handdator

Visa fullständig version : Närvaron av spotters förbättrar bänkpresstyrkan


King Grub
2017-10-29, 23:14
Resistance exercise is a widely used method of physical training in both recreational exercise and athletic populations. The use of training partners and spotters during resistance exercise is widespread, but little is known about the effect of the presence of these individuals on exercise performance. The purpose of the current study was to investigate the effect of spotter presence on bench press performance. Twelve recreationally trained participants (age, 21.3 +/- 0.8 years, height, 1.82 +/- 0.1 m, and weight, 84.8 +/- 11.1 kg) performed 2 trials of 3 sets to failure at 60% of 1 repetition maximum on separate occasions. The 2 trials consisted of spotters being explicitly present or hidden from view (deception). During the trials, total repetitions (reps), total weight lifted, ratings of perceived exertion (RPE), and self-efficacy were measured. Total reps and weight lifted were significantly greater with spotters (difference = 4.5 reps, t = 5.68, p < 0.001 and difference = 209.6 kg, t = 5.65, p < 0.001, respectively). Although RPE and local RPE were significantly elevated in the deception trials (difference = 0.78, f = 6.16, p = 0.030 and difference = 0.81, f = 5.89, p = 0.034, respectively), self-efficacy was significantly reduced (difference = 1.58, f = 26.90, p < 0.001). This study demonstrates that resistance exercise is improved by the presence of spotters, which is facilitated by reduced RPE and increased self-efficacy. This has important implications for athletes and clients, who should perform resistance exercise in the proximity of others, to maximize total work performed.

Presence of Spotters Improves Bench Press Performance: A Deception Study. Journal of Strength & Conditioning Research, October 24, 2017.

Diomedea exulans
2017-10-29, 23:33
De glömmer en viktig faktor: Att 99 % av passare drar i stången fastän man uttryckligen ber dem att inte röra den förrän man säger till, vilket försämrar träningseffekten.

Bob90
2017-10-29, 23:58
De glömmer en viktig faktor: Att 99 % av passare drar i stången fastän man uttryckligen ber dem att inte röra den förrän man säger till, vilket försämrar träningseffekten.

Jag brukar trycka ner stången istället.

Diomedea exulans
2017-10-30, 00:04
Jag brukar trycka ner stången istället.

:thumbup:

waspen123
2017-10-30, 00:24
Jag personligen presterar bättre utan spotter, lift off hjälper mig en hel del dock. Men att veta att det är "blodigt allvar" när man ska maxa och att inte man har någon som hjälper en ger mig lite extra kraft iaf. Gymmet jag kör på just nu dock har safety pins eller vad det kallas dock så det är inte ens en fråga längre.

Diomedea exulans
2017-10-30, 00:31
Jag personligen presterar bättre utan spotter, lift off hjälper mig en hel del dock. Men att veta att det är "blodigt allvar" när man ska maxa och att inte man har någon som hjälper en ger mig lite extra kraft iaf. Gymmet jag kör på just nu dock har safety pins eller vad det kallas dock så det är inte ens en fråga längre.

Safety pins + huvudänden av bänken nära en vägg så inte oombedda passare får plats = opti.

Bob90
2017-10-30, 00:40
De glömmer en viktig faktor: Att 99 % av passare drar i stången fastän man uttryckligen ber dem att inte röra den förrän man säger till, vilket försämrar träningseffekten.

Men skämt åsido, jag är ganska o-lång och av nån anledning så väljer bara skitstarka och långa personer att be mig om passning. Jag kan liksom inte dra upp typ 140 kg från navelhöjd till axelhöjd :d

Så jag ber alltid om extremt tydliga riktlinjer, vill de ha hjälp direkt när det blir för mycket grind, först när stången vänder neråt, vill de ha rack direkt vid fail eller att jag "hjälper till" i några till reps? :p

J.V
2017-10-30, 04:57
Så jag ber alltid om extremt tydliga riktlinjer, vill de ha hjälp direkt när det blir för mycket grind, först när stången vänder neråt, vill de ha rack direkt vid fail eller att jag "hjälper till" i några till reps? :pJag ber ocksa om tydliga riktlinjer. De flesta pastar att de bara vill ha hjalp nar de sager till och att jag da bara ska hjalpa till precis sa de klarar den repetitionen, men efter de ar klara med sitt set ser jag manga sura miner. Sedan blir de passad av nagon annan som ar och tallar pa stangen varje rep, och de fortsatter mata assisterade reps med high fives som avslutning.

Uppsidan med det ar att jag aldrig blir tillfragad tva ganger. Snart vill ingen bli passad av mig och jag kan trana i fred. Inte for att jag har problem att passa, men da ska det vara av ratt anledning (typ... radda liv eller assistera vid negativa reps), jag har daremot ingen lust att spendera en extra halvtimme pa gymmet for att nagon vill "lyfta" mer an de egentligen klarar av, varenda javla set och repetition.

Jocke67
2017-10-30, 07:34
Jag har aldrig nån som passar när jag kör (förutom om jag ska testa 1 RM vilket är typ en gång i kvartalet max) men när man tränat ett tag tycker jag att man kan ligga väldigt nära failure ändå. Men vad som händer den dagen jag inte får upp stången vet jag inte. Jag brukar inte ha klämmor på stången för jag tänker att jag om jag fastnar så kan luta stången först åt ena hållet så att vikterna börja glida av, och sen löser det sig nog.

StarkaUlf
2017-10-30, 07:48
Jag har aldrig nån som passar när jag kör (förutom om jag ska testa 1 RM vilket är typ en gång i kvartalet max) men när man tränat ett tag tycker jag att man kan ligga väldigt nära failure ändå. Men vad som händer den dagen jag inte får upp stången vet jag inte. Jag brukar inte ha klämmor på stången för jag tänker att jag om jag fastnar så kan luta stången först åt ena hållet så att vikterna börja glida av, och sen löser det sig nog.

Man kan även träna på en roll of shame. Det är väldigt enkelt bara man kan "tekniken". Kanske inte lika lätt med ~200 kg i händerna, men t.o.m jag har ju gjort det med 105 kg utan problem. Se bara till att spänna magen ;)

fEUvI8Q6JDk

Jocke67
2017-10-30, 08:11
Eller så passar man på att göra lite hip thrusts! :d

Old Nick
2017-10-30, 08:41
De glömmer en viktig faktor: Att 99 % av passare drar i stången fastän man uttryckligen ber dem att inte röra den förrän man säger till, vilket försämrar träningseffekten.

Jepp. Det går fan inte att få folk att låta bli stången. Man kan vara hur klar och tydligt som helst och med all önskbar tydlighet säga att de INTE ska röra i stången om man inte säger till. Så fort stången är avrackad börjar de ändå att upphetsat smeka, fingra och dra i den som besatta. Every fucking time.

Jag bänkar i racket. Ensam.

King Grub
2017-10-30, 09:25
I den här studien hjälpte dom alltså inte till med att lyfta stången. Det var deras närvaro som undersöktes. När lyftarna såg att medhjälparna var närvarande presterade dom betydligt bättre, och när medhjälparna var dolda och lyftarna inte trodde att någon var beredd att hjälpa till vid behov, presterade dom sämre.

Jocke67
2017-10-30, 09:34
I den här studien hjälpte dom alltså inte till med att lyfta stången. Det var deras närvaro som undersöktes. När lyftarna såg att medhjälparna var närvarande presterade dom betydligt bättre, och när medhjälparna var dolda och lyftarna inte trodde att någon var beredd att hjälpa till vid behov, presterade dom sämre.

Frågan är dock hur erfarna bänkpressare dessa "recreationally trained participants" var? Om man när man kör sina reps är orolig för att inte få upp stången så kan jag förstå att man presterar sämre. Jag har svårt att tro att det skulle gälla t.ex. mig själv som har tränat bänkpress i ett par år och känner mig väldigt bekväm i att träna utan spotter.

King Grub
2017-10-30, 09:38
Minst ett års träning, mer hos dom flesta, med 5 träningsdagar per vecka.

FyllSkalle
2017-10-30, 09:46
Om man har bra spotters som gör som man säger eller som man känner sen förut så kan det säkert hjälpa.

Dock har jag personligen erfarenhet av spotters som är motsatsen till ovannämnda och då blir effekten motsatt för min del eftersom en del av mitt fokus går till att hoppas att jag inte får "hjälp" innan jag behöver.
Det förstör lyftandet, speciellt på tyngre vikter.

z_bumbi
2017-10-30, 10:38
juppsidan med det ar att jag aldrig blir tillfragad tva ganger. Snart vill ingen bli passad av mig och jag kan trana i fred. Inte for att jag har problem att passa, men da ska det vara av ratt anledning (typ... Radda liv eller assistera vid negativa reps), jag har daremot ingen lust att spendera en extra halvtimme pa gymmet for att nagon vill "lyfta" mer an de egentligen klarar av, varenda javla set och repetition.

+1

Diomedea exulans
2017-10-30, 10:55
Jepp. Det går fan inte att få folk att låta bli stången. Man kan vara hur klar och tydligt som helst och med all önskbar tydlighet säga att de INTE ska röra i stången om man inte säger till. Så fort stången är avrackad börjar de ändå att upphetsat smeka, fingra och dra i den som besatta. Every fucking time.

Jag bänkar i racket. Ensam.
Det har blivit så jag nästan fått en betingad reflex att skrika "NEEEJ!" när jag bänkar riktigt tungt. Jag är så van vid att be passare ta bort sina händer.

MackeJuve
2017-10-30, 11:25
Jag gav faktiskt en kille chansen att assistera mig för typ ett år sedan. Det var första gången på flera år som det skedde. Jag tänkte i min naivitet att det kanske skulle gå vägen om jag var EXTREMT tydlig med hur jag ville ha det. Föregående spottare hade i och för sig inte lyckats men jag kunde ju vara ännu tydligare den här gången.

"Jag lyfter av själv, du står bara bakom, beredd. Du får under inga omständigheter röra stången eller hålla händerna runt den. Jag kommer sannolikt att klara tre reps men om jag inte skulle göra det så skriker jag "hjälp!". Då kan du ta stången. Annars så rör du den inte.".

Detta var för personbästa. Hade tränat i månader för denna stund. Jag lägger mig ned och berättar en sista gång att jag endast vill ha hjälp om jag säger till. Rep ett och två går fint, lite mer grind på trean. För mycket grind. Skräckslaget ser jag hur hastighetsskillnaden på stången har gjort att min spottare har placerat sina fingrar under stången, och det är kontakt. Jag var inte ens nära att faila. "DET ÄR LUGNT!" gormar jag fastän jag inser att skadan redan är skedd. Min skräckslagna passare tar bort fingrarna och backar bort. Tackar för passningen fastän jag irriterat tänker "idiot".

Jahopp, det var det personbästat det. Då jag hade klarat lyftet själv så räknade jag det fortfarande som mitt nya 3RM. Dock kände jag ingen tillfredsställelse inombords då jag i praktiken hade fått hjälp. En månad eller två åt helvete. Man tackar.

Diomedea exulans
2017-10-30, 12:21
Jag gav faktiskt en kille chansen att assistera mig för typ ett år sedan. Det var första gången på flera år som det skedde. Jag tänkte i min naivitet att det kanske skulle gå vägen om jag var EXTREMT tydlig med hur jag ville ha det. Föregående spottare hade i och för sig inte lyckats men jag kunde ju vara ännu tydligare den här gången.

"Jag lyfter av själv, du står bara bakom, beredd. Du får under inga omständigheter röra stången eller hålla händerna runt den. Jag kommer sannolikt att klara tre reps men om jag inte skulle göra det så skriker jag "hjälp!". Då kan du ta stången. Annars så rör du den inte.".

Detta var för personbästa. Hade tränat i månader för denna stund. Jag lägger mig ned och berättar en sista gång att jag endast vill ha hjälp om jag säger till. Rep ett och två går fint, lite mer grind på trean. För mycket grind. Skräckslaget ser jag hur hastighetsskillnaden på stången har gjort att min spottare har placerat sina fingrar under stången, och det är kontakt. Jag var inte ens nära att faila. "DET ÄR LUGNT!" gormar jag fastän jag inser att skadan redan är skedd. Min skräckslagna passare tar bort fingrarna och backar bort. Tackar för passningen fastän jag irriterat tänker "idiot".

Jahopp, det var det personbästat det. Då jag hade klarat lyftet själv så räknade jag det fortfarande som mitt nya 3RM. Dock kände jag ingen tillfredsställelse inombords då jag i praktiken hade fått hjälp. En månad eller två åt helvete. Man tackar.

En annan klassiker är när man kör StrongLifts och ens sista set avgör om man öka 2,5 kg nästa pass, eller deloada 10 % och gå bakåt i träningen flera veckor. Härligt när passaren nuddar stången vid rep 5 så man automatiskt måste räkna repetitionen som fail. Extra härligt när man bulkar, då känns de senaste veckornas fettökning som bortkastad.

Ett Orm
2017-10-30, 12:22
Om man som passare låter en spottdroppe hänga på läppen och lutar sig fram ökar hastigten på repsen.

Diomedea exulans
2017-10-30, 12:40
En gång sa jag till en kille: "Kan du ställa dig bakom mig när jag bänkpressar och se till så ingen kommer fram och passar mig?" Han flinade lite, och jag såg i ögonvrån medan jag bänkade att det kliade i hans fingrar att komma fram och passa, men han klarade det faktiskt.

muddler
2017-10-30, 14:37
Det funkar i varje fall på mig! Mina egna studier indikerar att jag blir iaf ca 10kg starkare :d

HenrikJ
2017-10-30, 14:51
En intressant faktor är ju annars spottern som "publik" för lyftet. Många anstränger sig säkert lite extra när de kan visa upp hur mycket de lyfter, alternativt inte vill skämmas för att de lyfter för lite.

waspen123
2017-10-30, 18:40
Safety pins + huvudänden av bänken nära en vägg så inte oombedda passare får plats = opti.

Exakt! Amen brother

Beefcake1993
2017-10-30, 23:01
för mig så ger närvaron av passare säkert 5+kg i bänken, dels för att avlyft och dels för att skaderisken blir betydligt lägre.

Dreas
2017-10-31, 09:01
Det funkar i varje fall på mig! Mina egna studier indikerar att jag blir iaf ca 10kg starkare :dDet har varit uppe i en tråd tidigare också att det motsatta könet som passare kan ha ytterligare effekt.

Vet att SweetKarro pratade om det. Upplevt samma sak själv med.