handdator

Visa fullständig version : Brist på något?


raecer
2017-11-20, 13:57
Försöker gå ner några kilo i vikt och tänkte göra några olika matlådor att variera mellan samtidigt som jag försöker hålla nere kostnaden.

Bifogat ett förslag på mat under en dag. Kommer säkert inte äta såhär enformigt när jag ordnat några få recept att byta mellan men tänkte höra om ni ser några uppenbara brister rent näringsmässigt? Vitaminer etc.

Jag vet att jag borde äta mer protein. Ligger strax över 1,1 gram per kilo (det mesta borde iaf vara fullvärdigt) med det här schemat och är rätt stillasittande. Ska försöka öka proteinintaget och röra på mig mer framöver är det tänkt men utöver det så tackar jag och bockar för eventuella tips :) (kvällsfikat är egentligen hummus + bröd och kvargen kan ju ätas lite närsom).

Wain
2017-11-20, 14:40
Grönsaker och fett.

Sebmaizter92
2017-11-20, 15:51
Nu är det ju svårt att bestämma då du inte angett någon vikt, BF%, ålder, kaloribehov o.d.

Men men, här är några noteringar;

1. Undvik processad mat...
- Byt ut fiskpinnar mot ren fisk, kyckling, kött eller dylikt.

2. Sätt upp dina macros korrekt och följ dem...
- 1,5gr/kg LBM Protein, >0,9gr/kg LBM Fett, Resten Carbs.
- LBM = Lean body mass

3. Är du >15% BF (med noterad insulin-resistens) så föreslår jag att du gör en variant av LCHF där du satsar på att undvika carbs i alla avseenden förutom efter träning.

4. Supps: Omega-3, Multivitamin/Mineral

KT81
2017-11-20, 15:57
Är det inte bättre att kanske köpa någon kokbok där kaloriinnehållet står angivet och sen en köksvåg? Spontant känns den där dagsmenyn som en enda måltid för mig...

raecer
2017-11-20, 15:58
Ok, tack. Ska läsa på lite mer och räkna om :)

Bob90
2017-11-20, 16:04
Som Wain var inne på, det saknas grönsaker (och frukt) helt och hållet. Man kommer en liten bit på äppelmos, lök och ärtor, men långt ifrån tillräckligt/optimalt ur näringssynpunkt.
Men du är nog säker från skörbjugg i alla fall :p

xan
2017-11-20, 18:46
Lär väl inte bli tillräckligt med omega-3 från fiskpinnar (torsk/pollock) heller?

Tillskott av vitamin D under vintern är bra.