handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som inte har, men gillar att fantisera om ett hemmagym


trädgårdsmöbel
2017-11-14, 22:37
Jag skulle vilja ha ett hemmagym, men bor i lägenhet. Jag gillar idén med ett rejält utrustat hemmagym, så jag tänkte mig en tråd för oss som fantiserar om ett hemmagym. Tänk dig att det skall få plats på en "normal" yta, tex. i ett rum i en källare, eller i ett garage, det är ok med en lada om man bor på landet (i fantasin) men inte några hollywoodvarianter med ett helt SATS-gym för sig själv, med 25 meter simbassäng i anslutning eller dylikt.

Jag tänker mig något i stil med två internationella stänger (för supersets), 300kg internationella vikter, en sån där höj och sänkbar viktklykegrej som man kan använda både till bänk och böj, två fria ställbar bänk, bra golv att tappa vikter i, ett hantelställ med hantelpar i 5kgs steg från 5 till 60kg, helst helgjutna hantlar, en stabil ställning för chins/pullups med olika grepp. Ett par olika lättare gummiband (såna som styrkelyftare har, fast har ingen glädje av de jättetunga varianterna). Detta i en vedbod/garage eller i en källare, vilket som.

Nån form av cool ljudanläggning, ett par motiverande eller fåniga bilder på väggarna och jag hade sällan besökt ett riktigt gym igen.

Ozziking
2017-11-14, 22:55
Ett lyftarpodie

ett böjrack (justerbart i olika höjder)

vikter (duh)

Chins/dips - rack/ställning

ett par ihopbyggbara hantlar (föredrar gjutna men kan leva med ihopbyggbara)

Bänk /justerbar bänk

ett gäng gummiband

bonus - en sånd där multitool-kabeltrissa som inte är enorm

Frågat morsan om inte jag kunde få bygga det i vardagsrummet / mitt rum. Blev totalnekad. :(

leee
2017-11-14, 23:00
Visst kan du ha skivstång och ställning i lägenhet men att tappa vikter på golvet är inte att rekommendera trots gummimatta,tänk på grannarna om du vill slippa bli vräkt.

Minikubik
2017-11-15, 08:34
En bur, bra stång, ställbar bänk, runt 300kg i blandade viktkakor, en uppsättning hantlar upp till 40-50kg men kan skippa rätt många på vägen upp,en cablecross och en miniatyr bastu. Skulle lätt kunna få plats i något större källare eller garage

mela
2017-11-15, 08:43
Ska köpa hus inom 5 år och då är tanken att vi ska bygga gym, antingen på tomten i en friggebod, i eventuell lada eller i garage/källare.

Jag ska ha både en SL och en OL stång från eleiko, samt vikter. En classic half rack skulle nog bli fint med.

Ett gäng kettlebells, några traktordäck ute på gården, några byggbara hantlar. Så kommer man nog långt.

Grahn
2017-11-15, 09:01
-Böjrack med pullup stång
-Skivstång
-Vikter
-Ställbar bänk
-Golvskydd av ngt slag


Vettefan vad mer man behöver....

shut teh face
2017-11-15, 10:03
Ska vara ett fristående hus på tomten i lättbetong och vit puts runt 120 kvm, stora öppna glaspartier, ftx-ventilation med AC, ett tesla tak för elekonomi.

Ett badrum med två vattenfallsduschar och en budget på 1 miljon för eleikoutrustning.

Detta ska vara i anslutning till poolen och poolhuset där det finns bastu och spasalong.

Grahn
2017-11-15, 10:08
Bastu behövs ju oavsett gym......

shadowfire
2017-11-15, 10:21
Jag sålde mitt hemmagym, men det var många goa minnen både från egna träningar och diverse koloiter som kom ut hit till skogen och tränade i Fritzl Power Basement som gymet hette.

Hade hantlar, EZ-stång, dipsbälte, powerrack med möjlighet för chins, böj, mark etc.

Köpte skräphögtalare som spelade högt och hade egen musik osv, så det var så jäkla gott att kunna bränna av brutalpass på hög volym i källaren. Saknar den delen. Jag upptäckte dock att jag blev lite för mycket enstöring då träningen för mig på publika gym ger en slags social stimulans - även om jag inte pratar med någon. Bara att komma ut och titta på folk, kanske hejja på någon osv började jag sakna mer och mer.

Så primära orsaken till att jag sålde gymet förutom att få loss kapital till Everestbestigningen, så var det just att jag saknade att få "umgås" med andra på gym.

Diomedea exulans
2017-11-15, 11:38
Jag när en dröm att flytta från lägenhet till hus en gång, och det finns endast två skäl till att jag vill göra så:

1) Jag vill ha höns, helst frigående.
2) Jag vill ha ett hemmagym.

Så jag har ägnat mycket tid åt sånt här fantiserande. Fantasierna kretsar kring några centrala begrepp, som att det ska vara:

- Så billigt som möjligt.
- Så hållbart som möjligt.
- Så säkert (för lyftaren) som möjligt.
- Så varierbart som möjligt.

Så jag tänker mig:

- En så liten golvyta som det går, utan att det för dess skull blir trångt. Tänker mig att golvet ska vara betong. Möjligen behöver jag täcka betongen med något för att den inte ska spricka. I alla händelser ska golvet vara perfekt slätt.

- En knäböjsbur, med pinnar, så man kan köra knäböj till failure.

- En rejäl bänkpressbänk med ställbar höjd med många steg. Den ska helst ha säkerhetspinnar, annars kan jag ställa den i böjburen.

- Viktplattor på 0,1, 0,5, 1, 1,25, 2,5, 5, 10 och 20 kg, till en total vikt av 200 kg.

- Två rejäla 20-kilos skivstänger av samma märke, så man kan köra superset.

- Ett par hantlar där man kan skruva på vikter.

- En lätt skivstång på kanske 6 kg för uppvärmning.

- Speglar runtom alla väggar, som går ända ner till golvet, så man kan spana in tekniken.

- Ett chinsräcke med många olika sorters pinnar så man kan göra olika sorters chins/pullups.

- En dragmaskin/hiss, med tillhörande rak stång samt ögla som man kan spänna fast runt fotleden.

- Ingen jävla musikanläggning.

- Det behövs ingen temperaturreglering, det är karaktärsdanande att träna i -30 eller +30.

agazza
2017-11-15, 12:17
Mina bäst saker är min Trapp bar och min powercage med viktmagasin.

Och ställbara hantlar.

Bärsärk
2017-11-15, 17:49
Om du hör med din hyresvärd så skulle du säkert få kunna ha någonting nere i ditt källarförråd, problemet då är ju bara att du blir av med ditt källarförråd.