handdator

Visa fullständig version : Fotplacering i benspark?


Maximal
2017-11-01, 11:09
Har fotplaceringen i benspark någon betydelse för hur belastningen på de olika musklerna i framsida lår påverkas? Om ja, är det en liten försumbar skillnad eller kan det vara värt att variera?

Jag kan tycka att låren får en bättre pump och kontakt i olika delar av att hoppa mellan brett och smalare placering.

martch
2017-11-01, 11:34
http://i66.tinypic.com/23kyvba.png

Självklart, variation är nyckeln till framgång

Arne Persson
2017-11-01, 11:53
Fotställningen är inget som påverkar M. quadriceps femoris olika delar.

Maximal
2017-11-01, 12:13
http://i66.tinypic.com/23kyvba.png

Självklart, variation är nyckeln till framgång

Haha wtf vems konstverk?

Maximal
2017-11-01, 12:15
Fotställningen är inget som påverkar M. quadriceps femoris olika delar.

Så bäst att använda teknik som man är som starkast eller mest behaglig?

smerk
2017-11-01, 12:15
Har jag fötterna tätt ihop träffar jag vastus medialis till stor del. Fötterna typ axelbrett träffar jag rectus femoris mest och lite rectus lateralis. Har jag fötterna axelbrett men tårna pekandes utåt så träffar jag typ bara rectus lateralis.

Arne Persson
2017-11-01, 12:19
Har jag fötterna tätt ihop träffar jag vastus medialis till stor del. Fötterna typ axelbrett träffar jag rectus femoris mest och lite rectus lateralis. Har jag fötterna axelbrett men tårna pekandes utåt så träffar jag typ bara rectus lateralis.

Rectus lateralis?

King Grub
2017-11-01, 12:23
Rectum lateralis?

Arne Persson
2017-11-01, 12:24
Som sagt... fotens position har ingen påverkan på den aktuella muskelns fyra delar. Däremot kan M. rectus femoris på M. quadriceps femoris påverkas av överkroppslutningen vid benspark. Mao kan aktiveringen förstärkas på M. r. f. om kroppen lutas bakåt så att denna TVÅLEDSdel av M. q. f. sträcks ut...








Men... vad vet jag...?

smerk
2017-11-01, 12:27
Rectus lateralis?

*Vastus lateralis

Bob90
2017-11-01, 16:51
Rectus lateralis?
Rectum lateralis?

Det den mellersta muskeln analöppningen :naughty:

Ett Orm
2017-11-01, 22:53
Som sagt... fotens position har ingen påverkan på den aktuella muskelns fyra delar. Däremot kan M. rectus femoris på M. quadriceps femoris påverkas av överkroppslutningen vid benspark. Mao kan aktiveringen förstärkas på M. r. f. om kroppen lutas bakåt så att denna TVÅLEDSdel av M. q. f. sträcks ut...








Men... vad vet jag...?

Att det känns olika i de olika delarna torde väl ha med musklerna även stabiliserar knäskålen mm, dvs de får en något annorlunda aktivering beroende på hur benet är roterat snarare än hur brett eller smalt man kör?

baktung
2017-11-02, 00:20
Jag brukar ibland fuska i bensparken genom att ta i med hela kroppen. Sådär så man lyfter från sitsen och trycker upp den med raka ben. Blir lite annorlunda rörelse än att bara låta benen jobba strikt. Och så klarar man mer vikt...

Bob90
2017-11-02, 00:44
Jag brukar ibland fuska i bensparken genom att ta i med hela kroppen. Sådär så man lyfter från sitsen och trycker upp den med raka ben. Blir lite annorlunda rörelse än att bara låta benen jobba strikt. Och så klarar man mer vikt...

Känns inte som att det är opti för knäleden?
Jag kör superstrikt och faktiskt ett ben i taget :) Jag tränar den iof övningen främst i rehab-/prehabsyfte.

Maximal
2017-11-02, 08:38
Jag brukar ibland fuska i bensparken genom att ta i med hela kroppen. Sådär så man lyfter från sitsen och trycker upp den med raka ben. Blir lite annorlunda rörelse än att bara låta benen jobba strikt. Och så klarar man mer vikt...

Jag gör typ samma ibland, fast greppar tag i något under eller bakom ryggstödet och drar mig så jag sitter klistrad fast, då får jag till gristunga vikter men utan att överkroppen hjälper till på något sätt.

baktung
2017-11-02, 09:38
Känns inte som att det är opti för knäleden?
Jag kör superstrikt och faktiskt ett ben i taget :) Jag tränar den iof övningen främst i rehab-/prehabsyfte.
Kanske inte opti men har inte haft problem med knäleden i alla fall. Dock tror jag inte det är värre än att sparka strikt ur bottenläget med tunga vikter. Det är framförallt i början av rörelsen jag tycker att jag faktiskt avlastar knät genom att hjälpa till med kroppstyngden/höften sådär. Dessutom kör jag inte lågreps i den övningen utan håller mig fortfarande till minst 4-5 reps. Att maxa i bensparken skulle inte kännas opti.

Vid första repetitionen tar jag även hjälp med armen och drar igång rörelsen i handtaget som finns.