handdator

Visa fullständig version : Knäproblem - hjälp att tolka MRT


Berraljung
2017-12-02, 12:55
Hej!

Jag har haft problem med mitt knä i drygt ett år. Besvären ökar vid belastning, vilket gör att träning som utfall, knäböj och löpning innebär stor smärta. Även trappgång, både uppför och nerför ger smärta. Efter flera besök hos olika sjukgymnaster med diverse rehabliteringsprogram etc. gick jag till en läkare som skickade mig på magnetröntgen. Fick resultatet, som jag inte riktigt själv förstår. Hade varit väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att förstå min skada.

Det främre och bakre korsbandet liksom kolateralligamenten är intakta. Båda meniskerna har normalt utseende utan hållpunkter för ruptur. Det ses en subkondral oregelbundenhet inom patellas laterala omfång som kan representera rest efter äldre skelettskada. Ledbrosket över detta område är homogent och intakt. Även ledbrosket femoropatellärt synes intakt både medialt och lateralt. Ingen hydrops.

Vad innebär detta? Jag har inte haft några tidigare knäproblem, och förstår inte hur de kan se spår från en äldre skelettskada?

Tacksam för svar.

Rahf
2017-12-02, 13:59
Du har inte artros.

Bob90
2017-12-02, 16:33
Hej!

Jag har inte haft några tidigare knäproblem, och förstår inte hur de kan se spår från en äldre skelettskada?

Tacksam för svar.

Man kan ha "skador" utan att ha haft symtom för det, blivit påverkad av det eller ens märkt det i överhuvudtaget. Det verkar faktiskt vara rätt så vanligt.

Skulle tippa på att man ser ojämnheter eller "utväxter" på skelettet, att någon struktur inte ser ut som den förväntas göra (tex att det har gått sönder och sen läkt ihop) eller att den delen av skelettet har en annan sammansättning (tex mindre vätska) än normalt.

Berraljung
2017-12-03, 08:45
Hej och tack för svar!

Undrar dock fortfarande vad man ställer för diagnos, och vad är anledningen till att jag upplever smärta?


Mycket tacksam för svar!

Morty
2017-12-03, 10:14
Hej och tack för svar!

Undrar dock fortfarande vad man ställer för diagnos, och vad är anledningen till att jag upplever smärta?


Mycket tacksam för svar!

Smärta är komplext och inte bra korrelerat med MR-fynd. Dina knän är anatomiskt UA och om du blivit bra undersökt så verkar det inte finnas några hinder för fysisk aktivitet.

Sheogorath
2017-12-03, 11:37
Det förvånar mig att de inte uttalat sig om någonting utanför själva leden. De skriver ingenting om patellarsenen, quadricepsfästet proximalt och lateralt/medialt. Ingenting om popliteus, hamstings osv osv.

Tolkia
2017-12-03, 22:26
Grattis, du har en frisk knäled, åtminstone så långt jag kan tolka svaret. När det står att man ser något som "kan representera" en skada så är det just så, man ser en liten oregelbundenhet i strukturen och röntgenläkaren föreslår en möjlig förklaring men är inte säker. Har man levt tillräckligt länge kan man ha diverse skavanker och skönhetsfel utan att det påverkar.

Vad gäller strukturer utanför knäleden varierar det, åtminstone det lilla jag sett, ganska mycket mellan olika röntgenläkare och olika röntgenavdelningar hur mycket de svarar ut som den som skrev remissen inte specifikt har frågat om. Allt från att man bara svarar på den ställda frågan i remissen till att man beskriver allt man kan föreställa sig förekommer.

Vill du att någon skall kunna ge vettiga förslag på vad du skall göra med ditt knä måste du vara mycket mer specifik angående hur dina besvär yttrar sig (var det gör ont, när det gör ont, vilken aktivitetsnivå du har osv.).

Sheogorath
2017-12-04, 13:15
Yes, som man frågar får man svar och förhoppningsvis kan man eftergranska bilderna om det är frågeställningen som varit för snäv. Det kan vi ju inte uttala oss om. :)