handdator

Visa fullständig version : Kraftig fettförlust trots ökat kaloriintag med ketogen diet


King Grub
2017-11-06, 13:02
Background

Low-carbohydrate diets have recently grown in popularity among endurance athletes, yet little is known about the long-term (>4 wk) performance implications of consuming a low-carbohydrate high fat ketogenic diet (LCKD) in well-trained athletes.

Methods

Twenty male endurance-trained athletes (age 33 ± 11y, body mass 80 ± 11kg; BMI 24.7 ± 3.1 kg/m2) who habitually consumed a carbohydrate-based diet, self-selected into a high-carbohydrate (HC) group (n = 11, %carbohydrate:protein:fat = 65:14:20), or a LCKD group (n = 9, 6:17:77). Both groups performed the same training intervention (endurance, strength and high intensity interval training (HIIT)). Prior to and following successful completion of 12-weeks of diet and training, participants had their body composition assessed, and completed a 100km time trial (TT), six second (SS) sprint, and a critical power test (CPT). During post-intervention testing the HC group consumed 30–60g/h carbohydrate, whereas the LCKD group consumed water, and electrolytes.

Results

The LCKD group experienced a significantly greater decrease in body mass (HC -0.8 kg, LCKD -5.9 kg; P = 0.009, effect size (ES): 0.338) and percentage body fat percentage (HC -0.7%, LCKD -5.2%; P = 0.008, ES: 0.346). Fasting serum beta-hydroxybutyrate (βHB) significantly increased from 0.1 at baseline to 0.5 mmol/L in the LCKD group (P = 0.011, ES: 0.403) in week 12. There was no significant change in performance of the 100 km TT between groups (HC -1.13 min.sec, LCKD -4.07 min.sec, P = 0.057, ES: 0.196). SS sprint peak power increased by 0.8 watts per kilogram bodyweight (w/kg) in the LCKD group, versus a -0.1 w/kg reduction in the HC group (P = 0.025, ES: 0.263). CPT peak power decreased by -0.7w/kg in the HC group, and increased by 1.4 w/kg in the LCKD group (P = 0.047, ES: 0.212). Fat oxidation in the LCKD group was significantly greater throughout the 100km TT.

Conclusions

Compared to a HC comparison group, a 12-week period of keto-adaptation and exercise training, enhanced body composition, fat oxidation during exercise, and specific measures of performance relevant to competitive endurance athletes.

Keto-adaptation enhances exercise performance and body composition responses to training in endurance athletes. Metabolism, November 02 2017.

http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(17)30298-6/fulltext?cc=y=

https://i.imgur.com/i2kuvRY.png

Dreas
2017-11-06, 13:46
Onekligen intressant. Vad säger mer kompetenta om resultatet? Hur kan fettförlusten skilja sig såpass? Högre underskott, fördelaktiga mättider?

Beror lite på vad kosten bestod av.

Grahn
2017-11-06, 14:06
Fat oxidation in the LCKD group was significantly greater throughout the 100km TT.

Gissar att detta är orsaken då, kroppen var bättre på att använda fett som energi?

Dreas
2017-11-06, 15:00
Gissar att detta är orsaken då, kroppen var bättre på att använda fett som energi?Det är ju något av en hönan eller ägget-grej då ökat fettintag ökar fettinlagringen. Ökar du fettinlagringen ökar fettförbränningen.

Ser man på många tidigare studier har man inte direkt sett så stora skillnader, att se en såpass stor skillnad har jag inte varit med om. 0,8% i fettminskning för HC och 5,2% för LCKD.

Kan vatten spela in här? Kroppsviktsskillnaden kan ju förklaras i okej utsträckning av minskade glykogendepåer.

crille
2017-11-06, 15:24
Jag gissar att den stora skillnaden är pga proteinmängden skilde mellan grupperna.

Kischen
2017-11-06, 15:42
Jag gissar att den stora skillnaden är pga proteinmängden skilde mellan grupperna.

Större proteinmägd skulle göra att .. dom brände mer fläsk?

Dreas
2017-11-06, 15:56
Större proteinmägd skulle göra att .. dom brände mer fläsk?
Det är inte helt ovanligt. Högre förbränning med mer protein.

kaspen
2017-11-06, 16:23
https://www.facebook.com/aleaf45/posts/1190876067678581

kaspen
2017-11-06, 17:31
Nu hittar jag inte inlägget men Chad Macias undrade typ hur fan man kan träna personer i 12 veckor så att de är sämre efteråt?

Max
2017-11-06, 17:55
Konditionstränande "atleter" med BMI 25 som äter i genomsnitt 2400 kcal/dag?

Edit: I och för sig gick de ju ner i vikt...men dom tränade ju inte lite direkt.

Från facebook länken ovan:
"For training, each participant completed 7+ hours/week endurance training (moderate intensity 56-68% VO2max), 2 strength training sessions (6 sets of 8-10 reps on a leg press or free squat), and 2 HIIT sessions (10 sets of 1 minute bouts at 70% peak power with 1 minute recovery)."

kaspen
2017-11-06, 18:08
Konditionstränande "atleter" med BMI 25 som äter i genomsnitt 2400 kcal/dag?

Edit: I och för sig gick de ju ner i vikt...men dom tränade ju inte lite direkt.

Från facebook länken ovan:
"For training, each participant completed 7+ hours/week endurance training (moderate intensity 56-68% VO2max), 2 strength training sessions (6 sets of 8-10 reps on a leg press or free squat), and 2 HIIT sessions (10 sets of 1 minute bouts at 70% peak power with 1 minute recovery)."

Med Vo2 max på 50 :laugh:

Nästan sämre studie än Wilson.

Dreas
2017-11-06, 18:43
Verkar också som att dessa författare tidigare fått lite knepiga resultat och verkar lite biased. Inte sagt att man ska förkasta resultatet dock.

kaspen
2017-11-06, 19:06
Verkar också som att dessa författare tidigare fått lite knepiga resultat och verkar lite biased. Inte sagt att man ska förkasta resultatet dock.

Normalt håller jag med dig men just Volek är så jävla dålig att man bör vara extra kritisk. Speciellt när han kommer fram till motsatsen till vad de mer respekterade forskarna gör.

timoat
2017-11-06, 19:37
Jo jag tycker ni alla ska förkasta resultaten som hela kolozzeum som testat det I en vecka gjort så fort lchf kommit på tal tidigare.

Kischen
2017-11-06, 19:55
Det är inte helt ovanligt. Högre förbränning med mer protein.

Jojo men inte såhär.

Dreas
2017-11-06, 20:13
Jo jag tycker ni alla ska förkasta resultaten som hela kolozzeum som testat det I en vecka gjort så fort lchf kommit på tal tidigare.Fast nu är det ju så att det inte är något speciellt med lchf. Finns iofs en växande skara som tror det.

Jojo men inte såhär.Sant.

timoat
2017-11-06, 21:04
Fast nu är det ju så att det inte är något speciellt med lchf. Finns iofs en växande skara som tror det.

Sant.

Det är ju precis vad studien visar, det är nåt speciellt med lchf! Man bränner med fett än på en kolhydrstsrik kost. Eller läste du inte studien?

Magnus N
2017-11-06, 21:14
Hur mättes fettförlusten över de 12 veckorna?

De tappade mera vikt, gjorde de en riktig fettmätning för att se det var fett som tappades eller räknade de av vikt och således minskades fettprocenten på deltagarna generellt?

Sedan är det väl inte direkt förvånande att man får en högre fettförbränning under aktivitet om man har strypt kolhydrater under 12 veckor före ett 100km lopp, var ska annars energin tas ifrån?

timoat
2017-11-06, 21:26
Hur mättes fettförlusten över de 12 veckorna?

De tappade mera vikt, gjorde de en riktig fettmätning för att se det var fett som tappades eller räknade de av vikt och således minskades fettprocenten på deltagarna generellt?

Sedan är det väl inte direkt förvånande att man får en högre fettförbränning under aktivitet om man har strypt kolhydrater under 12 veckor före ett 100km lopp, var ska annars energin tas ifrån?

Det är ju det som är hela poängen med att vara i ketos...

Magnus N
2017-11-06, 21:28
Det är ju det som är hela poängen med att vara i ketos...

ja?

Men var det något nytt att man vid uthållighetsträning behöver energi och om man inte har kolhydrater att ta av så kommer man ta av fett?

King Grub
2017-11-06, 21:35
hur mättes fettförlusten över de 12 veckorna?

Dxa.

Magnus N
2017-11-06, 21:39
Dxa.

Det är en bra mätmetod va? Så man kan med säkerhet säga att det var stor mängd fett som förlorades?

Dreas
2017-11-06, 22:08
Det är ju precis vad studien visar, det är nåt speciellt med lchf! Man bränner med fett än på en kolhydrstsrik kost. Eller läste du inte studien?En studie från en ifrågasatt författare ändrar inte på det vi vet.

Fettförlusten beror på kcalbalansen, frågan är ifall det är dålig rapportering eller kanske det högre proteinintaget som spelar roll.

En studie ändrar inte på hur kroppen fungerar.
Det är en bra mätmetod va? Så man kan med säkerhet säga att det var stor mängd fett som förlorades?Ja, att dom förlorade mer fett råder inga tvivel om. Frågan är varför.

Scratch89
2017-11-06, 22:21
Jag kommer åt fullängdsartikeln (via universitetet) och tycker att de cherry pickar vissa saker ur resultatet. Jag tror att den här studien är biased, men blir gärna övertygad om att den är legit.

Scratch89
2017-11-06, 22:24
Ja, att dom förlorade mer fett råder inga tvivel om. Frågan är varför.

Jag vet att de redovisar medelvärden, men totala viktnedgången stämmer inte överens med fettförlusten. Jag tror att de tappade en del muskler...

https://i.imgur.com/u3JR1Kq.jpg

Klein
2017-11-06, 22:29
Jag vet att de redovisar medelvärden, men totala viktnedgången stämmer inte överens med fettförlusten. Jag tror att de tappade en del muskler...

https://i.imgur.com/u3JR1Kq.jpg

Eller glykogen?

kaspen
2017-11-06, 22:51
Alla borde gå in på ISSN- gruppen på Facebook och se hur de etablerade experterna och forskarna gör sig lustiga över den här. Det är väldigt roande läsning.

Konradsson
2017-11-06, 22:52
Jag vet att de redovisar medelvärden, men totala viktnedgången stämmer inte överens med fettförlusten. Jag tror att de tappade en del muskler...

https://i.imgur.com/u3JR1Kq.jpg

Precis som du säger är det medianvärden, så det behöver inte stämma överens. Vattenvikt ingår dessutom i begreppet "lean mass".

P-värdet är 0,281. Nu är jag ingen expert på statistik, men det betyder väl att att resultatet inte alls är statistiskt signifikant?

King Grub
2017-11-06, 22:56
Alla borde gå in på ISSN- gruppen på Facebook och se hur de etablerade experterna och forskarna gör sig lustiga över den här. Det är väldigt roande läsning.

Den inställningen kan man också ta till när man inte har någon bättre förklaring. Inga självutnämna experter stiger i min aktning av att håna något när man själv inte har något vettigare att komma med än "perhaps the insulin fairy is real":

Scratch89
2017-11-06, 23:02
Eller glykogen?
Så kan det vara.

Alla borde gå in på ISSN- gruppen på Facebook och se hur de etablerade experterna och forskarna gör sig lustiga över den här. Det är väldigt roande läsning.
Kom med något konstruktivt själv istället!

Precis som du säger är det medianvärden, så det behöver inte stämma överens. Vattenvikt ingår dessutom i begreppet "lean mass".

P-värdet är 0,281. Nu är jag ingen expert på statistik, men det betyder väl att att resultatet inte alls är statistiskt signifikant?
Jag tycker den här studien är intressant. De har t.ex många avhopp och liknande, av olika anledningar. T.ex att träningen var för hård, att det var för svårt att äta enligt plan osv. Vi vet ju sedan tidigare att egenrapporterad ätning inte korrelerar så bra med verkligheten.

Den inställningen kan man också ta till när man inte har någon bättre förklaring. Inga självutnämna experter stiger i min aktning av att håna något när man själv inte har något vettigare att komma med än "perhaps the insulin fairy is real":
Nä, det är mer intressant att diskutera med ordentliga argument. Vad har du själv för tankar?

kaspen
2017-11-06, 23:17
Den inställningen kan man också ta till när man inte har någon bättre förklaring. Inga självutnämna experter stiger i min aktning av att håna något när man själv inte har något vettigare att komma med än "perhaps the insulin fairy is real":

Ja vad kan Kevin Tipton, Schoenfeld, Brad Dieter och Chad Macias om det här...

Har du alls läst tråden?

kaspen
2017-11-06, 23:18
Så kan det vara.


Kom med något konstruktivt själv istället!


Jag tycker den här studien är intressant. De har t.ex många avhopp och liknande, av olika anledningar. T.ex att träningen var för hård, att det var för svårt att äta enligt plan osv. Vi vet ju sedan tidigare att egenrapporterad ätning inte korrelerar så bra med verkligheten.


Nä, det är mer intressant att diskutera med ordentliga argument. Vad har du själv för tankar?

Det finns väldigt många gedigna argument i tråden om du bara tar dig tid att läsa i några minuter.

King Grub
2017-11-06, 23:26
Ja vad kan Kevin Tipton, Schoenfeld, Brad Dieter och Chad Macias om det här...

Har du alls läst tråden?

Ja, och ett av få vettiga inlägg kommer från en av forskarna som ligger bakom studien.

Vad man heter är irrelevant om man bara skriver dynga och oavsett vad man gjort tidigare.

Någon annan i den tråden är också extremt besviken på hur dom uppfört sig i den. Just med tanke på vilka det är.

kaspen
2017-11-06, 23:55
Ja, och ett av få vettiga inlägg kommer från en av forskarna som ligger bakom studien.

Vad man heter är irrelevant om man bara skriver dynga och oavsett vad man gjort tidigare.

Någon annan i den tråden är också extremt besviken på hur dom uppfört sig i den. Just med tanke på vilka det är.

Jag såg det. Även om jag håller med henne om att man absolut kan vara snällare i sin kritik betyder det inte att kritiken inte är rättfärdigad.

kaspen
2017-11-07, 00:12
Jag måste erkänna att jag först nu såg att det här handlar om en master uppsats vilket gjorde att jag fick lite dåligt samvete för min pissiga attityd.

Dreas
2017-11-07, 07:41
Jag måste erkänna att jag först nu såg att det här handlar om en master uppsats vilket gjorde att jag fick lite dåligt samvete för min pissiga attityd.Kul för stackaren som blivit hånad av några av de största namnen :(