handdator

Visa fullständig version : Smärta precis ovan knä


Mickee
2017-11-02, 14:10
Hej!

Jag igen men ännu ett knäproblem..

Jag har haft problem med vänster knä sedan förra hösten. För någon månad sen började det bli bra så kunde börja med knäböj igen. Dock uppstod det nu problem med höger knä istället.

Svårt att beskriva skillnaderna, men jag ska försöka.

Vänstern var knäsenan som var överbelastad, därav hade jag ont precis under knäskålen.
Nu på högern har jag istället ont precis över knäskålen. Smärtan är på ett helt annat sätt än vänstern.

Om vänstern kändes som ett gummiband som drogs åt stenhårt så man var tvungen att röra på det för att släppa, så känns högern mer som ett kugghjul som hackar/fastnar.
När jag går och rör mig vanligt känns det hyfsat okej, t.ex. en stund in på ett överkroppspass.
Men gör jag någon knäböjsliknande rörelse gör det ont. Och om jag t.ex. ligger i soffan länge så fastnar "kugghjulet" nästan helt och låser sig. Tror jag behöver värme och blodtillförsel för att det skall kännas bättre.

Innan dessa smärtorna i högern uppstod så gick det att böja okej ett tag. Low bar och "good morning"-stil.
Men så ville jag satsa på teknik och high bar istället, så jag började med mycket stretching och mobilitet för fotleder, ljumskar och knän. Och eftersom jag givetvis vill ha snabba resultat gick jag ut som en idiot och körde på för hårt..
Gjorde till slut ont runt om hela knät, som om senor/muskler inte hängt med riktigt.
Så misstänker att detta kan ha något med saken att göra.

Något någon känner igen?
Har fått ett bud om att det kunde vara "Låter lite som knäsenan inte ligger rakt över patella". Rimligt?

Mickee
2017-11-02, 22:03
Extra info om knät:

Insåg ikväll att det konstigt nog gör ont i höger knä när jag gör utfall med vänster ben fram, och när jag har mitt högra lår rakt ner mot golvet. När jag har det i en större vinkel bakåt, eller när jag gör ett utfall med höger ben fram gör det inte lika ont.

Kunde till och med köra lite böj utan att det högg till för mycket. Så det är en viss vinkel som jag beskrev ovan som är värst..

Något som låter bekant?

Scratch89
2017-11-02, 22:14
Upphakningarna samt att det blir värre vid inaktivitet låter mer som meniskbesvär.

Mickee
2017-11-03, 08:31
Upphakningarna samt att det blir värre vid inaktivitet låter mer som meniskbesvär.

Okej. Finns det någon standard "börja med det här och se om det blir bättre"?

Stretching, foamrolling, vila, träna?

Smklnn
2017-11-03, 11:42
Låser sig knäet så är det aldrig bra. Det är en av indikationerna till operation vid meniskskador. Få det undersökt av en Idrottsmedicin/OMT/Ortopedi kunnig Sjukgymnast/Fysioterapeut.

Scratch89
2017-11-04, 16:07
Okej. Finns det någon standard "börja med det här och se om det blir bättre"?

Stretching, foamrolling, vila, träna?

Stärk muskler runt om, se till att inte provocera fram smärtan mer än nödvändigt, diverse koordinations/balansövningar. Finns schysst övningar i appen "Knäkontroll" som man kan ladda hem gratis, t.ex. :)

Mickee
2017-11-04, 19:53
Låser sig knäet så är det aldrig bra. Det är en av indikationerna till operation vid meniskskador. Få det undersökt av en Idrottsmedicin/OMT/Ortopedi kunnig Sjukgymnast/Fysioterapeut.

Ok!

Stärk muskler runt om, se till att inte provocera fram smärtan mer än nödvändigt, diverse koordinations/balansövningar. Finns schysst övningar i appen "Knäkontroll" som man kan ladda hem gratis, t.ex. :)

Ok, bara att fortsätta med dem då.. Har kört koordination/balansövningar i 4-5 månaders tid för att få mitt vänstra knä bra (kört övningarna för båda knäna givetvis). Får hoppas de hjälper för höger i detta fallet också då :D

Kunde dock inte hitta "knäkontroll" på App Store, även om de gav den som förslag :/

Scratch89
2017-11-04, 20:27
Knepigt. Det finns ju om man söker på den.

https://itunes.apple.com/se/app/kn%C3%A4kontroll/id573826071?l=en&mt=8

Mickee
2017-11-04, 23:53
Knepigt. Det finns ju om man söker på den.

https://itunes.apple.com/se/app/kn%C3%A4kontroll/id573826071?l=en&mt=8

Ah den är inte uppdaterad för iOS 11 än. Får hålla koll den tills dess