handdator

Visa fullständig version : Dips - Kan ni hålla nere axlarna?


baggard
2017-11-10, 19:13
I toppläget går det bra att pressa ner axlarna, ifrån öronen, men så fort jag börjar röra mig nedåt så vill dom shruggas
Upp igen. Det hjälper ju mer jag lutar mig framåt för då verkar det inte ställa samma krav på rörligheten, men det blir en ganska konstigt DIP som blir påfrestande på armbågarna istället.

Vad för stretchar kan man göra för att förbättra?

Kan ni hålla nere axlarna och back axlarna under hela rörelsen?

ceejay
2017-11-10, 19:53
Försök att hålla ned axlarna och lyfta armbågen bakåt som i en dip. Axeln roterar framåt och det är rätt obekvämt. Skulle nog säga att du måste höja skuldrorna.

Jocke67
2017-11-10, 20:06
Jag fattar inte. Vad är det man vill undvika när man gör dips?

baktung
2017-11-10, 20:09
Jag fattar inte. Vad är det man vill undvika när man gör dips?
Luxation.

Scratch89
2017-11-11, 14:44
Försök att hålla ned axlarna och lyfta armbågen bakåt som i en dip. Axeln roterar framåt och det är rätt obekvämt. Skulle nog säga att du måste höja skuldrorna.

Rent funktionellt tänker jag att man ska försöka ha skulderbladen på en bra plats, annars kan man få problem med inklämning och/eller luxationer om axelleden inte rör sig bra i leden.

baggard
2017-11-11, 17:24
Man kanske inte behöver vara så noga med att ha axlarna "depressed" under hela rörelsen, utan det räcker att man inte säckar ihop helt under rörelsen?

Har flera gånger sträckt eller klämt till något i trapz/nackområdet när jag kört dips så jag fått avstå träning några veckor efter för blir så immobil

ceejay
2017-11-11, 23:53
Rent funktionellt tänker jag att man ska försöka ha skulderbladen på en bra plats, annars kan man få problem med inklämning och/eller luxationer om axelleden inte rör sig bra i leden.

Tänkte du fixerade helt då? Jag tänker mig lite som i armhävningar, att man vill ha lite glid i skuldrorna.

panzerpig
2017-11-12, 01:56
Vad säger ni om filmen i denna artikel då? Bra teknik? https://www.t-nation.com/training/dips-youre-doing-them-wrong
Jag läste lite om dips och har helt skrotat bänkpressen på grund av nackproblem. Har funkat utmärkt. Större öva och triceps, inte alls några axelproblem eller dylikt. Har jobbat mig upp till kroppsvikt (98) +60 kg.
Det enda jag märkt är att jag lätt blir sliten i biceps, antar att biceps måste jobba när man går rätt djup i dips?

Arne Persson
2017-11-12, 17:19
Vad säger ni om filmen i denna artikel då? Bra teknik? https://www.t-nation.com/training/dips-youre-doing-them-wrong
Jag läste lite om dips och har helt skrotat bänkpressen på grund av nackproblem. Har funkat utmärkt. Större öva och triceps, inte alls några axelproblem eller dylikt. Har jobbat mig upp till kroppsvikt (98) +60 kg.
Det enda jag märkt är att jag lätt blir sliten i biceps, antar att biceps måste jobba när man går rätt djup i dips?

Gör tvärtom så blir det rätt...

Arne Persson
2017-11-12, 17:21
https://www.youtube.com/watch?v=7UEJWJu6uXM

Wain
2017-11-12, 18:26
https://www.youtube.com/watch?v=7UEJWJu6uXM

:thumbup:

Jocke67
2017-11-12, 19:37
https://www.youtube.com/watch?v=7UEJWJu6uXM

Varför ska man undvika att luta sig framåt? Är det för att övningen inte tar lika bra eller är det pga ökad skaderisk?

panzerpig
2017-11-13, 12:51
Gör tvärtom så blir det rätt...

Det lustiga är att det har blivit att jag kör som i filmen du skickade.
Tekniken i filmen jag la upp funkar om jag kör oviktat men slänger jag på 40 kilo så funkar inte det, jag blir automatiskt mer upprätt.

En annan film med olika tekniker: https://www.youtube.com/watch?v=YuaUTOMQQrc

Scratch89
2017-11-15, 23:12
Varför ska man undvika att luta sig framåt? Är det för att övningen inte tar lika bra eller är det pga ökad skaderisk?

Det är nog mer för att man inte ska kunna få moment av att ändra kroppsposition. Bedömningsreglerna på tävling är ju för rättvisa och strikthet, inte för maximal muskelaktivering.

Sen är det jäkla snygga dips dock.

Scratch89
2017-11-15, 23:14
Tänkte du fixerade helt då? Jag tänker mig lite som i armhävningar, att man vill ha lite glid i skuldrorna.

Lite glid i skuldrorna blir det ju såklart eftersom armen rör sig i ett flexion/extensionsmönster. Däremot ser jag inget positivt med att "tappa" skuldrorna så att skulderbladen slår ihop, typ shrugar. Eller tvärtom att man serratuspressar upp sig i toppläget.

meow
2017-11-16, 00:32
Det är nog mer för att man inte ska kunna få moment av att ändra kroppsposition. Bedömningsreglerna på tävling är ju för rättvisa och strikthet, inte för maximal muskelaktivering.

Sen är det jäkla snygga dips dock.

Så om man tycker det är skönare att luta sig framåt och inte har för avsikt att tävla så är det att föredra? Eller betyder det att man bör stretcha?

Ett Orm
2017-11-16, 02:54
Så om man tycker det är skönare att luta sig framåt och inte har för avsikt att tävla så är det att föredra? Eller betyder det att man bör stretcha?

Om du inte tänker tävla får du göra precis som du vill och tycker, men någonstans på vägen slutar det vara dips och blir något annat.

panzerpig
2017-11-16, 17:57
Om du inte tänker tävla får du göra precis som du vill och tycker, men någonstans på vägen slutar det vara dips och blir något annat.

Ja, och då kallas det nått annat. Gironda dips sägs vara "bästa bröstövningen" av vissa.
Ser skum ut: http://www.ironguru.com/vince-gironda-dips

a.k
2017-11-20, 15:02
Om man kör så som i filmen Arne skickade med så full rom det går så får man en jäkligt bra axel och kanske lite pec minor stretch också. Många kör med framåtlutande stilen och kan utan någon större riktigt styrka göra typ 20 dips men testa o göra dom strikt utan framåtlutat, de flesta kommer inte ens komma ner 90 grader och inte ens klara en enda väl utförd dip.. så gör om gör rätt och lämna egot hemma

Jocke67
2017-11-20, 16:34
Men om man vill köra dips som en tung basövning, är inte framåtlutat bra då? Man kan ju köra tyngre vilket jag antar beror på mer aktivering bröst?

trasig
2017-11-20, 17:07
jag kör medvetet så mycket framåtlutande jag kan, men kör den som en bröst övning o inte tricepsövning

baggard
2017-11-20, 22:40
Om man kör så som i filmen Arne skickade med så full rom det går så får man en jäkligt bra axel och kanske lite pec minor stretch också. Många kör med framåtlutande stilen och kan utan någon större riktigt styrka göra typ 20 dips men testa o göra dom strikt utan framåtlutat, de flesta kommer inte ens komma ner 90 grader och inte ens klara en enda väl utförd dip.. så gör om gör rätt och lämna egot hemma


Försöker jag köra rätt ned som du beskriver så har jag axlarna nästan i öronen vid bottenläget. Vet inte om det är en svaghet i axlarna eller en rörlighetsfråga eller lite av varje

Flodamannen
2017-11-20, 23:18
Jag tycker om att köra helt rakt och när man kör viktade dips och går djupt så aktiveras hela coren i bottenläget. Fullständig spänning i mage/core och liksom trycker ihop benen helt raka.
Fattar inte dom som kör viktade dips framåtlutade med slappa ben som bara dinglar. Hela kroppen hjälper liksom till i bottenläget om core är aktiverad!
Man trycker liksom ifrån genom att spänna till coren...
Och det får jag bara med helt rak kropp och dessutom plantar flexion och inte luxation som i första videon!

Stoltz
2017-11-21, 07:54
Jag tycker om att köra helt rakt och när man kör viktade dips och går djupt så aktiveras hela coren i bottenläget. Fullständig spänning i mage/core och liksom trycker ihop benen helt raka.
Fattar inte dom som kör viktade dips framåtlutade med slappa ben som bara dinglar. Hela kroppen hjälper liksom till i bottenläget om core är aktiverad!
Man trycker liksom ifrån genom att spänna till coren...
Och det får jag bara med helt rak kropp och dessutom plantar flexion och inte luxation som i första videon!

Ni som gör dips med raka ben har fan inte ätit er gröt, jag har än idag inte sett en dipsställning där jag inte hade dragit fötterna i marken halvvägs igenom rörelsen :D

Flodamannen
2017-11-21, 11:43
Ni som gör dips med raka ben har fan inte ätit er gröt, jag har än idag inte sett en dipsställning där jag inte hade dragit fötterna i marken halvvägs igenom rörelsen :D

Är du två meter lång eller?
Jag är 1.82. Kan klart gå ned djupt med rak kropp utan att tippa eller fuska.
Titta på videon som Arne länkade till. Personen har tämligen rak kopp. Han går ned mycket djupare än 90 grader och han har ändå en marginal till golvet.

Visst, det diffar på höjden på dipsställningar. Den jag kör i är hög. Är en fristående dipsställning och jag märker att den är högre än den andra på gymmet som sitter fastmonterad som del i en strongbox.

Sen beror det nog också på längden på överarmen kontra underarmen.
Jag har långa armar, men själva överarmsdelen är kort (lång underarm). Det gör att jag inte behöver gå lika djupt i centimeter räknat jämfört med en person som har en lång överarm.
En fördel!

Ett Orm
2017-11-21, 17:01
Är du två meter lång eller?
Jag är 1.82. Kan klart gå ned djupt med rak kropp utan att tippa eller fuska.
Titta på videon som Arne länkade till. Personen har tämligen rak kopp. Han går ned mycket djupare än 90 grader och han har ändå en marginal till golvet.

Visst, det diffar på höjden på dipsställningar. Den jag kör i är hög. Är en fristående dipsställning och jag märker att den är högre än den andra på gymmet som sitter fastmonterad som del i en strongbox.

Sen beror det nog också på längden på överarmen kontra underarmen.
Jag har långa armar, men själva överarmsdelen är kort (lång underarm). Det gör att jag inte behöver gå lika djupt i centimeter räknat jämfört med en person som har en lång överarm.
En fördel!
Tror stoltz är 2m + tom.:d

Stoltz
2017-11-21, 19:19
Är du två meter lång eller?
Jag är 1.82. Kan klart gå ned djupt med rak kropp utan att tippa eller fuska.
Titta på videon som Arne länkade till. Personen har tämligen rak kopp. Han går ned mycket djupare än 90 grader och han har ändå en marginal till golvet.

Visst, det diffar på höjden på dipsställningar. Den jag kör i är hög. Är en fristående dipsställning och jag märker att den är högre än den andra på gymmet som sitter fastmonterad som del i en strongbox.

Sen beror det nog också på längden på överarmen kontra underarmen.
Jag har långa armar, men själva överarmsdelen är kort (lång underarm). Det gör att jag inte behöver gå lika djupt i centimeter räknat jämfört med en person som har en lång överarm.
En fördel!

Nu känner jag mig dryg, jag var hundra på att jag skrev ett inlägg till?
Troligtvis inte eftersom det inte är här dock *facepalm* :D

Skämt åsido i mitt förra inlägg (fast nej, kan inte göra dips med raka ben på någon ställning jag so far testat!) så kan jag däremot lyfta benen framåt och göra dips på så sätt (tänk dig en L-ställning) och jag håller helt med om att det ger en helt annan (och bättre) känsla än att ha fötterna bakåt.

Jag har gjort samma sak i Pull ups och Chins och där märker jag en ännu större förbättring, så är helt med på ditt resonemang :)

Tror stoltz är 2m + tom.:d
:D