handdator

Visa fullständig version : 24h fasta, märkbart negativt?


Muezzolo
2017-11-12, 17:43
Tror ni att om man under 24h inte intar någon föda, upplever några negativa effekter när det gäller styrketräning?

Är det bättre att träna än att inte träna om man inte kommer tillföra någon energi efteråt?

Bara en fundering!

King Grub
2017-11-12, 17:45
Hur ofta talar vi om? Ett enstaka tillfälle kommer inte att innebära några negativa konsekvenser på sikt. Att fasta varannat dygn kommer att göra det.

Det ger alltid en bättre proteinbalans att träna än att inte träna. I fastande stadie är den negativ. Träning i det fastande stadiet stimulerar proteinsyntesen även helt utan födointag. Den kan inte bli positiv utan födointag, men den bli betydligt mindre negativ.

Muezzolo
2017-11-12, 19:07
Hur ofta talar vi om? Ett enstaka tillfälle kommer inte att innebära några negativa konsekvenser på sikt. Att fasta varannat dygn kommer att göra det.

Det ger alltid en bättre proteinbalans att träna än att inte träna. I fastande stadie är den negativ. Träning i det fastande stadiet stimulerar proteinsyntesen även helt utan födointag. Den kan inte bli positiv utan födointag, men den bli betydligt mindre negativ.

Bara ett enstaka tillfälle, och bara av rent intresse av att se hur jag klarar av det. I vanliga fall är jag extremt noga med att äta tillräcklig mängd energi och protein per dag.


Vad är det negativa om man skulle fasta vartannat dygn? Och vad är det med fastan som orsakar detta? Är det bristen av aminosyror?

ChuckTesta
2017-11-12, 19:18
Att fasta varannat dygn kommer att göra det.

Vad är det för negativa konsekvenser?

King Grub
2017-11-12, 19:18
I hälsosynpunkt är det säkert inte negativt, snarare tvärtom. Men eftersom du menade i styrketräningssynpunkt, där jag antar att målet är att öka sin muskelmassa så mycket som möjligt: i fastande stadie förlorar man muskelmassa, med eller utan träning. Om halva året spenderas i negativ proteinbalans kommer det naturligtvis att innebära mindre muskeltillväxt. Dagarna i kaloribalans eller över kommer inte att kunna väga upp för 50 % av tiden spenderad i katabolism.

Muezzolo
2017-11-12, 19:32
Är det på grund av det stora underskottet eller bristen av byggstenar i form av aminosyror?

Hur mycket skulle det negativa motverkas om man tex skulle dricka eaa några ggr per dag motsvarande totalt ca 150kcal? Skulle det innebära en positiv proteinbalans eller tillräcklig stimulering av proteinsyntesen för att motverka muslelförlust?

Rahf
2017-11-12, 19:33
En stor del av muskelförlusten är beroende av just energitillgången.

Var det inte rentav så att vi hade en nylig studie som pekat på att energimängd bär en stor del av ansvaret för muskelförlust? Kan missminna mig där, så ta det inte som sanning.

King Grub
2017-11-12, 19:34
Både och. Den ständigt pågående proteinsyntesen är minst lika kaloriberoende som proteinberoende, medan den uppreglering av proteinsyntesen som styrketräning åstadkommer är aminosyreberoende.

Tar du 150 kcal aminosyror per dag fastar du inte längre.

ChuckTesta
2017-11-12, 20:34
Utgick ifrån att det gällde ur hälsosynpunkt. My bad

Muezzolo
2017-11-12, 22:22
En annan fråga, när ändå Grub är här inne och läser; Finns det något som tyder på att stora måltider, är skadligt/dåligt för matsmältningen, magsäck/tarmar etc? Nu tänker jag på mängden mat i volym/vikt på en och samma gång. T ex för dem som äter en gång per dag tills det inte går i mer mat i magen.

LunaSpice
2017-11-13, 17:21
T ex för dem som äter en gång per dag tills det inte går i mer mat i magen.

Så äter jag 4 ggr/dag. Kanske därför jag inte är i defform längre.

Termy
2017-11-14, 05:27
En annan fråga, när ändå Grub är här inne och läser; Finns det något som tyder på att stora måltider, är skadligt/dåligt för matsmältningen, magsäck/tarmar etc? Nu tänker jag på mängden mat i volym/vikt på en och samma gång. T ex för dem som äter en gång per dag tills det inte går i mer mat i magen.

Bl.a. risk för halsbränna och dylikt.

Beron78
2017-11-16, 18:37
Hur ofta talar vi om? Ett enstaka tillfälle kommer inte att innebära några negativa konsekvenser på sikt. Att fasta varannat dygn kommer att göra det.

Det ger alltid en bättre proteinbalans att träna än att inte träna. I fastande stadie är den negativ. Träning i det fastande stadiet stimulerar proteinsyntesen även helt utan födointag. Den kan inte bli positiv utan födointag, men den bli betydligt mindre negativ.

Att fasta vartannat dygn är ju 48 timmar? Jag äter en gång per dag kl 18,00 vilket betyder att jag fastar 24 timmar. Ganska vanlig periodisk fasta alltså.

King Grub
2017-11-16, 18:41
Vadå "ju"?

Beron78
2017-11-16, 18:44
Vadå "ju"?

24 timmar kan ju omöjligt bli varannan dag hur man än vänder och vrider på det.

Diomedea exulans
2017-11-16, 19:00
24 timmar kan ju omöjligt bli varannan dag hur man än vänder och vrider på det.

Ät mån-ons-fre, fasta tis-tors-lör. Där har du tre 24-timmarsfastor vartannat dygn. I praktiken blir de väl 36-timmarsfastor för man sover 8 h, men ändå.

Beron78
2017-11-21, 12:29
Ät mån-ons-fre, fasta tis-tors-lör. Där har du tre 24-timmarsfastor vartannat dygn. I praktiken blir de väl 36-timmarsfastor för man sover 8 h, men ändå.

Varför ska man plötsligt inte räkna in sömn i fasta?

Kif
2017-11-21, 15:53
24 timmar kan ju omöjligt bli varannan dag hur man än vänder och vrider på det.

Fästa ett dygn (24h) ät som vanligt ett dygn (24h) fästa ett dygn (24h) ät som vanligt ett dygn osv?

1x0
2017-11-21, 16:14
Jag förstår hur du tänker, Beron78. Jag blir också förvirrad när trådar med denna frågeställning dyker upp ("fasta 24 timmar"/"fasta ett dygn"). Det gör jag flera gånger i veckan - äter all mat 20:00 på kvällen (fast det blir mer 22 timmar fasta för det tar två timmar att äta maten hehe)!

Tror de flesta menar att gå en hel dag utan mat sedan lägga sig och sova utan att äta. Äta dagen efter. Vilket blir ~36 timmars fasta. Men de kallar det för "fasta ett dygn"?

Förtydligande:
Söndag: Slutar äta 22:00
Måndag: Äter ingenting
Tisdag: Börjar äta 10:00
=36 timmars fasta