handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen vid benträning


Yankeee
2004-05-03, 13:31
Nu får det vara nog tänkte jag i fredags när jag skulle köra ben, nu blir det fri böj istället för smithen. Värmde upp som vanligt, då hade jag glömt bort varför jag inte kör fri böj. Vid 90kg, som fortfarande var uppvärming kom jag på varför den övningen inte finns med. Ont i ryggen, dum som jag är så skulle jag prova på 110kg för att se hur tungt det var mot smithen. Ont i ryggen. Blev irriterad och skulle köra lite i hacken för att se hur det gick. Tror det var 80kg på, inga vikter att tala om alltså. Ont i ryggen. Jaha, gick över till benpressen. Oj, den gick att köra utan att det gjorde ont. Körde ett par set, skulle köra lite böj i smithen efter det. Ont i ryggen.
Körde lite stela mark efter det prova lite på 60kg för att känna efter i ryggen, ont. Satt och tittade när kompisen körde. Blev irriterad för att jag inte kunde köra. Så det blev 14st på 110kg, DÅ känner jag självklart ingenting i ryggen. Sen blev det hemgång.

Idag, ben igen. Frontböj ska testas. Inget ont i ryggen, men nu var axeln som satte stopp. Kan bara ett sätt att ha stången och det gick inge vidare. Men övningen var ruskigt skön annars. Skulle testa några vanliga böjar på 70kg, ont i ryggen. Jaha, då blir det benpress, den fungerade ju sist. Men inte då, fick ont i ryggen. Skulle prova sittande benpress, den andra är liggande. Då märkte jag att när jag spänner magen så kommer ryggsmärtan. Den gick inte att köra.
Aja, stela mark då. 60kg på. Ont i ryggen. Efter 3st. Då gav jag upp och körde benspark och bencurl resten av tiden. De får jag inte ont i ryggen av iaf.

Vad kan det vara som gör att jag får ont? När jag bara kör böj i smithen får jag inte ont, så länge jag håller mig under 10 reps. Efter det kommer ryggsmärtan. Jag kände idag att när jag trycker ut magen och spänner så får jag ont i ryggen. Är jag för klen i ryggen? Magen?