handdator

Visa fullständig version : Förbättrade hälsomarkörer efter bara 48 timmars vegankost


King Grub
2017-11-03, 09:36
SCOPE:

Research is limited on diet challenges to improve health. A short-term, vegan protein diet regimen nutritionally balanced in macronutrient composition compared to an omnivorous diet was hypothesized to improve metabolic measurements of blood sugar regulation, blood lipids, and amino acid metabolism.

METHODS AND RESULTS:

This randomized, cross-over, controlled vegan verses animal diet challenge was conducted on 21 (11 female,10 male) healthy participants. Fasting plasma was measured during a 3-day diet intervention for clinical biochemistry and metabonomics. Intervention diet plans met individual caloric needs. Meals were provided and supervised. Diet compliance was monitored.

CONCLUSIONS:

The vegan diet lowered triglycerides, insulin and homeostatic model assessment (HOMA-IR), bile acids, elevated magnesium levels, and changed branched-chain amino acids (BCAAs) metabolism (p<0.05), potentiating insulin and blood sugar control after 48 hours. Cholesterol control improved significantly in the vegan verses omnivorous diets. Plasma amino acid and magnesium concentrations positively correlated with dietary amino acids. Polyunsaturated fatty acids and dietary fiber inversely correlated with insulin, HOMA-IR and triglycerides. Nutritional biochemistries, BCAAs, insulin and HOMA-IR were impacted by sexual dimorphism. A health-promoting, BCAA-associated metabolic signature was produced from a short-term, healthy, controlled, vegan diet challenge when compared with a healthy, controlled, omnivorous diet.

Mol Nutr Food Res. 2017 Oct 31. A 48-Hour Vegan Diet Challenge in Healthy Women and Men Induces a BRANCH-Chain Amino Acid Related, Health Associated, Metabolic Signature.

Ram Dass
2017-11-03, 14:44
Sådär ja, nu kommer vändpunkten. Nu kommer alla vilja bli veganer!

JacobHeitmann
2017-11-04, 07:16
Att faktiskt följa Livsmedelsverkets råd är en början iallafall. Problemet är att en kraftig majoritet inte ens är i närheten av rekommendationerna.

Ram Dass
2017-11-04, 11:35
Att faktiskt följa Livsmedelsverkets råd är en början iallafall. Problemet är att en kraftig majoritet inte ens är i närheten av rekommendationerna.

Ja eller hur, jag förstår inte hur jag tyckte det var problematiskt att få i mig grönsaker i någon betydande mängd förut. Då ofta i form av någon tråkig fryst wok-mix också. Men det tog drygt ett år som vegan att komma över tröskeln.

xan
2017-11-04, 12:29
Om det inte vore för alla jävla gaser som en vegansk kost skapar...

JacobHeitmann
2017-11-04, 15:03
Om det inte vore för alla jävla gaser som en vegansk kost skapar...

Det brukar bara ta 2-4 veckor innan mina gaser minskat nästan helt efter att ha varit konsekvent med kosten.

Shqypnia
2017-11-04, 22:01
Det brukar bara ta 2-4 veckor innan mina gaser minskat nästan helt efter att ha varit konsekvent med kosten.

2-4 veckor räcker för en skilsmässa.

Bandid0
2017-11-04, 22:06
Det brukar bara ta 2-4 veckor innan mina gaser minskat nästan helt efter att ha varit konsekvent med kosten.

Det där att magen vänjer sig funkade aldrig för mig. Vissa saker tål jag helt enkelt inte (linser, sojabönor). Quinoa däremot fungerar utmärkt. Undrar varför det skiljer så mycket mellan så liknande livsmedel.

Själv äter jag en blandkost, men med rätt lite kött. Proteinkällorna består av fisk, ägg och syrade mjölkprodukter. Jag tror inte att en och samma diet är bäst för alla. Oavsett om det är vegan, LCHF eller tallriksmodellen.

dodie
2017-11-07, 14:59
Det brukar bara ta 2-4 veckor innan mina gaser minskat nästan helt efter att ha varit konsekvent med kosten.

Jag har kört typ 10 månader nu och still going strong med gaserna :D. Fast det är värst efter kikärtor och bönor. Annars är det ganska lungt.

baktung
2017-11-07, 18:00
Undrar hur resultaten såg ut efter 6248 timmar...

Bob90
2017-11-07, 18:23
Jag provade strikt vegetariskt (tycker inte om ordet vegan) i ca 2 år, men jag mådde inte bra av det. Blev yr, trött och kände mig svag sista halvåret innan jag slutade med det. Hade bra blodvärden och dylikt så vet inte vad det berodde på.
En kompis provade att köra någon blandning mellan vegeterian och pesceterian i typ ett halvår och blev lite deprimerad.
Sen så har jag fyra andra kompisar som varit strikta vegeterianer hela sitt liv som mår alldeles prima.

Jag har kört typ 10 månader nu och still going strong med gaserna :D. Fast det är värst efter kikärtor och bönor. Annars är det ganska lungt.

Tips är att värma bönorna (även om de är kokta innan). Det hjälpte för mig. Nu käkar jag bönor nästan varje dag bara för att det är billigt och rätt bra föda, har inga större problem med gaser, men det är ju klart att jag är lite mindre gasig en bönfri vecka jämfört med en vecka där jag käkar bönor 1-2 ggr dagligen :D

Max
2017-11-08, 17:28
Jag provade strikt vegetariskt (tycker inte om ordet vegan) i ca 2 år, men jag mådde inte bra av det. Blev yr, trött och kände mig svag sista halvåret innan jag slutade med det. Hade bra blodvärden och dylikt så vet inte vad det berodde på.
En kompis provade att köra någon blandning mellan vegeterian och pesceterian i typ ett halvår och blev lite deprimerad.
Sen så har jag fyra andra kompisar som varit strikta vegeterianer hela sitt liv som mår alldeles prima.Alltid trevlig med anekdoter