handdator

Visa fullständig version : Kan ej köra benböj får ont i höger knä


ölstugan
2017-10-29, 08:16
Hej liten fråga kan man bygga stora fina ben utan benböj ? får så jävla ont i mitt högra knä . spelar ingen roll om jag kör 40 kg eller 100+kg på stången gör lika ont endå . har prövat alla möjliga knä strumper band osv osv enda jag inte får ont av är hacksquat maskinen vet ej varför. får lite känningar av Benpress men inte alls som i benböj. så funkar Hacksquat ?

Rahf
2017-10-29, 08:56
Vad sägs om att du besöker en sjukgymnast och försöker lösa problemet? Att du ska vandra omkring med knäbekymmer en längre tid lär inte vara särskilt bra.

Shqypnia
2017-10-29, 09:01
Det är klart du kan. Knäböj är inte den enda övningen för ben. Dock tkr jag också som ovanstående att du ska undersöka knät först.

ölstugan
2017-10-29, 09:12
Vad sägs om att du besöker en sjukgymnast och försöker lösa problemet? Att du ska vandra omkring med knäbekymmer en längre tid lär inte vara särskilt bra. inte att jag har ont hela tiden enbart när jag ska böja med vikter. kan böja utan vikter/stång utan att få ont . för många många år sen tog jag bort min menisk i högra knäet men har vart på 2 extra koller efter det och allt har sett bra ut. tycker det bara är så kontsigt att hacksquat inte gör ont enbart böj å ytters lite i benpress .

trädgårdsmöbel
2017-10-29, 09:42
Du kanske belastar knät snett när du böjer men inte när du hacksquattar? När man/du böjer så känns det oftast naturligt att vinkla ut fötterna och inte ha fötterna rätt fram, åtminstone litegrann. Detta kan jag tänka mig kan ge en viss snedbelastning i knät om inte knät hamnar exakt i samma vinkel som foten. I en Hacksquat så har man stöd, balansen kommer gratis, så där kan man lättare ha fötterna och även knät rätt fram. Det kan också ge en rätt rejäl belastning på knät, men inte en sne sådan.

Knäna är gjorda att böjas åt ett håll, och är man inte väldigt exakt kommer det belastas snett vilket kanske ditt knä är extra känsligt för?

Men det här är inte en fråga någon som läst 4 veckor till styrketräningsinstruktör för 14 år sedan skall svara på annat än väldigt svävande, utan vänd dig till en sjukgymnast.