är ju sant haha...
Hoppas inte njurproblem ställer till det när man vill växa....

LunaSpice
2004-05-04, 19:09
Originally posted by SwedeForce


Om mängden kreatinin i urinen är stor i förhållande till din muskelmassa och i förhållande till din konsumtion av kreatin, så kan det tyda på att njurarna inte fungerar som de ska.

Kan tillägga att jag också enbart får i mig kreatin genom den vanliga kosten. Arnold blev stor utan extra kreatin... :D

Så fungerar det inte. Det handlar om njurarnas förmåga att rena kreatininet från blodet. Om man har höga S-Kreatininvärden, dvs. höga serumvärden så måste man ställa detta i relation till muskelmassa, kreatintillskott och aktivitetesnivå samt jämföra flera kreaprov från samma individ. Om man har tagit hänsyn till allt detta men ändå anser att värdena är för höga så tyder det på att njurarna inte klarar att rena blodet tillräckligt, dvs. dålig clearance. För att kolla om filtrationsmembranen läcker så mäter man främst protein i urinen. Finns dock många olika sätt att mäta njurfunktion och på så sätt se vart skadan sitter.

Yooo
2004-05-04, 19:49
Originally posted by LunaSpice


Så fungerar det inte. Det handlar om njurarnas förmåga att rena kreatininet från blodet. Om man har höga S-Kreatininvärden, dvs. höga serumvärden så måste man ställa detta i relation till muskelmassa, kreatintillskott och aktivitetesnivå samt jämföra flera kreaprov från samma individ. Om man har tagit hänsyn till allt detta men ändå anser att värdena är för höga så tyder det på att njurarna inte klarar att rena blodet tillräckligt, dvs. dålig clearance. För att kolla om filtrationsmembranen läcker så mäter man främst protein i urinen. Finns dock många olika sätt att mäta njurfunktion och på så sätt se vart skadan sitter.



Så detta är alltså kopplat till ett för högt intag av protein/kreatinrika livsmedel i samband med svaga njurar?

Kanske dax att skära ner lite på prottarna, trycker i mig 2 burkar tonfisk varje dag + middagar med 300gram kycklingfiléer, torsk, quorn. Borde käka mera kolisar kanske ...

Sparrisen
2004-05-04, 20:11
Originally posted by Yooo




Så detta är alltså kopplat till ett för högt intag av protein/kreatinrika livsmedel i samband med svaga njurar?

Kanske dax att skära ner lite på prottarna, trycker i mig 2 burkar tonfisk varje dag + middagar med 300gram kycklingfiléer, torsk, quorn. Borde käka mera kolisar kanske ...

Du äter inte speciellt mycket protein. Om det inte visar sig att du har extremt dåliga njurar vill säga. Och om så är fallt, så borde du noh ha märkt det långt tidigare.

Luna: Vad det inte det jag skrev typ? Fast kortfattat?

LunaSpice
2004-05-04, 22:38
Originally posted by SwedeForce


Du äter inte speciellt mycket protein. Om det inte visar sig att du har extremt dåliga njurar vill säga. Och om så är fallt, så borde du noh ha märkt det långt tidigare.

Luna: Vad det inte det jag skrev typ? Fast kortfattat?

Njurarna kan ha 20% av sin förmåga kvar och ändå funka helt asymtomatiskt.

Du skrev att om man hade kreatinin i urinen...det är inte i urinen man mäter utan i serum (blodet). Det var det jag ville peka på. :) Annars va det helt rätt.

Yooo
2004-05-05, 11:17
Läkarn ringde imorse och kreatinin provet var helt ok nu! Men jag har fortfarande svullen kännsla på vänster sida i mellangärdet bakom nedre revbensraden och på samma ställe i ryggen. Farsan säger att jag käkat för mycket "burkmat" (tonfisk) och får i mig för mycket metaller. Tror jag ska pröva att skära ner på prottarna till 120 - 130 gram dagligen ett tag framöver och se om det där försvinner.