handdator

Visa fullständig version : Öm i nivå med ljumsken


MackeJuve
2017-11-17, 09:09
Hej, först och främst vill jag be om ursäkt för mitt otroliga icke-kunnande vad gäller kroppen. Jag kan i princip ingenting men ska försöka att beskriva så gott som jag kan.

http://i65.tinypic.com/dwghf.png

Det är i området ganska precis där man har markerat att ljumsken sitter på mannen(där strecket från ordet ljumske slutar) som jag är öm. Ömheten är inte konstant men känns t.ex. av när jag springer eller hostar, nyser och skrattar. Den kan även kännas av när jag ligger på rygg och reser mig upp via en situp.

Ömheten är just ömhet, det är verkligen ingen smärta. Jag vet inte om man kan jämföra med ett blåmärke, kanske. Jag har i vart fall aldrig varit så pass öm att det gör ont. Det är mer att det bara finns där. Ömheten är mer påtaglig eller rent av existerar bara på min vänstra sida.

Jag har haft detta i 3-4 veckor nu och det verkar inte avta. Först blev jag lite orolig då min kompis har fått operera bort ena pungkulan p.g.a. cancer och jag började att känna efter klumpar och liknande. Jag kan dock inte hitta något. Nu är jag mer inne på att det skulle kunna vara något ansträningsrelaterat. Jag tränar och har tränat mycket, därav en hel del löpning.

Är det någon som får någon vibb eller känner igen sig?

Sheikah
2017-11-17, 09:10
Kolla upp impigement (cam/pincer) eller överansträngd höftböjare. Det förstnämnda leder inte sällan till det andra.

MackeJuve
2017-11-17, 09:17
Kolla upp impigement (cam/pincer) eller överansträngd höftböjare. Det förstnämnda leder inte sällan till det andra.

Kollade upp båda och de stämmer väl något så när in på min situation. Inte till hundra dock. Definieras ömhet som smärta i sådana här fall? Jag har som sagt aldrig haft ont, men de kanske är givmilda med begreppet smärta. Med de syftar jag på typ sjukgymnaster.

Sheikah
2017-11-17, 15:00
Kollade upp båda och de stämmer väl något så när in på min situation. Inte till hundra dock. Definieras ömhet som smärta i sådana här fall? Jag har som sagt aldrig haft ont, men de kanske är givmilda med begreppet smärta. Med de syftar jag på typ sjukgymnaster.

Jag var öm i början, det tog nästan 2 månader innan smärtan kom. Sen handlar det om tålighet/vana vid smärta. Man vänjer sig vid att det skaver lite och tänker inte på det.

grimfish
2017-11-17, 18:19
Skulle kunna vara ett litet ljumskbråck. Rekommenderar att du tar det lugnare med aktiviteter som provocerar ömheten och kontaktar din vårdcentral om det inte skulle gå över.

MackeJuve
2017-11-20, 10:26
Skulle kunna vara ett litet ljumskbråck. Rekommenderar att du tar det lugnare med aktiviteter som provocerar ömheten och kontaktar din vårdcentral om det inte skulle gå över.

Okej. Något med ljumsken känns helt klart logiskt. Jag skulle kunna ta det lugnt med löpningen den här veckan och se om det går åt rätt håll då. Men du rekommenderar vårdcentral alltså, det känns vettigare än att gå till en sjukgymnast?

nisse1976
2017-11-20, 11:49
Är det nån knöl/uppbuktning där eller bara ömt?

MackeJuve
2017-11-20, 13:07
Är det nån knöl/uppbuktning där eller bara ömt?

Det är vänstra sidan(min vänstra) som främst är öm. Vet inte exakt hur det ska kännas men kan inte känna av någon tydlig knöl eller någon direkt skillnad mellan den högra och den vänstra sidan.

PerLedin
2017-11-21, 08:55
Jag har haft liknande. Jag ignorerade det tills det växte till rejält o Gick till sjukgymnast som ej kunde ge exakt diagnos, utan ordinerade bredspektrum ljumskrehab. Borta från löpningen rätt länge. Tydligen svårdiagnosticerat kring ljumsken.

MackeJuve
2017-11-21, 09:24
Jag har haft liknande. Jag ignorerade det tills det växte till rejält o Gick till sjukgymnast som ej kunde ge exakt diagnos, utan ordinerade bredspektrum ljumskrehab. Borta från löpningen rätt länge. Tydligen svårdiagnosticerat kring ljumsken.

Okej. Mindre kul att det är diffust. När du skriver "växte till rejält", menar du att du fick en klump i det området eller att det helt enkelt övergick till smärta?

PerLedin
2017-11-21, 12:57
Okej. Mindre kul att det är diffust. När du skriver "växte till rejält", menar du att du fick en klump i det området eller att det helt enkelt övergick till smärta?

Smärta. Främst efter tuffare pass.

MackeJuve
2017-11-21, 13:04
Smärta. Främst efter tuffare pass.

Tack för svar :) Hjälpte din ljumskrehab? Eller tror du att det främst var vilan som gjorde susen?

PerLedin
2017-11-21, 17:17
Tack för svar :) Hjälpte din ljumskrehab? Eller tror du att det främst var vilan som gjorde susen?

Jag kan inte svara på det. Till en början gjorde rehaben det värre (vilket skulle vara normalt tydligen). Det var rätt mkt, typ dagligen. Sedan sammanföll avslutet av rehaben med vintern då jag ändå inte var sugen på löpning, så jag vilade liksom ett tag till. Men jag hade några småsvaga muskler i området som blev starkare iaf :)

Men ljumskproblem är visst kända för att kunna bli långdragna. Unna dig en duktig fysio.

MackeJuve
2018-01-08, 09:06
Jag kan inte svara på det. Till en början gjorde rehaben det värre (vilket skulle vara normalt tydligen). Det var rätt mkt, typ dagligen. Sedan sammanföll avslutet av rehaben med vintern då jag ändå inte var sugen på löpning, så jag vilade liksom ett tag till. Men jag hade några småsvaga muskler i området som blev starkare iaf :)

Men ljumskproblem är visst kända för att kunna bli långdragna. Unna dig en duktig fysio.

Kan ju uppdatera för sakens skull:

Jag sprang inte på fem veckor. Fram t.o.m. den tredje veckans vila kände jag fortfarande av ljumskarna, därefter började det att avta. Sprang första passet för en vecka sedan och problemen var helt borta. Det verkar helt enkelt ha blivit för mycket träning och min kropp sade ifrån.

Nu återstår det att se om man kan köra på utan att ömheten återvänder. Blir lite av en mjukstart på de kommande två månadernas fokus ligger på längdskidåkning.

PerLedin
2018-01-08, 09:26
Kan ju uppdatera för sakens skull:

Jag sprang inte på fem veckor. Fram t.o.m. den tredje veckans vila kände jag fortfarande av ljumskarna, därefter började det att avta. Sprang första passet för en vecka sedan och problemen var helt borta. Det verkar helt enkelt ha blivit för mycket träning och min kropp sade ifrån.

Nu återstår det att se om man kan köra på utan att ömheten återvänder. Blir lite av en mjukstart på de kommande två månadernas fokus ligger på längdskidåkning.

Hoppas det ger sig. Som någon form av brev på posten så har jag haft småkänningar efter korphockeyn, fast i den andra ljumsken.

Lite reflekterande för egen del är ju att det kanske är Gracilis eller Adductur Longus som oftast känns mest slitna/mest träningsvärk för mig efter längre lopp eller liknande (förutom vader och fötter). Så något gör att dessa jobbar övertid för mig gissningsvis.

MackeJuve
2018-01-08, 09:35
Hoppas det ger sig. Som någon form av brev på posten så har jag haft småkänningar efter korphockeyn, fast i den andra ljumsken.

Lite reflekterande för egen del är ju att det kanske är Gracilis eller Adductur Longus som oftast känns mest slitna/mest träningsvärk för mig efter längre lopp eller liknande (förutom vader och fötter). Så något gör att dessa jobbar övertid för mig gissningsvis.

Fan vad tråkigt att höra... Hoppas att det går över så snart som möjligt.

MackeJuve
2018-01-15, 09:07
Jag har haft liknande. Jag ignorerade det tills det växte till rejält o Gick till sjukgymnast som ej kunde ge exakt diagnos, utan ordinerade bredspektrum ljumskrehab. Borta från löpningen rätt länge. Tydligen svårdiagnosticerat kring ljumsken.

" Du bör vila under en period. Efter detta styrketräna mag- och ryggmusklerna kontinuerligt samt rörlighetsträning."

http://idrottsskadeguiden.se/idrottsskador/skada/overbelastningar-ljumsk-och-hoftpartiet/

Jag har kommit till insikt över att det finns en stor risk att problemen kommer tillbaka, skulle därför vilja göra lite förebyggande träning. Om man går på den citerade texten så skulle det finnas en poäng i att träna magen(något jag inte har gjort på många år) samt utföra rörlighetsträning. Har du koll på vilken typ av rörlighetsträning som åsyftas?

MackeJuve
2018-01-15, 09:09
Hittade en länkad video med höftböjar-stretching, kanske är den som är rörlighetsträningen.

PerLedin
2018-01-15, 13:46
" Du bör vila under en period. Efter detta styrketräna mag- och ryggmusklerna kontinuerligt samt rörlighetsträning."

http://idrottsskadeguiden.se/idrottsskador/skada/overbelastningar-ljumsk-och-hoftpartiet/

Jag har kommit till insikt över att det finns en stor risk att problemen kommer tillbaka, skulle därför vilja göra lite förebyggande träning. Om man går på den citerade texten så skulle det finnas en poäng i att träna magen(något jag inte har gjort på många år) samt utföra rörlighetsträning. Har du koll på vilken typ av rörlighetsträning som åsyftas?

Generell för området, min fysio tyckte det bara var höftböjaren som var tight för mig.