handdator

Visa fullständig version : Förbränningsordning

Prankie
2004-05-03, 09:07
Vilken ordning förbränner du i kroppen av dessa näringsämne?
protein, kolhydrater och fett.

Vi fick det fråga på gympa idag och svaret var
Kolhydrater -> protein pectin och sist fett.

Men min hypotes var att man förbränner fett dygnet runt och mängdne beroende på insulinnivå i kroppen. Kolhydrater kopplas in när arbete för högre intensiva kopplas in, annars lagras de som fett. Sist kommer protein in i bilden.

Vad anser ni och har finns det bevisat?

-GP-
2004-05-03, 10:04
Normalt sett förbränns kolhydrater, fett och även till viss del protein samtidigt. Fördelningen avgörs bland annat, som du skrev, av kroppens insulinnivå.

Högre intensitet -> mer kolhydrater (som du skrev)

Kolhydrater lagras normalt sett inte som fett, utan som glykogen. Saker som kan stimulera lagrandet av kolhydrater som fett är
-energiöverskott
-snabba kolhydrater
-litet fettintag

z_bumbi
2004-05-03, 10:29
Originally posted by Prankie
Men min hypotes var att man förbränner fett dygnet runt och mängdne beroende på insulinnivå i kroppen. Kolhydrater kopplas in när arbete för högre intensiva kopplas in, annars lagras de som fett. Sist kommer protein in i bilden.

Se svar ovan av -GP-.

Samt. Har du mycket glukos (Överskott) i blodet så förlitar sig kroppen mindre på fettförbränningen för att få energi men det är väldigt svårt att helt sluta bränna fett hur mycket man än anstränger sig.

Vad anser ni och har finns det bevisat?

Willmore, Costill, Åstrand, Saltin, Bergstrom mfl tycker det i alla fall.

Bengt Saltin är ju ganska känd, antidopningsnisse inom idrottsrörelsen men även mycket känd forskare inom kost/näring/träning mm. Första publicerade rapporten på 60-talet tror jag det var.

Jag har nog en bunt referenser men de flesta går till böcker och inte enskilda rapporter så det kan vara jobbigt att få tag på. Vill du ha dem i alla fall så kan jag leta.

Vilken idrottfysiologibok som helst borde kunna räcka ganska lång men även en vanlig fysiologibok eller för den delen biologi B (Har inte läst kursen men har för mig jag såg något om det när jag snabbbläddrade under en kafferast.) bör kunna ge svaret.

Prankie
2004-05-03, 14:14
Jag visste inte vad jag ska tro för att samma lärare sa kolhydrater innehåller 7kcal per gram och all information hon har fått kommer från föreläsningar...

King Grub
2004-05-03, 14:19
Originally posted by Prankie
Jag visste inte vad jag ska tro för att samma lärare sa kolhydrater innehåller 7kcal per gram och all information hon har fått kommer från föreläsningar...

Hon kanske hade tagit sig en tuting för att stärka sig inför lektionen, eftersom det är alkohol som innehåller 7 kcal per gram. 7.2 t o m.