handdator

Visa fullständig version : Era kondition och styrke-dagar


Sheikah
2017-11-12, 07:50
En dag när du tränar kondition och styrketräning fördelade på två pass - hur anpassar du då din träning efter det?

Hur lång tid mellan passen? Hur lång tid tränar du under respektive pass? Är det intervallform eller distans etc.? Hör gärna detaljer och motivering kring hur ni kombinerar en dag med både styrketräning och kondition för att få så mycket ut av varje pass.

skogstanke
2017-11-12, 07:55
På onsdagar brukar jag göra gym + löpning. Kör löpningen på morgonen och styrkepasset på kvällen eller eftermiddagen. Blir oftast 10-15 km lugnt på morgonen.

King Grub
2017-11-12, 08:02
Brukar inte tänka så mycket, bara kör så hårt jag kan med det jag har lust att göra.

Wain
2017-11-12, 08:50
Ligger just nu ganska lågt på kondition, men brukar iaf bli ca 45 min cykelpendling före och efter de flesta styrkepassen. Löpning oftast på egen dag, alt tillsammans med simning. Löpning naturliga intervaller pga backar, simning i princip alltid som intervaller.

Hanse
2017-11-12, 09:01
Av rent praktiska skäl blir det kondition på morgonen före jobbet och styrketräning på kvällen. Är det helgdag tvärt om.
Ändrar inte mitt styrketräningspass på något sätt utan kör det som mitt rådande upplägg säger.
En timmes kondition (oftast löpning någon mil) och dryga timmen styrka på samma dag tycker jag är så lite att inga speciella hänsyn behöver tas.
Givetvis ser jag till att äta ordentligt.
Kör gärna inte kondition efter ett benpass, men tvärt om går utmärkt.

Shqypnia
2017-11-12, 09:32
Om det ska köras samma dag så försöker jag göra det med flera timmars mellanrum och helst inte samtidigt som man kör ett tungt gympass.

Illustrerade mannen
2017-11-12, 09:49
Gym alltid förmiddag/lunchtid, kondition på kvällen. Gäller månd-fred. Konditionen är intervallik. Vilar lördag, söndag omvänt mot vardagar.
Anpassar gymträningen en aning utifrån vad som ska ske på kvällen, men är inte så extremt rigid.

te1on
2017-11-12, 11:43
Löpning mån-fre 1 mil innan jobbet 40-45min.
Efter jobb 1 till 1.30 timmas styrka. Kör på som vanligt med styrkan. Löpningen är "glömd" till eftermiddagen.
Helgerna bara styrka ibland någon löprunda.

Starke75an
2017-11-12, 21:22
Cyklar när jag känner för det. Kan bli allt från nån km till några mil. Helst offroad.

Ozziking
2017-11-12, 21:37
Tränar ca 12 pass i veckan

Må-fre styrketräning + 20-30 min kondition i form av intervaller/cirkelfys sedan tyngdlyftning på kvällen, hinner vila ca 2-3h mellan passen.

Helger jobbar jag oftast, så då blir det bara styrka (tyngdlyftning (p.g.a. dåliga öppentider på gym)) följt av någon form av allmänfys-cirkel som kan involvera något flås-aktigt (hopprep, burpees - crossfitgrejs). Om jag inte jobbar så blir det samma som måndag-fredag träning.

Grotesk
2017-11-12, 22:40
Just nu kör jag personligen:
30min motionscykling, jämnt tempo, med mycket motstånd, typ 75RPM (blir väl kanske 16.5km.)

Efter det pull/push/legs, typ 90-120min beroende på dagsform, oftast 1 vilodag per vecka eller när jag behöver göra annat.

Det funkar för mig och jag kör mycket på känsla. Men det kanske inte är för alla. :)

waspen123
2017-11-13, 00:58
Brukar inte tänka så mycket, bara kör så hårt jag kan med det jag har lust att göra.

Detta.

Kör dock inte kondition alls. Cyklar bmx dock.

Jocke67
2017-11-13, 08:31
Det är svårt tycker jag att diskutera konditionsträning när syftet med konditionsträningen skiljer sig mellan olika individer. Jag är nu i en period då jag prioriterar styrketräningen, och för att upprätthålla en hyfsad nivå på konditionen som är tillräcklig för att orka styrketräna effektivt och må bra i vardagen krävs ganska lite träning tycker jag. För mig räcker det med att cykla lite halvhårt ca 20 minuter spinningcykel 2-3 ggr/vecka som avslutning på styrketräningspasset, men om man ska träna upp sig från en låg nivå eller om man har högre ambitioner krävs ju mer.

pepplez
2017-11-13, 08:35
Som Jocke säger handlar det ju om vad man prioriterar. Min konditionsträning är endast ett sätt att höja energiförbrukningen så jag kan äta mer mat och jag bryr mig inte om hur jag presterar. Tar det 20 eller 30 min för mig att ro x km, skit samma.

Jocke67
2017-11-13, 08:51
Min konditionsträning är endast ett sätt att höja energiförbrukningen så jag kan äta mer mat och jag bryr mig inte om hur jag presterar.

Men om du skulle helt skippa att konditionsträna så tror jag att du skulle se fler fördelar som du inte skulle vilja vara utan. Styrketräningen skulle bli lidande tror jag för du skulle återhämta dig sämre mellan seten (du lyfter ju hyfsat tungt ser jag i dina stats i signaturen) och inte orka träna med samma intensitet.

Shqypnia
2017-11-13, 10:19
Jag tkr ana se mig en trend där konditionsträningen slår igenom bland styrketränande. Jag hoppas det inte avtar utan att det är en trend som håller sig. Förutom att det är guld värt för hälsan så hjälper det förmodligen även styrketräningen i det långa loppet.

vicarious
2017-11-13, 11:55
Trappmaskin, i direkt anslutning (före) styrketräningen. Oftast intervaller i 20-40min.

MackeJuve
2017-11-15, 09:53
Jag har inte något upplägg för att få ut så mycket som möjligt av de båda träningsformerna de dagar som de sammanfaller med varandra. Tycker inte att det behövs. Istället så har jag bestämt att jag springer två dagar i veckan och att de två passen får bli av när det passar eller när jag känner för det. Det är inte så viktigt för mig att benen är hundra procent fräscha varje löppass, det får bli som det blir. Det viktiga är att det blir av.

Igår passade det t.ex. bra att springa till fotbollsträningen. Då gjorde jag det, trots att benen var supersega efter tunga böj och mark precis innan. Idag är de inte mycket fräschare men jag kör löpning idag igen då min kollega ville springa på lunchen. Då jag nästan aldrig springer på max så tror jag att den negativa effekten på t.ex. benträningen är försumbar. Är benen sega när man springer så brukar jag tänka typ "5-tempo på den här distansen är ändå rätt bra i.o.m. att jag har gjort det här innan", det blir som att träna med ett handikapp.

Detta gäller enbart när jag inte har ett lopp i sikte. Har jag det så blir benträningen minimal och jag är mer noga med hur jag vill att kroppen ska kännas när jag springer. Då ska jag ju faktiskt prestera på löppassen. Under en sådan period skulle jag undvika att ha knäböj på samma dag som ett löppass.

Allt som oftast blir löpningen och styrketräningen separerade med några timmars marginal. Det har t.ex. varit ganska vanligt att jag styrketränar på morgonen och springer på lunchen eller kvällen. Att springa på lunchen kan jag f.ö. varmt rekommendera. Har du en timmes lunch och en dusch på jobbet så är ett lunchpass ett mycket bra sätt att se till att löpningen faktiskt blir av.

Men det absolut viktigaste som jag har lärt mig är att inte tänka och fundera så mycket utan att bara göra det istället. Passa på att springa de gånger då du får lite feeling istället för att börja räkna på hur timmar det har gått sedan du körde knäböj.