handdator

Visa fullständig version : Märklig fråga kring seitan


Sheikah
2017-10-27, 19:50
Hur räknar jag ut näringsvärde på hemmagjord seitan?

Säg att jag gör en stor deg på 1000 gram vetemjöl special. 100 gram seitan är enligt de flesta hemsidor kring 370 kcal, 14 gram kolhydrater och 75 gram protein och. 1000 gram vetemjöl är 724 gram kolhydrater och 85 gram protein.

Jag förstår att stärkelsen försvinner när man gör seitan, men försvinner något protein från vetemjölet? Är det 85 gram protein i min färdiga deg på 1000 gram vetemjöl? Och isåfall kring 20 gram kolhydrater i den färdiga degen.
Seitan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Seitan

Perryp
2017-10-28, 21:07
VWG, vitalt vetegluten, vilket egentligen är samma sak som vetemjöl rensat på så mycket stärkelse som möjligt, ligger runt 370kcal/100g men är då i torr pulverform.
När man gör Seitan tillsätter man vatten så ligger mer åt 100-120kcal/100g ~22g protein ~4g kolhydrater enligt de källor jag hittar.

Om du gör egen seitan direkt från vetemjöl kommer du sannolikt ha svårt att få bort lika mycket stärkelse som man får i de anläggningar där man tillverkar VWG så kolhydratvärdet blir sannolikt högre i din färdiga seitan. Proteinerna i degen binder väldigt snabbt så så länge du lämnar degen en stund innan du tvättar den så att glutensträngarna hinner få en viss längd är förlusten av protein sannolikt så låg att den är försumbar. Du kan nog räkna på 85g protein i den bit seitan du får ut från 1000g vetemjöl special men mängden vatten och kolhydrater/100g lär vara svårt att bedöma. Men 20~35g kolhydrater i en färdig klump är säkert inom rimliga värden.

Chorizo
2017-10-28, 22:21
Kan man få saitan gött på något sätt? Vad ska man ha till?

Sheikah
2017-10-29, 10:00
VWG, vitalt vetegluten, vilket egentligen är samma sak som vetemjöl rensat på så mycket stärkelse som möjligt, ligger runt 370kcal/100g men är då i torr pulverform.
När man gör Seitan tillsätter man vatten så ligger mer åt 100-120kcal/100g ~22g protein ~4g kolhydrater enligt de källor jag hittar.

Om du gör egen seitan direkt från vetemjöl kommer du sannolikt ha svårt att få bort lika mycket stärkelse som man får i de anläggningar där man tillverkar VWG så kolhydratvärdet blir sannolikt högre i din färdiga seitan. Proteinerna i degen binder väldigt snabbt så så länge du lämnar degen en stund innan du tvättar den så att glutensträngarna hinner få en viss längd är förlusten av protein sannolikt så låg att den är försumbar. Du kan nog räkna på 85g protein i den bit seitan du får ut från 1000g vetemjöl special men mängden vatten och kolhydrater/100g lär vara svårt att bedöma. Men 20~35g kolhydrater i en färdig klump är säkert inom rimliga värden.

Stort tack för svar! Funderar på att köpa färdigt glutenmjöl och köra på det. Då har man näringsvärdet konkret. Plus att processen blir mycket enklare. Enda problemet är att det blir dyrt som tusan.

Ram Dass
2017-10-29, 22:40
Stort tack för svar! Funderar på att köpa färdigt glutenmjöl och köra på det. Då har man näringsvärdet konkret. Plus att processen blir mycket enklare. Enda problemet är att det blir dyrt som tusan.Har du hittat det någonstans?

Jag gjorde seitan första gången idag efter ha läst denna tråd. Första satsen blev katastrof då jag inte lät proteinet binda sig eller lät den vila.

Den andra knådade jag länge och sköljde supernoga. Använde bara mjöl och vatten.

Blev det godaste jag ätit efter skurit den kylskåpkalla 'steken' i tunna skivor och kryddat med tamari-soja, rökt paprika, het paprika och torkad skuren vitlök. Sen på mackan!

Frälst!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171029/76268afd2fb2f56df4ff36209b7aaaf7.jpg

Ram Dass
2017-10-29, 23:14
Hittade denna: https://goo.gl/CcxTbU

2 kg vetegluten för 130 kr + 60 kr frakt. Står att man ska blanda 1:1 med vatten till deg sen koka.

Så om mjölet har 75g;p/100g mjöl, blir det alltså ~32,5g;p i den färdiga produkten.

Man får alltså 4 kg seitan för 190 kr, vilket resulterar i ett kilopris på 47,50 kr med ett proteininnehåll med 33g/100g.

Då det är 1,5kg protein totalt, så kostar 100g protein i form av seitan ~12,7kr. Det är ju sjukt billigt!

Ram Dass
2017-10-29, 23:55
Hittade här för 50 kr/kg
https://seitanfoods.se/product.html/veteprotein-25-kg

Wain
2017-10-30, 10:26
VWG, vitalt vetegluten, vilket egentligen är samma sak som vetemjöl rensat på så mycket stärkelse som möjligt, ligger runt 370kcal/100g men är då i torr pulverform.
När man gör Seitan tillsätter man vatten så ligger mer åt 100-120kcal/100g ~22g protein ~4g kolhydrater enligt de källor jag hittar.

Om du gör egen seitan direkt från vetemjöl kommer du sannolikt ha svårt att få bort lika mycket stärkelse som man får i de anläggningar där man tillverkar VWG så kolhydratvärdet blir sannolikt högre i din färdiga seitan. Proteinerna i degen binder väldigt snabbt så så länge du lämnar degen en stund innan du tvättar den så att glutensträngarna hinner få en viss längd är förlusten av protein sannolikt så låg att den är försumbar. Du kan nog räkna på 85g protein i den bit seitan du får ut från 1000g vetemjöl special men mängden vatten och kolhydrater/100g lär vara svårt att bedöma. Men 20~35g kolhydrater i en färdig klump är säkert inom rimliga värden.

Känner man sig inte lite löjlig när man står och spolar ner mat i sinken?

Beemel
2017-10-30, 14:11
Gluten är rätt jäkla billigt (gram protein per krona) om man köper det från till exempel Tyskland.

På frågan vad man använder det till... fantasin sätter gränserna.

Jag har gjort Färs (gjordes med ett rivjärn :-D). Korv, Burgare, bitar att ha i pyttipanna, snitzlar, fileer och en hel hög med andra saker av det.
Om det är gott beror ju helt och hållet på vad man smaksätter det med i sig själv smakar det typ ingenting och har en rätt märklig gummikonsistens.

Sheikah
2017-11-05, 16:52
Seitan in the makin'. Kokar den i någon typ av standardbuljong.

Hur länge håller Seitan i kyl och hur blir den som fryst? Tänkte steka den i olja och kryddor efter en dryg timmas sjudning.

Ram Dass
2017-11-05, 21:17
Seitan in the makin'. Kokar den i någon typ av standardbuljong.

Hur länge håller Seitan i kyl och hur blir den som fryst? Tänkte steka den i olja och kryddor efter en dryg timmas sjudning.Läste någonstans att upp till två veckor i kylskåp och två månader i frys. Men dom siffrorna kan ju vara hittepå, var någon välproducerad matlagningsvideo på Youtube iaf. :)

AlexGBG
2017-11-06, 06:37
Gluten är rätt jäkla billigt (gram protein per krona) om man köper det från till exempel Tyskland.

På frågan vad man använder det till... fantasin sätter gränserna.

Jag har gjort Färs (gjordes med ett rivjärn :-D). Korv, Burgare, bitar att ha i pyttipanna, snitzlar, fileer och en hel hög med andra saker av det.
Om det är gott beror ju helt och hållet på vad man smaksätter det med i sig själv smakar det typ ingenting och har en rätt märklig gummikonsistens.

Gummiaktig hur? Typ som Halloumi?

Vad rekommenderas för smaksättning? Jag är sugen att prova detta =)

Shqypnia
2017-11-06, 09:59
Sheikah startar en tråd om Seitan, är du sheytan?