handdator

Visa fullständig version : Stort behov av viktnedgång!


EmL8
2017-11-27, 15:32
Är en kvinna på dryga 30 som väger 95 och är 169 lång

Tränar i perioder väldigt intensivt på gym men försöker även träna kondition. Har som första mål att gå ner till under 90 osv.

Problemet är att vikten inte rör sig alls och med det så blir jag väldigt oinspirerad.

Och så det här med maten.
Försöker äta nyttigare och tänka nyttigare men det faller ganska fort då min sambo inte alls är med på noterna och tycker att fläskpannkaka med sirap, grädde och sylt är inte så dålig mat för de är ju inte skräpmat. Ja ni förstår maten faller ganska fort.

Jag tycker det är skitkul att lyfta tungt och vill verkligen bygga muskler och gå ner i vikt. Ett annat problem där är att jag har själv så dålig självkänsla att jag inte vågar gå på gymmet. Har gratis gym via jobbet men då på kommunens största inne gym vilket jag är livrädd för och det är ett litet samhälle jag bor i. Gymmade tidigare på ett gym beläget i en källare som det max var jag och nån till på (öppet dygnet runt så det spred väl ut sig)

Jag behöver hjälp och inspiration till att på en bra start och en knuff i rätt riktning. Mår så sjukt dåligt på grund av min övervikt och vill verkligen bli av med den.

Tack för att ni läste

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

AlexGBG
2017-11-27, 16:00
Du kan ju laga din egna mat och äta den. Det gör jag, och låter min tjej äta sin mat, så äter jag mina kycklingfileer och broccoli. Sen kan du ju äta lite god mat med din sambo på helgen, med måtta såklart.

Alternativt så äter du också fläskpannkaka men mindre mängd, så går du också ner i vikt.

vicarious
2017-11-27, 16:35
Om din sambo också är överviktig kan ni ju försöka gå ned i vikt tillsammans. Om inte så får han helt enkelt lov att respektera ditt val att äta bättre.

Sen bara för att man äter pannkaka är man inte tvungen ta massa grädde och sylt till, även om det serveras.

Att gå ned i vikt är oftast den lätta biten. Att hålla vikten och inte gå upp igen är det svåra. För att det ska fungera i längden måste man ändra sin livsstil och i många fall vanor som är inlärda sen långt bak i tiden. Välja bättre livsmedel och kontrollera portionsstorlek, öva på återhållsamhet m.m.

Bossebäver
2017-11-27, 16:56
Är en kvinna på dryga 30 som väger 95 och är 169 lång

Tränar i perioder väldigt intensivt på gym men försöker även träna kondition. Har som första mål att gå ner till under 90 osv.

Problemet är att vikten inte rör sig alls och med det så blir jag väldigt oinspirerad.

Och så det här med maten.
Försöker äta nyttigare och tänka nyttigare men det faller ganska fort då min sambo inte alls är med på noterna och tycker att fläskpannkaka med sirap, grädde och sylt är inte så dålig mat för de är ju inte skräpmat. Ja ni förstår maten faller ganska fort.

Jag tycker det är skitkul att lyfta tungt och vill verkligen bygga muskler och gå ner i vikt. Ett annat problem där är att jag har själv så dålig självkänsla att jag inte vågar gå på gymmet. Har gratis gym via jobbet men då på kommunens största inne gym vilket jag är livrädd för och det är ett litet samhälle jag bor i. Gymmade tidigare på ett gym beläget i en källare som det max var jag och nån till på (öppet dygnet runt så det spred väl ut sig)

Jag behöver hjälp och inspiration till att på en bra start och en knuff i rätt riktning. Mår så sjukt dåligt på grund av min övervikt och vill verkligen bli av med den.

Tack för att ni läste

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det kritiskt att du får med din sambo på noterna. Stöd är viktigt, speciellt om man inte har alternativet social isolation vid mattider som jag kör med :p

Som kuriosa kan jag nämna att min mor släpade med min protesterande far på ett lchf-projekt. Farsan fick fan nästan magrutor och berättar nu om fördelarna med lågkolhydratskost :D

King Grub
2017-11-27, 18:44
Om du skall lyckas med dina mål hänger nästan helt på kosten. Du kan träna hur hårt och intensivt som helst, men äter du för mycket går du inte ner, eller t o m upp, ändå. Och oavsett om du äter nyttigt eller inte. Så det är definitivt kostdelen du måste ta tag i, d v s få bukt med gubben på något sätt. ;) Eller ha din kost helt separerad från vad han äter.

tossefar
2017-11-28, 20:54
Och så det här med maten.
Försöker äta nyttigare och tänka nyttigare men det faller ganska fort då min sambo inte alls är med på noterna och tycker att fläskpannkaka med sirap, grädde och sylt är inte så dålig mat för de är ju inte skräpmat. Ja ni förstår maten faller ganska fort.

Du behöver ju faktiskt inte äta den dåliga maten. Precis samma uppoffring som alla vi andra får göra.

Leeee
2017-11-30, 18:45
Du kan ju laga din egna mat och äta den. Det gör jag, och låter min tjej äta sin mat, så äter jag mina kycklingfileer och broccoli. Sen kan du ju äta lite god mat med din sambo på helgen, med måtta såklart.

Alternativt så äter du också fläskpannkaka men mindre mängd, så går du också ner i vikt.

+1

Vi kör samma upplägg hemma hos oss

shadowfire
2017-12-02, 18:11
Kosten är A och O som föregående talare har skrivit, men det behöver inte alltid innebära att man måste vända upp och ner på hushållet och att all mat plötsligt blir astråkig. Jag deffar just nu på hamburgare och hemmagjord kebab t.ex. :) .. asgod mat, men ändå bra mat då det är hemlagat rakt av. Många tror att man måste stenhårt äta urtråkig broccoli och överstekta torra kycklingfiléer för att gå ner i vikt, men kosten kan vara bra mycket roligare än så.

Sedan ska du inte känna dig obekväm på gymet, även om det är lättare sagt än gjort ibland kanske - men se det som att du ska vara stolt som går dit och kör ditt race. Se om du hittar någon att träna ihop med, kanske här på kolo eller i övriga bekantskapsnätet, så kanske det också löser upp lite knutar. Men som sagt, kosten är viktigast, hellre flera mindre justeringar och att du ser att det fungerar, sambon är nöjd och vikten börjar röra sig neråt, än stora helomläggningar och matkaos.

Sedan som alltid, ha tålamod, låt det hela ta sin tid när du hittar ett sätt att få vikten att röra på sig. Stressa inte, utan tänk långsiktigt.

Lycka till!

DestinysChild
2017-12-03, 16:32
Starta träningsdagbok här på kolozzeum.