handdator

Visa fullständig version : Kommer Zlatan spela fotbolls-VM 2018?


Jocke67
2017-11-14, 12:33
Han har ju sagt nej till allt vidare spel i landslaget, men han kan ju ändå ändra sig. Vad tror ni?

svenbanan
2017-11-14, 12:38
Ifall han gör en kanonvår i United och det faktiskt förekommer nån slags hype i media om att få med honom (typ som folk ropade efter Henke Larsson då han comebackade) så tror jag det finns en bra chans att han är med.

EDIT: Om inte annat så skulle det bli intressant att se hur hans roll skulle se ut i detta landslag (som ju klarat målproduktionen väldigt bra utan honom). Jag tror det skulle bli ett rejält lyft i matcher likt den som var igår, då vi isåfall faktiskt skulle kunna hota rejält vid omställningar och behålla bollen lite längre perioder och kunna vila upp försvaret lite.

EDIT2: Tror dock det är viktigare att Albin är hel och i form än att Z spelar.

MackeJuve
2017-11-14, 14:27
Ja, om han är hel. Tror inte att en media-hype kommer att ha någon påverkan på frågan. Janne är inte Erik som tur är, han skiter fullständigt i vad folk utanför landslaget tycker. Men min grundinställning är att om han är hel, visar hyfsad form och VILL vara med så kommer han också att vara med.

Mental
2017-11-14, 14:30
Lite lökigt att bara skita i hela kvalet och sedan komma glidande på slutet känns lite fel dock.

blåvitt
2017-11-14, 14:36
Lite lökigt att bara skita i hela kvalet och sedan komma glidande på slutet känns lite fel dock.

Han har väl inte spelat en match sen april pga en skada eller? Tkr det känns helt rimligt

leee
2017-11-14, 14:41
Laget klarar sig bra utan Zlatan som är äldre och inte lika snabb och opererad vilket kan göra Zlatan (omedvetet?) lite försiktigare på planen.

MackeJuve
2017-11-14, 15:00
Lite lökigt att bara skita i hela kvalet och sedan komma glidande på slutet känns lite fel dock.

På ett sätt: ja. På ett annat sätt: han är 36(?) bast och ser slutet på sin karriär, vill göra något bra under sin sista tid i United, något som även kan vara hans sista tid i karriären. Ett långt kvalspel med landslaget bäddar för både en segare kropp samt skador. Tycker att det är rätt naturligt att han hoppade av det tåget.

Ett VM blir en annan sak, det är det största för nästan alla fotbollsspelare. Det är det största för nästan alla fotbollssupportrar. Där känns det givet att man tar med det absolut bästa som man har i spelarväg. Speciellt för ett lag som Sverige som inte är bortskämda med den typen av kvalitet. Därför tycker jag att OM han vill vara med och är i bra skick så ska han också få vara med. Man ska till viss del gå på lojalitet och prestationer i kvalet när man tar ut truppen men man ska också maximera lagets kvalitet då det är ett "once in a lifetime"(inte ordagrant men typ).

Med allt detta sagt så sitter jag inte och ber till Gud om att Zlatan ska spela VM. Jag blir dock inte besviken OM han väljer att göra det. Då tar vi det därifrån och hoppas att lagets spel förblir detsamma med ytterligare en adderad edge.

High1ander
2017-11-14, 15:17
På ett sätt: ja. På ett annat sätt: han är 36(?) bast och ser slutet på sin karriär, vill göra något bra under sin sista tid i United, något som även kan vara hans sista tid i karriären. Ett långt kvalspel med landslaget bäddar för både en segare kropp samt skador. Tycker att det är rätt naturligt att han hoppade av det tåget.

Ett VM blir en annan sak, det är det största för nästan alla fotbollsspelare. Det är det största för nästan alla fotbollssupportrar. Där känns det givet att man tar med det absolut bästa som man har i spelarväg. Speciellt för ett lag som Sverige som inte är bortskämda med den typen av kvalitet. Därför tycker jag att OM han vill vara med och är i bra skick så ska han också få vara med. Man ska till viss del gå på lojalitet och prestationer i kvalet när man tar ut truppen men man ska också maximera lagets kvalitet då det är ett "once in a lifetime"(inte ordagrant men typ).

Med allt detta sagt så sitter jag inte och ber till Gud om att Zlatan ska spela VM. Jag blir dock inte besviken OM han väljer att göra det. Då tar vi det därifrån och hoppas att lagets spel förblir detsamma med ytterligare en adderad edge.

Precis mina tankegångar. Zlatan har trots allt tjänat in en massa goodwill i landslaget, han hade innan han slutade spela i landslaget en massa matcher och inte struntat i "skitmatcher". Det är fullt rimligt att man som äldre spelare inte klarar av eller orkar rent fysiskt spela alla matcher (plus att man börjat få familj som man hellre umgås med). Hade varit en annan sak om vi t.ex. hade en stjärnspelare som var 20 år gammal och skippar kvalet som sen tror det är OK för honom att spela VM (men även då, det är upp till coachen att bestämma hur viktigt det är med sådana spelare).

G.W
2017-11-14, 15:33
Hoppas han är med i truppen i alla fall. Det hade varit coolt.

Mental
2017-11-14, 15:56
På ett sätt: ja. På ett annat sätt: han är 36(?) bast och ser slutet på sin karriär, vill göra något bra under sin sista tid i United, något som även kan vara hans sista tid i karriären. Ett långt kvalspel med landslaget bäddar för både en segare kropp samt skador. Tycker att det är rätt naturligt att han hoppade av det tåget.

Ett VM blir en annan sak, det är det största för nästan alla fotbollsspelare. Det är det största för nästan alla fotbollssupportrar. Där känns det givet att man tar med det absolut bästa som man har i spelarväg. Speciellt för ett lag som Sverige som inte är bortskämda med den typen av kvalitet. Därför tycker jag att OM han vill vara med och är i bra skick så ska han också få vara med. Man ska till viss del gå på lojalitet och prestationer i kvalet när man tar ut truppen men man ska också maximera lagets kvalitet då det är ett "once in a lifetime"(inte ordagrant men typ).

Med allt detta sagt så sitter jag inte och ber till Gud om att Zlatan ska spela VM. Jag blir dock inte besviken OM han väljer att göra det. Då tar vi det därifrån och hoppas att lagets spel förblir detsamma med ytterligare en adderad edge.

Precis mina tankegångar. Zlatan har trots allt tjänat in en massa goodwill i landslaget, han hade innan han slutade spela i landslaget en massa matcher och inte struntat i "skitmatcher". Det är fullt rimligt att man som äldre spelare inte klarar av eller orkar rent fysiskt spela alla matcher (plus att man börjat få familj som man hellre umgås med). Hade varit en annan sak om vi t.ex. hade en stjärnspelare som var 20 år gammal och skippar kvalet som sen tror det är OK för honom att spela VM (men även då, det är upp till coachen att bestämma hur viktigt det är med sådana spelare).

Jag försöker sätta mig in i hur den spelare som slitit röven av sig genom alla kvalmatcher, för de har verkligen kämpat som djur mot sjukt dåliga odds, bara för att petas till förmån för någon som på eget bevåg slutat.
Jag hade nog inte reagerat speciellt vackert...

Mental
2017-11-14, 15:57
Jag är säker på att zlatan platsar, även efter skada. Han är nog sveriges bästa fotbollsspelare än idag. Men... jag tycker inte han "förtjänar" platsen.

svenbanan
2017-11-14, 15:59
Ja, om han är hel. Tror inte att en media-hype kommer att ha någon påverkan på frågan. Janne är inte Erik som tur är, han skiter fullständigt i vad folk utanför landslaget tycker. Men min grundinställning är att om han är hel, visar hyfsad form och VILL vara med så kommer han också att vara med.

För att förtydliga så menade jag inte att en sådan mediahype skulle påverka Janne. Jag menade att det skulle kunna få Zlatan att ändra sig. Som läget är nu så har han ju sagt (för bara några dagar sedan) att han inte var intresserad av en comeback även om sverige tar sig till VM.

Dessutom utgår jag från att Janne vill ha de bästa tillgängliga spelarna med i truppen. Som det är just nu så har ju Zlatan både tackat nej till fortsat landslagsspel och dessutom är han långtidsskadad. Så just nu finns ju ingen anledning för Janne att ringa Zlatan och fråga om han är sugen. Men ifall Zlatan har visat storform på våren så är det nästan tjänstefel om han inte ringer. I alla fall om Zlatan indikerat i lite intervjuer och liknande att han börjar bli sugen på landslaget igen. Ifall Zlatan konsekvent i intervjuer säger att han inte kommer göra comeback så kan Janne välja att inte ringa Z, eller så kan han ringa och "tjata" lite beroende på hur sugen han är på att få med honom.

MackeJuve
2017-11-14, 16:02
Jag försöker sätta mig in i hur den spelare som slitit röven av sig genom alla kvalmatcher, för de har verkligen kämpat som djur mot sjukt dåliga odds, bara för att petas till förmån för någon som på eget bevåg slutat.
Jag hade nog inte reagerat speciellt vackert...

Det här har flera spelare svarat på, bl.a. Kim Källström senast igår. De har inget emot det, de vet att det ingår i spelet. Det kan låta rått men faktum är att det är ett landslag och det ska bestå av det bästa landet har att erbjuda. Anser Janne att Sverige är ett bättre landslag med Zlatan än med Ola så ska den förstnämnda spela.

MackeJuve
2017-11-14, 16:03
Jag är säker på att zlatan platsar, även efter skada. Han är nog sveriges bästa fotbollsspelare än idag. Men... jag tycker inte han "förtjänar" platsen.

Det köper jag :) Just nu så älskar man ju alla i landslaget så det tar helt bort någon sorts längtan efter Zlatte!

svenbanan
2017-11-14, 16:04
Jag är säker på att zlatan platsar, även efter skada. Han är nog sveriges bästa fotbollsspelare än idag. Men... jag tycker inte han "förtjänar" platsen.

Det går ju mest ut på att vinna så många matcher som möjligt. Vem som förtjänar att få vara med är nog inte så viktigt för spelarna och ledarna i alla fall. Spelarna har ju rimligtvis varit med om en brutal konkurrenssituation ända sedan tonåren. Tror att "förtjänar" aspekten mest är nåt som finns hemma hos oss som tittar på från håll.

Jocke67
2017-11-14, 16:10
Har Zlatan nån gång sagt varför han valde att definitivt sluta i landslaget? Han sa stt han inte var nöjd mez sin insats efter EM att han inte var nöjd med sin insats under EM men jag tycker aldrig att han riktigt förklarat varför han valde att sluta för gott.

High1ander
2017-11-14, 16:14
Jag försöker sätta mig in i hur den spelare som slitit röven av sig genom alla kvalmatcher, för de har verkligen kämpat som djur mot sjukt dåliga odds, bara för att petas till förmån för någon som på eget bevåg slutat.
Jag hade nog inte reagerat speciellt vackert...

Nej, men det är som sagt upp till coachen om han vill eventuellt få dålig moral för att man petar de som jobbat för det, eller få dålig moral för man inte tar ut "bästa truppen" om nu Zlatan anses som bäst för laget...

Sen är det ju egentligen skitsamma om Zlatan varit borta pga. skada eller för han själv inte vill, personen som han petar blir ju petad vilket som. Platsar man inte så platsar man inte...

svenbanan
2017-11-14, 16:17
Har Zlatan nån gång sagt varför han valde att definitivt sluta i landslaget? Han sa stt han inte var nöjd mez sin insats efter EM att han inte var nöjd med sin insats under EM men jag tycker aldrig att han riktigt förklarat varför han valde att sluta för gott.

Nu minns jag inte exakt vad han sagt, men jag tror mig ha läst/hört nån intervju där han berättar att han känt sig färdig helt enkelt.

MackeJuve
2017-11-14, 16:26
Googlade och hittade någonting om att sluta på topp.

blåvitt
2017-11-14, 16:37
Sen finns det ju ett värde i det mentala spelet att gå in med samma trupp som nu i kvalet. "Tillsammans har vi kommit så här långt, vi kan komma längre". Zlatan skulle kunna göra laget tekniskt vassare men balansen i laget skulle se annorlunda ut och man kanske inte går in med samma självsäkerhet då?

StarkaUlf
2017-11-14, 16:41
Jag tror inte att han kommer att spela VM, men jag hade gärna sett han som en inhoppare i VM, istället för typ en Guidetti eller Kiese-Thelin, om man måste jaga ett/några mål. Men vad är chansen att han skulle acceptera en sådan roll? :D

thenut
2017-11-14, 18:02
Landslaget är klart bättre utan Z, även om Z är den enskilt bästa spelaren...

Cooks
2017-11-14, 19:31
Lite lökigt att bara skita i hela kvalet och sedan komma glidande på slutet känns lite fel dock.

Efter allt han gjort för landslaget så förtjänar han det IMO. Tvivlar dock på det, säger som någon annan gjorde, om han spelar riktigt bra i sin comeback till United och media ropar efter honom KANSKE han gör en comeback i landslaget.

baktung
2017-11-14, 23:30
Landslaget är klart bättre utan Z, även om Z är den enskilt bästa spelaren...
Instämmer. Laget är en bättre enhet utan Z. Istället för att söka honom hela tiden så kämpar man mer för varandra och hittar mer intuitiva lösningar. Jag skulle helt klart bli besviken om vi måste se Z i VM. Då blir det en snabb sorti enligt det gamla mönstret och allt kommer kännas bortkastat. Jag är mer nyfiken på hur en snabb sorti skulle se ut enligt den nya modellen.

MackeJuve
2017-11-15, 08:26
Instämmer. Laget är en bättre enhet utan Z. Istället för att söka honom hela tiden så kämpar man mer för varandra och hittar mer intuitiva lösningar. Jag skulle helt klart bli besviken om vi måste se Z i VM. Då blir det en snabb sorti enligt det gamla mönstret och allt kommer kännas bortkastat. Jag är mer nyfiken på hur en snabb sorti skulle se ut enligt den nya modellen.

Alltså, jag förstår vad du menar OCH du har historiskt underlag för det du skriver. Hans klubblag har en förmåga att bygga laget runt honom och Hamréns stora gärning till Sverige var att han fick igång Zlatan.

Jag vill dock inte skriva i sten att det blir som du beskriver. Janne är någonting annat, speciellt jämfört med Hamrén. Den teoretiska lägstanivån är lägre med Zlatan men den teoretiska högstanivån är högre. Till ett VM bör man eftersträva det sistnämnda.

Sedan så vet vi inte om Zlatan är exakt som han väljer att framställa sig i media. Om han är det så känns det sannolikt att han inte ens skulle vilja komma tillbaka om Granen är kapten och Forsberg har nummer 10. Jag är dock inte säker på att det är exakt så illa som man får en bild av att det är. Därför vill jag inte döma ut Sverige med Z på förhand.

Wormzie
2017-11-15, 09:21
Svårt. Jag är beredd att hålla med Macke här. Ifall hans rehab fortsätter att gå enligt plan och han hinner få lite matchspel så känns det dumt att missa den möjligheten bara för att han inte var med i kvalet. Ifall han inte hinner matchas innan kanske det är en för stor chansning att ha med han i truppen. Det vore dock lite kul att se hur han skulle funka som "inhoppare". Shevchenko var ju livsfarlig sent upp i åren som inhoppare för de ukrainska landslaget.