handdator

Visa fullständig version : Elsagate


tomten1
2017-11-19, 12:42
qlNKi5etxhk

geJ5l331Hfo&t

Spekulationerna på internet just nu är att det rör sig om någon form av pedofilgrupp. Själv är jag tveksam till det... Känns mer som mellanstatlig indoktrinering av barn.

Vad tror forumet?

svenbanan
2017-11-19, 16:38
Fan vet. Jävligt sjukt i alla fall...

Pepparspray
2017-11-19, 17:17
Min polare som har småbarn berättade nyligen om att det kommit upp SKITMYCKET riktigt sjuka "Fakebarnprogram" på youtube. Deras unge får därför inte sitta med plattan själv längre. Jag antar att det var detta han menade, tydligen fanns det massor med rätt grovt våld osv också

luderlasse
2017-11-19, 23:10
heeelt sjukt, speciellt att de inte blir demonitorized.

ChuckTesta
2017-11-20, 00:17
Min polare som har småbarn berättade nyligen om att det kommit upp SKITMYCKET riktigt sjuka "Fakebarnprogram" på youtube. Deras unge får därför inte sitta med plattan själv längre. Jag antar att det var detta han menade, tydligen fanns det massor med rätt grovt våld osv också

Vad är ett fakebarnprogram, och vad visas istället?

svenbanan
2017-11-20, 05:54
Vad är ett fakebarnprogram, och vad visas istället?

Kollade du på vad som länkades i trådstarten?

Pepparspray
2017-11-20, 07:11
Vad är ett fakebarnprogram, och vad visas istället?

"barnprogram" som ser ut som vanliga barnprogram, väl animerade osv fast mitt i så kommer massa lustiga inslag, Musse pigg blir misshandlad, Mimmi får huvudet avhugget.

har du en bättre term att kalla det så kör hårt.

Kif
2017-11-20, 09:34
För oss vuxna ser man omgående att det är någonting fel redan när man tittar på thumbnailen men för ett barn så verkar det bara vara ett animerat klipp med deras favoriter från äkta barnprogram och filmer. Ju mer man forskar i det blir det bara sjukare och mer overkligt. Frågan man ställer sig är vem, varför?
Många spekulerat i pedofiler men jag lutar nästan mer åt teorin med konstprojekt. Jag har aldrig litat på dessa "konstnärer"
https://youtu.be/Zs5eNsCSg8Y

Snubben
2017-11-20, 11:03
Jag tänker mer någon störd person som vill skada barn.

tomten1
2017-11-20, 11:15
Jag tänker mer någon störd person som vill skada barn.

Det är alldeles för omfattande för att det ska röra sig om en ensam person.

Drfg
2017-11-20, 11:32
Känns som de vill ha youtube-hits och för att inte bli uttråkade själva så gör de weird stuff eller för att få hits från både vuxna och barn.

F Ultra
2017-11-20, 12:17
Vad skulle pedofiler öht ha för nytta av att posta sådana videor?

Är betydligt mer förvånad av att det 2017 finns folk som först nu upptäckt att det finns troll på Internet eller clickbait-videor på Youtube. Eftersom dessa videor lyckas bli monitariserade så blir det väl dubbel vinst om de kan få sina video visade X antal ggr mer eftersom folk skickar länkar till andra med "du måste kolla på det här jättekonstiga".

Snubben
2017-11-20, 17:00
Det är alldeles för omfattande för att det ska röra sig om en ensam person.

Fast tittar du på det så är det i det stora hela liknande filmer, där du enkelt kan byta ut spritsen och sedan massproducera. Lixom gör filmerna som skelett sen generera dom med olika klumpar av texturer så kan du skapa massa saker.

svenbanan
2017-11-20, 17:43
Fast tittar du på det så är det i det stora hela liknande filmer, där du enkelt kan byta ut spritsen och sedan massproducera. Lixom gör filmerna som skelett sen generera dom med olika klumpar av texturer så kan du skapa massa saker.

En av länkarna i TS funderade kring just detta. Det som är lika (eller i alla fall likartat verkar mest vara "handlingen"). Animeringarna är inte desamma i alla dessa filmer. Det skiljer sig en del ändå, så att det skulle gå att bara byta sprites och bakgrund etc och på så sätt kunna skapa 50 "olika" versioner av samma film verkade inte riktigt troligt.

Detta gör det ju ännu bissarrare, eftersom det ju verkar mycket mer rimligt att man massproducerar dessa mha nåt slags templates. Varför göra "samma" film flera gånger liksom?

Kanske går det ändå att konstruera nån slags algoritm som genererar alla dessa varianter på samma tema. Det är ju ändå det enda rimliga.

Men vad tusan kan man ha för syfte med att producera all den här smörjan?

Om syftet bara är att det ska tiltala ungarna (för att få många visningar) så borde väl annat innehåll vara bättre? Eller är det så enkelt att ungar helt enkelt hellre ser på förbjudna saker än "gullegull" och teletubbys?

Kif
2017-11-20, 18:27
Vad skulle pedofiler öht ha för nytta av att posta sådana videor?

Är betydligt mer förvånad av att det 2017 finns folk som först nu upptäckt att det finns troll på Internet eller clickbait-videor på Youtube. Eftersom dessa videor lyckas bli monitariserade så blir det väl dubbel vinst om de kan få sina video visade X antal ggr mer eftersom folk skickar länkar till andra med "du måste kolla på det här jättekonstiga".


Troll eller ej på Internet har aldrig diskuterats. Detta är av en något större och annorlunda natur än vad internettroll brukar pyssla med. Troll brukar inte organisera sig i så stora block för att kunna skada barn.
Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som visas och anser i motsats till många föräldrar att "våldsamma datorspel" inte förstör barn. Detta är någonting annat, liknande hjärntvätt.
Profilerna använder förmodligen thumbsen eller innehåller i videorna för att organisera sig och kontakta varandra samt kunna grooma barn genom filmerna. Det återstår att se vad det egentligen är.

ChuckTesta
2017-11-20, 18:34
Kollade du på vad som länkades i trådstarten?

Jag kollade inte på ett 30 minuters klipp, nej.

"barnprogram" som ser ut som vanliga barnprogram, väl animerade osv fast mitt i så kommer massa lustiga inslag, Musse pigg blir misshandlad, Mimmi får huvudet avhugget.

har du en bättre term att kalla det så kör hårt.

Jag har inte sagt att det var en dålig term, jag frågade vad det var för något.

svenbanan
2017-11-20, 18:39
Troll eller ej på Internet har aldrig diskuterats. Detta är av en något större och annorlunda natur än vad internettroll brukar pyssla med. Troll brukar inte organisera sig i så stora block för att kunna skada barn.
Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som visas och anser i motsats till många föräldrar att "våldsamma datorspel" inte förstör barn. Detta är någonting annat, liknande hjärntvätt.
Profilerna använder förmodligen thumbsen eller innehåller i videorna för att organisera sig och kontakta varandra samt kunna grooma barn genom filmerna. Det återstår att se vad det egentligen är.

Varför tycker du detta är den troligaste förklaringen?

Jag tycker alla förklaringar känns rätt långsökta.

Det jag tycker sticker ut som det mest troliga, är att det handlar om att tjäna pengar. Jag har lite svårt att se exakt hur detta är ett bra sätt att tjäna pengar. Men pengar brukar alltid vara en lågoddsare. Kanske är det bara så enkelt att även småbarn är perverterade och vill kolla tecknad våldsporr och detta fyller det behovet.

svenbanan
2017-11-20, 18:41
Jag kollade inte på ett 30 minuters klipp, nej.


Och uppenbarligen orkade du inte ens kolla så länge på klippet att du ens såg vad det handlade om...

timoat
2017-11-20, 18:47
När man tänker efter så är tom och jerry och roadrunner jävligt våldsamma med, undrar om det var samma typ av diskussioner när de kom på 40 talet

King Grub
2017-11-20, 18:52
Tom & Jerry var inte riktade till barn eller låtsades vara annat än vad det var. Det var WW2-propaganda som visades före vuxenfilmer på bio från början.

Kif
2017-11-20, 20:08
Varför tycker du detta är den troligaste förklaringen?

Jag tycker alla förklaringar känns rätt långsökta.

Det jag tycker sticker ut som det mest troliga, är att det handlar om att tjäna pengar. Jag har lite svårt att se exakt hur detta är ett bra sätt att tjäna pengar. Men pengar brukar alltid vara en lågoddsare. Kanske är det bara så enkelt att även småbarn är perverterade och vill kolla tecknad våldsporr och detta fyller det behovet.
Nja knappast den förklaringen jag skulle veta några stora summor på, jag skrev tidigare att jag tror det är något skumt konstprojekt. Länkade också till ett klipp där någon förklarat lite om just den saken. Jag vet inte varför jag formulerade mig som så. Troligtvis var det ett svar på vad pedofiler skulle ha för nytta av filmerna. Klantig grammatik och rörig hjärna + dödsförkyld.*cry*

ChuckTesta
2017-11-20, 21:34
Och uppenbarligen orkade du inte ens kolla så länge på klippet att du ens såg vad det handlade om...

Har jag påstått att jag kollade på klippet öht? Är det en nyskriven lag, att man måste kolla på länkarna i TS för att ställa en fråga till en annan användare i en tråd? Förstår inte vad ditt problem är.

svenbanan
2017-11-20, 23:02
Har jag påstått att jag kollade på klippet öht? Är det en nyskriven lag, att man måste kolla på länkarna i TS för att ställa en fråga till en annan användare i en tråd? Förstår inte vad ditt problem är.

Nej, ditt svar till mig då jag frågade om du kollade på klippet klargjorde att du aldrig skulle komma på tanken att bemöda dig om att kolla på ett så långt klipp. Det var iaf så jag läste det du skrev.

Det jag tycker var märkligt var att du inte orkade titta ens en halv minut av klippet trots att du verkar såpass intresserad av ämnet att du frågade TS vad det var frågan om...

Men mitt problem var väl egentligen att jag tyckte ditt svar var lite drygt. Så då svarade jag lite drygt tillbaka.

svenbanan
2017-11-20, 23:04
Nja knappast den förklaringen jag skulle veta några stora summor på, jag skrev tidigare att jag tror det är något skumt konstprojekt. Länkade också till ett klipp där någon förklarat lite om just den saken. Jag vet inte varför jag formulerade mig som så. Troligtvis var det ett svar på vad pedofiler skulle ha för nytta av filmerna. Klantig grammatik och rörig hjärna + dödsförkyld.*cry*

Aha. Ja, då är jag med på hur du menade.

ChuckTesta
2017-11-20, 23:15
Nej, ditt svar till mig då jag frågade om du kollade på klippet klargjorde att du aldrig skulle komma på tanken att bemöda dig om att kolla på ett så långt klipp. Det var iaf så jag läste det du skrev.

Det jag tycker var märkligt var att du inte orkade titta ens en halv minut av klippet trots att du verkar såpass intresserad av ämnet att du frågade TS vad det var frågan om...

Men mitt problem var väl egentligen att jag tyckte ditt svar var lite drygt. Så då svarade jag lite drygt tillbaka.

Jag är inte tillräckligt intresserad för att kolla på ett 30 minuters klipp. Jag hade aldrig hört talas om "fakebarnprogram" och undrade därför vad det var, förstår inte vad som är drygt med det. Jag är alltså inte här för att kriga, jag undrade helt enkelt vad det var för något vilket framgår i mitt urpsrungsinlägg.

svenbanan
2017-11-20, 23:42
Jag är inte tillräckligt intresserad för att kolla på ett 30 minuters klipp. Jag hade aldrig hört talas om "fakebarnprogram" och undrade därför vad det var, förstår inte vad som är drygt med det. Jag är alltså inte här för att kriga, jag undrade helt enkelt vad det var för något vilket framgår i mitt urpsrungsinlägg.

Det som var drygt var inte att du undrade. Det som var lite drygt var hur du svarade mig. Ungefär lika drygt som det svar du sedan fick tillbaks... ;)

Men det tog alltså inte mer än några sekunder av videotittande för mig att fatta vad det var för konstiga "barnprogram". Det räcker nästan med att titta på stillbilden i trådstarten... ;)

Det var alltså det som var anledningen till att jag frågade om du ens kollade lite på videon. Hade du bara slagit på videon i en minut så borde du ha hajat vad det var frågan om för konstiga barnprogram. Eftersom du orkade engagera dig såpass att du frågade så hade jag svårt att fatta om du faktiskt hade kollat på videon eller inte...

F Ultra
2017-11-25, 16:50
Troll eller ej på Internet har aldrig diskuterats. Detta är av en något större och annorlunda natur än vad internettroll brukar pyssla med. Troll brukar inte organisera sig i så stora block för att kunna skada barn.
Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som visas och anser i motsats till många föräldrar att "våldsamma datorspel" inte förstör barn. Detta är någonting annat, liknande hjärntvätt.
Profilerna använder förmodligen thumbsen eller innehåller i videorna för att organisera sig och kontakta varandra samt kunna grooma barn genom filmerna. Det återstår att se vad det egentligen är.

Problemet med den teorin är att det dels inte är så som steganografi fungerar (dvs hade pedofilnätverk använt detta som en kommunikationsform så hade de inte lagt in synliga skillnader i filmerna).

Pedofiler är inte heller ute efter att skada barn och om de nu skulle vilja hjärntvätta barn (vilket dessutom är något som jag inte tror fungerar öht via filmer som detta) så är ju frågan varför de skulle göra detta mot slumpvisa barn som de aldrig någonsin kommer att ha möjlighet att träffa i verkliga livet.

Det är betydligt mera troligt att detta är ren clickbaiting, dels gör de barnfilmer på det otroligt lukrativa Youtube Kids och sedan kan de dessutom få sina filmer spridda bland vuxna/ungdomar som bara måste dela konstiga klipp (den här tråden är ju ett bra exempel på ökad exponering och därmed fler klick för filmskaparna).