handdator

Visa fullständig version : Mina frukostar - insulinpåslag etc


Miranda
2004-05-03, 11:49
Jag har två favoritfrukostar som jag växlar mellan. Under vintern har jag mest kört den här:

Gröt av 1 dl gryn (havregryn, rågflingor, korn, krossat bovete, havrekli etc blandat) med 5 gram psylliumfrön och 10 gram solrosfrön, sockerfri sylt och osötad sojamjölk.
1-2 kokta ägg med lite kaviar.
Rött thé med sojamjölk.
Ibland också 2 fiberkex från hälsokosten (består typ bara av kli, väger 10 gram styck...).

På senaste tiden sedan vårkänslorna börjat komma har jag mest kört den här:

Naturell lättyoghurt (oftast Valio), 150-200 gram, med 5 gram psylliumfrön, 10 gram solrosfrön, ingefära.
0.5-1 skiva pumpernickel med rökt kalkon och grönsaker.
Rött thé med sojamjölk.
Ibland också en frukt.

Mitt mål är att gå ner i vikt men äta tillräckligt för att orka träna mycket. Jag äter sex mål mat om dagen så bara 2-3 timmar efter frukost är det dags för mellis... Nu undrar jag om ni tycker mina favoritfrukostar ser OK ut, om någon är betydligt bättre än den andra, och speciellt om jag får högt insulinpåslag av yoghurtfrukosten trots 5 gram psylliumfrön?

Jag kan ju också berätta om mina lyxfrukostar som jag kör på helgerna... Antingen kalkonbacon (3 % fett) + omelett med skinka/kalkon, mager Fetaost (finns med 3% fett) och grönsaker... Eller plättar som jag har hittat på själv som inte innehåller något vetemjöl och som är jättegoda - de består av ägg, sojamjölk, rapsolja, malda hasselnötter, psylliumfrön, havrekli, kornmjöl, kardemumma, och bakpulver. Till dem Lätt Kesella och sockerfri sylt. YUMMY YUMMY :eating: :eating: :eating:

Tacksam för synpunkter på mina frukostar...

M

King Grub
2004-05-03, 11:54
Alltså... jag börjar ju få panik av denna insulinhysteri. :rolleyes: Ett par deciliter yoghurt på morgonen, när insulinnivåerna ändå är i botten... Inte för att vara elak, men det är faktiskt löjligt. Det har ju gått till sådana makalösa överdrifter.

Jag undrar också hur den där frukosten skall kunna "tillräckligt för att orka träna mycket"? Även om det blir 6 mål i den storleksordningen på en dag kan det inte bli mer än 2000 kcal, och frukost är det mål då du bör äta mest kolhydrater under dagen. En halv skiva pumpernickelbröd, som inte ens innehåller mycket kolhydrater i sig?

Zarci
2004-05-03, 12:27
Originally posted by King Grub
Alltså... jag börjar ju få panik av denna insulinhysteri. :rolleyes: Ett par deciliter yoghurt på morgonen, när insulinnivåerna ändå är i botten... Inte för att vara elak, men det är faktiskt löjligt. Det har ju gått till sådana makalösa överdrifter.

Jag undrar också hur den där frukosten skall kunna "tillräckligt för att orka träna mycket"? Även om det blir 6 mål i den storleksordningen på en dag kan det inte bli mer än 2000 kcal, och frukost är det mål då du bör äta mest kolhydrater under dagen. En halv skiva pumpernickelbröd, som inte ens innehåller mycket kolhydrater i sig?

Go King Grub!!! :thumbup:

Ja har länge tyckte att GI å nu på senaste tiden II-hysterin varit helt för stor å nu gick tom Grub i taket, trodde faktiskt inte d skulle hända...

TCOG
2004-05-03, 12:33
King Grub vi måste börja en motattack mot II-Hysterin här på forumet!!!

WHO IS WITH ME!!!!!!!!

Miranda
2004-05-03, 20:59
Originally posted by King Grub
Alltså... jag börjar ju få panik av denna insulinhysteri. :rolleyes: Ett par deciliter yoghurt på morgonen, när insulinnivåerna ändå är i botten... Inte för att vara elak, men det är faktiskt löjligt. Det har ju gått till sådana makalösa överdrifter.



Hmmm.... jag citerar nån annans fråga och ditt eget svar från en annan tråd:

"Och lasagne har jag funderat på"

"Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein, mängder av fett, VÅLDSAMT högt insulinpåslag."

Betänk att många här på forumet inte ens skulle veta att det utöver GI fanns nåt som hette II om inte du hade lärt oss det ...

:bow:

men, men... ditt ord är lag... om du har tröttnat på II så är det väl bäst att vi också gör det.

M

Löjtnant Blank
2004-05-03, 21:25
Jag väntar med spänning på upplösningen i det här dramat. To be continued...

:D

Wilson
2004-05-04, 03:41
slänger in en snabb fråga om det är okej?
kan 2000 kcal vara en rimlig uppskattning på min energiförbrukning/dag?
ca 65 kg, 172 cm lång, 20 år.
jag sitter mest hemma på dagarna (jobbar helger), tränar 4 ggr veckan och kör HIIT 3 ggr/vecka. Jag har räknat lite smått på hur mycket kcal jag får i mig och tror mig har kommit på att det är mitt ungefärliga energibehov.

emmzan
2004-05-04, 08:32
Wilson> lägg en egen tråd.

King Grub
2004-05-04, 09:19
Originally posted by Miranda


Hmmm.... jag citerar nån annans fråga och ditt eget svar från en annan tråd:

"Och lasagne har jag funderat på"

"Långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein, mängder av fett, VÅLDSAMT högt insulinpåslag."

Betänk att många här på forumet inte ens skulle veta att det utöver GI fanns nåt som hette II om inte du hade lärt oss det ...

:bow:

men, men... ditt ord är lag... om du har tröttnat på II så är det väl bäst att vi också gör det.

M

Tröttnat och tröttnat... Bara för att jag kanske kan ge fakta om det innebär det väl inte att alla måste få noja och bli rädda att dricka ett par deciliter mjölk. Det är inte att använda informationen vettigt - det är hysteri. Och du kan väl inte jämföra energiinnehållet i en portion lasagne med ett par deciliter yoghurt?

Var är kopplingen mellan en lasagnemiddag på kanske 1000 kcal och yoghurt värd 150 kcal till frukost, när insulinnivåerna är i botten? Man får bruka sunt förnuft.

AFanatic
2004-05-04, 11:52
Hmmm....

OT men iaf.


Är det bara jag som blir sugen på glass när jag ser King Grubs avatar?

King Grub
2004-05-04, 11:54
Originally posted by AFanatic
Hmmm....

OT men iaf.


Är det bara jag som blir sugen på glass när jag ser King Grubs avatar?

I USA finns det SpongeBobglass...

Officer
2004-05-04, 11:55
Originally posted by King Grub


I USA finns det SpongeBobglass...



Är det där din arm Grub? :D

King Grub
2004-05-04, 12:01
Om det vore så väl! Jag gjorde en bildsökning på "spongebob ice cream" på Google, och då dök den bilden upp. Jag blev givetvis grön av avund, både på glassen och den massiva armen.

AFanatic
2004-05-04, 12:02
Originally posted by King Grub


I USA finns det SpongeBobglass...

Ser ju väldigt aptitlig ut....:rolleyes:

GhostFace
2004-05-04, 12:24
"Som man bäddar får man ligga"

II-Hysterin har inte skapats, utan blivit en trend!