handdator

Visa fullständig version : brottarsko eller converse?


Gearhead85
2017-10-29, 16:36
Hej!

Jag kör just nu med vanlig gympasko (crossfitsko då det är reeboks crossfit-triangel på dem?) och de börjar ha gjort sitt. Och eftersom jag inte kör några impactsövningar som hopprep eller liknande på grund av min reumatism så tänkte jag att en stabil med tunn sula är att föredra då jag bland annat kör sumomark och där känner jag att mina nuvarande svajar rätt bra. Och nej att köra barfota är inte ett alternativ. :) Så converse som finns lite överallt eller brottarsko som jag måste beställa?

Whizzlarn
2017-10-29, 16:55
Hade försökt hitta någon sko med lite bredare utrymme för tårna. Detta då tårna hjälper till mycket med balansen. Kör själv med fivefingers och tycker det fungerar ypperligt.

Skoen
2017-10-29, 17:00
Jag är rätt snål så jag köper eller får beg converse. Dem funkar tillräckligt bra för att inte slösa mer än 100kr xD

Gearhead85
2017-10-29, 17:01
Hade försökt hitta någon sko med lite bredare utrymme för tårna. Detta då tårna hjälper till mycket med balansen. Kör själv med fivefingers och tycker det fungerar ypperligt.

Okej :) Fivefingers går bort utan vill gärna ha lite mer klassisk front. Dock är det en grej jag faktiskt funderat på gällande brottarsko just att de verkar vara rätt smala och jag har lite kortare och bredare fot.

Gearhead85
2017-10-29, 17:03
Jag är rätt snål så jag köper eller får beg converse. Dem funkar tillräckligt bra för att inte slösa mer än 100kr xD

Det också en faktor då converseliknande skor är ju någon krona billigare än brottarsko eller rallypjucks som jag vill kalla dem som är motorsportsintresserad. ;)

Chorizo
2017-10-29, 17:14
Försök ha lite stil. Fivefingers är inget man vill gå runt med bland folk. Finns hyfsat billiga skor med bra grepp och tunn sula på kampsportsaffären.. om du tycker det är viktigt med tunn sula, annars finns ju skor i alla affärer.

Gearhead85
2017-10-29, 17:24
Försök ha lite stil. Fivefingers är inget man vill gå runt med bland folk. Finns hyfsat billiga skor med bra grepp och tunn sula på kampsportsaffären.. om du tycker det är viktigt med tunn sula, annars finns ju skor i alla affärer.

Det är väl mest att man både äst och hört lite att man ska ha tunn sula vid marklyft exempelvis. Helst barfota vilket inte är ett alternativ dels för att golvet kan vara rätt kallt plus att stationen där vi får köra just marklyft har dämpmattor på sidan där vikterna dunsar ned men man står på en lackerad plyfaskiva som det inte är direkt någon hög friktion på. Till och med med gummisulor vill jag nästan glida lite på underlaget vilket dämpmaterialet i skon blir än mer till nackdel.
Vi har tyvärr inga sådana här utan blir då beställning. :) Det vi har inom 6 mils avstånd (Östersund) är Stadium, XXL, Sportringen och Team Sportia. Och ingen av dem har direkt någon vidare inriktning eller så mot styrketräning utan bor ju mitt i skidåkarland med Åsarna som grannby där de enda övriga sporterna nästan är hockey och fotboll. :)

Chorizo
2017-10-29, 18:26
Det är väl mest att man både äst och hört lite att man ska ha tunn sula vid marklyft exempelvis. Helst barfota vilket inte är ett alternativ dels för att golvet kan vara rätt kallt plus att stationen där vi får köra just marklyft har dämpmattor på sidan där vikterna dunsar ned men man står på en lackerad plyfaskiva som det inte är direkt någon hög friktion på. Till och med med gummisulor vill jag nästan glida lite på underlaget vilket dämpmaterialet i skon blir än mer till nackdel.
Vi har tyvärr inga sådana här utan blir då beställning. :) Det vi har inom 6 mils avstånd (Östersund) är Stadium, XXL, Sportringen och Team Sportia. Och ingen av dem har direkt någon vidare inriktning eller så mot styrketräning utan bor ju mitt i skidåkarland med Åsarna som grannby där de enda övriga sporterna nästan är hockey och fotboll. :)

Segt.

Skoen
2017-10-29, 20:20
Försök ha lite stil. Fivefingers är inget man vill gå runt med bland folk. Finns hyfsat billiga skor med bra grepp och tunn sula på kampsportsaffären.. om du tycker det är viktigt med tunn sula, annars finns ju skor i alla affärer.

Man ska inte bry som vad andra tycker så länge man inte är ett rövhål eller skadar någon annan. Om något ger mig en fördel för att kunna göra något bättre, enklare, smartare osv så tar man ju den oavsett vad någon skulle tycka. Det är iallafall det som skiljer vinnare från förlorare i min mening. Att man låter sig begränsas på grund av estetiska skäl är ju nästan bara dumt.
Lite OT.

Det viktiga är att hitta det som passar en själv, det kommer man längst med.

Gearhead85
2017-10-29, 20:26
Man ska inte bry som vad andra tycker så länge man inte är ett rövhål eller skadar någon annan. Om något ger mig en fördel för att kunna göra något bättre, enklare, smartare osv så tar man ju den oavsett vad någon skulle tycka. Det är iallafall det som skiljer vinnare från förlorare i min mening. Att man låter sig begränsas på grund av estetiska skäl är ju nästan bara dumt.
Lite OT.

Det viktiga är att hitta det som passar en själv, det kommer man längst med.

Det är just därför som femfingersko försvinner för mig då jag testat tåsockor en gång och de åkte av fortare än kvickt. ^^ Inte för utseendet utan tyckte de var obehagliga Sen vill jag gärna ha sockor i skorna. :) Och det blir lite svårare.

Minikubik
2017-10-29, 20:44
Testa inomhusfotbollssko om du inte har något emot låga skor. Körde länge med ett par sådana som jag köpt för 99:- funkade utmärkt för ett flertal PB

Chorizo
2017-10-29, 20:47
Man ska inte bry som vad andra tycker så länge man inte är ett rövhål eller skadar någon annan. Om något ger mig en fördel för att kunna göra något bättre, enklare, smartare osv så tar man ju den oavsett vad någon skulle tycka. Det är iallafall det som skiljer vinnare från förlorare i min mening. Att man låter sig begränsas på grund av estetiska skäl är ju nästan bara dumt.
Lite OT.

Det viktiga är att hitta det som passar en själv, det kommer man längst med.


Jo men femfingerskona är träningsvärldens foppatofflor. Jag tycker inte det är sjusst att inte hjälpa folk som saknar känsla för vad som ser vettigt ut :)

Gearhead85
2017-10-29, 20:52
Testa inomhusfotbollssko om du inte har något emot låga skor. Körde länge med ett par sådana som jag köpt för 99:- funkade utmärkt för ett flertal PB

Vill gärna ha en bit upp för lite stöd för fotlederna med vilket är ytterligare en anledning jag kikar efter en sko i mer "kängeutförande" eller vad man ska säga. Och det har ju med min reuma att göra. :)

Minikubik
2017-10-29, 20:54
Vill gärna ha en bit upp för lite stöd för fotlederna med vilket är ytterligare en anledning jag kikar efter en sko i mer "kängeutförande" eller vad man ska säga. Och det har ju med min reuma att göra. :)

Jag förstår

Skoen
2017-10-29, 21:06
Det är just därför som femfingersko försvinner för mig då jag testat tåsockor en gång och de åkte av fortare än kvickt. ^^ Inte för utseendet utan tyckte de var obehagliga Sen vill jag gärna ha sockor i skorna. :) Och det blir lite svårare.

En gång är ingen gång ;P Tror det är en vane grej som allt annat. De allra flesta av oss är vana vid att ha "gipsade" fötter nästan alla vakna timmar. Med det menar jag att när vi bär skor så kan man likna det med att man ha fötterna i gipsade formar vilket resulterar i att vi får svaga fötter. Hård sula, bara fötter eller fivefingers styrker dina fötter istället för tvärtom. Ni som brutit och gipsat en kroppsdel vet vad jag menar. Förtvinar liksom.

Om jag hade fått vara barfota där jag tränar så hade jag varit det istället för att ha slitna converse. Jag har conversen för att jag kan få 7-8 tränings dugliga par till samma pris som ett par nya fivefingers. Men det nalkas gym byte till årsskiftet och då ska jag hitta ett där jag får lufta mina "9h om dagen instängda i arbetsskor fötter" och köra mark och böj a la naturellt.

unsuspected
2017-10-30, 10:53
Sockiplast? Bäst till marklyft för mig.

Gearhead85
2017-10-30, 12:27
Sockiplast? Bäst till marklyft för mig.

Som du kan läsa tidigare nlägg vill jag ha lite mer stöd för fotlederna med genom reuman. :)

unsuspected
2017-10-30, 20:35
Som du kan läsa tidigare nlägg vill jag ha lite mer stöd för fotlederna med genom reuman. :)

Skulle då valt något med så låg sula som möjligt.

Gearhead85
2017-10-30, 23:32
Skulle då valt något med så låg sula som möjligt.

Därav de två skosorterna som jag undrar om. Brottarsko eller converse då båda har låg sula och går upp en bit på fotleden.

SirreASDF
2017-10-31, 07:33
Därav de två skosorterna som jag undrar om. Brottarsko eller converse då båda har låg sula och går upp en bit på fotleden.

Jag kör med någon superbillig Converse-kopia. Inte precis den perfekta skon, men för 100kr kan man väl inte vänta sig vad som helst. Jag överväger att beställa någon form av Brottarsko dock. Mina "converse" börjar kännas sladdriga..

Gearhead85
2017-10-31, 08:32
Med converse räknar jag även in kopiorna bör tilläggas.

SirreASDF
2017-10-31, 08:38
Med converse räknar jag även in kopiorna bör tilläggas.

Kan ju också tillägga att mina kopior är av den höge modellen, men tycker inte de ger någon som helst stabilitet för fotleden. Då snörar jag ett varv runt fotleden också.

Vet inte om brottarskor är bättre på den fronten, men jag intalar mig själv det. Kanske skulle svänga förbi den enda affären i Luleå som verkar ha något så när liknande skor och prova.. De har de där Gorilla Wear skorna (Chicago High Top).. som ser förfärliga ut..

Gearhead85
2017-10-31, 09:00
Kan ju också tillägga att mina kopior är av den höge modellen, men tycker inte de ger någon som helst stabilitet för fotleden. Då snörar jag ett varv runt fotleden också.

Vet inte om brottarskor är bättre på den fronten, men jag intalar mig själv det. Kanske skulle svänga förbi den enda affären i Luleå som verkar ha något så när liknande skor och prova.. De har de där Gorilla Wear skorna (Chicago High Top).. som ser förfärliga ut..

Jag hittade några på mm-sport som jag fann intressanta. Här finns dock inga butiker med den typen av sko

SirreASDF
2017-10-31, 10:20
Jag hittade några på mm-sport som jag fann intressanta. Här finns dock inga butiker med den typen av sko

Ja, Adidas HVC tycker jag ser lockade ut.. Rimlig prislapp också.

Men skulle vilja testa skosorten innan jag börjar beställa saker höger och vänster.

Gearhead85
2017-10-31, 10:34
Ja, Adidas HVC tycker jag ser lockade ut.. Rimlig prislapp också.

Men skulle vilja testa skosorten innan jag börjar beställa saker höger och vänster.

Samma här. Beroende av märke kan jag ha all från 40-42 i skostorlek. Men det var prislappen som lockade även här. 🙂