handdator

Visa fullständig version : Danoe yoghurt + kostupplägg?


Mac
2004-05-03, 11:29
Danoe yoghurt 0% fett sockerfri (aspartam istället) har denna väldigt högt II värde?

Min kost idag! Hur ser detta ut tycker ni? vad ska jag ändra på?
vikt 64kg 183cm!

07,45
min frukost imorse
2dl danoe yoghurt
1dl Axa Sunt&Gott(osötat)
1dl fiber havregryn
1 msk phsyliumfrön
kanel

2 mörka mackor(finax osötad) linfrö bröd + lättost + skinka + 2 skivor 5%västan ost + gurka + vatten!

09,15
styrketräning - bröst,biceps och mage

10,30
protein+snabba kolhydrater

11,30
200g alaska pollock
200g potatis
75g sommargrönsaker
1 päron
vatten

16,30
2 fullkornsmackor(finax osötad) + lättost + 1ägg + 1 skva skinka

18,30-20,00
fotbollsträning

20,30
pasta eller potatis ca 150-200g
1/2 burk tonfisk
1 morot + 1 tomat
vatten

1- Är det bättre att äta grötfrukost istället för denna frukost som blev idag?

2 - Hur är det om jag skulle äta 2 dldanoe yoghurt+ 2dl musli istället för 2 fullkornsmackor vid 16,30? ja menar eftersom jag redan har haft II-värde på morgonen från yoghurten,,hur är det då att inta yoghurt igen sen å få högt II-värde igen?

TCOG
2004-05-03, 11:44
För lite protein på frukosten,

varför en ½ tonfisk?, ta hela.

PS. tänk inte så mycket på II, jag gör aldrig det och ökar ändå. fattar inte hur folk orkar, käka bara bra mat.

King Grub
2004-05-03, 11:45
Danoe yoghurt 0% fett sockerfri (aspartam istället) har denna väldigt högt II värde?

Ja.

Min kost idag! Hur ser detta ut tycker ni? vad ska jag ändra på?
vikt 64kg 183cm!

Ät MEEEEEEEEEEEER!!! Varför äter du så väldigt lite med den undervikten? Det är ju ett hårddeffschema du har satt upp. Du skulle väl nästan behöva fördubbla matintaget för att kunna göra några vettiga ökningar.

Var är fettet?

150 gram potatis till middag? Det är ju INGENTING!

Det är "nyttiga" livsmedel du äter, men du äter ju toklite av allting, alldeles för lite fett och för lite kolhydrater. Bra mat, men ät MER!

01- Är det bättre att äta grötfrukost istället för denna frukost som blev idag?

Spelar mindre roll. Ät det du vill ha. Variera. Båda är bra. Dock äter du för lite protein till frukost. Du äter för lite överhuvudtaget.

2 - Hur är det om jag skulle äta 2 dldanoe yoghurt+ 2dl musli istället för 2 fullkornsmackor vid 16,30? ja menar eftersom jag redan har haft II-värde på morgonen från yoghurten,,hur är det då att inta yoghurt igen sen å få högt II-värde igen?

Glöm insulinhysterin. 2 dl av den yoghurten ger inga 1000 Kj, som värdena är satta vid. Du verkar alldeles för fixerad vid insulin, GI och småsaker som rör dessa.

Mac
2004-05-03, 13:00
ok..ska tänka på det!

har ni nått tips på hur jag kan ändra matschemat då,, med mängder osv?

PS!

Jag brukar inta triomega ren Omega 3 - ca 2 tsk/dag
och
Ca 1 timme innan styrketräning kreatinpyruvate!

King Grub
2004-05-03, 14:17
Originally posted by Mac
har ni nått tips på hur jag kan ändra matschemat då,, med mängder osv?

Tips? Ät mer! Bättre tips än så blir det inte. Det är bra mat du äter, men du äter för lite, om du överhuvudtaget vill kunna bygga muskelmassa. Öka på portionerna.

Mac
2004-05-03, 15:46
men maten efter fotbollsträningen kl 20,30.hur bra är det att äta kolhydrater då......hur mycke ä ungefär lagom.....för de ä ju inte så bra med kolhydrater på kvällen?

King Grub
2004-05-03, 15:48
Originally posted by Mac
men maten efter fotbollsträningen kl 20,30.hur bra är det att äta kolhydrater då......hur mycke ä ungefär lagom.....för de ä ju inte så bra med kolhydrater på kvällen?

Varför är inte det bra?

Det är alldeles utmärkt, speciellt om du har tränat.

Man kan dra ner på kolhydraterna på kvällen under en hårddeff, men i ditt fall förutsätter jag (och HOPPAS) att det inte är deff som gäller, så kolhydrater på kvällen är alldeles utmärkt i ditt fall.