handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall efter dagens första måltid


Triathlon
2017-11-29, 11:30
Hej!

Har i många år kört periodisk fasta och äter aldrig frukost.
Äter protein/fetter när jag bryter fastan och mitt blodsocker är då helt normalt (runt 4-5 nmol).
Första kolhydraterna intas sen eftermiddag.

Ibland efter dagens första kolhydratsmål så dippar mina blodsockervärden ner till 3 nmol och jag blir lite yr/känner mig frånvarande.
Går över efter 15-30min och annars märker jag aldrig av det.

Är i övrigt fullt frisk, väldigt vältränad, låg fett % osv..

Kan det vara att jag fått så otroligt god insulinkänslighet så första kolhydratsmålet och då min kropp för första gången under dagen släpper lös insulin gör så mitt blodsocker dras ner lite för mycket?

Är det något jag bör kolla upp tro?

Tack på förhand!

Mvh

Max
2017-11-29, 17:27
Kan det vara att jag fått så otroligt god insulinkänslighet så första kolhydratsmålet och då min kropp för första gången under dagen släpper lös insulin gör så mitt blodsocker dras ner lite för mycket?Det låter tvärtom som du har dålig insulinkänslighet eftersom för mycket insulin utsöndras. Hade en lagom mängd utsöndrats hade du inte sett en så markant sänkning av blodsockernivån.

Triathlon
2017-11-30, 08:24
Det låter tvärtom som du har dålig insulinkänslighet eftersom för mycket insulin utsöndras. Hade en lagom mängd utsöndrats hade du inte sett en så markant sänkning av blodsockernivån.

Ok ja förstår din tanke men det låter ganska osannolikt att jag skulle ha det dock med tanke på att jag äter ganska stora mängder kolhydrater på kvällen när jag brytit fastan samt att jag är i lätthet i extremt bra form (under 8%) vilket borde vara väldigt svårt med en dålig insulinkänslighet.
I övrigt ligger mitt blodsocker helt perfekt hela tiden.

Det är inte alltid det händer utan ofta om jag tränat/rört mig mycket under fasteperioden. Brukar även kunna undvika det om jag smyger in små mängder kolhydrater ibörjan samt äter relativt långsamma kolhydrater i första målet.

Min egna teori är att jag under fastan tömmer mina glykogendepåer såpass mycket under fastan och när jag väl börjar äta lite kolhydrater så sugs det direkt upp utav vävnaden/muskler samtidigt som kroppen börjar utsöndra en normal mängd insulin i kombination utav att mitt blodsocker redan ligger ganska lågt vilket gör att en det lilla insulinpåslaget är tillräckligt för att dra ner mina blodsockervärden till nivåer där jag får lätta hypoglykemi känningar...?

Mvh

Shqypnia
2017-11-30, 08:52
Om du är orolig så råder jag dig att besöka vårdcentralen. Det låter obehagligt.

Triathlon
2017-11-30, 09:10
Om du är orolig så råder jag dig att besöka vårdcentralen. Det låter obehagligt.

Är inte direkt orolig då mitt blodsocker i övrigt är helt normalt utan är bara i detta "extermfall" som jag får så och brukar oftast kunna undvika det genom att som sagt smyga in kolisar lite ibörjan.
Är mest nyfiken på orsaken och om det är något som jag på sikt bör kolla upp, blir det värre går jag givetvis och kollar upp det.

Faller dock ganska rejält utanför normal människan då jag väger 90kg med otroligt låg fett % samt kör längre perioder fasta osv vilket nog blir svårt att få en vettig bedömning från sjukvården...

LunaSpice
2017-11-30, 09:41
Är inte direkt orolig då mitt blodsocker i övrigt är helt normalt utan är bara i detta "extermfall" som jag får så och brukar oftast kunna undvika det genom att som sagt smyga in kolisar lite ibörjan.
Är mest nyfiken på orsaken och om det är något som jag på sikt bör kolla upp, blir det värre går jag givetvis och kollar upp det.

Faller dock ganska rejält utanför normal människan då jag väger 90kg med otroligt låg fett % samt kör längre perioder fasta osv vilket nog blir svårt att få en vettig bedömning från sjukvården...

Varför testar du regelbundet ditt blodsocker? Det finns ingen som helst anledning för en fullt frisk individ att göra det.

Triathlon
2017-11-30, 09:49
Varför testar du regelbundet ditt blodsocker? Det finns ingen som helst anledning för en fullt frisk individ att göra det.

Då jag noterade dessa känningar och ville kontrollera vad det var samt att jag tycker det är oerhört intressant att se hur kroppen reagerar på olika typer utav kost samt att jag vill överlag hålla mitt blodsocker lågt då det är enorma fördelar med det och enda sättet för att svart på vitt veta är att mäta blodsockret.

Max
2017-11-30, 17:21
Din kropp reagerar inte normalt/friskt, och det beror med all säkerhet på din fasta och/eller din låga energistatus.
Själv har jag fått hypoglykemi vid intag av diklofenak, och då i samband med aerob träning. Det är inte trevligt.

leee
2017-11-30, 17:41
"En frisk person ska inte kunna få denna typ av livshotande blodsockerfall
Kroppen har system som motverkar att blodsockret blir alltför lågt. Vi har ett lager av så kallat glykogen i musklerna och framför allt i levern. Detta glykogen omvandlas till socker när blodsockernivån börjar bli låg, om det har gått alltför många timmar sedan föregående måltid. Detta händer till exempel när vi sover. Det får nämligen inte bli tomt på socker i blodbanan eftersom hjärnan inte kan fungera då.
Övriga organ fungerar också dåligt om blodsockernivån blir alltför låg.
https://www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-gor-man-at-lagt-blodsocker/

Kif
2017-11-30, 20:19
Jag kan säga att om du känner dig lugn under fastan och aldrig får känningar annars så bör det vara lugnt, åtminstone angående det jag ska komma till.
Jag vet inte hur en frisk människa fungerar, speciellt inte i din form.
Jag vill bara varna för att fästa länge och riskera FÖR lågt blodsocker då det sätter dig i ett läge där ingenting fungerar.
Likna det vid att dricka alkohol tills du precis ska däcka men samtidigt får du en snetändning som du inte är medveten om, samt att din kropp saknar nödvändig energi för att återhämta sig. Du blir helt borta, som i en vaken dröm utom din kontroll, de flesta blir dessutom aggressiva och förstår inte att de behöver hjälp.
Stadiet efter detta är Koma och en ev. Död.
Extra farligt om detta sker i samband med sömn eftersom Du kanske inte vaknar i tid eller ens vet om att du har vaknat. En långsam sänkning av blodsockret är det som oftast leder till detta tillstånd eftersom snabba sänkningar är så påtagliga att du hinner märka dessa och äta något innan det är för sent. Förutsatt att du känner igen din kropps signaler och inte ignorerar dessa.

Triathlon
2017-12-01, 10:44
Tusen tack för svar alla! =)

Så en frisk människa ska inte kunna få lågt blodsocker inte ens tillfälligt?

Har förstått att gränsen för var man känner av det låga blodsockret är väldigt individuellt, 3,5-4 nmol känner jag mig helt normal på är bara när jag uppmätt ner mot 3 som jag kännt obehag och lägre än så har jag aldrig fått.

99% utav tiden annars ligger det helt normalt så är inte orolig och vet mycket väl risker med hypoglykemi och absolut inget jag vill försätta mig i då det är förenat med livsfara.

Mvh

King Grub
2017-12-01, 10:57
Det sker inte hos i övrigt friska utan någon annan medicinsk anledning.

Aryt
2017-12-01, 11:56
Låter lite som reaktiv hypoglykemi med den starka kopplingen till måltider.

Finns dock även allvarliga tillstånd som ger hypoglykemier.

sumialic
2017-12-01, 18:56
Jag kan säga att om du känner dig lugn under fastan och aldrig får känningar annars så bör det vara lugnt, åtminstone angående det jag ska komma till.
Jag vet inte hur en frisk människa fungerar, speciellt inte i din form.
Jag vill bara varna för att fästa länge och riskera FÖR lågt blodsocker då det sätter dig i ett läge där ingenting fungerar.
Likna det vid att dricka alkohol tills du precis ska däcka men samtidigt får du en snetändning som du inte är medveten om, samt att din kropp saknar nödvändig energi för att återhämta sig. Du blir helt borta, som i en vaken dröm utom din kontroll, de flesta blir dessutom aggressiva och förstår inte att de behöver hjälp.
Stadiet efter detta är Koma och en ev. Död.
Extra farligt om detta sker i samband med sömn eftersom Du kanske inte vaknar i tid eller ens vet om att du har vaknat. En långsam sänkning av blodsockret är det som oftast leder till detta tillstånd eftersom snabba sänkningar är så påtagliga att du hinner märka dessa och äta något innan det är för sent. Förutsatt att du känner igen din kropps signaler och inte ignorerar dessa.

Vad menar du med fasta länge? Vad är definitionen på det?

Kif
2017-12-01, 19:28
Vad menar du med fasta länge? Vad är definitionen på det?

Antar att jag syftade på längre fästa än typ nattfasta eller fram tills lunch med tanke på att det var så ts redan levde med relativt lågt bf. Jag ansåg det vara individuellt beroende på vad som äts och hur mycket mellan fastorna.
Jag som diabetiker klarar fasta några dagar utan några märkbara bekymmer bara jag sköter mig, men då har jag rätt mycket kropp att ta av också. Längre har jag inte provat.

sumialic
2017-12-01, 19:38
Antar att jag syftade på längre fästa än typ nattfasta eller fram tills lunch med tanke på att det var så ts redan levde med relativt lågt bf. Jag ansåg det vara individuellt beroende på vad som äts och hur mycket mellan fastorna.
Jag som diabetiker klarar fasta några dagar utan några märkbara bekymmer bara jag sköter mig, men då har jag rätt mycket kropp att ta av också. Längre har jag inte provat.

Men det är ju jättemånga som kör periodisk fasta där man fastar i minst 16 timmar per dygn? Kör det själv och brukar fasta runt 18 timmar per dygn. Menar du att det kan vara farligt?

Sverker
2017-12-01, 19:59
Min egna teori är att jag under fastan tömmer mina glykogendepåer såpass mycket under fastan och när jag väl börjar äta lite kolhydrater så sugs det direkt upp utav vävnaden/muskler samtidigt som kroppen börjar utsöndra en normal mängd insulin i kombination utav att mitt blodsocker redan ligger ganska lågt vilket gör att en det lilla insulinpåslaget är tillräckligt för att dra ner mina blodsockervärden till nivåer där jag får lätta hypoglykemi känningar...?

Mvh

Njaa...jag tror att det är tvärt om. Ifall du har låga leverglykogendepåer och lägre blodsocker kommer säkert kroppen att skicka ut rejält med kortisol och glukagon och sänka din insulinkänslighet. Vid nästa måltid kommer blodsockret istället att skjuta i höjden för att kunna mata din hjärna med energi.

King Grub
2017-12-01, 20:06
Men det är ju jättemånga som kör periodisk fasta där man fastar i minst 16 timmar per dygn? Kör det själv och brukar fasta runt 18 timmar per dygn. Menar du att det kan vara farligt?

Inte för icke diabetiker.