handdator

Visa fullständig version : Akut smärta i höger axel och sidan


Bob90
2017-12-02, 08:30
Hej,

har sen i fredags eftermiddag haft en både skarp, molande och brännande smärta enligt figur. Axelsmärtan är konstant och övriga smärtan kommer när jag vrider/belastar kroppen eller framförallt, andas. Även den ilande/Brinnande axelsmärtan förvärras när jag andas, även om jag verkligen fokuserar på att andas långt ner i magen.

Är nog en 7-8 på en smärtskala till 1-10, gör så sjukt ont att jag inatt efter typ 4 timmars försök att kunna ligga ner och sova faktiskt ringde sjukvårdsupplysningen för att rådfråga.

7e revbenet och nåt långt ner ger punktsmärta, är ömt och strålar ut mot sidan och neråt.

Några spontant tips/tankar? Att ligga ner är uteslutet och att andas djupare än ganska ytligt gör typ nära en 10a i smärtskala.

Jag tror inte det är något allvarligt och det trodde inte sjukvårdsupplysningen heller, men jag kan ju såklart inte utesluta det.
Men det gör så sjukt jävla ont, det är nästan så jag måste hålla borta en tår :d

Min gissning är att jag mörbultat revbenen när jag klättrade för någon dag sen, men frågan är ju varför det märktes först igår i så fall, det var en helt vanlig dag i skolan. Axelsmärtan har jag haft i kanske 2 veckor, dock mildare än såhär och absolut inte konstant ihållande på det här sättet, vaknade bara med det någon dag utan att jag kan dra någon koppling till en specifik aktivitet dagarna innan. Om jag ska sätta en specifik känsla på axeln så skulle jag beskriva det som att något i axeln har "hoppat fel" och liksom fastnat så.

https://i.imgur.com/i7oNjKr.jpg

Edit: Jag upplever att axeln och bröstkorgen/sidan är två separata "problem".
Edit 2: Jag kan böja/luta höften obehindrat åt höger sida men tar stopp pga smärta direkt när jag försöker åt vänster.

Bob90
2017-12-02, 09:09
Slängt i mig lite smärtstillande för första gången på typ 6 år, får se om det hjälper något :d

Scratch89
2017-12-03, 21:51
Blir det bättre med revbenen om du höjer armen på samma sida som du har ont?

Bob90
2017-12-03, 22:15
Blir det bättre med revbenen om du höjer armen på samma sida som du har ont?

Njä det är ungefär samma, däremot så har jag märkt att jag det avlastar lite om jag ligger på vänster sida. Men då sätter ju mina redan befintliga problem med "nerverna" och dylikt ganska snabbt p för den lösningen :p

Det känns som att revbenen har förbättras, förutom när jag vaknar av smärtan, då är den äckligt intensiv, kan inte svara på om det beror på att jag legat stilla och "stelnat" till eller om det är en konstig ställning. Axeln har inte förbättrats alls, om något faktiskt blivit sämre, särskilt när jag andas.

Värt att nämna också att nästan inget av detta märktes när jag körde på gymmet idag, även om jag tog det ganska lugnt. Men jag körde ju övningar som tex chins, militärpress, rodd rotator, kuffsövningar och baksida axlar. Det som dock provocerar axeln utöver att skjuta fram den och andas, är när jag böjer mig framåt.

Edit: Kände mig ovanligt frustrerande svag på gymmet, men absolut inte "sjukligt" svag.