handdator

Visa fullständig version : Microsoft Surface Book 2


ccm
2017-11-19, 21:39
Jag har blivit akut sugen på en ny dator med touch screen. För tillfället lutar det åt en Microsoft Surface Book 2, den med i7 och 512 SSD. Vad tror ni om den? Finns det någon annan jag bör lägga studentlånet på, och i så fall varför?

leee
2017-11-19, 21:56
Jag har blivit akut sugen på en ny dator med touch screen. För tillfället lutar det åt en Microsoft Surface Book 2, den med i7 och 512 SSD. Vad tror ni om den? Finns det någon annan jag bör lägga studentlånet på, och i så fall varför?

Köpa dyr dator med studielån hur låter det som om du tänker efter,behåll din gamla/den du använder fixa studierna jobba köp ny dator.

G.W
2017-11-19, 21:56
Det finns en miljon andra datorer du kan lägga studielånet på. Varför ska du köpa en så dyr dator då du är student? Nästan 30k för en bärbar dator, gudars skymning.

ccm
2017-11-19, 22:59
Det finns en miljon andra datorer du kan lägga studielånet på. Varför ska du köpa en så dyr dator då du är student? Nästan 30k för en bärbar dator, gudars skymning.

Vilka datorer liknar Surface Book 2 i upplägg och kraft? Som student får man 10% rabatt.

G.W
2017-11-19, 23:16
Vilka datorer liknar Surface Book 2 i upplägg och kraft? Som student får man 10% rabatt.

Vad menar du med upplägg och kraft?

Är det den kraftfulla geforce grafiken som ger en jämn och uppslukande upplevelse? Eller den senaste generationens inte-processorer som kör professionell programvara, appar och PC-spel med lätthet?

Är det den färgstarka PixelSense-bildskärmen ger enastående och verklighetstrogen bild från i princip alla vinklar som du menar då du pratar om upplägg? Eller faktumet att du kan titta på video och presentera i visningsläge, men också koppla loss skärmen och köra surfplatteläge och samarbeta med andra när du är på språng?

ccm
2017-11-19, 23:39
Vad menar du med upplägg och kraft?

Är det den kraftfulla geforce grafiken som ger en jämn och uppslukande upplevelse? Eller den senaste generationens inte-processorer som kör professionell programvara, appar och PC-spel med lätthet?

Är det den färgstarka PixelSense-bildskärmen ger enastående och verklighetstrogen bild från i princip alla vinklar som du menar då du pratar om upplägg? Eller faktumet att du kan titta på video och presentera i visningsläge, men också koppla loss skärmen och köra surfplatteläge och samarbeta med andra när du är på språng?

Med upplägg menar jag en bärbar dator med touch screen som man kan använda till allt från videoredigering till musikproduktion. En kraftfull allrounddator sim klarar det mesta alltså.

panzerpig
2017-11-20, 08:13
Det låter lite dumt att lägga så mycket pengar på en dator när du har kass ekonomi (om du nu inte är en rikt student). Kan du välja bort touch screen så kan du få en dator med bra prestanda för under halva priset. Är touch screen viktigt så kan du få en dator för halva priset med sämre prestanda men med touch.

Sparven från Minsk
2017-11-20, 08:16
Med upplägg menar jag en bärbar dator med touch screen som man kan använda till allt från videoredigering till musikproduktion. En kraftfull allrounddator sim klarar det mesta alltså.

Vad pluggar du då? Videoredigering? Musikproduktion?
Eller sitter du och knappar lite i word/excel och google?

Vad ska du ha den till helt enkelt.

ccm
2017-11-20, 08:54
Vad pluggar du då? Videoredigering? Musikproduktion?
Eller sitter du och knappar lite i word/excel och google?

Vad ska du ha den till helt enkelt.

Jag studerar till lärare, men jag kommer använda datorn till allt från videoredigering, musokproduktion, illustrationer och bildbehandling. Den behöver därför vara kraftig, och touch screen är ett krav.

Shqypnia
2017-11-20, 11:26
Jag googlade och den kostar ju skjortan. Ingen dator är värd det priset.

agazza
2017-11-20, 11:52
HP spectre 360 tänkte jag köpa.

KT81
2017-11-20, 12:27
Det låter extremt dumt att lägga så mycket pengar på en dator som du i slutändan ändå mest kommer sitta och wanka framför i studentrummet. Det finns extremt mycket bättre alternativ och vad ska du med touchen till? Du kommer inte använda touchen så mycket om du nu ska jobba med videoredigering och musikproduktion...Om du nu nödvändigtvis måste flasha med något så köp en MacBook Pro som alla andra.

Matsa
2017-11-20, 15:07
Är väl ingen av oss som vet speciellt mycket om hans ekonomiska situation, han kanske är över 30 med villa och ett bra sparkonto. Kanske har en bisyssla som drar in pengar vid sidan av pluggandet och som han behöver en bra dator till. Hoppas att någon kan svara på stackarns fråga istället för att anta en massa dumheter om att han ska slösa bort sina sista ören för att surfa porr med pekskärm.

ccm
2017-11-20, 15:10
Det låter extremt dumt att lägga så mycket pengar på en dator som du i slutändan ändå mest kommer sitta och wanka framför i studentrummet. Det finns extremt mycket bättre alternativ och vad ska du med touchen till? Du kommer inte använda touchen så mycket om du nu ska jobba med videoredigering och musikproduktion...Om du nu nödvändigtvis måste flasha med något så köp en MacBook Pro som alla andra.

Jag är inte den typiska studenten, utan jag bor i en villa, har en Toyota Avensis, två ungar, hund och fästmö. Jag kommer göra en del illustrationer, och då behövs en touch screen. Jag har spanat in Asus Zenbook Flip 14, men de har fortfarande inte sagt när den kommer, så jag hoppar den.

Angående MacBook Pro så har den sämre processor, sämre grafikkort och ingen touch. Dessutom är Windows mer allsidigt än OS. Däremot har inte Surface Book 2 någon Thunderbolt 3-port.

ccm
2017-11-20, 15:19
Är väl ingen av oss som vet speciellt mycket om hans ekonomiska situation, han kanske är över 30 med villa och ett bra sparkonto. Kanske har en bisyssla som drar in pengar vid sidan av pluggandet och som han behöver en bra dator till. Hoppas att någon kan svara på stackarns fråga istället för att anta en massa dumheter om att han ska slösa bort sina sista ören för att surfa porr med pekskärm.

Du har helt rätt. Jag är just fyllda 33 år, äger en villa och riskerar inte att hamna i Lyxfällan de närmsta åren i alla fall. Tjejen börjar jobba snart igen också efter mammaledighet.

Yes
2017-11-20, 15:20
För illustrationer är iPad Pro överlägsen Surface (minus vektorgrafik).

Mental
2017-11-20, 15:21
Du har helt rätt. Jag är just fyllda 33 år, äger en villa och riskerar inte att hamna i Lyxfällan de närmsta åren i alla fall. Tjejen börjar jobba snart igen också efter mammaledighet.

Det var väl att du skrev "lägga studielånet på" som föranledde folk att tro att du var en vanlig student med hybris :D

KT81
2017-11-20, 15:29
Jag är inte den typiska studenten, utan jag bor i en villa, har en Toyota Avensis, två ungar, hund och fästmö. Jag kommer göra en del illustrationer, och då behövs en touch screen. Jag har spanat in Asus Zenbook Flip 14, men de har fortfarande inte sagt när den kommer, så jag hoppar den.

Angående MacBook Pro så har den sämre processor, sämre grafikkort och ingen touch. Dessutom är Windows mer allsidigt än OS. Däremot har inte Surface Book 2 någon Thunderbolt 3-port.

Ja det är ju dina pengar...eller era, och det känns ju som en rätt dålig idé att lägga närmare 30 lax på en dator bara för att du känner att du måste illustrera när du målar upp den där livssituationen. Köp ett gäng pennor och en scanner istället så ångrar du dig inte när det visar sig att du inte gör dom där illustrationerna så ofta som du trott.

Jag måste fråga, hur vet du att en billigare dator inte räcker till rent kraftmässigt? Windows ett mer allsidigt OS? På vilket sätt?

Självklart är det helt valfritt att svara på mina frågor, jag är mest uttråkad på jobbet.

KT81
2017-11-20, 15:47
En Lenovo Yoga 920 13.9" FHD touch, tror jag du skulle klara dig med.

ccm
2017-11-20, 15:48
Det var väl att du skrev "lägga studielånet på" som föranledde folk att tro att du var en vanlig student med hybris :D

Säkerligen. :cool:

agazza
2017-11-20, 15:56
Vad menar du med upplägg och kraft?

Är det den kraftfulla geforce grafiken som ger en jämn och uppslukande upplevelse? Eller den senaste generationens inte-processorer som kör professionell programvara, appar och PC-spel med lätthet?

Är det den färgstarka PixelSense-bildskärmen ger enastående och verklighetstrogen bild från i princip alla vinklar som du menar då du pratar om upplägg? Eller faktumet att du kan titta på video och presentera i visningsläge, men också koppla loss skärmen och köra surfplatteläge och samarbeta med andra när du är på språng?

:D



HP spectre 360 tänkte jag köpa.

Bump. Seriöst, Kolla HP spectre med 4k och touch. Finns deals så du får med en penna på köpet. Jag har gjort samma avvägning som du och jag landar alltid på HP Spectre.

ccm
2017-11-20, 20:32
En HP Spectre x360 verkar inte helt dum ändå. Jag har läst att den kan lida av lite barnsjukdomar, men man får en för 14.990:- nu under Black Friday, så det kanske är värt att köra på. Man sparar ju 12.000 spänn!

J.V
2017-11-20, 20:55
Pft kor nu pa Surface Book 2. Fega inte ur! Elektronik ar ju, forutom ol, burgare och flygbiljetter, det enda som ar genuint roligt att spendera pengar pa.

ccm
2017-11-21, 09:48
Pft kor nu pa Surface Book 2. Fega inte ur! Elektronik ar ju, forutom ol, burgare och flygbiljetter, det enda som ar genuint roligt att spendera pengar pa.

Ja, teknik är roligt. Även burgare och resor.

Shqypnia
2017-11-21, 09:59
Håll oss uppdaterade med vad du än köper.

ccm
2017-11-21, 10:29
Håll oss uppdaterade med vad du än köper.

Absolut. Jag ska in till Elgiganten och klämma lite på både Surface Book 2 (om den finns inne) och den senaste Spectre x360. Det skiljer 10.000:- på datorerna (Jag får den bästa HP:n med penna för 16.990:- och den näst bästa Surface Book 2 med penna för 27.000:-) så det ska bli intressant om det är värt att lägga så mycket mer på SB2.

ccm
2017-11-22, 20:11
Jag testade Surface Book, och den kändes bra. Jag testade också HP Spectre x360 och Lenovo 910, och båda kändes helt ok, om än inte lika bra som Surfacen. De alternativen känns inte tillräckligt kraftfulla dock för mina ändamål. Asus har sin Zenbook Pro också med touch screen (UX550VE-BOxxxx) och tillräckligt bra spec. Den kostar drygt 22.000:-. Jag tror dock inte att man kan vika skärmen speciellt långt. Jag håller ögonen öppna för fler alternativ.

aijou
2017-11-23, 13:31
För illustrationer är iPad Pro överlägsen Surface (minus vektorgrafik).

Beror helt på vad man värderar högst.

iPad Pro vinner när det gäller känsla, pris och smidighet.

Surface vinner när det gäller prestanda och utbud av program samt mångsidighet.

Wacom Mobile Studio Pro äger båda när det gäller illustration.

aijou
2017-11-23, 13:38
För övrigt så äger jag en Surface Pro 4 med i7-processor. En väldigt trevlig maskin, men tyvärr så har jag inte fått tillräckligt mycket användning för den för att motivera det höga priset, så jag funderar på att sälja den.

Jag jobbar främst som 3D-artist, men även med illustration och design samt videoredigering.

En surface kommer inte kunna mäta sig med en stationär arbetsstation, men den är ett bra substitut när man är på resande fot.

ccm
2017-11-23, 21:51
Beror helt på vad man värderar högst.

iPad Pro vinner när det gäller känsla, pris och smidighet.

Surface vinner när det gäller prestanda och utbud av program samt mångsidighet.

Wacom Mobile Studio Pro äger båda när det gäller illustration.

Intressant! Varför är Wacom Mobile Studio Pro bättre än Surface Book 2 när det kommer till illustration?

aijou
2017-11-24, 15:58
Intressant! Varför är Wacom Mobile Studio Pro bättre än Surface Book 2 när det kommer till illustration?

Det kan såklart vara en smaksak, men känslan när man ritar med wacoms produkter är bättre, samt att den har hårdvaruknappar för hotkeys som lämpar sig mycket bättre än hotkeys på skärmen eller tangentbordet.

Sedan står jag fast vid att Surface-serien är riktigt bra och mångsidiga produkter.

Men är du specifikt ute efter att rita eller måla digitalt så hade jag nog valt en wacom mobile studio pro om jag var du. Nu skrev du ju dock att du hade andra användningsområden också, så en surface book hade kanske varit bättre för dig. Jag vet faktiskt inte.

Yes
2017-11-24, 17:34
Beror helt på vad man värderar högst.

iPad Pro vinner när det gäller känsla, pris och smidighet.

Surface vinner när det gäller prestanda och utbud av program samt mångsidighet.

Wacom Mobile Studio Pro äger båda när det gäller illustration.
Jag skulle även säga att iPad Pro vinner i faktisk prestanda, för just illustrationer. Alltså, Procreate på min iPad Pro presterar bättre än vad exempelvis Photoshop på min hyfsat kraftfulla skrivbordsdator (och då ska vi inte ens tala om t.ex. Painter).

Utbudet av program är dock svårt att argumentera emot. Det finns några riktigt bra program, t.ex. Procreate som är grymt, till iOS men det är givetvis inte alls samma utbud som till Windows.

Att inte förglömma är formfaktorn och UI;t på appar som är klart bättre på en padda. Skrivbordsprogrammen är inte anpassade för touch varför de är osmidigare att jobba med på det viset.

ccm
2017-11-24, 18:44
Stort tack för era inputs! Jag har tänkt använda datorn till allt från webbdesign, musikproduktion, illustration, filmredigering m.m. så en Surface Book 2 kanske passar bättre.

Yes
2017-11-24, 20:06
Stort tack för era inputs! Jag har tänkt använda datorn till allt från webbdesign, musikproduktion, illustration, filmredigering m.m. så en Surface Book 2 kanske passar bättre.
Jag har aldrig jämfört dem annat än i fråga om rita/måla så du får göra lite research, men... jag tror Wacom Mobile Studio Pro vore både billigare och bättre. Nackdelen är att den nog är lite tyngre och otympligare samt har sämre batteritid. Sen är förstås Surface Book jävligt mycket snyggare.

Men som sagt, jag har inte undersökt saken närmare.

ccm
2017-11-25, 18:49
Jag har aldrig jämfört dem annat än i fråga om rita/måla så du får göra lite research, men... jag tror Wacom Mobile Studio Pro vore både billigare och bättre. Nackdelen är att den nog är lite tyngre och otympligare samt har sämre batteritid. Sen är förstås Surface Book jävligt mycket snyggare.

Men som sagt, jag har inte undersökt saken närmare.

Det börjar bli dags att beställa en, men jag är fortfarande inte säker på vad man bör satsa på... *gah!*