handdator

Visa fullständig version : Träna med viktsläde


Jocke67
2017-11-11, 14:52
På mitt gym har de sedan en tid tillbaka en viktsläde och ca 30m bana av nån lite konstgräsliknande filt. Testade den för första gången idag och avslutade styrketräningspasset med några rusher (stavas det så?) och fick verkligen mersmak! Lassade på rejält med vikt och det var precis så jag orkade hela vägen på slutet. Bruttal mjölksyra och flås. Jag har tränat en hel del högintensiv intervallträning i mina där men detta var bland det brutalare träningsformen jag testat!

Så jag var bara lite nyfiken om det är några fler här som regelbundet tränar med viktsläde. Tror jag ska testa att ett par pass per vecka avsluta passen med en rejäl omgång släd-untervaller!

Hittade en bild på Google på släden från gymmet där jag tränar:
115707

Matsa
2017-11-11, 15:47
Jag tycker väldigt bra om träning med släde, det är ett redskap som tillåter en att ta ut sig ordentligt! Jag gillar att göra olika superset med den, t.ex att växla mellan att gå framåt och bakåt. En variant jag har kört mycket den senaste tiden är att fästa ett långt rep i ena änden av släden och handtag i den andra, sedan kör jag "arm over arm" åt ena hållet och drar den efter mig åt det andra. Total utmattning och tryck i armar, rygg och ben utlovas! Om du har tillgång till rep (finns ju ofta "battling ropes" på gym numera) rekommenderar jag verkligen att du provar.

Det är verkligen ett mångsidigt redskap om man är lite uppfinningsrik.

J.V
2017-11-11, 16:28
Jupp, anvander det regelbundet. Forutom att bara putta den ar det najs att gora som matsa namner: fasta ett rep i den och slita lite.

Rope pull + push.
xYBH8ZEC9OU

Squat to row ar ocksa fin.
pGAVRqrAe0c

Jocke67
2017-11-12, 09:34
Har inte ens tänkt på att det finns andra sätt att flytta släden, alla på gymmet som jag sett använda den (vilket främst är PT-kunderna) har puttat den framåt men det finns ju som ni säger massor av saker man kan göra!

Men jag börjar nog med att bara skjuta den framåt. Ska testa "på minuten" idag. Hitta lagom vikt där jag precis orkar köra 20 stycken vändor med start varje hel minut. Och sen ha som mål att över tid öka vikten.

smeander
2017-11-12, 11:57
Regelbundet, volym/belastning/intensitet är beroende på vilken fas jag är i. Bra redskap!

Jocke67
2017-11-12, 12:17
Ska testa "på minuten" idag. Hitta lagom vikt där jag precis orkar köra 20 stycken vändor med start varje hel minut. Och sen ha som mål att över tid öka vikten.

Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.

J.V
2017-11-12, 12:19
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.Visst ar det kul? :D

delta_mats
2017-11-12, 15:06
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.

Hahaha jag tänkte att 20 vändor med start varje minut lät riktigt blodigt!

Illustrerade mannen
2017-11-12, 16:12
Det blev ju typ fiasko. Gick ut aldeles för hårt, trodde jag skulle dö efter 6 minuter. Körde ändå två till och sen var jag i princip död. Benen slutade helt fungera och jag hade mjölksyrssmärtor som inte släppte på flera minuter. Har inte upplevt detta sen jag körde 30sek-maxningar på cykel, då kunde jag köra slut benen på samma sätt.

Låter ju som en fantastisk succé!

Jocke67
2017-11-12, 17:05
Ja jag tog mig kanske lite vatten över huvudet! Konditionen är inte vad den en gång varit och det går åt mycket syre att putta en sån där släde. De där ca 45 sek vila som man får känns väldigt kort efter några vändor...

Stoltz
2017-11-13, 13:07
Jag älskar släden men den är en jävla dödare. Den mer eller mindre dödar mig helt, och ovanpå det är jag dum nog att lägga den på samma pass som jag oftast gör tio set med Farmers walk :D

Helt klart en värdig övning att ha med sig, kul att du har upptäckt den!

Jocke67
2017-11-14, 21:19
8 x svintungt idag med längre vila.
Den här övningen kör verkligen skiten ur benen! Fick brutal kramp baksida lår när jag satt och trampade ur mjölksyran på spinningcykeln efteråt, det är ett säkert tecken att musklerna fått jobba! :-)

J.V
2017-11-14, 21:38
Den har traden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233519) fick mig att tanka pa en annan variant, om du verkligen vill... ta livet av dig. :D

Det forutsatter ju att du har repet/repen och kan fasta det/dom pa ratt satt, men:
1. putta sladen at ett hall
2. spring tillbaka till startpunkten
3. battleropes ett tag
4. kor rope pulls/squat to rows till sladen ar tillbaka pa startpunkten
5. repeat until the end of times

Jocke67
2017-11-14, 23:15
Låter kul men mer åt kondotionsträningshållet. Är mer ute efter att träna muskeluthållighet. Kan inte träna alltför mycket och hård kondition för då får jag problem med pulsrusningar och förmaksflimmer.

oscarovegren
2017-11-16, 20:19
Dra släde med rep för att knuffa tillbaka den ger sjukt bra både styrketräning och muskeluthållighet till i princip 0 skaderisk. Vi kör även gåendes bakåt med rejält med vikt. Det är fruktansvärt för låren och röven. Då har vi ca 2 meter långa remmar med handtag eller gymnastikringar

spoon
2017-11-16, 20:30
Det här lät som något för mig! Har ju stora åkrar som jag kan leka på. Någon som har sett utomhus slädar? Borde gå att bygga med lite fantasi.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

StarkaUlf
2017-11-16, 20:37
Det här lät som något för mig! Har ju stora åkrar som jag kan leka på. Någon som har sett utomhus slädar? Borde gå att bygga med lite fantasi.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ta en lastpall, fixa så att du kan lägga dit några viktskivor, sen är det bara att dra/putta :D

Jocke67
2017-11-16, 22:39
Släde dagen före benpass var ingen bra idé. I alla fall inte om man vill böja tungt. Kändes som att jag var ca 10kg svagare än vanligt.

Blev sugen på att testa dra baklänges nu. Men jag antar att det går åt rejält med vikt? Såg en liten tjej (såg ganska stark ut iofs) dra baklänges och hon lastade på som fan, typ 120kg eller kanske ännu mer tror jag.

Jocke67
2017-11-16, 22:43
Hur snabbt puttar ni släden? Har sett en del som segar fram i typ långsam promenadfart. Men jag ger max och försöker springa så snabbt jag kan (blir väl joggingfart ungefär).

oscarovegren
2017-11-16, 23:58
Hur snabbt puttar ni släden? Har sett en del som segar fram i typ långsam promenadfart. Men jag ger max och försöker springa så snabbt jag kan (blir väl joggingfart ungefär).

https://www.instagram.com/p/BVcVWOBFHFK/

Här är ett klipp från när vi kör slädar bland annat. Tjejerna kör med ca 200 kg och herrarna med 250-300 kg

oscarovegren
2017-11-17, 00:16
Samt en video på när vi drar slädarna bakåt med remmar. Typ samma vikter

https://www.instagram.com/p/BWTMhlXldmX/

KT81
2017-11-17, 08:00
Släde verkar så jävla roligt och vettigt! Men samtidigt är det en sådan övning som får mig att känna att jävlar vilka stillasittande liv vi har nuförtiden när vi måste gå till lokal för att putta något tungt framåt.

Pepz
2017-11-17, 08:18
https://www.instagram.com/p/BVcVWOBFHFK/

Här är ett klipp från när vi kör slädar bland annat. Tjejerna kör med ca 200 kg och herrarna med 250-300 kg

ni måste ha ett underlag med väldans låg friktion.

Jocke67
2017-11-17, 08:25
https://www.instagram.com/p/BVcVWOBFHFK/

Här är ett klipp från när vi kör slädar bland annat. Tjejerna kör med ca 200 kg och herrarna med 250-300 kg

Kan inte vara samma motstånd per kg (hoppas jag, eller så är ni väldigt starka /jag svag!) som den släden på mitt gym. Den är mycket mindre och när jag laddar på 80kg är det rejält tungt. Springer dock mycket snabbar. Men det är väl lite en smaksak, jag tränar lite för explosivitet också.

Träningen såg kul ut i alla fall! :-)

oscarovegren
2017-11-17, 09:36
Kan inte vara samma motstånd per kg (hoppas jag, eller så är ni väldigt starka /jag svag!) som den släden på mitt gym. Den är mycket mindre och när jag laddar på 80kg är det rejält tungt. Springer dock mycket snabbar. Men det är väl lite en smaksak, jag tränar lite för explosivitet också.

Träningen såg kul ut i alla fall! :-)

Om du är förbi Enköping så är du välkommen att prova :)

Stoltz
2017-11-17, 11:21
Om du är förbi Enköping så är du välkommen att prova :)

Vilket monster du är, åker nästan upp till Enköping endast för att få köra där.

z_bumbi
2017-11-17, 14:08
Det här lät som något för mig! Har ju stora åkrar som jag kan leka på. Någon som har sett utomhus slädar? Borde gå att bygga med lite fantasi.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ett handårder är ju gjort för ändamålet, har du tur har du något i någon bod/lada.

Enklast på jordunderlag är nog annars en vanlig motorhuv plus remmar att dra med.

spoon
2017-11-17, 14:48
Ett handårder är ju gjort för ändamålet, har du tur har du något i någon bod/lada.

Enklast på jordunderlag är nog annars en vanlig motorhuv plus remmar att dra med.Har redan hittat en släde anpassat för hästar. Vad det finns grejer i bodarna ! :D

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Illustrerade mannen
2017-11-17, 14:50
https://www.instagram.com/p/BVcVWOBFHFK/

Här är ett klipp från när vi kör slädar bland annat. Tjejerna kör med ca 200 kg och herrarna med 250-300 kg

Inspirerad av denna tråd testade jag för första gången idag. Men 250-300 kg!!! Troligen är det olika underlag, eller så drabbades jag av tillfällig ALS... Jag lastade på 100 kr och kunde knappt rubba den. Minskade ner till 80 kg och fick slita som ett djur! Men kul var det!

StarkaUlf
2017-11-17, 14:53
Ser ut som plastgräs på oscars filmer.

Matsa
2017-11-18, 14:31
Där jag tränar är det gummimatta så det behövs inte så mycket vikt för att det ska bli tungt. Jag önskar dock att de hade konstgräs eller något, våra mattor har en förmåga att ibland vara ojämna i friktion och det kan vara rätt irriterande.

Ett handårder är ju gjort för ändamålet, har du tur har du något i någon bod/lada.

Enklast på jordunderlag är nog annars en vanlig motorhuv plus remmar att dra med.

Jag hade föreslagit ett däck men en motorhuv är en riktigt bra idé! Det är nog bättre på det underlaget.

Har redan hittat en släde anpassat för hästar. Vad det finns grejer i bodarna ! :D

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Låter riktigt grymt! Bra med bodar fulla med saker man inte visste att man behövde. :)

delta_mats
2017-11-21, 19:45
Jag testade en släde för ett par veckor sedan med hjul. Man lastade lite vikt på den sen kunde man ställa in en broms i 3 olika lägen som ändrade motståndet, smidigt om man snabbt ville ändra tröghet utan att lasta av och på massa vikt.

spoon
2017-11-21, 20:02
Min släde var visst vinteranpassad. Blev noll friktion mot snön. Trots att den väger en del så blev inget motstånd. Dom byggde bra grejer förr i tiden. Jag får dra nåt annat på nästa pass. Kanske en lastpall.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Stoltz
2017-11-22, 10:41
Min släde var visst vinteranpassad. Blev noll friktion mot snön. Trots att den väger en del så blev inget motstånd. Dom byggde bra grejer förr i tiden. Jag får dra nåt annat på nästa pass. Kanske en lastpall.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Hade en liknande upplevelse när jag hjälpte min pappa flytta i ett förråd för några år sedan. Släden vi lastade på gick så bra på snön att det praktiskt taget var lättare att gå med last än utan :D

Jag har börjat köra slädpress/drag på cardiodagarna.
Det jag gör är att binder ett rep runt slädens viktstång, pressar sen släden åt ena hållet, springer tillbaka till början och tar tag i repets ände, och drar tillbaka den. Det bränner gott i både lungor och underarmar, och alla som curlar kroppsvikten tittar på en som att man är från Mars.

z_bumbi
2017-11-22, 11:06
Min släde var visst vinteranpassad. Blev noll friktion mot snön. Trots att den väger en del så blev inget motstånd. Dom byggde bra grejer förr i tiden. Jag får dra nåt annat på nästa pass. Kanske en lastpall.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Kolla upp värdet på släden...

Bildäck och lastpallar har en tendens att hugga sig fast vid ojämnheter men med egen mark kan du fixa en bana som är slätare.

Stoltz
2017-11-28, 10:39
Hade en liknande upplevelse när jag hjälpte min pappa flytta i ett förråd för några år sedan. Släden vi lastade på gick så bra på snön att det praktiskt taget var lättare att gå med last än utan :D

Jag har börjat köra slädpress/drag på cardiodagarna.
Det jag gör är att binder ett rep runt slädens viktstång, pressar sen släden åt ena hållet, springer tillbaka till början och tar tag i repets ände, och drar tillbaka den. Det bränner gott i både lungor och underarmar, och alla som curlar kroppsvikten tittar på en som att man är från Mars.

Körde 13 set med varierande vikter igår. På 12:e settet var jag nere på 60kg och det var mer än tillräckligt för att sätta eld på både lungor, ben, och axlar.

Älskar den här övningen :D

http://i67.tinypic.com/2ni76a9.jpg