handdator

Visa fullständig version : Heja Katalonien!


Wain
2017-10-27, 14:44
Woho!

http://img.zeit.de/politik/ausland/2017-09/katalonien-unabhaengigkeit/cinema__1000x429__desktop

timpaz
2017-10-27, 14:47
Varför vill Katalonien bli självständiga?

Kischen
2017-10-27, 14:50
Vad ska vi diskutera?

Jocke67
2017-10-27, 14:51
Varför vill Katalonien bli självständiga?

En orsak är att det är en ekonomiskt stark region och de tycker att de försörjer resten av Spanien. Sen är det väl också att en stor del av befolkningen talar katalonska som modersmål och känner sig som Katalonier mer än Spanioner.

Wain
2017-10-27, 14:59
Vad ska vi diskutera?

Katalonien utropade självständighet i dag.

StarkaUlf
2017-10-27, 15:01
Undrar var Barcelona ska börja spela fotboll nu då *popcorn*

ApexProcyon
2017-10-27, 15:04
Norrland nästa!

http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/norrland-independence.jpg

Wain
2017-10-27, 15:06
Skall bli intressant att se om Spanien kommer att våldseskalera rejält den här gången.

Aryt
2017-10-27, 15:30
Norrland nästa!

http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/norrland-independence.jpg

Kommer aldrig att tillåtas hända, inte en chans att vi klarar nyrekryteringen av långtidssjukskrivna och bidragsfuskare.

timpaz
2017-10-27, 15:35
Norrland nästa!

http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/norrland-independence.jpg

Jag har bott i Norrland hela mitt liv och jag känner ingen som på allvar vill ha självständighet.

meow
2017-10-27, 15:36
Hoppas att resten av spanien sätter stopp

ApexProcyon
2017-10-27, 15:37
Jag har bott i Norrland hela mitt liv och jag känner ingen som på allvar vill ha självständighet.

Jag känner flertalet som brinner för den idén.

ApexProcyon
2017-10-27, 15:37
Hoppas att resten av spanien sätter stopp

Varför?

meow
2017-10-27, 15:39
Varför?

För att det är en stor förlust för dom?
De enda som tjänar på det är väl dom som bor i katalonien själva

Nattljus
2017-10-27, 15:40
Undrar om det blir ett litet inbördeskrig av det hela?

Frågenarkomanen
2017-10-27, 15:41
För att det är en stor förlust för dom?
De enda som tjänar på det är väl dom som bor i katalonien själva

Varför anser du att spanjorer har mer rätt än katalonier?

meow
2017-10-27, 15:46
Varför anser du att spanjorer har mer rätt än katalonier?

Katalonien är en del av spanien och styrs av spanska regeringen, varför skulle dom låta katalonien bli självständiga?

ApexProcyon
2017-10-27, 15:49
Katalonien är en del av spanien och styrs av spanska regeringen, varför skulle dom låta katalonien bli självständiga?

Samma argument går att föra för britternas imperialism.

Frågenarkomanen
2017-10-27, 15:50
Katalonien är en del av spanien och styrs av spanska regeringen, varför skulle dom låta katalonien bli självständiga? Så Sovjet/Moskva skulle aldrig ha släppt t ex Baltikum eller Ukraina?

Snubben
2017-10-27, 15:51
Kul för Katalanerna, tråkigt för Spanien vilket kommer leda till tråkigt för Katalanerna.

G.W
2017-10-27, 16:23
Inget positivt detta. Lås tråden.

meow
2017-10-27, 16:32
Så Sovjet/Moskva skulle aldrig ha släppt t ex Baltikum eller Ukraina?

Ser inte riktigt hur det är en jämförbar situation.. Katalanien har tillhört Spanien hur länge som helst.

Hade Skåne försökt bli självständiga hade jag gladeligen hjälpt till att med våld förhindra det.

Frågenarkomanen
2017-10-27, 16:52
Ser inte riktigt hur det är en jämförbar situation.. Jag har aldrig påstått att det är en jämförbar situation utan utgick bara från det du skrev, och om det bara är det som avgör så är det exakt samma sak.

Katalanien har tillhört Spanien hur länge som helst.Varför har grupp X rätt att bestämma över grupp Y bara för att det varit så länge?

Om jag fängslade idag och behöll dig och fången i 50 år -. hade det då varit mer rätt år 50 än år 2?

Hade Skåne försökt bli självständiga hade jag gladeligen hjälpt till att med våld förhindra det. Äcklig människosyn.

lanzal
2017-10-27, 17:27
Är inte det katalonierna gör olagligt? Jag är inte helt insatt så någon får gärna rätta mig men är det inte så att de inte har en majoritet typ, folket måste själva få rösta om deras parlament röstar för det?

Tror jag läste typ förra veckan att endast 40% av invånarna i Katalonien vill bli självständiga från Spanien, vad gör man med de miljoner människor som inte vill lämna landet? Det måste bli sjukt komplicerat.. hur har man gjort historiskt? Finns det fler exempel i modern tid (säg typ efter 1970) eller något där man har brutit sig ur ett land?

CalleP
2017-10-27, 17:32
Undrar var Barcelona ska börja spela fotboll nu då *popcorn*

Korpen

Konradsson
2017-10-27, 17:41
Min spontana tanke är att Katalonien inte har någon nytta av nationsstatus. Nationsstaten är ett döende koncept och dess suveränitet minskar med tiden, speciellt i EU. Det är en icke-fråga.

Tror jag läste typ förra veckan att endast 40% av invånarna i Katalonien vill bli självständiga från Spanien, vad gör man med de miljoner människor som inte vill lämna landet? Det måste bli sjukt komplicerat.. hur har man gjort historiskt? Finns det fler exempel i modern tid (säg typ efter 1970) eller något där man har brutit sig ur ett land?
Det enda exemplet jag kommer på är när Pakistan blev självständigt från Indien. Det gick kanske inte helt klockrent.
The partition displaced between 10 and 12 million people along religious lines, creating overwhelming refugee crises in the newly constituted dominions; there was large-scale violence, with estimates of loss of life accompanying or preceding the partition disputed and varying between several hundred thousand and two million.[3][b] The violent nature of the partition created an atmosphere of hostility and suspicion between India and Pakistan that plagues their relationship to the present.
https://en.wikipedia.org/wiki/Partition_of_India

Diomedea exulans
2017-10-27, 17:46
Hm, jag som såg en demonstration på nyheterna med massa kataloner som inte ville bli självständiga.

Wain
2017-10-27, 17:47
Är inte det katalonierna gör olagligt? Jag är inte helt insatt så någon får gärna rätta mig men är det inte så att de inte har en majoritet typ, folket måste själva få rösta om deras parlament röstar för det?

Tror jag läste typ förra veckan att endast 40% av invånarna i Katalonien vill bli självständiga från Spanien, vad gör man med de miljoner människor som inte vill lämna landet? Det måste bli sjukt komplicerat.. hur har man gjort historiskt? Finns det fler exempel i modern tid (säg typ efter 1970) eller något där man har brutit sig ur ett land?

Självklart är det mot Spaniens lag att försöka bli självständiga. Spanien förvägrade dessutom katalonierna att hålla en folkomröstning, vilket de dock gjorde ändå trots att Spansk polis (till viss del med våld) försökte förhindra det. 92% JA till självständighet, 43% valdeltagande.

Petoria
2017-10-27, 17:50
Är inte det katalonierna gör olagligt? Jag är inte helt insatt så någon får gärna rätta mig men är det inte så att de inte har en majoritet typ, folket måste själva få rösta om deras parlament röstar för det?

Tror jag läste typ förra veckan att endast 40% av invånarna i Katalonien vill bli självständiga från Spanien, vad gör man med de miljoner människor som inte vill lämna landet? Det måste bli sjukt komplicerat.. hur har man gjort historiskt? Finns det fler exempel i modern tid (säg typ efter 1970) eller något där man har brutit sig ur ett land?

Indonesien - Östtimor
Sudan - Sydsudan
Pakistan - Bangladesh
Serbien - Kosovo
etc

Finns en hel del.

Wain
2017-10-27, 17:58
Det enda exemplet jag kommer på är när Pakistan blev självständigt från Indien. Det gick kanske inte helt klockrent.

Namibia, Slovenien, Estland, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Uzbekistan, Kirgistan, Azerbaijan, Georgien, Makedonien, Armenien, Kroatien, Turkmenistan, Kazakstan, Slovakien/Tjekiska republiken, Eritrea, Palau, Östtimor, Serbien, Kosovo, Sydsudan, etc, etc.

lanzal
2017-10-27, 17:59
Självklart är det mot Spaniens lag att försöka bli självständiga. Spanien förvägrade dessutom katalonierna att hålla en folkomröstning, vilket de dock gjorde ändå trots att Spansk polis (till viss del med våld) försökte förhindra det. 92% JA till självständighet, 43% valdeltagande.

Men de får väl hålla en omröstning om de vill, bara de bestämmer de politiskt?

Wain
2017-10-27, 18:02
Men de får väl hålla en omröstning om de vill, bara de bestämmer de politiskt?

Nej, den Katalanska regeringen bestämde att det skulle hållas folkomröstning, men Spanien vägrade tillåta det.

Petoria
2017-10-27, 18:03
Men de får väl hålla en omröstning om de vill, bara de bestämmer de politiskt?

Spaniens grundlag förbjuder det.

Wain
2017-10-27, 18:06
Spaniens grundlag förbjuder det.

Nja, deras grundlag förbjuder att regionerna håller folkomröstningar om självständighet som inte godkänns av den Spanska regeringen. Det är fullt möjligt för centralregeringen att godkänna att det hålls en folkomröstning.

Petoria
2017-10-27, 18:10
Nja, deras grundlag förbjuder att regionerna håller folkomröstningar om självständighet som inte godkänns av den Spanska regeringen. Det är fullt möjligt för centralregeringen att godkänna att det hålls en folkomröstning.

Inte från vad jag förstått, grundlagen bekräftar:

"the indissoluble unity of the Spanish nation"

För att kunna hålla en folkomröstning om detta skulle grundlagen behöva ändras.

JacobHeitmann
2017-10-27, 18:13
Hade Skåne försökt bli självständiga hade jag gladeligen hjälpt till att med våld förhindra det.

Skåne skulle ha gått i konkurs om de blev självständiga.

svenbanan
2017-10-27, 18:14
Är inte det katalonierna gör olagligt? Jag är inte helt insatt så någon får gärna rätta mig men är det inte så att de inte har en majoritet typ, folket måste själva få rösta om deras parlament röstar för det?

Tror jag läste typ förra veckan att endast 40% av invånarna i Katalonien vill bli självständiga från Spanien, vad gör man med de miljoner människor som inte vill lämna landet? Det måste bli sjukt komplicerat.. hur har man gjort historiskt? Finns det fler exempel i modern tid (säg typ efter 1970) eller något där man har brutit sig ur ett land?

Som jag förstått det så är det hyfsat nära 50/50.

Jag tror iaf inte det går att säga säkert att det är 60/40 (eller 55/45) i någonderas favör sålänge det inte gjorts en seriös folkomröstning.

Konradsson
2017-10-27, 18:16
Namibia, Slovenien, Estland, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Uzbekistan, Kirgistan, Azerbaijan, Georgien, Makedonien, Armenien, Kroatien, Turkmenistan, Kazakstan, Slovakien/Tjekiska republiken, Eritrea, Palau, Östtimor, Serbien, Kosovo, Sydsudan, etc, etc.
Hehe. Du kan säkert mer än mig om historiska utbrytarrepubliker då.

I praktiken har väl nästan alla länder fått självständighet på något vis. Hela Afrika, samt Nord- och Sydamerika fick självständighet från kolonialmakterna. Syd- och Västeuropa fick självständighet från Romarriket. Centralasien fick självständighet från Mongoliska riket. Mellanöstern fick självständighet från diverse kalifat. Sverige fick självständighet från Kalmarunionen.

Wain
2017-10-27, 18:19
Inte från vad jag förstått, grundlagen bekräftar:

"the indissoluble unity of the Spanish nation"

För att kunna hålla en folkomröstning om detta skulle grundlagen behöva ändras.

K. Läste på svenska Wiki:

"Spaniens regering har flera gånger klargjort att man motsätter sig alla ensidigt utropade folkomröstningar om självständighet från någon av dess regioner.[2][3] Motiveringen är att Spaniens författning inte tillåter detta utan att centralregeringens tillåtelse och samförstånd.[4][5]"

Centralregeringen är iof de enda som kan ändra grundlagen så i förlängningen så är det ju möjligt för dem att godkänna omröstningen.

Frågenarkomanen
2017-10-27, 18:20
Where there's a will, there's a way.

Nu finns det dock bara motvilja från Spaniens sida, men grundlagen är bara ett problem så länge staten som tillämpar den stödjer den (om nu inte Spanien har ett domstolsväsende som är helt oberoende av staten, vilket vore unikt tillika praktiskt omöjligt).

ApexProcyon
2017-10-27, 18:21
Vad är den egentliga orsaken till utropandet av självständighet? Så länge det är samma folk och kultur inom en nation så är det bara en svaghet att stycka upp landet i mindre beståndsdelar.

JacobHeitmann
2017-10-27, 18:26
7 historiska anledningar (http://varldenshistoria.se/samhalle/sju-historiska-skal-till-att-katalanerna-kraver-sjalvstandighet)

ApexProcyon
2017-10-27, 18:28
7 historiska anledningar (http://varldenshistoria.se/samhalle/sju-historiska-skal-till-att-katalanerna-kraver-sjalvstandighet)

Tack, jag satt och grubblade på hur jag skulle formulera mig för att hitta via någon sökmotor. Den enkla rubriken gör att jag skäms lite smått.

shut teh face
2017-10-27, 18:28
Jag har ett par vänner som bor i Valencia och är ofta i Katalonien och de menar på att den bild vi ser i media här är förvrängd, jag vet dock inte hur eftersom jag inte ens frågade, så intresserad är jag.

Mitt bidrag till denna tråd är mest alltså: blörg.

JacobHeitmann
2017-10-27, 18:31
Tack, jag satt och grubblade på hur jag skulle formulera mig för att hitta via någon sökmotor. Den enkla rubriken gör att jag skäms lite smått.

Jag brukar repetitivt kasta huvudet våldsamt mot tangenterna när jag är på google, trycka enter och det jag tänkte på brukar oftast dyka upp ändå.

Frågenarkomanen
2017-10-27, 18:44
Vad är den egentliga orsaken till utropandet av självständighet? Så länge det är samma folk och kultur inom en nation så är det bara en svaghet att stycka upp landet i mindre beståndsdelar. Om man betraktar den spanska nationen i sin helhet, ja, men utifrån katalanskt perspektiv så är det säkert på många sätt en fördel.

Den största nackdelen i form av svagare militär blir ganska fort en ickefråga om man blir en del av EU eller NATO ... och det är knappt att det behövs, då ingen främmande makt skulle få angripa och erövra Katalonien utan Västvärldens USA:s/NATO:s ingripande.


Jag, som betraktar det ur europeiskt-nationalistiskt perspektiv, är rätt osäker på vad som är bäst. Antagligen att status quo bibehålls, men samtidigt ser jag inte vilken klar moralisk rätt Spanien (eller någon annan) har att kontrollera och utöva makt över Katalonien.

Alexton
2017-10-27, 18:45
Indonesien - Östtimor
Sudan - Sydsudan
Pakistan - Bangladesh
Serbien - Kosovo
etc

Finns en hel del.

Sen kan man se efterföljande historia. Inte precis gått bra för de länderna. :d

Petoria
2017-10-27, 19:04
Sen kan man se efterföljande historia. Inte precis gått bra för de länderna. :d

Går väl inte jättebra för de flesta länder som de bröt sig fria från heller :d

Frågenarkomanen
2017-10-27, 19:16
Sen kan man se efterföljande historia. Inte precis gått bra för de länderna. :d Och du tycker att deras situationer är jämförbara med Spaniens dito, eller ...?

leo1
2017-10-27, 19:23
Jag har I flera år tyckt att många delar av Spanien velat bli självständiga.

Mallorca, har sin egna flagga och de pratar mallorquin som man inte fattar ett skit av. Antar dom skulle klara sig bra pga turism.

Baskien, eget språk typ

Galicien, samma.

Las Canarias

Snubben
2017-10-28, 11:33
Det gick juh bra för Katalonien.

/s

Magnus N
2017-10-28, 11:51
Inget avgjort än men det ser ju inte bra ut för de som önskar självständighet

TranceII
2017-10-28, 12:00
Sen kan man se efterföljande historia. Inte precis gått bra för de länderna. :d

Jag vet inte om det skulle gått bättre för Bangladesh om de fortfarande skulle varit en del av Pakistan. Bangladesh är väldigt fattigt och var alltid en av de fattigare delarna av Pakistan men nu har de en mycket bra tillväxt och är ifatt Pakistan mer eller mindre och har en kurva som pekar mer uppåt.

De har lite problem med extremism och den demokratiska processen men är ligger mycket bättre till än Pakistan på den fronten.

Pakistan verkar göra sig ovän med de flesta, ha problem spridandet av extremism och militärkupper medan Bangladesh har en kvinnlig premiärminister, stor textilexport och fått ner barnafödandet till lägre än Indien och Pakistan. De har en bit kvar men tror utvecklingen är och har varit mycket bättre än om de fortfarande skulle varit en fattig del av Pakistan.

Shqypnia
2017-10-28, 12:53
Om man ska bli en självständig nation så måste man uppfylla ett enda krav.


USA och Europas stornationer måste erkänna din självständighet. Varken Kurdistan eller Katalonien lär få det.

ApexProcyon
2017-10-28, 12:56
Om man ska bli en självständig nation så måste man uppfylla ett enda krav.


USA och Europas stornationer måste erkänna din självständighet. Varken Kurdistan eller Katalonien lär få det.


Kurderna kan gott och väl erkänna sig till Irak och Turkiet (t.e.x) och sluta gnälla.

Shqypnia
2017-10-28, 13:02
Kurderna kan gott och väl erkänna sig till Irak och Turkiet (t.e.x) och sluta gnälla.

Biji Kurdistan :D

(Nej, jag är inte kurd)

Bossebäver
2017-10-28, 14:31
Norrland nästa!

http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/norrland-independence.jpg


Detta kommer aldrig tillåtas pga hur fuuuuucked resten av Sverige skulle vara.

On topic: Heja Katalonien! Rebellen i mig blir lite glad när sånt här händer!

Cooks
2017-10-28, 14:54
Kurderna kan gott och väl erkänna sig till Irak och Turkiet (t.e.x) och sluta gnälla.

Tror inte så många kurder är sugna på att erkänna sig till Irak/Turkiet då båda länderna begått folkmord på kurder och ännu värre saker, turkarna verkar till och med ha det i sitt blond att utrota kurder likt Hitler med judar (ingen aning om varför det är så, är inte så insatt i deras historia). Fick upp något i mitt flöde på FB om att kurder skulle ha en folkomröstning likt den i Spanien fast i Irak om en liten bit land som skulle bli deras och Turkiet lägger sig i från ingenstans och mobiliserar sin armé vid gränsen till Irak :confused: bara för att de hatar kurder så mycket.

Ontopic, en spansk bekant tycker AB och andra medier blåser upp skit till helt sinnessjuka nivåer, inte ett skit kommer att hända (hans egna ord). :)

Magnus N
2017-10-28, 15:05
Tror inte så många kurder är sugna på att erkänna sig till Irak/Turkiet då båda länderna begått folkmord på kurder och ännu värre saker, turkarna verkar till och med ha det i sitt blond att utrota kurder likt Hitler med judar (ingen aning om varför det är så, är inte så insatt i deras historia). Fick upp något i mitt flöde på FB om att kurder skulle ha en folkomröstning likt den i Spanien fast i Irak om en liten bit land som skulle bli deras och Turkiet lägger sig i från ingenstans och mobiliserar sin armé vid gränsen till Irak :confused: bara för att de hatar kurder så mycket.

Ontopic, en spansk bekant tycker AB och andra medier blåser upp skit till helt sinnessjuka nivåer, inte ett skit kommer att hända (hans egna ord). :)

Du menar den omröstningen som Barzani utlyste och genomförde mot Iraks centralregering vilja? En omröstning som KRG stödde och motsattes av andra kurdiska partier?
En omröstning som hade tagit i beslag en inte direkt liten del av Irak?

Som sedan föranledde att Irak började återställa de bestämda gränserna ifrån 2003?

Cooks
2017-10-28, 15:18
Du menar den omröstningen som Barzani utlyste och genomförde mot Iraks centralregering vilja? En omröstning som KRG stödde och motsattes av andra kurdiska partier?
En omröstning som hade tagit i beslag en inte direkt liten del av Irak?

Som sedan föranledde att Irak började återställa de bestämda gränserna ifrån 2003?

Som sagt, läste ett litet kort stycke som dök upp i mitt FB flöde och kollade inte källorna på något men du verkar insatt. Hur gick det med det btw?

Magnus N
2017-10-28, 15:22
Som sagt, läste ett litet kort stycke som dök upp i mitt FB flöde och kollade inte källorna på något men du verkar insatt. Hur gick det med det btw?

93% röstade för självständighet.

Men Irak har pga att de genomförde omröstningen nu börjat ta tillbaka alla områden som tillhörde Irak innan ISIS dök upp och återställer gränserna som de var 2003.

Snart har de kapat av den kurdiska regionen i Irak ifrån densamma i Syrien.

Kan säga att Barzani spelade högt och förlorade stort.

Förhoppningsvis kan strider och konflikterna sluta med att 2003s status råder i landet, men som alltid med konflikter vet man aldrig.

Cooks
2017-10-28, 15:46
93% röstade för självständighet.

Men Irak har pga att de genomförde omröstningen nu börjat ta tillbaka alla områden som tillhörde Irak innan ISIS dök upp och återställer gränserna som de var 2003.

Snart har de kapat av den kurdiska regionen i Irak ifrån densamma i Syrien.

Kan säga att Barzani spelade högt och förlorade stort.

Förhoppningsvis kan strider och konflikterna sluta med att 2003s status råder i landet, men som alltid med konflikter vet man aldrig.

Hur lyckades de göra det? Har deras armé suttit och gömt sig under hela tiden ISIS har våldtagit deras land och nu när alla andra länder försvagat ISIS så kommer de fram ur sina hålor likt Saddam?

TranceII
2017-10-28, 15:49
Hur lyckades de göra det? Har deras armé suttit och gömt sig under hela tiden ISIS har våldtagit deras land och nu när alla andra länder försvagat ISIS så kommer de fram ur sina hålor likt Saddam?

Det är den irakiska armén med hjälp av västerländska rådgivare och flygvapen som gjort mest mot ISIS i Irak. Men det är framför allt de som offrat sina liv i städerna.

Magnus N
2017-10-28, 15:51
Hur lyckades de göra det? Har deras armé suttit och gömt sig under hela tiden ISIS har våldtagit deras land och nu när alla andra länder försvagat ISIS så kommer de fram ur sina hålor likt Saddam?

Nej?

Om du har missat det så har stora delar av Irak befriats senast tiden. ISIS är svagare idag än på väldigt länge samt att Irak är starkare än på länge.

De har befriat Mosul, Tal Afar etc etc.


Sedan har de inte behövt göra väldigt mycket mer än att rulla fram med trupperna för kurderna som var lojala med Barzani(krg) flydde för det mesta och de som var lojala med PUK drog sig tillbaka fredligt då de har ett betydligt bättre förhållande med centralregeringen.

Cooks
2017-10-28, 15:56
Nej?

Om du har missat det så har stora delar av Irak befriats senast tiden. ISIS är svagare idag än på väldigt länge samt att Irak är starkare än på länge.

De har befriat Mosul, Tal Afar etc etc.


Sedan har de inte behövt göra väldigt mycket mer än att rulla fram med trupperna för kurderna som var lojala med Barzani(krg) flydde för det mesta och de som var lojala med PUK drog sig tillbaka fredligt då de har ett betydligt bättre förhållande med centralregeringen.

Väldigt udda att allt man läser i Aftonblaskan är hur briljant kurderna, USA och Ryssland slåss mot ISIS medan den irakiska armén och centralregeringen totalkollapsat.

Var får du din info ifrån?

Magnus N
2017-10-28, 16:01
Väldigt udda att allt man läser i Aftonblaskan är hur briljant kurderna, USA och Ryssland slåss mot ISIS medan den irakiska armén och centralregeringen totalkollapsat.

Var får du din info ifrån?

Då läser du gamla artiklar för så ser inte nyhetsflödet ut i dagsläget


Reuters, cnn, afp, expressen etc etc msm, div twittrare etc etc

finns ett överflöd med information att ta till sig.


Känns som du fortfarande tror det är 2003 i princip men vi är i 2017

TranceII
2017-10-28, 16:06
Väldigt udda att allt man läser i Aftonblaskan är hur briljant kurderna, USA och Ryssland slåss mot ISIS medan den irakiska armén och centralregeringen totalkollapsat.

Var får du din info ifrån?

Kurderna i Syrien är de som strider mot ISIS. De i Irak har varit passiva för det mesta i några år nu (eftersom ISIS för det mesta har varit utanför historiskt kurdiskt land).

Här kan du läsa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Civil_War_(2014%E2%80%93present)

lanzal
2017-10-29, 16:39
Saxat från Marcus Oscarssons facebook:

JUST NU: GIGANTISKA DEMONSTRATIONER FÖR ETT ENAT SPANIEN - NY MÄTNING: KATALONIEN VILL TILLHÖRA SPANIEN
Väldiga pro-spanska demonstrationer med tiotusentals och åter tiotusentals äger idag rum i Kataloniens huvudstad Barcelona. Bland demonstranterna hördes en del skrika att Kataloniens ex-ledare Carles Puigdemont borde kastas i fängelse pga att han utropat att Katalonien ska lämna Spanien.
En ny mätning i spanska stortidningen El Pais idag visar att 52% av katalanerna är positiva till spanska regeringens beslut att upplösa Kataloniens regionparlament och utlysa nyval i Katalonien mot 43% som ansåg att det var fel.
Mätningen visar också att 55% av katalanerna är emot självständighetsförklaringen mot bara 41% som var för.
ANALYS
Spanien är emot Kataloniens självständighetsivrare. T.o.m. katalanerna själva är emot enl den nya mätningen.
Bara 38% av Kataloniens befolkning röstade ja till självständighet. Resterande 62% röstade nej eller röstade inte alls. De allra flesta som är emot självständighet stannade hemma från vallokalerna.

Källa: http://www.bbc.com/news/world-europe-41794087

Det verkar vara oerhört splittrat.. fan vilken komplicerad situation.

Wain
2017-12-22, 12:05
Partierna som verkar för frihet fick majoritet.

https://www.hbl.fi/artikel/puigdemont-en-tydlig-seger/

xan
2017-12-22, 17:26
Vad finns det för generella skillnader mellan katalaner och spanjorer kulturellt? Förutom språk och städer då.

WHITEFOLKS
2017-12-22, 17:29
Lite bättre skådespelare i katalonien.

xan
2017-12-22, 17:53
Lite bättre skådespelare i katalonien.

:D

Tänkte mer på saker som gör att katalaner vill vara självständiga från Spanien.

Wain
2017-12-22, 18:06
Spanjorerna är lata mañana människor som vill att andra skall betala för dem.

lanzal
2017-12-22, 20:01
Spanjorerna är lata mañana människor som vill att andra skall betala för dem.

Njae, har du källa på detta?