handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig hitta en hobby


agazza
2017-11-20, 21:01
Jag har provat många saker men aldrig upplevt det där jag ser hos andra, det där suktandet på dagarna efter att få komma hem och göra "det där".

Eller till helgen, när dom skall åter igen göra "det där".


Jag hade diskussionen nyss med en vän med samma problem, det finns massor vi gillar att göra, men ingenting som drar i en, ingenting man vill återkomma till dagligen som lockar.

Vi kom i stort sett fram till att det är något fel på alla andra människor, men vi ska prova ändå.



Har ni själv något speciellt? Jag menar inte en hobby man gör för att allt annat är grått och tråkigt och det man gör är åtminstone bättre än det gråa och tråkiga, utan på riktigt, det där som bara drar i en, som man måste tillbaka till! Som när man var barn och bara MÅSTE ut och cykla, eller bara måste spela gta II i åtta timmar.

?

J.V
2017-11-20, 21:20
Titta pa/lasa om NHL, och att spela hockey sjalv.

Bärsärk
2017-11-20, 21:23
Vila och återhämta sig har blivit lite som en hobby för mig, att få maximera helgerna så mycket som möjligt så man är 100% redo för veckan. Det är ju mycket mer än bara sova. Röra på sig lagom mycket, dricka och äta är minst lika viktigt.

Snubben
2017-11-20, 21:24
Bygga webapplikationer och sälja dessa.

Shqypnia
2017-11-20, 21:26
Hobby är för pensionärer.

agazza
2017-11-20, 21:28
Titta pa/lasa om NHL, och att spela hockey sjalv.

Jag är tyvärr helt ointresserad av lagsport överhuvudtaget, kanske är bra att nämna att jag har ingen lust heller att grotta ner mig i något som innefattar att jag spenderar tid av mitt liv för att bry mig i någon annans på något sätt, livet är för kort för det, men annars ett bra tips, kamratskapen lär vara en bra draghjälp inför träning och matcher

Vila och återhämta sig har blivit lite som en hobby för mig, att få maximera helgerna så mycket som möjligt så man är 100% redo för veckan. Det är ju mycket mer än bara sova. Röra på sig lagom mycket, dricka och äta är minst lika viktigt.

Jag är mer rastlös, vill hinna uppleva mer saker och mer och kraftigare känslor framförallt, men jag laddar psyket ibland genom hundpromenad bland bergen när suget faller på

agazza
2017-11-20, 21:31
Bygga webapplikationer och sälja dessa.

Såna tjänster köper man, varför gör ingen en dialer app med snabbknapp som simulerar dålig mottagning då man vill lägga på, men är för bra uppfostrad för att avbryta samtalet?
DU borde göra en dialer app för android med en snabbknapp för detta, femton spänn kan jag betala.

Hobby är för pensionärer.

Jag är typ pensionär, livsmässigt.

Starke75an
2017-11-20, 21:42
Tillverka alkoholhaltiga drycker. Typ mjöd, öl och vin.

Själv bygger jag byggställning, fast inte vintertid.

Jag friterade mycke ett tag. Det mesta provades.

timpaz
2017-11-20, 21:48
Jag vill hitta något som får mig att vilja lägga mig tidigt på kvällen för att på så vis snabbare uppleva morgondagen. Det händer någon enstaka gång per år. Tyvärr har jag i allt för många år lagt mig sent om kvällarna pga svag(t) ångest/intresse för morgondagen. #wastedyears

Bärsärk
2017-11-20, 21:59
Jag friterade mycke ett tag. Det mesta provades.

Fick mig att tänka på

Sx49LoeHyuQ

CalleP
2017-11-20, 22:00
Det brukar ta ett tag innan det där suget som du beskriver kommer. Testa utforska dina intressen lite mer och se vart de leder dig.

zeusden1
2017-11-20, 22:01
Språk.
Lärde mig ryska på under ett år med hjälp av hög dos motivation och en kurs i minnesträning. PM för info

Alexton
2017-11-20, 22:14
Börja köra weekend resor. Finns massor att se och göra Europa. Byter det monotona svenska tråket

Snubben
2017-11-20, 22:19
Såna tjänster köper man, varför gör ingen en dialer app med snabbknapp som simulerar dålig mottagning då man vill lägga på, men är för bra uppfostrad för att avbryta samtalet?
DU borde göra en dialer app för android med en snabbknapp för detta, femton spänn kan jag betala.



Helt ärligt - fan bra idé alltså. :)

Angel
2017-11-20, 22:56
Börja orientera.

King Grub
2017-11-20, 22:59
Bygga Lego!

https://i.imgur.com/aYlw7fH.jpg

Bob90
2017-11-20, 23:01
Bygga Lego!

https://i.imgur.com/aYlw7fH.jpg

*drool*
Kanske särskilt typ Mindstorms eller nåt som man kan leka med som vuxen också, inte bara bygga.

Drfg
2017-11-20, 23:08
Fiske får mig att känna så :)

blåvitt
2017-11-20, 23:56
Jag är tyvärr helt ointresserad av lagsport överhuvudtaget, kanske är bra att nämna att jag har ingen lust heller att grotta ner mig i något som innefattar att jag spenderar tid av mitt liv för att bry mig i någon annans på något sätt, livet är för kort för det, men annars ett bra tips, kamratskapen lär vara en bra draghjälp inför träning och matcher



Jag är mer rastlös, vill hinna uppleva mer saker och mer och kraftigare känslor framförallt, men jag laddar psyket ibland genom hundpromenad bland bergen när suget faller på

Downhill/kajak/klättring eller annan valfri extremsport som man utövar med andra utan att dela upp sig i lag som ska samla poäng mot varandra? Det du beskriver i andra stycket låter som att du behöver mer adrenalin i livet, fler stunder där du känner att livsupplevelsen är intensiv. Testa att kravla dig över en brant o mossig bergskant med 7 meter ner till den 15cm tjocka crashpadden du drar med dig ut i skogen och polaren som hoppas att du inte kommer ramla på honom. Det är inget mindre än fantastiskt, och extremt beroendeframkallande - när man drar sig över den där kanten efter att precis ha genomfört rörelser som till och med när du genomför dom känns som att de borde vara omöjliga - då känns de gött.

delta_mats
2017-11-21, 00:24
Jag tänker slå ett slag för disc golf!
Det är en lagomt nördig och lättsam sport/hobby med ganska brant inlärningskurva. I början är i princip alla riktigt dåliga men man får med lite vilja och träning snabbt koll på grunderna.
Sen tar det såklart flera år tills man faktiskt behärskar det skapligt.
Discarna köper man för 120-150 spänn styck och i början behöver man inte fler än 3.
Med tiden man förbättras kommer man få användning av fler och fler discar då man behärskar tekniskt svårare kast. Man lär sig om vilka flygegenskaper de olika discarna har och till och med att olika typer av plaster uppför sig olika. Discarna förändras över tid och det måste man också vara medveten om.
Man får alltså läge att nörda lite i material helt enkelt.

Positivt är gratis vardagsmotion utomhus samtidigt som man spelar. Att lira med en klubb eller kompisar är såklart kul, men vill man kan man även spela själv. Man tävlar både mot de man spelar med och med sina egna resultat sedan tidigare. Det finns beroende på var man bor i landet ganska gott om banor i ens närområde och det är riktigt skoj att åka iväg och prova en ny bana man aldrig spelat på tidigare.

För egen del är det både glädjen över att ha spelat bra och gjort fina kast som gör att suget att gå ut nästa dag är stort.
Samtidigt vill man ha revansch för de gånger det gått dåligt och man sitter hemma och grubblar på taktik, teknik och nya discar :)

r1kkie
2017-11-21, 08:34
Schack :)

pepplez
2017-11-21, 09:22
Spela gitarr eller piano. Köpa en Raspberry Pi och lite sensorer och göra ditt hem "smartare".

Mental
2017-11-21, 09:24
Hemvärnet, är snart inne på mitt 14:e år.
Enorm kamratskap, frisk luft, vapen & sprängämnen, fysiska och psykiska utmaningar. Till en ganska rimlig kostnad. (Inkomstbortfall)

r1kkie
2017-11-21, 09:40
Hemvärnet, är snart inne på mitt 14:e år.
Enorm kamratskap, frisk luft, vapen & sprängämnen, fysiska och psykiska utmaningar. Till en ganska rimlig kostnad. (Inkomstbortfall)

Hemvärnet? Du menar weekend warriors? :hbang:

Iaf de vi kallade dem när de kom på helgernan är jag låg inne i Enköping. :laugh:

Mental
2017-11-21, 09:48
Hemvärnet? Du menar weekend warriors? :hbang:

Iaf de vi kallade dem när de kom på helgernan är jag låg inne i Enköping. :laugh:

Yes! Underbar "hobby" men inget jag har möjlighet eller intresse att göra på heltid!

Shqypnia
2017-11-21, 09:58
Jag är typ pensionär, livsmässigt.

Min poäng är att du har all tid och energi i världen att lägga ner på många saker. Istället för att försöka hitta en s.k hobby lägg ner tid på resor, upplevelser, familjen och inte minst på att ständigt utveckla dig själv.

Diomedea exulans
2017-11-21, 10:03
Du har ju höns?

agazza
2017-11-21, 10:03
Tillverka alkoholhaltiga drycker. Typ mjöd, öl och vin.

Själv bygger jag byggställning, fast inte vintertid.

Jag friterade mycke ett tag. Det mesta provades.

Höll på med kvalitativt hemkok förr, men det har liksom svalnat, och det är inte heller riktigt sådant som lockar mig, jag behöver något som engagerar aktivt i ett högre tempo och längre utsträckning, jag har funderat på smide.


Jag vill hitta något som får mig att vilja lägga mig tidigt på kvällen för att på så vis snabbare uppleva morgondagen. Det händer någon enstaka gång per år. Tyvärr har jag i allt för många år lagt mig sent om kvällarna pga svag(t) ångest/intresse för morgondagen. #wastedyears

Bra realisation, jag har börjat lägga mig när min treåring ska sova ifall jag inte har något kvar att göra på dagen, det finns så många som sitter uppe bara för att, och det blir en ond cirkel, där dagen efter är trött och omotiverad. Somna innan 21, det är ett bra livsrecept.


Det brukar ta ett tag innan det där suget som du beskriver kommer. Testa utforska dina intressen lite mer och se vart de leder dig.

Problemet är att det kommer inte, jag älskar motorsport, jag kör motorcykel och enduro, men det blir liksom, "mjeh".

Ska prova att tävla och kolla ifall det kan locka mer.

Språk.
Lärde mig ryska på under ett år med hjälp av hög dos motivation och en kurs i minnesträning. PM för info

Skriv gärna ihop hur du gick till väga och vad du fann var lättast, fler språk vill jag kunna, men språk är nog min största svaghet.

Börja köra weekend resor. Finns massor att se och göra Europa. Byter det monotona svenska tråket

Har familj, djur och gård, men resor för att iakta naturfenomen är inplanerat faktiskt, men inte heller något som lockar.
Typiska Svenssonresor avskyr jag, men det vore kul att få se bland annat eldflugor, fluorescerande plankton, grand canyon och dylikt.

Börja orientera.

Det är faktiskt kul, och något jag i princip gör med hundarna, men det lockar inte på det vis jag menar, det där barnsliga suget att utföra just det.

Bygga Lego!

[img]https://i.imgur.com/aYlw7fH.jpg[/mg]

Gör jag med dottern, men det ger inte mig det sug som jag hade när jag var typ, 10 år. Men bra förslag.

Fiske får mig att känna så :)

Inte för mig men tack för förslaget

Downhill/kajak/klättring eller annan valfri extremsport som man utövar med andra utan att dela upp sig i lag som ska samla poäng mot varandra? Det du beskriver i andra stycket låter som att du behöver mer adrenalin i livet, fler stunder där du känner att livsupplevelsen är intensiv. Testa att kravla dig över en brant o mossig bergskant med 7 meter ner till den 15cm tjocka crashpadden du drar med dig ut i skogen och polaren som hoppas att du inte kommer ramla på honom. Det är inget mindre än fantastiskt, och extremt beroendeframkallande - när man drar sig över den där kanten efter att precis ha genomfört rörelser som till och med när du genomför dom känns som att de borde vara omöjliga - då känns de gött.

Det här spåret tror jag mer på, något adrenalinfyllt med någon form av tävlingsdriv, tyvärr finns inget i en radie av 8 mil från där jag bor, då måste jag i princip frihandsklättra med vänner. Sen är det ganska dött.

Jag tänker slå ett slag för disc golf!
Det är en lagomt nördig och lättsam sport/hobby med ganska brant inlärningskurva. I början är i princip alla riktigt dåliga men man får med lite vilja och träning snabbt koll på grunderna.
Sen tar det såklart flera år tills man faktiskt behärskar det skapligt.
Discarna köper man för 120-150 spänn styck och i början behöver man inte fler än 3.
Med tiden man förbättras kommer man få användning av fler och fler discar då man behärskar tekniskt svårare kast. Man lär sig om vilka flygegenskaper de olika discarna har och till och med att olika typer av plaster uppför sig olika. Discarna förändras över tid och det måste man också vara medveten om.
Man får alltså läge att nörda lite i material helt enkelt.

Positivt är gratis vardagsmotion utomhus samtidigt som man spelar. Att lira med en klubb eller kompisar är såklart kul, men vill man kan man även spela själv. Man tävlar både mot de man spelar med och med sina egna resultat sedan tidigare. Det finns beroende på var man bor i landet ganska gott om banor i ens närområde och det är riktigt skoj att åka iväg och prova en ny bana man aldrig spelat på tidigare.

För egen del är det både glädjen över att ha spelat bra och gjort fina kast som gör att suget att gå ut nästa dag är stort.
Samtidigt vill man ha revansch för de gånger det gått dåligt och man sitter hemma och grubblar på taktik, teknik och nya discar :)

Dels finns det inte här, men det var kul att läsa och känna hur du brinner för det där, men det kommer jag aldrig göra.

Schack :)

Tvek, jag är mer en Blokusmänniska

Spela gitarr eller piano. Köpa en Raspberry Pi och lite sensorer och göra ditt hem "smartare".

Provade gitarr ett tag, men det var inte heller något jag fastnade för.

Jag gillar teknik, men hemautomation är i princip bortkastad tid i mitt liv där det kostar mer tid att göra än det jag sparar, det jag behöver hemautomatisera har jag redan ljusdeckare till och timer, resten är onödigt fipplande, men jag förstår att det kan locka. Om fem, tio år kanske.

Hemvärnet, är snart inne på mitt 14:e år.
Enorm kamratskap, frisk luft, vapen & sprängämnen, fysiska och psykiska utmaningar. Till en ganska rimlig kostnad. (Inkomstbortfall)

Kan man välja att delta vid tillfälle eller är det hårdare reglerat? Det kan enbart vara på helger också

Snobbe
2017-11-21, 10:49
Pingis!

Mental
2017-11-21, 10:58
Kan man välja att delta vid tillfälle eller är det hårdare reglerat? Det kan enbart vara på helger också

Kraven är att du har gjort lumpen/gmu eller motsvarande och att du klarar en registerkontroll samt säkintervju, är du någorlunda normal är det inga problem.

Sedan kontraktar du dig att göra 4 eller 8 dygn per år, och de genomförs normalt to-sö en eller två helger per år. (KFÖ: Krigsförbandsövning samt om man tecknar för insats, SÖF: Särskilld övning förband)
Passar inte just den helgen kan man ansöka om att göra med sidoförband.

Utöver det tillkommer massor av frivilliga extra övningar. så kallade KU-pass (kompleterande utbildning) som omfattar vad som för stunden behöver förbättras. allt från fältarbete, mineringar, samband, sjukvård, mörkerstrid, orientering osv.

Jag har normalt något hemvärsrelaterat varje månad, på frivillig basis då. Och jag är spänd som ett barn på julafton inför det. Framförallt för att träffa alla likasinnade och alla vänner i gruppen.

Är man intresserad kan man ta på sig mer ansvar, avancera och bli chef på olika nivåer eller som i mitt fall bli instruktör.
Är i nuläget instruktör på AK4, AK5, KSP58, GRG m/48/86, Skyddsvaktsinstruktör och huvudinstruktör i Halvarsystemet. Går man vidare så utbildas man vid HvSS, där utbildningslängden normalt är 1-3v beroende på vad man vill göra.

agazza
2017-11-21, 11:20
Min poäng är att du har all tid och energi i världen att lägga ner på många saker. Istället för att försöka hitta en s.k hobby lägg ner tid på resor, upplevelser, familjen och inte minst på att ständigt utveckla dig själv.

Jag sysslar ju redan med ett as med olika saker, men nu vill jag hitta det där jag brinner för

Du har ju höns?

Mja, ska nog ha fler djur till sommaren, jag behöver någon form av gräs och sly-ätare som inte bajsar i närheten av huset

Pingis!
Nja, tror inte jag kommer få den där suktande känslan efter pingis

Kraven är att du har gjort lumpen/gmu eller motsvarande och att du klarar en registerkontroll samt säkintervju, är du någorlunda normal är det inga problem.

Sedan kontraktar du dig att göra 4 eller 8 dygn per år, och de genomförs normalt to-sö en eller två helger per år. (KFÖ: Krigsförbandsövning samt om man tecknar för insats, SÖF: Särskilld övning förband)
Passar inte just den helgen kan man ansöka om att göra med sidoförband.

Utöver det tillkommer massor av frivilliga extra övningar. så kallade KU-pass (kompleterande utbildning) som omfattar vad som för stunden behöver förbättras. allt från fältarbete, mineringar, samband, sjukvård, mörkerstrid, orientering osv.

Jag har normalt något hemvärsrelaterat varje månad, på frivillig basis då. Och jag är spänd som ett barn på julafton inför det. Framförallt för att träffa alla likasinnade och alla vänner i gruppen.

Är man intresserad kan man ta på sig mer ansvar, avancera och bli chef på olika nivåer eller som i mitt fall bli instruktör.
Är i nuläget instruktör på AK4, AK5, KSP58, GRG m/48/86, Skyddsvaktsinstruktör och huvudinstruktör i Halvarsystemet. Går man vidare så utbildas man vid HvSS, där utbildningslängden normalt är 1-3v beroende på vad man vill göra.

Jag har varken mönstrat eller gjort lumpen, vad ska jag göra då?

Snobbe
2017-11-21, 11:32
Om du gillar sport så hitta en du gillar och en klubb du kan träna med. Finns hur mycket som helst.

Mental
2017-11-21, 12:33
Jag har varken mönstrat eller gjort lumpen, vad ska jag göra då?

Då skulle jag nog hitta något annat att göra. För det är ett jätteprojekt.
Steg ett vore att göra en grundläggande militär grundutbildning mot hemvärnet. Men då pratar vi månader på heltid.

agazza
2017-11-21, 12:46
Då skulle jag nog hitta något annat att göra. För det är ett jätteprojekt.
Steg ett vore att göra en grundläggande militär grundutbildning mot hemvärnet. Men då pratar vi månader på heltid.

Synd, Blackwater kanske behöver lockbeten

Mental
2017-11-21, 12:51
Synd, Blackwater kanske behöver lockbeten

Du kan röra dig in i den gröna familjen genom GU-F och frivilligrörelsen, men inte som soldat. Bilkåren, Motorcykelkåren, Radioförbundet mfl bidrar med personal till hemvärnet.

Bilkåren som fordonsförare, motorcykelkåren som ordonanser, radioförbundet med signalister osv. Där krävs bara en 2 veckor lång utbildning för att bli behörig.

delta_mats
2017-11-21, 12:51
Lär dig något form av bygge. Knuttimring. Bygg en båt från grunden. En trädkoja. Har du häst kan du bygga en vagn eller släde. Blir både smide och slöjd på samma gång.

mela
2017-11-21, 13:40
Jag har förändrat min träningsform. Jag kör en mix av SL, OL och strongwoman. Det sistnämnde är skitroligt. Det har dock gått så långt att jag börjat få insomningsproblem för att jag är för ivrig på att få åka och träna morgonen efter :D

blåvitt
2017-11-21, 13:42
Det här spåret tror jag mer på, något adrenalinfyllt med någon form av tävlingsdriv, tyvärr finns inget i en radie av 8 mil från där jag bor, då måste jag i princip frihandsklättra med vänner. Sen är det ganska dött.

Det är absolut inget som behöver stoppa dig, det är ju just det som är roligast. Börja med bouldering, kolla lite teknikvideos på nätet eller åk iväg på en endagskurs med instruktör vid ett enstaka tillfälle så att ni får nåt hum om kroppspositionering, balans och liknande och sen är det bara ut o köra. Hitta nån bumling eller klippa som ser ut som att det går att ta sig upp för men som känns alldeles för skräckinjagande och ta dig upp för den. Kolla på 27crags.com ifall det finns något etablerat nära dig, annars är det bara ut och leta, sten finns det gott om i vårt avlånga land. Det finns inget som hindrar dig :)

Vinter
2017-11-21, 14:09
Någon skyttegren kanske? Sitt hemma handladda, modifiera utrustning och träna på tid.

8gtPqC_efGY

Illustrerade mannen
2017-11-21, 14:30
Kampsport! Jag har försökt sluta i 37 år...

King Grub
2017-11-21, 19:28
Lär dig joddla!

YWeqHMLT27o

StarkaUlf
2017-11-21, 19:55
Adrenalinkicken när man sätter ett perfekt joddel är oslagbar.

agazza
2017-11-21, 21:06
Hade jag varit en snygg brud hade jag tamefan siktat på att bli ej youtube jojkkändis.

Men nja.


Finns det någon form av ultramaraton, fast där man bara ska ta sig från A till B snabbast möjligt genom eländig terräng?

INTE orientering, utan liksom, snabbast fågelvägen, två mil genom vildmarken?

Mental
2017-11-21, 21:31
Hade jag varit en snygg brud hade jag tamefan siktat på att bli ej youtube jojkkändis.

Men nja.


Finns det någon form av ultramaraton, fast där man bara ska ta sig från A till B snabbast möjligt genom eländig terräng?

INTE orientering, utan liksom, snabbast fågelvägen, två mil genom vildmarken?

Genomför fjällräven classic på under 24h låter som ett sådant mål

baktung
2017-11-21, 22:24
Jag har haft samma problem länge. Får för mig att börja med något nytt som ska bli den stora grejen men lägger ner efter ett par veckor. Det är egentligen bara träningen jag verkligen fastnat i. Och jag känner inget behov av någon annan hobby vid sidan av så länge jag får träna. Jag söker inte längre efter något att göra.

Däremot har jag fått upp ögonen för matlagning sen jag började jobba med delikatesser i butik. Jag, som normalt sett avskyr varje minut vid spisen. Nu skulle jag seriöst kunna tänka mig att gå en kortare kockutbildning och lära mig lite grunder och enkla knep, som kanske i sin tur kan öka intresset ytterligare. Det brukar ju bli så när man känner att man behärskar allt fler verktyg inom ett område och börjar få egna idéer. Så matlagning får bli mitt förslag. Jag tror det kan finnas nåt för alla inom det. Man får användning för många sinnen.

Oavsett vad du väljer att prova på måste du alltid börja i nån ände och mer eller mindre tvingas exponera dig (och lära dig) en viss tid innan det börjar släppa. Eller så väntar du bara på nåt som kommer naturligt, så som träningen alltid gjort för mig (och de flesta här). Vem Vet, du kanske redan har nåt i dig som du verkligen vill göra men väljer att tro att du inte har möjlighet?

zeusden1
2017-11-22, 14:00
Skriv gärna ihop hur du gick till väga och vad du fann var lättast, fler språk vill jag kunna, men språk är nog min största svaghet.


Skrev så här i PM om frågor som jag fick.



Generellt kan minnesträningen användas till vilket språk som helst och jag har också använt samma metoder för att bli flytande i spanska.
Allt grundar sig i boken "Vägen till mästerminne" av Mattias Ribbing (kostar runt 50kr på adlibris) som ger metoderna för att snabbt kunna memorisera allt från siffror, datum, telefonnummer och främmande språk. (Han har även en minneskurs som kostar 4000kr som jag gått, vilket jag kan rekommendera även om boken ger alla grunder du behöver.)

Sen vad gäller språk så är det rätt lätt, även om det tar motivation och tid. Så här gjorde jag.

Började att lära mig alfabetet med hjälp av de minnesteknikerna om att lära sig främmande tecken. Sen köttade jag grundläggande stavningsregler och liknande. Sen använde jag Lingq.com som är en samling inlästa texter och möjlighet till att markera ord som hamnar i en egen ordbok. Denna ordbok memoriserar man snabbt med hjälp av minnesteknikerna. Sen när man väl gjort en hel drös texter, låtar, nyheter och liknande så kan man i princip språket.

Under hela denna tid använde jag mig av så kallade "tandem-partners" vilket är folk som vill lära sig ett språk du redan kan, typ svenska. Bara för att försöka använde det jag redan kan, det underlättar en massa och det är så man faktiskt lär sig språket, genom att prata. Finns en hel drös hemsidor som förmedlar sådana kontakter.

Jag lade i snitt 30-90 minuter varje dag och det är mycket noga att åtminstone göra lite språk varje dag. Hellre 30 minuter under tre dagar än 90 minuter en dag.

Numera håller jag språket "ajour" genom att läsa ryska nyheter, kolla ryska serier och liknande. Även musik. Lycka till och bara att ställa frågor om du undrar något!

The Swedish Oak
2017-11-22, 16:11
Jag snubblade in på en YouTube-kanal som heter Braille Skateboarding som visade sig var väldigt underhållande. De har videos som väldigt bra beskriver grunderna för nybörjare.
Kollade massa klipp och nu har jag precis skaffat min första riktiga bräda och börjat gå till den lokala inne-skateparken som 30-åring och blir bara bemött med positiva tips och råd.

Kolla lite klipp o se om det är något som du tycker ser kul ut:
https://www.youtube.com/user/sprocker7/videos