handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska man styrketräna innan deff?


Anonymes
2017-11-08, 10:51
Har gymmat i 3 månader och har märkt att mina muskler har blivit mycket större (newbie gains osv). Är det rimligt att deffa i typ maj nästa år? Vill absolut inte deffa när jag har för lite muskler men samtidigt så vill jag bara gå ner kanske 3 kg fett så det borde inte vara för mycket? Annars tänkte jag att om min kaloribalans ligger på ex 1700 kcal så kan jag ligga på den siffran hela tiden och ju mer tiden går, desto mer muskler --> högre förbränning --> jag går ner lite grann i fett. Hur tycker ni jag ska göra? Spelar egentligen ingen roll när jag deffar för jag ser ändå inte tjock ut men jag behöver någon sorts tidsplan. Borde jag satsa på sommaren 2019?

160cm, 55 kg, 19 år, kvinna om det spelar nån roll

Jarp
2017-11-08, 10:57
Vad är målet? Mitt förslag: välj ett mål (t.ex. semester-fit nästa år), och så tränar du hårt på balans eller strax över balans fram till X veckor innan det och då kör du deff. X= Antal kilon du då vill bli av med multiplicerat med 2. I ditt fall just nu: 3x2=6. Dvs om du vill vara semester-fit till midsommar (22 juni) och då fortfarande har 3 kilo du vill tappa så tränar du hårt på balans/litet överskott till 11 maj som är 6 veckor innan det.

Diomedea exulans
2017-11-08, 11:07
Det finns ju folk som bantar utan att ens styrketräna. Du kan börja deffa nu om du vill. Det är nog roligare att deffa i början av sin styrketräningskarriär, då ökat chansen att man blir starkare under deffen.